abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45588196
Mijn kat heeft verschillende kale plekjes op haar kopje, onder haar kin en op haar voor- en achterpootjes. De dierenarts wil nu onderzoeken of ze een voedselallergie heeft, en daarom moet ze zes weken lang op een eliminatiedieet: ze mag niks eten wat in regulier kattenvoer zit. De dierenarts wil dat we haar macaroni of rijst geven met struisvogel/geit/paard.

Dus ik ben gister speciaal voor Sophietje naar de islamistische slagerij geweest om geitenvlees te kopen. Ik heb er een halve kilo macaroni bij gemaakt en alle porties keurig afgewogen en in de vriezer gestopt. Maar ze eet het niet. De andere katten vinden het lekker, maar zij moet er niets van weten. Als ze in de buurt van het bakje komt, wordt ze al onpasselijk. Zowel de macaroni als het geitenvlees wil ze niet eten. Van de dierenartsassistente heb ik als tip gekregen om het eerst met haar reguliere voer te vermengen zodat ze aan de smaak went. Dat lijkt vooralsnog ook geen succes, al zal ik dat nog even doorzetten.

Mijn vraag aan jullie: wat zou ze nog meer mogen hebben? En zijn er tips om haar aan het dieetvoer te laten wennen?

Pretty please?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_45588263
Kun je het niet een beetje verhitten en dan laten afkoelen om de smaak en geur wat sterker te maken?
pi_45588318
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 09:22 schreef Dementor het volgende:
Kun je het niet een beetje verhitten en dan laten afkoelen om de smaak en geur wat sterker te maken?
Dat kan denk ik wel, maar werkt dat niet averechts? Ze is er nu al zo afkerig van (niet dat ze er ook nog maar een hap van heeft gegeten). Ik heb juist de hoop dat het eten haar niet zo opvalt door het vermengen met haar reguliere brokjes.
pi_45588423
Nog wat meer informatie over de behandeling:

Klinisch kunnen de huidproblemen tengevolge van een voedselallergie lijken op die van een vlooienallergie en daarom moet een voedselallergie worden vastgesteld via diëten. Voor het aantonen van een voedselallergie is een commercieel hypoallergeen dieet niet betrouwbaar. Deze diëten bevatten te veel verschillende voedselbestanddelen, waardoor een negatief testresultaat nog geen voedselallergie uitsluit. Een goede diagnose kan alleen worden gesteld met behulp van een eliminatiedieet. Indien hiermee is aangetoond dat de allergie wordt veroorzaakt door een stof in het voedsel moet uiteraard als eerste deze stof niet meer gegeven worden aan uw huisdier. Dit lost meestal de huidaandoening niet direct op, maar kan een nieuwe allergische reactie voorkomen.

Een goed eliminatiedieet moet zelf worden bereid en bestaat uit een vleessoort die uw huisdier nooit eerder heeft gekregen (en er dus ook nog niet overgevoelig voor is geworden) en gekookte rijst of macaroni als koolhydraatbron. Het dieet moet minstens 6 weken achtereen worden verstrekt. Er mogen geen andere voedselbestanddelen worden gegeven, dus geen melk, snoepjes, worst of andere tussendoortjes. Om te voorkomen dat uw huisdier buiten op straat iets opeet, moet uw huisdier in deze testperiode binnen worden gehouden of alleen onder begeleiding worden uitgelaten.

De behandeling bestaat, kortweg gezegd, uit het vermijden van de oorspronkelijke voeding waarin de bestanddelen voorkomen waar uw huisdier allergie voor heeft opgebouwd. Maar deze voeding moet uiteindelijk wel worden vervangen door een commercieel hypoallergeen voer. Om er achter te komen welk voer wel geschikt is voor de patiënt, kan na de diagnose vaststelling met het eliminatiedieet, een testperiode met verschillende hypoallergeen voeders worden ingevoerd.

