Weet je wel zeker dat hij een rood scherm had?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:26 schreef hp38guser het volgende:
Ik denk niet dat Paul de mol is, aangezien als hij niet 4 molboekjes had kunnen laten zien uit het spel lag. Regel 1 is dat de mol het spel nooit verlaat. Dat betekent nog niet dat de test-executie eerlijk gespeeld is.
Kan je mij je zinnetje "Gelukkig voor hem is de totale prijzenpot nog nagenoeg leeg" uitleggen.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:26 schreef hp38guser het volgende:
Ik denk niet dat Paul de mol is, aangezien als hij niet 4 molboekjes had kunnen laten zien uit het spel lag. Regel 1 is dat de mol het spel nooit verlaat. Dat betekent nog niet dat de test-executie eerlijk gespeeld is. Regel 2 is namelijk dat bij Wie is de Mol diegene die eruit gaat we nooit te horen krijgen wat diegene gestemd zou hebben. Paul heeft het steeds over Menno gehad. Menno die deze aflevering veelvuldig in beeld kwam als zijnde goed spelend voor geld. Echter bevond hij zich steeds in de situatie om invloed uit te oefenen op het spel. Helaas speelde Dick Jol toevallig verrassend goed tot aan het eindpunt. Erger nog was een Paul Rabbering die Menno in de gaten had. Zo kon Menno niet anders dan het spel uit te spelen. Gelukkig voor hem is de totale prijzenpot nog nagenoeg leeg, dus het relatief lage bedrag van E3000 kon hij zich wel veroorloven. Ook andere mollen hebben in het verleden wel eens geld verdiend met opdrachten. Om de spanning in het spel te houden kon de redactie niet anders dan ingrijpen met een valse exutie-test om Paul op andere gedachten te brengen.
Mijn mol is voorlopig nog Menno.
De mol heeft als doel zoveel mogelijk opdrachten te doen mislukken. Als dit niet het geval zou zijn zou de mol gewoon fanatiek aan alle opdrachten kunnen meedoen en zo heel veel geld binnenslepen. Echter is de prijzenpot dit keer dramatisch laag en moet de mol er ook voor zorgen dat het spel spannend blijft. Anders krijg je dat iedereen alle opdrachten gaat frusteren. Dan is E3000 een mooi begin, maar geen ramp.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:36 schreef kassenbouwer het volgende:
[..]
Kan je mij je zinnetje "Gelukkig voor hem is de totale prijzenpot nog nagenoeg leeg" uitleggen.
Want ik heb de hele tijd het gevoel dat ik iets mis.
De mol heeft toch geen baat bij een hoge of lage prijzenpot? Dat maakt toch voor het spel niet uit!
Dat kan allemaal wel wezen, maar het blijft raar dat de groep zoveel geld bij elkaar moet sparen en dat de mol niet een financiële drijfveer heeft (bijv. dat hij geld verdient als een opdracht mislukt). Een mol kan ook mol zijn en fanatiek mee doen met het spel, want het maakt toch voor hem geen bal uit.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:43 schreef hp38guser het volgende:
[..]
De mol heeft als doel zoveel mogelijk opdrachten te doen mislukken. Als dit niet het geval zou zijn zou de mol gewoon fanatiek aan alle opdrachten kunnen meedoen en zo heel veel geld binnenslepen. Echter is de prijzenpot dit keer dramatisch laag en moet de mol er ook voor zorgen dat het spel spannend blijft. Anders krijg je dat iedereen alle opdrachten gaat frusteren. Dan is E3000 een mooi begin, maar geen ramp.
Ja, maar dan is het spel toch niet leuk meer? Dan is er geen verschil meer tussen de mol en de overige spelers.. Hoe moet je de mol dan vinden?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:49 schreef kassenbouwer het volgende:
[..]
Een mol kan ook mol zijn en fanatiek mee doen met het spel, want het maakt toch voor hem geen bal uit.
Precies, daarom klopt het spel ook niet.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:55 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het spel toch niet leuk meer? Dan is er geen verschil meer tussen de mol en de overige spelers.. Hoe moet je de mol dan vinden?
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:40 schreef kassenbouwer het volgende:
Precies, daarom klopt het spel ook niet.
De opdracht van de mol is om de opdrachten gigantisch te laten mislukken. Ofwel door eigenhandig te saboteren, ofwel door deelnemers die per ongeluk het spel verknoeien, niet te corrigeren.quote:Want nu speelt de mol alleen maar de mol omdat je anders de mol niet kan vinden. Dat is toch gek?
De mol zou ook drijfveren moeten hebben om de spellen te doen mislukken. Wat zou het anders voor zin hebben voor de mol om mol te spelen?
Ja het is en was duidelijk, maar het klopt mijns inziens niet.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:15 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
![]()
[..]
De opdracht van de mol is om de opdrachten gigantisch te laten mislukken. Ofwel door eigenhandig te saboteren, ofwel door deelnemers die per ongeluk het spel verknoeien, niet te corrigeren.
Dus je kunt de doelmatigheid van de mol afmeten aan hoeveel geld er in de prijzenpot zit. De mol ziet 't als voornaamste taak om dat bedrag zo laag mogelijk te houden.
De enige reden waarom de mol af en toe wel zijn/haar best doet tijdens opdrachten, is om niet op te vallen.
Zo een beetje duidelijk?![]()
Mol zijn is idd een erebaantje, er genoegen in scheppen om de zaak te saboteren. Dat is niet aan geld gekoppeld.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:19 schreef kassenbouwer het volgende:
Het zou toch veel beter zijn wanneer de mol een bepaald percentage van het geld wat op het spel staat bij een opdracht zou krijgen. Dan krijg je tenminste zinvolle mollenacties.
Anders maakt het toch geen bal uit of die mol wel of niet zijn best doet. Ook al wordt hij afgeschilderd als een slechte mol, dat maakt niets uit omdat hij er toch financieel niet beter van wordt. En ook is het raar dat de mol het voor de eer doet en de anderen voor het geld.
Niet iedereen wordt gedreven door geldzucht. En bovendien neem ik aan dat de mol gewoon een bedrag krijgt voor zijn deelname. Alle kandidaten waarschijnlijk wel.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:40 schreef kassenbouwer het volgende:
De mol zou ook drijfveren moeten hebben om de spellen te doen mislukken. Wat zou het anders voor zin hebben voor de mol om mol te spelen?
Alles aangaande de Mol is OTquote:Op woensdag 24 januari 2007 01:06 schreef Flem het volgende:
^^ is echt de lompste discussie ooit. Kunnen we weer ontopic?
quote:
Aflevering 3, Dagboek De Mol
DAGBOEK VAN DE MOL
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Derde dagboek-bijdrage van de Mol
Zag je de verbazing op de gezichten toen bleek dat er halverwege al een test en executie zou plaatsvinden? En al helemaal mooi vond ik de ontsteltenis toen bleek dat het een individuele uitslag zou zijn. Die onwetendheid die de twijfel doet toeslaan, maakt mij blij. Ik krijg er een machtig gevoel van.
En de treinopdracht was een makkie. Een mol voelt zich goed in de nacht. Iedereen is moe, geïrriteerd en wil naar bed. Welk station heet er nu ‘tempel’? Maar ja, het is niet mijn taak om hen daar op te wijzen, dacht ik zo.
En dan was er nog het stelen van de molboekjes. Zal ik je eens wat denkmateriaal geven? Is die opdracht nu gelukt of niet?
Is Paul nu een afvaller? Is Paul voorgoed uit het spel? Of komt hij terug?
Misschien heeft de mol het spel wel even verlaten. Gewoon om even nog meer twijfel te zaaien…
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Dan begrijp jij de discussie niet. Als je niet weet wat precies de acties van de mol drijft, kan je moeilijker zoeken naar aanwijzingen. Dus hou voortaan je denigrerende gedachten even voor je.quote:Op woensdag 24 januari 2007 01:06 schreef Flem het volgende:
^^ is echt de lompste discussie ooit. Kunnen we weer ontopic?
