Ik herken dat 'lastige' maar voor een klein deel. Maria is echt zo'n braaf meisje!
We hebben bijvoorbeeld nooit dingen weggezet voor haar (vazen, laatjes met pennen, keukenkastjes zijn gewoon open te maken). Maria doet er gewoon niks gevaarlijks mee. Dat wordt nog wat als Storm straks wat groter is, moeten we misschien ineens wél dat soort dingen weghalen.
Maar we hebben ook wel heel consequent "nee" gezegd altijd tegen dingen die niet mochten. Vanaf het begin, dus wie weet heeft dat toch ook gewoon goed uitgepakt. Maar ze ís ook gewoon een braafje.
Ze wordt soms wel kwaad, als er iets niet mag. In de supermarkt en ze mag geen karretje bijvoorbeeld (omdat het er niet is of ik geen muntje heb). Maar als ik dan uitleg hoe het zit en daarbij meteen een leuk voorstel doe, werkt het wel. (Bijvoorbeeld een voorstel dat ze zelf moet afmaken, dus: "Als we nou 'ns heel vlug samen door de winkel lopen en eerst die meneer zoeken die jou altijd iets geeft...? Wat krijg je daar dan, weet je dat nog? Een...." en Maria vult enthousiast "kaaaaaaaaaasssssje" aan.) Afleiden, oftewel meteen met iets komen wat de "nee" verzacht, dat doe ik echt heel veel. Dat werkt goed en fijn. Ik geef niet toe, maar hoef haar ook niet de hele dag alleen maar teleur te stellen. Fijn vind ik dat.