Bron
pi_45588460
Ik weet wel dat onze kat..toen die eens niet lekker was..
Gekookte kipfilet met rijst wel at

Hij vind trouwens ook alle blikvoer waar kip in zit lekker
Salsa Española
pi_45588661
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 09:34 schreef Salsagirl het volgende:
Ik weet wel dat onze kat..toen die eens niet lekker was..
Gekookte kipfilet met rijst wel at

Hij vind trouwens ook alle blikvoer waar kip in zit lekker
Volgens de dierenarts mag mijn kat tijdens het eliminatiedieet geen kip, rund, lam en andere vleessoorten die regelmatig in gewone voeding voorkomen (en ook geen zalm, tilapia, etc.).

Ik ben nu overigens elders ook de opwarmingstip tegengekomen. Ga ik dus ook proberen.
pi_45590039
Onze (mijn) kat heeft een kale buiken in de buurt van de tepels en achterpoten. Dat was een hormoontekort en doe je niks aan zei dierenarts.

Ook heb ze kale plekken op achterpoten maar dat komt van het glijden over de laminaat.
JOHNNY HEITINGA
  dinsdag 23 januari 2007 @ 10:52:53 #8
147726 Puck1
Every day I love you more
pi_45590066
gekookte kip met fijngemalen beschuit
weet je wel?
pi_45590661
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 10:52 schreef Puck1 het volgende:
gekookte kip met fijngemalen beschuit
Kip mag dus niet.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:33:33 #10
147726 Puck1
pi_45591171
oke..maar dat was wel wat bij mijn kat toen hielp en wat ze ook lustte.
weet je wel?
pi_45591283
Nou, ik heb thuis in de vriezer... Zo'n vleessoort... twee benen.. 65 kilogram... mail me even.
pi_45595398
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 10:52 schreef Camplo het volgende:
Onze (mijn) kat heeft een kale buiken in de buurt van de tepels en achterpoten. Dat was een hormoontekort en doe je niks aan zei dierenarts.

Ook heb ze kale plekken op achterpoten maar dat komt van het glijden over de laminaat.
Ik ben er ook nog niet van overtuigd dat Sophietje een voedselallergie heeft. Ze woont bijna een jaar samen met twee andere (grotere) katten die ze voortdurend uitdaagt en waar ze altijd van verliest. De plekken zouden ook daarvan kunnen komen. En de plekken op haar voorpootjes hebben misschien te maken met de manier waarop ze ligt.

Voorlopig ga ik gewoon even met de ideeen van de dierenarts mee. Als na zes weken haar huid niet opgeknapt is, dan hebben we in ieder geval een voedselallergie uitgesloten.
pi_45595405
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 11:37 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Nou, ik heb thuis in de vriezer... Zo'n vleessoort... twee benen.. 65 kilogram... mail me even.
pi_45595422
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 11:33 schreef Puck1 het volgende:
oke..maar dat was wel wat bij mijn kat toen hielp en wat ze ook lustte.
Waar hielp dat precies tegen? Ook huidproblemen?

Het kan best zijn dat ze niet allergisch is voor kip en wel voor vis ofzo, maar een eliminatiedieet moet zo strikt zijn dat het dat allemaal uitsluit. Daarna zouden we eventueel iets toe kunnen voegen.
pi_45595930
Wat voor voer gaf je de kat dan?
Neem aan dat je ook van alles uit probeerde dus zal van alle vlees/vis soorten wel iets in voor komen

Maar wij gaven toen de kat kipfilet met rijst die we kookte omdat hij eten uitkotste en gaven we dat..
Vond hij heerlijk ,maar ja is wel vervelend een kat op allergie testen via ander voedsel..maar als die niet wilt eten is dat toch een probleem, misschien moet je dat de DA even voor leggen ..als het zo blijft teminste dat hij dat andere eten niet accepteerd
Salsa Española
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:27:09 #16
147726 Puck1
pi_45595939
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waar hielp dat precies tegen? Ook huidproblemen?

Het kan best zijn dat ze niet allergisch is voor kip en wel voor vis ofzo, maar een eliminatiedieet moet zo strikt zijn dat het dat allemaal uitsluit. Daarna zouden we eventueel iets toe kunnen voegen.
nee ze was toen een beetje lusteloos, beetje ziekjes,veel overgeven ineens we wisten niet wat we toen moesten doen, telefonisch advies gevraagd aan de dierenarts en toen dat gegeven.ziet er niet echt smakelijk uit vind ik maar onze kat knapte er per dag meer van op.
weet je wel?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 14:29:17 #17
147726 Puck1
pi_45596006
ja inderdaad wat voor een voer geef je?
weet je wel?
pi_45596014
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:26 schreef Salsagirl het volgende:
Wat voor voer gaf je de kat dan?
Neem aan dat je ook van alles uit probeerde dus zal van alle vlees/vis soorten wel iets in voor komen

Maar wij gaven toen de kat kipfilet met rijst die we kookte omdat hij eten uitkotste en gaven we dat..
Vond hij heerlijk ,maar ja is wel vervelend een kat op allergie testen via ander voedsel..maar als die niet wilt eten is dat toch een probleem, misschien moet je dat de DA even voor leggen ..als het zo blijft teminste dat hij dat andere eten niet accepteerd
Haha die van jullie is een hongerbeest.
JOHNNY HEITINGA
pi_45596145
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:29 schreef Camplo het volgende:

[..]

Haha die van jullie is een hongerbeest.
Vraatzuchtig monster
Hij is wel lief...maar een kat met gebruiksaanwijzing..

was niet echt ontopic
Salsa Española
pi_45596965
Je kat komt niet buiten, neem ik aan?

Heb je de rijst en andere vleessoorten al geprobeerd?
Het is wel belangrijk dat je niet te veel blijft wisselen van voer, omdat je dan het risico loopt dat ze blijft wachten totdat er beter voer voorbij komt. Als ze verder geen mogelijkheid heeft om iets anders te eten, dan zou ik dit voer een tijdje geven. Wanneer ze erg hongerig wordt gaat ze het vanzelf wel beginnen aan de macaroni.

Is ze overigens erg kieskeurig? Oftewel, geef je haar vrij direct iets anders als ze iets niet lust? Want in dat geval kan het wel ff duren voordat ze dit voer gaat eten, aangezien ze dan gewend is om te wachten op iets lekkerders.

Mooie kat, btw
pi_45609759
De kat at hiervoor Urinary voer van Royal Canin (ze heeft blaasgruis gehad). Eigenlijk vond ze alle droogvoer altijd wel lekker. Nooit problemen mee gehad. Ze hield alleen niet van natvoer; dat kotste ze ook uit. Kipfilet is nu in ieder geval zeker geen optie.

De kat komt inderdaad niet buiten. Andere vleessoorten heb ik nog niet geprobeerd, want ik heb nog geen struisvogelvlees kunnen vinden en paardenbiefstuk vind ik wat duur. De slager zal nog wel wat paardenvlees hebben, maar ik ben bang dat ze dat ook niet eet als ze niet van geit met macaroni houdt. Ik wil ook niet te vaak switchen. Vanavond heb ik opgewarmd voer met een beetje water geprobeerd, en dat was ook geen succes. Wel heeft ze wat brokjes gegeten uit het bakje waar het dieetvoer in zat.