Vind je? Omdat hij dat gebouw niet afdurfde? Misschien had hij het wel gedaan als Renate was gegaan, dat zullen we nu niet meer weten. En een vrijstelling is altijd beter dan geld in de pot, vooral als je de hele dag op je uppie in een tempel hebt gezeten, dus ook dat zie ik niet echt als mollengedragquote:Nou, Alex heeft zich anders behoorlijk verdacht gemaakt
Juist!quote:Op woensdag 24 januari 2007 15:52 schreef Haaibaaike het volgende:
Dick zou het ook eens kunnen zijn [afbeelding]
Want zoveel deed hij niet aan de opdrachten.quote:
Dat weet je toch wel? Zijn of haar drijfveer is de opdracht in het spel: zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de pot terecht komt. Wat de achterliggende beloning is, is volstrekt irrelevant. Of hij daar nou een vette bonus voor krijgt, een oppepper voor zijn ego of alleen een kusje van Karel - dat verandert niets aan zijn opdracht.quote:Op woensdag 24 januari 2007 10:02 schreef kassenbouwer het volgende:
Dan begrijp jij de discussie niet. Als je niet weet wat precies de acties van de mol drijft, kan je moeilijker zoeken naar aanwijzingen.
Dat zou wel een deceptie zijn ja.quote:Op donderdag 25 januari 2007 13:59 schreef Gitanki het volgende:
TVP, ik hoop dat Nadia niet de mol is, dan had ik het nog eerder door dan bij Yvon![]()
quote:Money don't matter 2 night
It sure didn't matter yesterday
Just when u think u've got more than enough
That's when it all up and flies away
That's when u find out that u're better off
Makin' sure your soul's alright
Cuz money didn't matter yesterday,
and it sure don't matter 2 night
Dat is dezelfde JP als die van Lingo...quote:Het best bewaarde geheim...
Vanaf de start in 1999 is Jan Peter Pellemans (foto) betrokken bij Wie is... de Mol?. “Angela Groothuizen, de toenmalige presentatrice, heeft mij destijds gevraagd om die functie op me te nemen. Zelf ben ik daar nog steeds erg blij mee. Ik ben heel nauw bij het programma betrokken omdat ik zowel met de kandidaten als de crew contact heb.”
Opbiechten
Pellemans is dé steun en toeverlaat van de kandidaten. “Al voor dat het spel begint hebben we veel contact en ook tijdens de opnamen kunnen ze altijd bij me binnenlopen als hen iets dwarszit. Aan het eind van elke dag is er een half uurtje waarin de kandidaten alles kunnen opbiechten. Op dat moment mag alleen de waarheid gesproken worden en vertellen de kandidaten me wat ze die dag hebben uitgespookt en wie volgens hen de mol is. Dat is elke keer weer geweldig.”
Code rood
De identiteit van de mol is een goed bewaard geheim. “Van alle medewerkers zijn er maar drie mensen die weten wie de mol is. Zelf weet ik dat tot aan de opnamen van de laatste aflevering ook niet en dat maakt het wel zo leuk. Ook in gesprekken met kandidaten is dat handiger. Zo kan ik gewoon mijn werk doen zonder dat ik het risico loop dat ik me verspreek. Al is het houden van mijn mond inmiddels wel een tweede natuur geworden.” Voor de kandidaten wordt dat laatste overigens wel bemoeilijkt. Zo belt dj Giel Beelen de kandidaten regelmatig op en doet hij zich voor als een persvoorlichter van de AVRO, in de hoop de identiteit van de mol te ontfutselen. Maar daar heeft Pellemans iets op gevonden. “De kandidaten hebben één nummer voorgeprogrammeerd in hun telefoon staan en alleen dat nummer mogen ze opnemen. Voor alle andere nummers geldt: code rood.”
Geruchten
De mol wordt voor de kijker pas op 8 maart ontmaskerd. Toch circuleert de naam van een mogelijke mol al op internet. Pellemans trekt zich daar niet al te veel van aan. “We zitten boven op de geruchten, dat wel, maar we zien het meer als een compliment dan dat we er van schrikken: de speculaties maken duidelijk dat het programma nog steeds heel populair is. Ook de echte fans blijken zich weinig van de geruchten aan te trekken. Zij vinden het leuker om zelf te puzzelen, want tenslotte is in Wie is... de Mol? echt niets zoals het lijkt".
nee klopt, hij wil het zelf niet weten!quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:18 schreef ChatGirl het volgende:
Volgens het WIDM forum weet Karel het zelf ook niet.
Ik ben heel benieuwd, we zullen het zo zien! Heb er weer zin in.quote:Op woensdag 24 januari 2007 22:45 schreef koetjeboe het volgende:
Wie weet ...
er gaat vast nog wel wat met die boekjes gebeuren
Nou, voor degene in het vliegtuig valt er best goed te mollen hoor...quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:44 schreef TheVulture het volgende:
Vage opdracht dit... hoe valt hier nu te Mollen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |