abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 20 januari 2007 @ 16:24:49 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45535234
Ik kom in steeds meer topics mensen tegen die graag tropische planten in hun tuin zouden willen.
Met sommige planten is dit ook zeker mogelijk, soms met en soms ook zonder een beetje hulp.

Ik zelf wil in het voorjaar mijn tuin met exoten gaan beplanten.
Ik heb nu al een musa basjoo staan, een bananenplant die je 's winters kan inpakken, je kunt hem ook laten afsterven tot aan de grond waarna er in het voorjaar weer een stekje opkomt.

Ik heb ook al een kleine palm staan, de grotere lopen aardig in de kosten, we beginnen dus klein

Ik heb nu in huis een aantal zaailingen staan van zowel palmpjes als agave's.

Ik had ook op ebay zaadjes gekocht, maar daar is er maar één van opgekomen, de agave.
Nog meer exoten liefhebbers hier?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 20 januari 2007 @ 16:48:25 #2
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_45535831
Kijk voor de aardigheid eens op www.troposfeer.nl. Onder 'planten' staat een flinke lijst met planten 'die het doen' in nederland.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_45535881
Meldt.

Ik heb zelf onder andere een Musa basjoo staan. Ik heb hem al twee jaar in bloei gehad. Dan moet je hem wel inpakken. Je zult versteld staan van de groeisnelheid met mooi weer.

heb nu even geen tijd maar zal later wat meer posten.

Er is een yahoogroup speciaal gericht op exoten ( exotengroep). Misschien dat je daar al op kan kijken.
A banana a day keeps the doctor away!
  Moderator zaterdag 20 januari 2007 @ 16:57:06 #4
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45536096
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 16:49 schreef Basjoo het volgende:
Meldt.

Ik heb zelf onder andere een Musa basjoo staan. Ik heb hem al twee jaar in bloei gehad. Dan moet je hem wel inpakken. Je zult versteld staan van de groeisnelheid met mooi weer.

heb nu even geen tijd maar zal later wat meer posten.

Er is een yahoogroup speciaal gericht op exoten ( exotengroep). Misschien dat je daar al op kan kijken.
Leuk
Heb je ook foto's van de basjoo in bloei?
Ik zal eens op zoek gaan naar wat leuke links, zoals hier boven.
pi_45536111
Met alle respect, maar wat is het nut ?
bv. je genoemde bananenplant behoort een metertje of 3 hoog te zijn en bananen te dragen. Elk jaar weer een stekje -zoals ik in ieder geval begrijp- is nou niet echt wat onze-lieve-heer in gedachten had toen 'ie de bananenplant ontworp en heeft verder ook niet veel van doen met wat wij hier dagelijks om ons heen zien groeien. Waarom je niet gewoon neerleggen bij het (jammerlijke ?) feit dat bepaalde planten het uitzonderlijk goed doen in jullie klimaat, en andere gewoon niet.
Wij hebben palmen en jullie sparren, jullie hebben asperges en wij koffie.
zonnig Brasil
  zaterdag 20 januari 2007 @ 17:04:05 #6
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_45536296
Kniesoor, tropische planten doen 't wel degelijk prima in nederland. Misschien niet als je aan de kust woont, maar in 't binnenland gaat 't prima

Ow, en ook een bananenplant kun je prima laten overwinteren.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_45536331
Over een paar jaar kunnen die dingen gewoon hier groeien zonder in te pakken ed
  Moderator zaterdag 20 januari 2007 @ 17:11:19 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45536503
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 17:04 schreef gronk het volgende:
Kniesoor, tropische planten doen 't wel degelijk prima in nederland. Misschien niet als je aan de kust woont, maar in 't binnenland gaat 't prima

Ow, en ook een bananenplant kun je prima laten overwinteren.
Hier in Den helder doet mijn banaantje het prima
En mijn palmpje lijkt ook tevreden

@querty_x: waarom zou ik me er bij neer leggen als het niet hoeft?
Ik heb op internet prachtige voorbeelden gezien van tropische tuinen die het prima doen.
pi_45539773

Deze heb ik ook!
Heeft mijn moeder voor mij meegebracht uit Spanje ooit eens

Trouwens, geweldig topic
#geen
  Moderator zaterdag 20 januari 2007 @ 19:13:52 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45540009
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:05 schreef DuchessX het volgende:
[afbeelding]

Deze heb ik ook!

Trouwens, geweldig topic
Dan is die vast al een stuk groter?
Ze kunnen erg groot worden.
pi_45545078
quote:
Musa basjoo (Japanse vezelbanaan)

Met bananen is het belangrijk om met een niet te kleine plant, zo'n 1 m. hoog, te beginnen. Raadzaam is om zo vroeg mogelijk na de nachtvorsten de jonge banaan te planten. De grond moet voedzaam en doorlatend zijn. De plant kan in 1 groeiseizoen een flinke groeispurt maken en uitgroeien tot zo'n 2 tot 2,5 meter. Musa sikkimensis is, indien aangeboden, ook een soort die geschikt is. Groeit veel forser en hoger dan de Musa basjoo en is ook steviger en wat kleurrijker.

Bij de eerste nachtvorst bevriezen de bladeren en een deel van de stam. Na het verwijderen van de bevroren bladeren(en het bevroren stamgedeelte) dient een ruime koker van kippengaas rondom de stam te worden aangebracht. Deze koker wordt flink opgevuld met droge bladeren, stro en ander materiaal dat luchtig blijft en isoleert. Van boven dient het bouwwerk met plastic te worden afgedekt om vocht tegen te houden. Eind maart en begin april een beetje afhankelijk van het weer kan langzaam wat van de bedekking weggenomen worden. Soms zie je al een nieuw blad van onder het materiaal tevoorschijn komen. Pas als de kans op nachtvorst voorbij is kan je echt alles wegnemen. Hoe hoger de stam is na overwinteren hoe groter ook de banaan kan worden dat jaar. Ook als alles bovengronds afsterft komt hij terug vanuit het ondergrondse rhizoom, tenminste als dit niet bevroren is geweest.
Leuk topic
Nog wat leesvoer :
  Moderator dinsdag 30 januari 2007 @ 13:23:29 #12
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45821371
Ik heb nu een banaan en een palmpje staan.
Verder heb ik nog een kiwi in de tuin die zeker blijft.
Ik wil er graag nog een musa sikkemis (liefst 'Red Tiger') bijhebben en nog wat palmen maar nu bedacht ik me dat ik eigenlijk ook nog wat mooie bloeiers wil, ik heb al een canna staan (mits hij overleefd, heb er nog één in de schuur staan ter overwintering) en ik heb nog een clematis die ik denk ik laat staan.
Verder wil ik nog een mooie brugmansia in de tuin hebben, zijn er verder nog tropische planten met mooie bloemen?
Ik hou van grote, kleurige bloemen
pi_45833551
teeveepee

De tropische planten staan nu allemaal in de schuur, maar met deze temperaturen zouden ze al weer bijna buiten kunnen staan
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator donderdag 1 februari 2007 @ 16:41:33 #14
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45887019
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:34 schreef Veersesmurf het volgende:
teeveepee

De tropische planten staan nu allemaal in de schuur, maar met deze temperaturen zouden ze al weer bijna buiten kunnen staan
Wat voor tropische planten heb je?
  Moderator vrijdag 23 februari 2007 @ 14:05:35 #15
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46593353
Ik heb de musa sikkimensis red tiger gekocht op marktplaats, ik ben zo benieuwd.
Het is een banaan die net zo winterhard is als mijn Basjoo, hij groeit wel harder en de bladeren hebben een rood/bruine onderkant, ook zitten er rode strepen op de bladeren.
Echt heel mooi:
pi_46595972
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 16:57 schreef qwerty_x het volgende:
Met alle respect, maar wat is het nut ?
bv. je genoemde bananenplant behoort een metertje of 3 hoog te zijn en bananen te dragen. Elk jaar weer een stekje -zoals ik in ieder geval begrijp- is nou niet echt wat onze-lieve-heer in gedachten had toen 'ie de bananenplant ontworp en heeft verder ook niet veel van doen met wat wij hier dagelijks om ons heen zien groeien. Waarom je niet gewoon neerleggen bij het (jammerlijke ?) feit dat bepaalde planten het uitzonderlijk goed doen in jullie klimaat, en andere gewoon niet.
Wij hebben palmen en jullie sparren, jullie hebben asperges en wij koffie.
1. Er is geen lieve heer
2. Als die er wel zou zijn en hij zou het niet zo bedoelen dan zou er helemaal geen stekje geweest zijn.

Ikzelf ben meer een dicksonia fan, over 2 jaar wil ik mijn dicksonia collectie gaan uitbreiden. Momenteel heb ik enkel een dicksonia fibrosa thuis staan met stamhooge van 90+ cm

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2007 15:33:21 ]
pi_46789825
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 16:41 schreef senesta het volgende:

[..]

Wat voor tropische planten heb je?
Lantana, verschillende soorten Fuchsia's, Brugmansia, Oleander, Senna en voor de rest nog heel veel kleine plantjes/stekjes wat nog allemaal moet groeien.

Vrij standaard, maar er komt in de loop van de jaren nog wel behoorlijk wat bij denk ik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  Moderator zondag 4 maart 2007 @ 23:27:15 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_46925725
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 22:34 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Lantana, verschillende soorten Fuchsia's, Brugmansia, Oleander, Senna en voor de rest nog heel veel kleine plantjes/stekjes wat nog allemaal moet groeien.

Vrij standaard, maar er komt in de loop van de jaren nog wel behoorlijk wat bij denk ik
Ik ben hier ook een verlanglijstje aan het samenstellen
De tuin gaat hier helemaal om, ik heb speciaal gewacht tot dit voorjaar aangezien we van de winter een grote verbouwing hebben gehad.
En ik ben blij dat ik dat gedaan heb want die werklui gaan niet echt voorzichtig met tuinplantjes om
  woensdag 7 maart 2007 @ 12:44:24 #19
167723 sanni
Acima de seu
pi_47011714
Leuk hoor deze bevindingen maar om te seggen " Wow..echt leuk "..
  Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 12:49:57 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_47011878
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:44 schreef sanni het volgende:
Leuk hoor deze bevindingen maar om te seggen " Wow..echt leuk "..
pi_47017546
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:49 schreef senesta het volgende:

sanni hè, altijd wat sjaggo posten
pi_47022914
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:05 schreef DuchessX het volgende:
[afbeelding]

Deze heb ik ook!

Trouwens, geweldig topic
Is dat geen Aloë Vera?
Heb ik hier ook staan en die geeft heel makkelijk scheutjes.
  Moderator zaterdag 10 maart 2007 @ 17:43:57 #23
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_47128569
Zooo ik heb mijn plantjes allemaal uitgepakt.
Alle planten schijnen de winter goed doorgekomen te zijn, zelfs de canna is de winter doorgekomen.
Ik zal van de week even voeding halen voor mijn banaantje, iemand nog tips?
pi_47129836
Je banaan kun je alles geven wat er is. het liefst iets van gedroogde koemest. Daar gaat hij lekker snel van groeien.
A banana a day keeps the doctor away!
  Moderator zaterdag 10 maart 2007 @ 21:30:00 #25
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_47135790
Dan moet ik dat maar gaan halen, dank je wel.
Overgens zag ik een paar dagen terug dat mijn zaadjes van de musa sikkemensis begonnen te kiemen, ik heb de musa van marktplaats dus nog even laten schieten.
Ik had het zaaien al bijna opgegeven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')