Kortom: volgende optie wordt paardenvlees met rijst. Als ik haar vrijdag niet aan alternatief voer heb kunnen zetten, dan krijg ik van de dierenarts voer mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 23-01-2007 20:46:33 ]
pi_45610061
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 14:57 schreef AmiCanis het volgende:
Het is wel belangrijk dat je niet te veel blijft wisselen van voer, omdat je dan het risico loopt dat ze blijft wachten totdat er beter voer voorbij komt.
Precies. Ik probeer nu dus even geit met macaroni door te zetten. (Dat klinkt niet bepaald smakelijk, he? )
quote:
Als ze verder geen mogelijkheid heeft om iets anders te eten, dan zou ik dit voer een tijdje geven. Wanneer ze erg hongerig wordt gaat ze het vanzelf wel beginnen aan de macaroni.
Dat is ook mijn hoop, maar het is een verdomd koppig katje. Gelukkig ben ik ook vrij koppig.
quote:
Is ze overigens erg kieskeurig? Oftewel, geef je haar vrij direct iets anders als ze iets niet lust? Want in dat geval kan het wel ff duren voordat ze dit voer gaat eten, aangezien ze dan gewend is om te wachten op iets lekkerders.
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat ze iets niet lust. Ze heeft 1 keer urinary natvoer gehad, als onderdeel van een proefpakket. Dat vond ze maar niks, maar ik vond toen sowieso droogvoer makkelijker. Dit is de eerste keer dat ze weigert iets te eten.
quote:
Mooie kat, btw
Het is een schatje.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 20:48:29 #23
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_45610266
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:37 schreef Claudia_x het volgende:
want ik heb nog geen struisvogelvlees kunnen vinden en paardenbiefstuk vind ik wat duur.
Bij de poelier proberen de Stuisvogel ? en anders heeft de Aldi volgens mij ingevroren struisvogelbiefstuk, maar ja hoe verwerk je dat ? ik neem niet aan dat je dat eerst kan laten ontdooien om te snijden en verdelen om vervolgens weer in te vriezen
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_45610689
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:48 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Bij de poelier proberen de Stuisvogel ? en anders heeft de Aldi volgens mij ingevroren struisvogelbiefstuk, maar ja hoe verwerk je dat ? ik neem niet aan dat je dat eerst kan laten ontdooien om te snijden en verdelen om vervolgens weer in te vriezen
Dat is waar ook, de Aldi. Daar heb ik struisvogelbiefstuk gezien en dat leek me meteen zo overdreven, biefstuk. Maar het blijft een optie. Poelier is wellicht ook geen slecht idee.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:04:40 #25
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_45610942
Mocht je in de buurt van Tilburg wonen, daar zit een Struisvogelfarm (google is my friend ) mét een winkeltje waar je vlees kunt kopen

http://www.vandestaak-struisvogelfarm.nl/

* Struisvogel superbiefstuk (filet) € 2,60 per ons
* Struisvogel biefstuk (steak) € 2,10 per ons
* Struisvogel stoofvlees € 1,20 per ons
* Struisvogel satévlees € 1,30 per ons
* Struisvogel goulash € 1,00 per ons
* Struisvogel burgers € 1,25 per stuk
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_45611167
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:04 schreef Nonneke het volgende:
Mocht je in de buurt van Tilburg wonen, daar zit een Struisvogelfarm (google is my friend ) mét een winkeltje waar je vlees kunt kopen

http://www.vandestaak-struisvogelfarm.nl/

* Struisvogel superbiefstuk (filet) € 2,60 per ons
* Struisvogel biefstuk (steak) € 2,10 per ons
* Struisvogel stoofvlees € 1,20 per ons
* Struisvogel satévlees € 1,30 per ons
* Struisvogel goulash € 1,00 per ons
* Struisvogel burgers € 1,25 per stuk
Struisvogelgoulash met rijst.

Helaas, Amsterdam.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:16:07 #27
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_45611480
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Struisvogelgoulash met rijst.

Helaas, Amsterdam.
Bij een struisvogelboerderij in Belgie kan je ook bestellingen plaatsen, maar geen idee of ze dat ook bezorgen, en of ze uberhaubt in Nederland bezorgen. En of je dat geld er 'voor over' hebt natuurlijk, tzal best wat kosten een doos vlees naar Nederland sturen
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_45636622
kalkoen?
pi_45654784
Kalkoen mag ook niet.

