Cyprus was toch ook gewoon bekend in die tijden? Geen mythisch land of zo? Ik heb ook wel een boeiend stuk gelezen die Atlantis plaatst in de Zwarte Zee, en dat de zuilen van Herakles eigenlijk slaan op de monding van de Bosporus. Ben de titel vergeten alleen...quote:
heb dat boek ook gelezen , maar dat is fictie, een roman dusquote:Op dinsdag 27 maart 2007 15:22 schreef freud het volgende:
[..]
Cyprus was toch ook gewoon bekend in die tijden? Geen mythisch land of zo? Ik heb ook wel een boeiend stuk gelezen die Atlantis plaatst in de Zwarte Zee, en dat de zuilen van Herakles eigenlijk slaan op de monding van de Bosporus. Ben de titel vergeten alleen...
Het principe daar ging het mij om. Er wordt veels te veel gekeken naar huidige geografie bij het kijken naar Atlantis.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:21 schreef huupia het volgende:
[..]
heb dat boek ook gelezen , maar dat is fictie, een roman dus
Er was ook een non-fictie versie van als ik me niet vergis.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:21 schreef huupia het volgende:
[..]
heb dat boek ook gelezen , maar dat is fictie, een roman dus
Ik ken het boek, wil het misschien ooit nog eens lezen. Ik heb er echter voor gekozen eerste Raising Atlantis (Atlantis herrezen) te lezen.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 22:21 schreef huupia het volgende:
it boek bedoelde ik
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004004718994&Section=BOOK
was iig wel vermakelijk
Yup.quote:Op donderdag 5 april 2007 10:25 schreef RickySway het volgende:
Die damn Hawas moet afgezet worden. Waarom is het altijd hij die op de Giza plateau het voor het zeggen heeft? Laat eens een andere archeoloog daar graven?
Onder de Sphinx is allang een kamer gevonden, maar veel erover te lezen is er niet. ook de gangen tussen de sphinx en de "cheops"-piramide worden weinig besproken.
Misschien moeten we eens met 100 man tegelijkertijd die plekken bestormen en alles als een gek opengraven voordat de egyptische geheimhouders kunnen reageren
Toch kenden de Azteken een verhaal over hun voorvaders, die kwamen van over de zee, van Aztlan.quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:36 schreef Knipoogje het volgende:
Antarctica lijkt me in elk geval geen goede kanshebber. Dat ligt te ver weg van de Middellandse zee beschavingen waar de verhalen voor het eerst bekendheid genoten. Dan hadden we wel veel meer 'ontdekt' in Zuid-Afrika, Argentinie en Australie enzo.
Ik gok op Kanarische eilanden of Santorini.
En aangezien zij Chinese voorvaderen hebben geeft dan wellicht voeding aan het feit dat Atlantis in de buurt van Japan ofzo lag.quote:Op dinsdag 10 april 2007 18:21 schreef DionysuZ het volgende:
Toch kenden de Azteken een verhaal over hun voorvaders, die kwamen van over de zee, van Aztlan.
Je vergeet misschien hoe lang het geleden is? Verder kun je overal ter wereld wel invloeden zien. En de Atlantiers hadden volgens Plato een gigantische zeevloot. Ik vind Antarctica een zeer goede kandidaat (buiten de zuilen van herakles, juiste omvang, juiste vorm, te midden van een gigantische wereldzee, overeenkomsten piramiden e.d. China, Afrika, Zuid-Amerika), maar dat is natuurlijk persoonlijk.quote:Op dinsdag 10 april 2007 19:03 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En aangezien zij Chinese voorvaderen hebben geeft dan wellicht voeding aan het feit dat Atlantis in de buurt van Japan ofzo lag.
Antarctica is nog steeds niet plausibel. De afstand van de Zuidpool naar Midden-Amerika is een paar keer de afstand Noorwegen - Griekenland gok ik. De Noormannen hebben toch ook geen Griekse invloeden?
Als er al een vergevorderde beschaving op de Zuidpool was geweest, dan hadden er flinke invloeden van merkbaar moeten zijn in Argentinie, Zuid-Afrika en Australie. En dat is niet het geval.
