Op z'n kop maakt niet uit he, links is links.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:40 schreef Cybersijp het volgende:
ja hoor, schakelaar zit schijnbaar op zijn kop gemonteerd( je kan ook de schakeldraden van de schakelaar omdraaien doet t zelfde )
nee, op z'n kop wordt links rechtsquote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:43 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Op z'n kop maakt niet uit he, links is links.
En draden omdraaien? Het leek mij wel veilig de draden aan te sluiten zoals ze voorheen zaten
Precies. Een rolluik schakelaar is vaak een draaischakelaar, dus het inbouwdeel draaien tov de knop heeft geen zin, naar rechts blijft naar rechts.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
je moet 2 draden omwisselen...
schakelaar 180 graden draaien heeft totaal geen nut....
Ik heb nog 4 rolluiken die wel op deze manier zijn aangeloten en wel werkenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Dat zei ikquote:schakelaar 180 graden draaien heeft totaal geen nut....
Call me stupid of zo maar ik denk toch echt dat je de draden verkeerd om hebt aangesloten, daar ik eerder op de dag nog het idee had dat deze schakelaars te vergelijken waren met een soort van kruis schakelaar de opmerking omdraaien neergezet( want vaak draden weggewerkt etc, dus weing lengte ) De fabrikant zal misschien de interne opbouw van de schakelaar veranderd kunnen hebben.quote:Op zondag 21 januari 2007 00:43 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Ik heb nog 4 rolluiken die wel op deze manier zijn aangeloten en wel werken
[..]
Dat zei ik
Toen het haperen begon hebben we de stroom eraf gehaald omdat we dachten dat het luik wellicht niet meer wist wat boven en onder was, en dus wanneer te stoppen. |daarna was ineens mijn oude probleem opgelost was, maar niet mijn nieuwe probleem.quote:Op maandag 22 januari 2007 13:28 schreef Marsepein het volgende:
Loopt het luik wel soepel door de geleiders? Het klinkt als een beveiliging van de motor ofzo.
En voor die tijd liep het luik wel netjes op en neer?
Hoe ben je tot de oplossing gekomen om de troom eraf te halen terwijl het luik naar beneden was. Mogelijk dat daar de sleutel tot de oplossing zit.
Wel als je de draden eraan laat zitten. links=omhoog wordt rechts=omhoog en andersom.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Als jij een klok op de kop hangt draaien de wijzers ineens de andere kant op?quote:Op maandag 22 januari 2007 16:02 schreef Deetch het volgende:
[..]
Wel als je de draden eraan laat zitten. links=omhoog wordt rechts=omhoog en andersom.
je kan er dus ook nergens uit opmerken dat het een drukschakelaar is....quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:51 schreef Deetch het volgende:
Ik weet zeker dat dat zo werkt want in mijn badkamer had ik een schakelaar die in de omhoog stand het licht aandeed en in de omlaag stand uit. Dit was tegenovergesteld aan wat ik wilde (ivm logica) en toen heb ik de hele schakelaar (met de draden eraan) 180 graden gedraaid en toen werkte het net andersom.
Als jij het over een draaischakelaar hebt, dan werkt dat natuurlijk niet maar ja dat kan ik nergens uit je verhaal opmaken.
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:32 schreef D.Rose het volgende:
Ik heb een schakelaar voor een automatische rolluik vervangen.
Ging het rolluik bij de oude schakelaar met een klik naar links omhoog (en naar recht omlaag),
bij de nieuwe schakelaar doet ie dit precies andersom.
Nu weet ik zeker dat de kabels precies zo aangesloten heb als ze voorheen zaten.
Iemand een idee?
De behuizing (de kap) 180 graden draaien, daarentegen, heeft wel degelijk nut.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als je het plaatje 180 graden draait dan wordt het pijltje wat nu omlaag is wat aan de rechterkant zit, dat wordt aan de linkerkant omhoog... niet zo eigenwijs doen, ik heb gelijk...quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:43 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
De behuizing (de kap) 180 graden draaien, daarentegen, heeft wel degelijk nut.
Kijk maar op 't plaatje hierboven.
Naar links is omhoog en naar rechts is omlaag.
Draai je de behuizing nu, dan heb je nog steeds links een pijltje omhoog en rechts een pijltje omlaag.
Maarrrr...deze pijltjes staan nu aan de onderkant.
Oftewel; naar rechts draaien wordt nu omhoog en naar links draaien omlaag.
quote:Op woensdag 24 januari 2007 17:32 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als je het plaatje 180 graden draait dan wordt het pijltje wat nu omlaag is wat aan de rechterkant zit, dat wordt aan de linkerkant omhoog... niet zo eigenwijs doen, ik heb gelijk...
En dát haalt nu juist geen ene fuck uit.quote:enige wat TS zou kunnen doen is binnenwerk 180 garden draaien MITS er geen streepje op de bedieningsknop zit want die komt dan aan de onderkant te zitten, aangezien de as van de schakelaar 1 platte kant heeft past er de knop maar op 1 manier op....
die driehoekjes horen boven te staan, hij moet gewoon die draden omdraaien... dan is het meteen helemaal goed, maar aangezien dit topic al ongeveer een eeuw oud is zal de zonwering onderhand wel versleten zijn...quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:50 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
In plaats van bovenop de behuizing staan de pijltjes dan onderop.
Dus, in plaats van met de 'kop' van de draaischijf, wijs je desbetreffend pijtje nu aan met de 'kont'.
Een draai naar rechts houdt in casu dus in dat je nu het linker pijltje aanwijst.
[..]
En dát haalt nu juist geen ene fuck uit.
En ja; ik heb in het verleden enkele jaren gespendeerd met het monteren en repareren van zonwering en rolluiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |