abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45645473
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 21:41 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Leuk probleem. Alleen zie ik zo gauw geen oplossing, ook niet met een group by trouwens.
Het rare is dus dat ik helemaal geen vreemd datamodel heb, het is sterk genormaliseerd zelfs. Je zou zeggen dat er meer mensen tegen een dergelijk probleem oplopen als ze twee of meer typen attributen aan één item willen toekennen in een database.

Het stomme is trouwens dat ik al wel een oplossing heb. Dit speelt zich af in PostgreSQL waar het mogelijk is om zelf aggregaat functies te definiëren (CREATE AGGREGATE). Ik zou dus een aggregaat functie kunnen schrijven die meerdere TEXT velden kan combineren tot één comma separated veld met al die waarden, die toegepast wordt na een GROUP BY. Maar dat leek me zo omslachtig dat ik me niet kon voorstellen dat het niet anders kon.
pi_45645826
Ik denk niet dat je hoeft te groupen op de tekstvelden zelf. Als het je lukt om (met een eigen aggregate) de juiste id's van tabel X, Y en Z bij elkaar hebt, dan kan je daar wel weer tegenaan joinen om de teksten op te halen.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_45646122
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 22:05 schreef SuperRembo het volgende:
Ik denk niet dat je hoeft te groupen op de tekstvelden zelf. Als het je lukt om (met een eigen aggregate) de juiste id's van tabel X, Y en Z bij elkaar hebt, dan kan je daar wel weer tegenaan joinen om de teksten op te halen.
Dat is wel te doen, maar dan nog vind ik het niet bij het hiërarchische model horen dat ik in m'n database heb vastgelegd eigenlijk is het maar raar dat je met queries altijd een 2-dimensionaal resultaat krijgt (records versus kolommen) terwijl als je veel tabellen aan elkaar gekoppeld hebt je een 3- of meer-dimensionaal resultaat hebt.
pi_45646423
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimensional_database zou dit eventueel nog kunnen helpen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_45646495
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 22:23 schreef Chandler het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimensional_database zou dit eventueel nog kunnen helpen?
Ja dat idee dus, maar dan voor DBMS'en als MySQL of PgSQL
pi_45646556
niet voor mij weg gelegd!?t?, laat staan nederlands
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_45683138
ik wil een RSS waarin de verkeerde spelling staat van een bepaald woord alsnog omzetten naar html maar dan met de mogelijkheid een woord bijvoorbeeld: "acces" te renamen naar het juiste woord "access" is dit mogelijk bijv met een if of foreach statement, hoe zou dit in zn werk gaan ?
pi_45683489
Misschien zo iet's?
Schiet mij niet af als het erg fout is aub

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
function check($invoer) {

$woorden = array('acces' => 'access');

foreach(
$woorden as $fout => $goed) {

$invoer = preg_replace("#".preg_quote($fout,'#')."#i","$goed",$invoer);
    }
    return
$invoer;
}

$tekst = 'acces';
echo
check($tekst)
?>

Misschien kun je ook die array $woorden laten opvullen uit een database, iets flexibeler met toevoegen/verwijderen/aanpassen van de woorden.

edit-
huh mijn smileys doen het niet.
En de naam van de functie is ook niet goed, zou misschien een iets duidelijkere naam moeten hebben.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 00:26:46 #84
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_45684007
1
2
3
4
5
6
7
<?php
$tekst 
'acces ies vout';
$foute_woorden = array('acces''vout''ies');
$goede_woorden = array('access''goed''is');
$tekst str_replace($foute_woorden$goede_woorden$tekst);
print 
$tekst;
?>

zo kan 't ook.
pi_45684352
kheb t even geprobeerd en het werkt wel, maar ik krijg het niet werkend voor de hele body. hoe kan ik dit toepassen op de volledige body van de page.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 16:43:19 #86
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_45700272
Wat is de beste manier om met de hand de volgorde te bepalen van rijen in de database?

Ik heb nu de volgende rijen:
- Waarde 1
- Waarde 2
- Waarde 3
- Waarde 4

Maar ik wil met de hand bepalen dat het zo wordt weergegeven vanuit de database:

- Waarde 3
- Waarde 2
- Waarde 1
- Waarde 4
  vrijdag 26 januari 2007 @ 17:06:35 #87
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_45700726
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 16:43 schreef wobbel het volgende:
Wat is de beste manier om met de hand de volgorde te bepalen van rijen in de database?

Ik heb nu de volgende rijen:
- Waarde 1
- Waarde 2
- Waarde 3
- Waarde 4

Maar ik wil met de hand bepalen dat het zo wordt weergegeven vanuit de database:

- Waarde 3
- Waarde 2
- Waarde 1
- Waarde 4
Wil je de rijen random uit de database trekken, of wat?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 17:07:33 #88
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_45700753
de volgorde wordt bepaald door de index. Standaard zit er eentje op je primary key. Als die niet de volgorde geeft die je wilt hebben lijkt mij dat je een extra field aanmaakt en daar een index op maakt. In die tweede geef je dan dmv integers de volgorde die volgens jou juist is
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  vrijdag 26 januari 2007 @ 17:16:03 #89
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_45700992
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:07 schreef hornage het volgende:
de volgorde wordt bepaald door de index. Standaard zit er eentje op je primary key. Als die niet de volgorde geeft die je wilt hebben lijkt mij dat je een extra field aanmaakt en daar een index op maakt.
Tot hier snapte ik het nog
pi_45701453
Je hebt een ID dus bijv Record 1 heeft ID 1. Dan pak je de ID van Waarde 1, ID + 3 is dus waarde 4 ed
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 januari 2007 @ 18:02:22 #91
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_45702472
Ik heb weer een mail() probleempje.

Tiscali weigert stelselmatig mails die ik verstuur. Om de volgende reden: (SMTP error from remote mail server after MAIL FROM:<www-data@s03.topxs.nl> SIZE=2350: host mail-mx-00.tiscali.nl [195.241.79.130]: 451 Could not complete sender verify callout)

hierbij is topxs mijn hoster en die hanteert een fake mail adres als envelop, zoals zovele. Tiscali echter controleert bij elke binnenkomende mail de envelop sender, en als dat een niet bestaand mail adres is bounced de mail.

Ik heb ALLEEN met tiscali een probleem.

Ik heb in mail() ondertussen de optionele 5e parameter meegegeven (-fmail@domein.nl) met een geldig mail adres, maar de envelop blijft op bovenstaande fake adres staan. De hoster gebruikt exim 4 MTA en ze zijn in de veronderstelling dat de -f parameter moet werken, eventueel met een spatie tussen parameter en (geldig) mail adres, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Zie ik wat over het hoofd of moet ik nu toch echt mijn script gaan verbouwen om met een smtp script te kunnen gaan werken...
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:06:01 #92
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_45702575
werkt mail ( "blub", "blub", "blub", "From lala<lala@lala.lal>" niet gewoon?
pi_45702579
"451 Could not complete sender verify callout"
Tiscali houdt zich aan de internationale richtlijnen voor het verzenden van email.
Het email adres waarvan word verzonden MOET dus een echt email adres zijn, is dit niet zo dan weigerd de server dit.
Dit verkomt veel spam, dit doen wel meer providers, maar niet in nederland.
Zouden ze wel allemaal moeten doen.

Ik zal ff kijken naar mijn script, momentje

Edit: kan wel zeggen, kijk mijn script, maar dat maakt niet uit, ligt aan de afzender.
dit werkt dus, maar ja ik mail dus vanaf een bestaand email adres.
Hoe zien jou headers eruit?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      $tijdstip = date("d-m-Y H:i:s");
      $subject =   'Je bent ge-emaild vanaf mijndomein.nl'; 
      $headers .= "From: test <webmaster@mijndomein.nl>n";         
      $headers .= "Reply-To:webmaster@mijndomein.nln";   
      $headers .= "Return-Path: <webmaster@mijndomein.nl>n"; 
      $headers .= "MIME-Version: 1.0 n";
      $headers .= "Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1n"; 
      $message = 'Hallo <b>dit is een testje</b> ';

if(!mail('emailadres@tiscali.nl', $subject, $message,$headers))   {
      echo '<br/><b>De email kon niet worden verzonden.</b><br />';
      }
   else {
         echo 'Je email is verzonden.';
      }

[ Bericht 37% gewijzigd door Darkomen op 26-01-2007 18:24:56 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 januari 2007 @ 18:36:34 #94
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_45703463
Nee dat werkt dus niet. wat ik ook in de headers zet, mijn hosters instellingen overrullen die blijkbaar

1
2
3
4
5
6
7
<?php
$headers  
= "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "Content-Type: text/html; charset=\"iso-8859-1\"\r\n";
$headers .= "From: info@domein.nl\r\n";
$headers .= "Return-Path: info@domein.nl\r\n";
$headers .= "Bcc: iemand@anderdomein.nl";
?>

Ik zou de reply-to nog kunnen gebruiken, maar heb er weinig hoop op.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:55:42 #95
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_45703999
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:16 schreef wobbel het volgende:

[..]

Tot hier snapte ik het nog
Kortom: extra kolom toevoegen aan je tabel, hier cijfers in zetten en op deze kolom sorteren. Tip: gebruik geen kolomnaam als "order" bijvoorbeeld
pi_45719780
Een vriend van mij heeft een verse windows instalatie en daar Appserv (apache+mysql+php) op geinstaleerd en alles werkt verder goed maar zijn sessies krijgt ie niet aan de gang.
$_HTTP_SESSION_VARS werkt wel maar zodra hij $_SESSION gebruikt wordt het sessie bestandje wel aangemaakt maar niet gevuld met waardes.

Iemand een idee hoe dit kan?

Alle sessie instellingen in php staan waarschijnlijk wel goed want die hebben we vergeleken met die van mij. En de map heeft gewoon schrijfrechten dus dat is het probleem ook niet.

-
pi_45719815
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 09:42 schreef splendor het volgende:
Een vriend van mij heeft een verse windows instalatie en daar Appserv (apache+mysql+php) op geinstaleerd en alles werkt verder goed maar zijn sessies krijgt ie niet aan de gang.
$_HTTP_SESSION_VARS werkt wel maar zodra hij $_SESSION gebruikt wordt het sessie bestandje wel aangemaakt maar niet gevuld met waardes.

Iemand een idee hoe dit kan?

Alle sessie instellingen in php staan waarschijnlijk wel goed want die hebben we vergeleken met die van mij. En de map heeft gewoon schrijfrechten dus dat is het probleem ook niet.

Ik vermoed dat er niet consequent wordt omgegaan met $_HTTP_SESSION_VARS en $_SESSION; even de overduidelijke valkuil uit de weg halen: op het begin van het script staat wel session_start()?

Verder is het sowieso beter om $_SESSION te gebruiken ipv de $_HTTP_* alternatieven, die zijn deprecated wat zoveel betekent dat de feature niet meer wordt of niet meer zal worden ondersteund.

En als laatste wil ik je vragen om wat code te laten zien, want anders is het maar gissen naar de oorzaak
pi_45719897
$_SESSION['blaat'] = true; // variabel zetten
unSet($_SESSION['blaat']); // variabel unsetten (legen/verwijderen)

Like trump...
pi_45720040
pagina 1:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
session_start();

$_SESSION['test'] = "a";
$HTTP_SESSION_VARS['test2'] = "b";

echo $_SESSION['test']; //werkt wel
echo $HTTP_SESSION_VARS['test2']; //werkt wel
?>

pagina 2:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
session_start();

//$_SESSION['test'] = "a";
//$HTTP_SESSION_VARS['test2'] = "b";

echo $_SESSION['test']; //werkt niet
echo $HTTP_SESSION_VARS['test2']; //werkt wel
?>

Dit is de code, bij mij werkt gewoon alles maar bij die vriend van mij (zit hier langs me trouwens ) werkt $_SESSION op pagina 2 niet.

Als je ook in het sessie bestand gaat kijken dan is er wel een bestand maar die is alleen gevuld met de $HTTP_SESSION_VARS waarden.

Hopelijk is dit iets duidelijker.
-
pi_45720077
@splendor

Volgens mij gaat het niet goed als je $_SESSION en $HTTP_SESSION_VARS door elkaar gaat gebruiken. Werkt het wel als je alléén $_SESSION gebruikt? Zie ook mijn opmerking in m'n vorige post over de deprecated $HTTP_* variabelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')