Leukquote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:49 schreef Basjoo het volgende:
Meldt.![]()
Ik heb zelf onder andere een Musa basjoo staan. Ik heb hem al twee jaar in bloei gehad. Dan moet je hem wel inpakken. Je zult versteld staan van de groeisnelheid met mooi weer.
heb nu even geen tijd maar zal later wat meer posten.
Er is een yahoogroup speciaal gericht op exoten ( exotengroep). Misschien dat je daar al op kan kijken.
Hier in Den helder doet mijn banaantje het primaquote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:04 schreef gronk het volgende:
Kniesoor, tropische planten doen 't wel degelijk prima in nederland. Misschien niet als je aan de kust woont, maar in 't binnenland gaat 't prima![]()
Ow, en ook een bananenplant kun je prima laten overwinteren.
Dan is die vast al een stuk groter?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:05 schreef DuchessX het volgende:
[afbeelding]
Deze heb ik ook!![]()
Heeft mijn moeder voor mij meegebracht uit Spanje ooit eens![]()
Trouwens, geweldig topic![]()
Leuk topicquote:Musa basjoo (Japanse vezelbanaan)
Met bananen is het belangrijk om met een niet te kleine plant, zo'n 1 m. hoog, te beginnen. Raadzaam is om zo vroeg mogelijk na de nachtvorsten de jonge banaan te planten. De grond moet voedzaam en doorlatend zijn. De plant kan in 1 groeiseizoen een flinke groeispurt maken en uitgroeien tot zo'n 2 tot 2,5 meter. Musa sikkimensis is, indien aangeboden, ook een soort die geschikt is. Groeit veel forser en hoger dan de Musa basjoo en is ook steviger en wat kleurrijker.
Bij de eerste nachtvorst bevriezen de bladeren en een deel van de stam. Na het verwijderen van de bevroren bladeren(en het bevroren stamgedeelte) dient een ruime koker van kippengaas rondom de stam te worden aangebracht. Deze koker wordt flink opgevuld met droge bladeren, stro en ander materiaal dat luchtig blijft en isoleert. Van boven dient het bouwwerk met plastic te worden afgedekt om vocht tegen te houden. Eind maart en begin april een beetje afhankelijk van het weer kan langzaam wat van de bedekking weggenomen worden. Soms zie je al een nieuw blad van onder het materiaal tevoorschijn komen. Pas als de kans op nachtvorst voorbij is kan je echt alles wegnemen. Hoe hoger de stam is na overwinteren hoe groter ook de banaan kan worden dat jaar. Ook als alles bovengronds afsterft komt hij terug vanuit het ondergrondse rhizoom, tenminste als dit niet bevroren is geweest.
Wat voor tropische planten heb je?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:34 schreef Veersesmurf het volgende:
teeveepee![]()
De tropische planten staan nu allemaal in de schuur, maar met deze temperaturen zouden ze al weer bijna buiten kunnen staan![]()
1. Er is geen lieve heerquote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:57 schreef qwerty_x het volgende:
Met alle respect, maar wat is het nut ?
bv. je genoemde bananenplant behoort een metertje of 3 hoog te zijn en bananen te dragen. Elk jaar weer een stekje -zoals ik in ieder geval begrijp- is nou niet echt wat onze-lieve-heer in gedachten had toen 'ie de bananenplant ontworp en heeft verder ook niet veel van doen met wat wij hier dagelijks om ons heen zien groeien. Waarom je niet gewoon neerleggen bij het (jammerlijke ?) feit dat bepaalde planten het uitzonderlijk goed doen in jullie klimaat, en andere gewoon niet.
Wij hebben palmen en jullie sparren, jullie hebben asperges en wij koffie.
Lantana, verschillende soorten Fuchsia's, Brugmansia, Oleander, Senna en voor de rest nog heel veel kleine plantjes/stekjes wat nog allemaal moet groeien.quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:41 schreef senesta het volgende:
[..]
Wat voor tropische planten heb je?
Ik ben hier ook een verlanglijstje aan het samenstellenquote:Op woensdag 28 februari 2007 22:34 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Lantana, verschillende soorten Fuchsia's, Brugmansia, Oleander, Senna en voor de rest nog heel veel kleine plantjes/stekjes wat nog allemaal moet groeien.
Vrij standaard, maar er komt in de loop van de jaren nog wel behoorlijk wat bij denk ik![]()
quote:Op woensdag 7 maart 2007 12:44 schreef sanni het volgende:
Leuk hoor deze bevindingen maar om te seggen " Wow..echt leuk "..![]()
Is dat geen Aloë Vera?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:05 schreef DuchessX het volgende:
[afbeelding]
Deze heb ik ook!![]()
Heeft mijn moeder voor mij meegebracht uit Spanje ooit eens![]()
Trouwens, geweldig topic![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |