abonnement Unibet Coolblue
pi_45534502
Voor zowel mijzelf als voor mijn vrouw heb ik onze nog niet aflopende lijfrentes begin 2006 afgekocht. Maatschappij heeft de waarde bepaald en deze uitgekeerd.
De verzekeringsmaatschappij keert niet het hele bedrag uit omdat ze aansprakelijk gesteld kan worden voor de belasting. Je krijgt dus het overblijvende deel en de rest pas als je belasting betaald hebt en een verklaring van de belastingdienst kunt overleggen (die zou je dan ongeveer 1 jaar na aangifte krijgen).

Bij de berekening gaan ze uit van 20% revisierente op het uitgekeerde bedrag en 52% belasting over de waarde van de ingelegde premies (ivm aansprakelijkheid gaan ze uit van de hoogste schijf, ook al is dit niet van toepassing).

Tot zover de theorie uit de brieven van de verzekeringsmaatschappij. Na het ondertekenen van de bijgesloten brief waarin ik verklaar kennis hiervan genomen te hebben is alsnog de volledige waarde uitgekeerd (zonder enige inhouding dus).


Dan nu mijn vraag: binnenkort is het tijd voor de aangifte 2006 en dan moet ik deze situatie meenemen. Ik kan niet goed vinden hoe en waar ik dit moet registreren. De site van de belastingdienst legt wel zaken uit, maar niet waar je de bedragen moet invullen. Is er iemand hier die weet waar dat moet (uitgaande van digitale aangifte)?
Er is wel een kopje voor "afkoop lijfrente of andere negatieve uitgaven voor inkomensvoorziening", en daaronder dan een stukje met "terugontvangen premies voor een lijfrente die eerder zijn afgetrokken".
Als ik daar de beoogde bedragen invul, dan dek ik daarmee het stuk van de ingelegde premies af (denk ik), maar niet dat van de revisierente. Waar moet ik dat dan kwijt?

Alternatief is niets opgeven en afwachten waar de belastingdienst zelf mee komt. Als het goed is hebben ze informatie gekregen van de verzekeringsmaatschappij. Zit daar nog een ander risico aan?

Het gaat bij elkaar ongeveer om een terug te betalen bedrag van 4200 euro (mijn eigen berekening, op basis van het voorbeeld van de verzekeringsmaatschappij).

Iemand antwoorden en / of suggesties?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 16:14:05 #2
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_45534998
Even de belastingdienst bellen:

Tel: 0800 0543
BelastingTelefoon

Voor alle vragen. Gratis bellen

Bereikbaar ma t/m do 8.00-20.00 uur,

vrij 8.00-17.00 uur
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_45535614
Is niet de reactie die ik zocht. Belastingtelefoon is leuk voor alle standaard dingen, maar bij moeilijke vragen kan je een nuttige reactie vergeten. Meerdere ervaringen mee, zowel voor bedrijven als voor particulieren.
Meerdere malen bellen betekent meerdere antwoorden, geeft ook zo'n betrouwbaar gevoel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Redactie Frontpage zaterdag 20 januari 2007 @ 16:54:51 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_45536029
De belasting die je wordt berekend hangt af van het percentage aftrek wat je hebt genoten in het jaar waarin je de premie hebt afgetrokken van je belastbaar inkomen.

Daarnaast KAN het zijn dat je revisierente (idd 20%) in rekening wordt gebracht. Dankzij de grote willekeur van de belastingdienst kan dit ook meevallen. De ene inspecteur is de andere niet in haar besluiten.

Ga dus uit van de berekening van je verzekeraar, dan zou het kunnen meevallen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_45536332
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 16:54 schreef Innisdemon het volgende:
De belasting die je wordt berekend hangt af van het percentage aftrek wat je hebt genoten in het jaar waarin je de premie hebt afgetrokken van je belastbaar inkomen.

Daarnaast KAN het zijn dat je revisierente (idd 20%) in rekening wordt gebracht. Dankzij de grote willekeur van de belastingdienst kan dit ook meevallen. De ene inspecteur is de andere niet in haar besluiten.

Ga dus uit van de berekening van je verzekeraar, dan zou het kunnen meevallen.
Dat laatste is helder, dat heb ik ook gedaan (maar dan wel met 42%, want de 52% haal ik toch niet).

Dan zou ik toch neigen naar het invullen bij "terugontvangen premies voor lijfrenten die eerder zijn afgetrokken". De aanslag wordt dan ruim 2600 euro hoger.
Revisierente komt dan (eventueel?) bij de definitieve aanslag mee (1300 euro)?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 17:45:14 #6
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45537571
Volgens mij moet je het aangeven bij "Afkoopsommen van lijfrenten die niet onder loonheffing vielen" in de Help (klik met je muis in het invulvakje en druk op F1). Die andere twee zijn vooral in geval je teveel premie betaald hebt, ze aftrekt en ze later weer terugkrijgt. Hier wordt geen revisierente over berekent. Over de eerder genoemde categorie wel. De revisierente zie je overigens niet terug in het overzicht op het einde.
De belasting die je betaalt is niet afhankelijk van het jaar waarin de aftrek heeft plaatsgevonden. Het gaat om het jaar waarin het belastbare feit plaatsvindt, moment van afkoop dus.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_45538725
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 17:45 schreef Meeldraad het volgende:
Volgens mij moet je het aangeven bij "Afkoopsommen van lijfrenten die niet onder loonheffing vielen" in de Help (klik met je muis in het invulvakje en druk op F1). Die andere twee zijn vooral in geval je teveel premie betaald hebt, ze aftrekt en ze later weer terugkrijgt. Hier wordt geen revisierente over berekent. Over de eerder genoemde categorie wel. De revisierente zie je overigens niet terug in het overzicht op het einde.
De belasting die je betaalt is niet afhankelijk van het jaar waarin de aftrek heeft plaatsgevonden. Het gaat om het jaar waarin het belastbare feit plaatsvindt, moment van afkoop dus.
Die had ik ook gevonden maar anders (verkeerd) geinterpreteerd.

Het effect aan het einde is in eerste instantie hetzelfde (als bij het invullen in dat andere veld) en die revisierente zie ik inderdaad niet terug.
Dat is dus gewoon een kwestie van afwachten, geld apart zetten en hopen dat het meevalt?

Het in te vullen bedrag (aan in eerdere jaren afgetrokken premies) is hoger dan het uitbetaalde bedrag.
Tot zover de verstandige beslissingen
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 20:23:42 #8
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45542520
Revisierente is standaard 20% van de afkoopsom. Als de polis korter heeft gelopen dan 10 jaar, kun je echter verzoeken om de revisierente gelijk te stellen aan de heffingsrente die zou gelden als de premie-aftrek achteraf nagevorderd zou worden. Dat kan best beheurlijk schelen.

Je moet trouwens goed onderscheid maken tussen een afkoopsom of terug ontvangen premies. Als ik het goed begrepen heb, gaat het in jouw geval om een afkoopsom. Zo ja, dan vul je niet ook nog eens iets in bij terugontvangen premies.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_45543287
Nee snap ik, maar bedankt voor de tip.

Beide polissen hebben korter dan 10 jaar gelopen. De grootste ruim 7 jaar, de andere ongeveer 2.

Wanneer dien ik dat verzoek in met betrekking tot die revisierente? Dat zal dan achteraf zijn?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 21 januari 2007 @ 03:46:17 #10
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45551591
Ja, dat is een goede vraag. Ik weet niet op welk moment die fictieve navorderings heffingsrente wordt bepaald. Ik zou zeggen, vraag het zo snel mogelijk aan. Je kunt doorgaans beter te vroeg dan te laat zijn als het gaat om betalen en rente.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_45552311
Zit wat in. Ik wacht af tot ze daadwerkelijk revisierente gaan berekenen en zal direct daarna het verzoek indienen. Eerst zien dat ze me daar echt voor aanslaan.

Bedankt tot zover!
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_45624188
Mag ik hier mijn vraag stellen over onze lijfrente polis?

We hebben in 2003 bij ViaVisie een Lijfrente polis afgesloten (ze kwamen binnen via de werkgever, gaf vertrouwen).
Laatste tijd vindt ik het wel veel geld wat er iedere maand wordt afgeschreven en ik vroeg ze eens (viavisie zelf bestaat niet meer, is nu overgegaan in Aegon spaarbeleg op het werk) of het mogenlijk was om te stoppen met de polis en wat me dat zou kosten e.d.
Gisteren kregen we een brief in zeer moeilijk nederlands dat het niet mogenlijk was om te stoppen. Euh, wat zeg u?
Dus nu maar eens op onderzoek.

als ik het zo lees zijn er 4 opties.
1. stoppen, maar dat gaat me waarschijnlijk geld kosten, de belasting aanslag waar jullie het hier over hebben.
2. premie verlagen, bouw je niks meer op, want de kosten die ze in rekening brengen zullen wel gelijk blijven.
3. premie betaling stop zetten, loopt je spaarpotje leeg op de kosten die ze in rekening brengen
4. oversluiten naar een nieuwe lijfrente polis met een lagere maandlast en waar ze minder kosten in rekening brengen (dus meer kans op rendement).

Waar vind ik nu goed en onafhankelijk advies en zijn er nog meer mogenlijkheden?
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:36:19 #13
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45624911
Lijfrentes zijn tricky. Maar dat zijn inderdaad wel je opties nu. Er is er nog één, maar die is nog wat onzeker. Namelijk wachten. In 2008 zal de wet gewijzigd worden om ook bancaire lijfrentes mogelijk te maken. De kans bestaat om de concurrentie tussen banken en verzekeraars leven in te blazen dat er een overgangsregeling komt waarbij tijdelijk soepelere regels gelden.
Sowieso zullen er meer varianten komen, bijv. geblokkeerde spaarrekeningen, waavan premies aftrekbaar zijn. De kosten zullen naar verwachting veel lager zijn. Als je tzt je huidige lijfrente omzet in zoiets...
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_45625792
Maar hoe zeker is dat dat er komt, in afwachting betaal je wel weer een jaar geld
pi_45627976
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:09 schreef hjs het volgende:
Mag ik hier mijn vraag stellen over onze lijfrente polis?

als ik het zo lees zijn er 4 opties.
1. stoppen, maar dat gaat me waarschijnlijk geld kosten, de belasting aanslag waar jullie het hier over hebben.
2. premie verlagen, bouw je niks meer op, want de kosten die ze in rekening brengen zullen wel gelijk blijven.
3. premie betaling stop zetten, loopt je spaarpotje leeg op de kosten die ze in rekening brengen
4. oversluiten naar een nieuwe lijfrente polis met een lagere maandlast en waar ze minder kosten in rekening brengen (dus meer kans op rendement).

Waar vind ik nu goed en onafhankelijk advies en zijn er nog meer mogenlijkheden?
Stopzetten c.q. afkopen is volgens mij helemaal niet mogelijk omdat de polis is afgesloten in 2003. Het betreft hier een zogenaamde nieuw regime lijfrentepolis (afgesloten na oktober 1990)
  woensdag 24 januari 2007 @ 13:35:37 #16
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45628278
Tja, het blijft politiek natuurlijk, maar in de bankwereld zijn ze al bezig met het brainstormen over hoe ze dit product op de markt gaan zetten. Vanuit socio-economische perspectieven bezien is het in lijn met wat hip is: meer concurrentie. Het leidt tot marktverbreding en -verdieping, verwachte kosten zullen lager zijn, dus meer welvaartswinst. Het advies van de Raad van State was positief, maar ik heb nog niet kunnen vinden of het al door de Kamers heen is of niet. Maar als je googlet dan twijfelt er eigenlijk niemand aan dat het er komt per 1 januari 2008.
De verzekeringswereld twijfelt of het veel goedkoper gaat worden, banken zullen in ieder geval met concurrende aanbiedingen komen. Waarschijnlijk niet al te scherp in het begin, want dat is niet goed bevallen bij de levensloopregeling. Echter als de vraag groot blijkt te zijn dan zullen de aanbiedingen scherper worden. In de financiële wereld draait alles om volumes. Het zou mij niks verbazen als er een kleine aardverschuiving plaats vindt, er zijn zat mensen die zich storen aan de hoge provisies van de huidige lijfrentes. Als de banken er een beetje ruchtbaarheid aan geven...
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_45628402
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 13:26 schreef odb het volgende:

[..]

Stopzetten c.q. afkopen is volgens mij helemaal niet mogelijk omdat de polis is afgesloten in 2003. Het betreft hier een zogenaamde nieuw regime lijfrentepolis (afgesloten na oktober 1990)
Dat kan al-tijd met een polis.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45628518
Dus het beste kan ik nu de premiebetaling stop zetten en afwachten wat er gaat komen om dat nogmaals te kijken naar wat ik met al dat gespaarde geld ga doen (nou al dat, zal toch wel tegenvallen hoeveel er in het potje zit na bijna 4 jaar iedere maand 117 euro over te hebben gemaakt naar die gasten).
Nou ja, heb in ieder geval al die jaren bij mijn belastingopgave opgegeven.
pi_45629423
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 13:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kan al-tijd met een polis.
Weer wat geleerd :-)

@ Five_Horizons; Nu las ik net ergens op een website dat bij een nieuw regime lijfrentepolis, je bij afkoop verplicht bent om de (afkoop)uitkeringen naar je toe te laten komen in de vorm van een direct ingaande of een uitgestelde lijfrente.

Klopt dat?
pi_45629501
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 14:16 schreef odb het volgende:

[..]

Weer wat geleerd :-)

@ Five_Horizons; Nu las ik net ergens op een website dat bij een nieuw regime lijfrentepolis, je bij afkoop verplicht bent om de (afkoop)uitkeringen naar je toe te laten komen in de vorm van een direct ingaande of een uitgestelde lijfrente.

Klopt dat?
Je bent niets verplicht. (wettelijk dan..praktisch gezien ben je het meestal wel, vanwege de fiscale maatregelen )

En dan dienen het levenslange lijfrentes te zijn. De overbruggingslijfrente is niet meer fiscaal toegestaan. Overigens: oud en nieuw regime is niet zozeer van toepassing op lijfrentes. Oude polissen worden behandeld alsof ze van nu zijn. Dit i.t.t. kapitaalverzekeringen die géén lijfrente zijn.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Redactie Frontpage vrijdag 26 januari 2007 @ 11:51:17 #21
38148 crew  Innisdemon
pi_45690790
ALs je na 1/1/06 geen premies meer hebt betaald, mag je de polis nog wel als overbruggingslijfrente gebruiken. Dit hoeft dan niet levenslang te zijn.
Eventuele betaalde premies na 2006 zouden blijven staan tot je 65e.

Dit is btw in geval van expiratie, niet van afkoop. Informeer eens bij je verzekeraar of je de expiratiedatum kunt vervroegen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')