Naar deze beschrijving zou Antarctica niet zo'n goede kandidaat zijn. Het hele amerikaanse continent of Azoren/Cuba/Canarische eilanden komen dan dichter in de buurt.quote:Many great and wonderful deeds are recorded of your state in our histories. But one of them exceeds all the rest in greatness and valour. For these histories tell of a mighty power which unprovoked made an expedition against the whole of Europe and Asia, and to which your city put an end. This power came forth out of the Atlantic Ocean, for in those days the Atlantic was navigable; and there was an island situated in front of the straits which are by you called the Pillars of Heracles; the island was larger than Libya and Asia put together, and was the way to other islands, and from these you might pass to the whole of the opposite continent which surrounded the true ocean; for this sea which is within the Straits of Heracles is only a harbour, having a narrow entrance, but that other is a real sea, and the surrounding land may be most truly called a boundless continent. Now in this island of Atlantis there was a great and wonderful empire which had rule over the whole island and several others, and over parts of the continent, and, furthermore, the men of Atlantis had subjected the parts of Libya within the columns of Heracles as far as Egypt, and of Europe as far as Tyrrhenia. This vast power, gathered into one, endeavoured to subdue at a blow our country and yours and the whole of the region within the straits; and then, Solon, your country shone forth, in the excellence of her virtue and strength, among all mankind. She was pre-eminent in courage and military skill, and was the leader of the Hellenes. And when the rest fell off from her, being compelled to stand alone, after having undergone the very extremity of danger, she defeated and triumphed over the invaders, and preserved from slavery those who were not yet subjugated, and generously liberated all the rest of us who dwell within the pillars. But afterwards there occurred violent earthquakes and floods; and in a single day and night of misfortune all your warlike men in a body sank into the earth, and the island of Atlantis in like manner disappeared in the depths of the sea. For which reason the sea in those parts is impassable and impenetrable, because there is a shoal of mud in the way; and this was caused by the subsidence of the island.
Dat doet er mijns insziens niet veel toe. Je ziet de invloeden altijd afnemen naarmate men verder van de bakermat van de beschaving afstaat. De meeste Griekse ruines bevinden zich toch echt in Griekenland. Naarmate je verder van Griekenland afkomt, des te minder kom je tegen. Er zit niet ineens een gat van een paar 1000km tussen. Hoe zuidelijker je komt in Europa en hoe westelijker je Amerika binnengaat, hoe minder sporen van de Noormannen. Maar geen plots gat van Nederland tot Spanje en dan ineens weer een Noorse Nederzetting in Algerije.quote:Op woensdag 11 april 2007 06:56 schreef DionysuZ het volgende:
Je vergeet misschien hoe lang het geleden is? Verder kun je overal ter wereld wel invloeden zien.[..]
Er zijn ook Engelse invloeden in Frankrijk en NL. Er zijn echter geen Atlantis-achtige overblijfselen in Z-Afrika enzo. Het gat is gewoon te groot. Bovendien was de zuidpool al veel te koud en onherbergzaam ten tijde van Atlantis, of Atlantis moet al miljoenen jaren oud zijn.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:18 schreef DionysuZ het volgende:
Er zijn veel meer engelse invloeden in Australië dan in Iran, ook al ligt dat beduidend dichter bij engeland in de buurt.
antartica was tienduizend v.chr ijsvrijquote:Op donderdag 12 april 2007 09:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Er zijn ook Engelse invloeden in Frankrijk en NL. Er zijn echter geen Atlantis-achtige overblijfselen in Z-Afrika enzo. Het gat is gewoon te groot. Bovendien was de zuidpool al veel te koud en onherbergzaam ten tijde van Atlantis, of Atlantis moet al miljoenen jaren oud zijn.
Ik ga 'em checken, dank voor de tipquote:Op vrijdag 20 april 2007 21:02 schreef NorthernStar het volgende:
Straks om 22.00 op BBC2 een docu over "Atlantis"
The Wave That Destroyed Atlantis
Als je UPC hebt kun je BBC ook online bekijken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:14 schreef Queen_Bee het volgende:
Ja maak me maar lekker net nu mn tv het vorige week begeven heeft
UPC was toch alleen beneden in NL ofzo?quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als je UPC hebt kun je BBC ook online bekijken.
http://www.chello.nl/Entertainment/TV/Live_TV/BBC_2/quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:23 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
UPC was toch alleen beneden in NL ofzo?
Ik ben een meisje, weet ik veel wat ik heb
Die link maakt verbdining, dan gereed en dan nietsquote:Op vrijdag 20 april 2007 21:28 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
http://www.chello.nl/Entertainment/TV/Live_TV/BBC_2/
En anders moet je even wachten tot iemand hem online zet.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |