U3 is feitelijk niets anders dan een aangepast programma die inderdaad al zijn instellingen in de installatiemap houdt. En dan zodanig dat je het op een speciale manier (met U3 tools) kunt installeren.
U3 is in mijn ogen een concept waar mensen licentiekosten uit proberen te persen. Een naam waar je voor mag betalen. Hardwarematig is er namelijk geen verschil tussen een U3 stick of een gewone USB-stick, buiten dat een U3 stick een herkennings-code heeft zodat de U3 software die stick als 'legaal' herkent.
Wat de software betreft, neem bv. PortableFirefox. Dat is een project waarbij Firefox alle instellingen in de installatiemap houdt en dus geen gebruik maakt van het register. Maar PortableFirefox draait prima op elke USB-stick, U3 of niet. En zoek nu eens op U3.com Firefox op en kijk hoe het aangeprezen wordt
![]()
Met andere woorden, een of andere dodo heeft bedacht dat als je een programma zo kunt maken dat alle instellingen en afhankelijkheden in de installatiemap blijven, dan kun je dat programma overal draaien, onafhankelik van de gebruikte windows-installatie. Dus maak een 'certificering' voor zulke programma's, zorg dat je een leuk tooltje hebt voor de installatie en het starten daarvan, stel je inkomsten veilig door alleen 'gecertificeerde' usb-sticks toe te staan en je hebt U3.
Erg handig concept hoor, daar niet van. Maar ik zou eerst eens kijken of de programma's die je wilt gaan gebruiken niet al op een USB-stick kunnen draaien. Zo heb ik de volgende programma's probleemloos op een doodordinaire USB stick draaien:
- Portable Firefox
- Putty
- Total Commander
- Trillian (Messenger voor verschillende protocollen: MSN / ICQ / enz)
en nog wat andere zooi.