Ik probeer nog steeds om haar macaroni met geitenvlees te geven, verwarmd met een beetje water. Daarop leg ik een paar van haar oude brokjes die ik een beetje in het nieuwe voer gedrukt heb. Inmiddels heeft ze zo'n honger dat ze die wel opeet. Soms zit er een hapje macaroni bij waar ze gelijktijdig haast van over d'r nek gaat. Vind ik dit terecht ontzettend zielig? Ik denk dat ik morgen maar bij de dierenarts alternatief voer ga halen.
pi_45662321
Er bestaat paardenvlees eleminatie dieet in blikvorm. Het heet Boos en is oa hier te bestellen. Het is helemaal niet zo duur en wel makkelijk. Mijn katten eten het wel graag. Ze verkopen er ook rijstmixen bij om het compleet te maken.

Als ze wel eend zou mogen, er bestaat ook carnibest eend/rijst, dat is kant-en-klare diepvriesvoeding die vaak wordt gebruikt voor honden met voedselintolerantie en is ook wel geschikt voor katten.

Als ze kwartel of duif zou mogen kan je die bij de poelier kopen, mijn katten vinden vooral kwartel echt Voordeel van hele kwarteltjes of duifjes zou zijn dat je er geen macaroni of rijst oid bij zou hoeven te geven (katten in de natuur leven ook van merels zonder macaroni), heb je ook gelijk granen als allergiebron uitgesloten.

Mijn broer heeft een hond die allergisch is voor granen en die heeft ook wat afgedokterd voor ze daar achter waren, hij is vers gaan voeren en dat beviel heel goed, ik voer ook al een hele tijd vers aan mijn katten. Er wordt aangeraden om sowieso verschillende soorten vlees te voeren en niet alleen kip, kalkoen, rund en varken zoals in normaal kattenvoer zitten, dus ik voer echt alles wat ik maar kan krijgen. Als je tips wil waar je bepaalde dingen kan kopen etc hoor ik het wel.

[ Bericht 30% gewijzigd door LadyLovelyLocks op 25-01-2007 15:05:16 ]
pi_45668292
Wat een goede tips allemaal! Achter Carnibest had ik al aangebeld, en die man vertelde me inderdaad dat de variant Eend voor honden was. Maar katten kunnen dat dus ook eten? Boos klinkt heel goed. Daar ga ik me nader in verdiepen. En ik zal morgen misschien nog even langs de poelier gaan. (Kwartel heb ik nog nooit gegeten; kwarteleieren wel. )

Ik moet bekennen dat ik er niet om sta te springen om mijn kat vers te blijven voeren. Ze hoeft niet naar shows, ik wil haar niet als fokkatje gebruiken, en volgens mij gaat ze ook niet dood van droogvoer. Voor haar plezier hoef ik het al helemaal niet te doen. Ze komt liever op mijn buik liggen terwijl ik Law & Order kijk.
  donderdag 25 januari 2007 @ 18:25:22 #32
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_45668547
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 18:15 schreef Claudia_x het volgende:
Maar katten kunnen dat dus ook eten?
Je hebt ook CB voor katten (en fretten)

http://www.carnibest.nl/kat.htm

Alleen zit daar overal rund en/of kip in, ze hebben er 1 met lam voor katten en daar zit ook kip in
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_45907346
Een van onze katten (silver) heeft ook een voedselallergie. Niet voor vlees maar wel voor de groenten die zijn toegevoegd aan het kattenvoer. Zowel brokken als "nat"voer.
Ik heb nu na heel wat zoeken blikvoer wat ik bij de hornbach koop voor 0.39 cent per blikje (mr. BEEF) daar zit geen groenten in en de knabbels van de dekamarkt voor 1.83 per pak. Geen groenten en de plekken verdwenen na 3 weken al als sneeuw voor de zon.
Misschien dat dat bij jouw kat ook een optie is?

Ik heb geen dierenarts ingeschakeld ofzow... katten zijn van nature geen groenten eters dus leek mij dat een logische oplossing Dat bleek dus ook.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:41:22 #34
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_45913470
tvp.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_46229703
Update

Aan zelfbereid eten wilde Sophietje niet, dus ze heeft een tijdje geleden van de dierenarts dieetvoer meegekregen: Hill's lowallergen prescription diet. Relieves itchy skin, vomiting and diarrhoea caused by food allergy. Het is nog wat vroeg om te zeggen, maar haar huid lijkt er inderdaad goed op te reageren. Er zijn geen nieuwe plekjes bijgekomen en de oude genezen goed. Ingrediënten: granen, plantaardige eiwitextracten, vlees en dierlijke bijproducten, oliën en vetten, mineralen, cellulose. Eiwitbronnen: gehydrolyseerde kippenlever, rijsteiwitconcentreet. Koolhydraatbron: gemalen rijst.

Het slechte nieuws is dat ze het niet echt lekker vindt en er héél weinig van eet. Ze is er niet zo afkerig van als bijvoorbeeld het geitenvlees, en ze wil ook wel een klein beetje eten als ik haar aanmoedig, maar ze eet gewoon veel te weinig. Als ik er wat van haar eigen brokjes bij doe, eet ze die alleen op. Voor de opwarmmethode waardoor geuren vrijkomen is ze ook niet gevoelig. Ik zet stug door met deze brokjes, maar intussen begin ik me wel zorgen te maken over haar gezondheid. Het kan niet goed zijn om zo weinig te eten.

Wat kan ik het beste doen? Gewoon nog even doorzetten?
pi_46249409
Jezus man, die kat is toch geen restaurantbeoordelerfijnproever? Dat beest moet gewoon vreten en als ze niets anders krijgt dan eet Sophie die ranzige schijtzooi heus wel op.

(Hoi Pwauw. . ).
pi_46250411
Ik weet het niet, pope, ze is zo eigenwijs.
pi_46260532
Mijn punt. Als ze een week niets gegeten heeft gaat ze heus wel aan het geitenvlees. Kom op zeg!
pi_46260832
Ik ging ook nog liever dood dan dat ik zuurkool at.

Vandaag heb ik hypoallergeen voer van Royal Canin gehaald. Ze heeft ervan gegeten! Ik heb goede hoop!
pi_46261118
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 15:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ging ook nog liever dood dan dat ik zuurkool at.

Vandaag heb ik hypoallergeen voer van Royal Canin gehaald. Ze heeft ervan gegeten! Ik heb goede hoop!
Maar jij bent Claudia_x.

Succes met de royale hond.
  woensdag 14 februari 2007 @ 05:38:55 #41
167723 sanni
Acima de seu
pi_46286669
Ik las de topic-header fout.. eliminatie-dieet dus ik denken: " Die wil gewoon
van zijn kat af dus datis een makkelijke topic "
totdat ik dus de rest van het
verhaal las.
pi_46288066
Ik kwam gister bij de dierenarts een vrouw tegen wier vriendin haar kat zojuist had in laten slapen omdat die haar te veel geld kostte. Een kat elimineren is dus niet zo moeilijk.

Ontopic: het gaat heel goed met het hypoallergene voer van Royal Canin, dus ik denk dat mijn probleem is opgelost. Hill's levert ook nog eens een smaakgarantie zodat ik mijn geld voor dat voer heb teruggekregen. De kosten van een grote zak Royal Canin (4,5 kg) vallen me ook nog best mee, zo'n 41 euro. Dat is amper duurder dan het urinary voer waar de andere katten aan zitten, dus ik denk dat ik alle katten aan het hypoallergene voer zet. Kunnen ze tenminste weer gezellig samen eten.
pi_46363985
Royale hond. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')