Ik vraag mij af welke vrijheden hij bedoelt die er in NL niet en andere westerse landen wel zouden zijn. Wel ook kort door de bocht te stellen dat de overheid hier ook schuldig aan is.quote:Moskeeleiders zoeken hun heil liever elders
Uittocht imams
door Joost de Haas
AMSTERDAM - Imams vertrekken massaal uit Nederland, omdat zij zich hier niet langer thuis voelen. Naar schatting 180 van de 450 moskeeën zitten nu zonder geestelijke leiding. De vertrokken imams worden veelal vervangen door illegalen zonder enige ervaring.
Dat zegt Mohamed Ousalah, vicevoorzitter van de Vereniging Imams in Nederland. Ousalah maakt zich grote zorgen over de uittocht en de gevolgen voor moskeeën die hun imams zijn kwijtgeraakt. Het gevaar bestaat dat gebedshuizen stuurloos raken en mogelijk in handen vallen van extremisten.
Ousalah: "De situatie is kritiek. In Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn al tientallen imams vertrokken. En die trend zet zich voort in andere plaatsen. Er zijn nog geen exacte cijfers, maar geschat wordt dat imams zijn verdwenen bij veertig procent van de moskeeën."
Stemming
Veel imams blijken uit te wijken naar andere Europese landen als België en Spanje. "Daar hebben zij meer rechten en vrijheden", aldus Ousalah, die de exodus mede wijt aan een anti-islamstemming in Nederland. "Sinds de aanslagen van 11 september 2001 worden imams in verband gebracht met extremisten en terroristen. Zij kampen met een enorm imagoprobleem. De overheid is hier ook schuldig aan omdat er niets wordt gedaan aan dat probleem. Sterker nog, politici roepen om de haverklap op tot uitzetting van imams."
De situatie is zo nijpend dat de topman van de imambond zelf als prediker moet bijspringen in een moskee in Utrecht. Hij wil voorkomen dat ook daar illegaal in ons land verblijvende 'amateurimams' de macht grijpen. " Steeds vaker duiken deze illegale, ongekwalificeerde imams op in moskeeën verspreid over het land."
Volgens Ousalah spelen ook andere beweegredenen mee bij het vertrek van imams. "Zij krijgen geen permanente verblijfsvergunning meer, waardoor hun bestaan erg onzeker is geworden. Zo zijn enkele imams teruggekeerd naar Marokko omdat zij de hoop op een vast verblijf verloren."
Bron: De Telegraaf
Inderdaad, beter de lieve illegale imams.quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:33 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Misschien kunnen ze in andere landen makkelijker haat zaaien en moslims laten radicaliseren. Die vervelende overheden ook altijd.
Waarschijnlijk de vrijheden die een ieder ander ook heeft, zoals je ook in het stuk kunt lezen. Dus niet het restrictieve en haatzaaiende beleid van de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:28 schreef Oud_student het volgende:
Als zelfs illegale nep imams worden getolereerd door de Nederlandse overheid, dan vraag ik mij af welke vrijheden ze nog meer willen hebben.
Dat kan ook wel en dat gebeurt ook wel voor de gewone gebedsdiensten. Voor het gebed en soms na zijn er ook preken en daarvoor is het handig dat je bekend met alle islamitische aspecten. Deze imams hebben daar gewoon hoger onderwijs voor gevolgd en zij spreken de taal. De taal van de Koran en de moedertaal van de gelovigen. De nederlandse taal is zeer zeer beperkt vergeleken met de moedertaal. En met beperkte mogelijkheden krijg je beperkte informatie. Beperkte informatie leidt tot ongewenste situaties. Heel moeilijk is dit niet te begrijpen toch?quote:Wat ik mij afvraag is waarom er geen legale gelovige moslims zijn die imam kunnen worden.
Nee, niet perse, maar het is wel zeer gewenst. De reden daarvoor gaf ik zojuist.quote:Of moet een Imam per sé uit het buitenland komen. Zo ja waarom ?
Niks mis met liefde en respect verspreiden.quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, beter de lieve illegale imams.
Die moet je ook aangeven als ze illegaal in Nederland zijn. Pfff klagen dat ze slecht zijn maar ondertussen ze wel hun werk laten doen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad, beter de lieve illegale imams.
Welke vrijheden heeft een imam nu niet wat een ander wél heeft?quote:Op donderdag 18 januari 2007 11:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk de vrijheden die een ieder ander ook heeft, zoals je ook in het stuk kunt lezen. Dus niet het restrictieve en haatzaaiende beleid van de afgelopen jaren.
[..]
Doel jij nu op zo'n heerlijke bloemrijke taal wat altijd op mijn lachspieren werkt zoals van die joker die minister van voorlichting was in Irak?quote:Dat kan ook wel en dat gebeurt ook wel voor de gewone gebedsdiensten. Voor het gebed en soms na zijn er ook preken en daarvoor is het handig dat je bekend met alle islamitische aspecten. Deze imams hebben daar gewoon hoger onderwijs voor gevolgd en zij spreken de taal. De taal van de Koran en de moedertaal van de gelovigen. De nederlandse taal is zeer zeer beperkt vergeleken met de moedertaal. En met beperkte mogelijkheden krijg je beperkte informatie. Beperkte informatie leidt tot ongewenste situaties. Heel moeilijk is dit niet te begrijpen toch?
quote:[..]
Nee, niet perse, maar het is wel zeer gewenst. De reden daarvoor gaf ik zojuist.
Vrijheid van meningsuitingquote:Op donderdag 18 januari 2007 11:54 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Welke vrijheden heeft een imam nu niet wat een ander wél heeft?
Wat op jouw lachspieren wekt is niet relevant voor het wel of niet zijn van een rijke taal.quote:[..]
Doel jij nu op zo'n heerlijke bloemrijke taal wat altijd op mijn lachspieren werkt zoals van die joker die minister van voorlichting was in Irak?
iddquote:Op donderdag 18 januari 2007 11:28 schreef Oud_student het volgende:
Als zelfs illegale nep imams worden getolereerd door de Nederlandse overheid, dan vraag ik mij af welke vrijheden ze nog meer willen hebben.
Wat ik mij afvraag is waarom er geen legale gelovige moslims zijn die imam kunnen worden.
Of moet een Imam per sé uit het buitenland komen. Zo ja waarom ?
Net zoals het volgens een aantal altijd aam de moslims ligt en nooit aan anderenquote:Op donderdag 18 januari 2007 12:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar het ligt weer aan ons moslims doen nooit iets fout![]()
nee dat ook weer niet.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Net zoals het volgens een aantal altijd aam de moslims ligt aan nooit aan anderen
Want?quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee dat ook weer niet.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat nu niet hebben. Ze hebben precies dezelfde vrije meningsuiting als ieder ander in NLquote:Op donderdag 18 januari 2007 12:03 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting
[..]
Mijn lachspieren zijn idd niet relevant maar je ontwijkt mijn vraag.quote:Wat op jouw lachspieren wekt is niet relevant voor het wel of niet zijn van een rijke taal.
Dat jij je iets niet kan voorstellen wil niet zeggen dat het niet zo is.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat nu niet hebben. Ze hebben precies dezelfde vrije meningsuiting als ieder ander in NL
Wat was je vraag ook alweer en was deze relevant voor deze discussie?quote:[..]
Mijn lachspieren zijn idd niet relevant maar je ontwijkt mijn vraag.
Je beweert stellig nu dat het zo is, dan zou ik toch graag een bron willen zien.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:24 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat jij je iets niet kan voorstellen wil niet zeggen dat het niet zo is.
[..]
Ik kan mij vergissen maar wie begon er ook weer over de taal?quote:Wat was je vraag ook alweer en was deze relevant voor deze discussie?
quote:De nederlandse taal is zeer zeer beperkt vergeleken met de moedertaal. En met beperkte mogelijkheden krijg je beperkte informatie. Beperkte informatie leidt tot ongewenste situaties. Heel moeilijk is dit niet te begrijpen toch?
Google is your friend.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:32 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je beweert stellig nu dat het zo is, dan zou ik toch graag een bron willen zien.
[..]
Ik, omdat het toen relevant was voor de vraag waarom imams geimporteerd moeten worden. Wat niet relevant was, was jouw opmerking over de taal.quote:Ik kan mij vergissen maar wie begon er ook weer over de taal?
[..]
Oké, bewijzen kun je het niet dan kan je opmerking als onwaarheid cq stemmingmakerij de prullebak in. Weer een loze kreet uit de wereld!quote:
ahummmm, was geen opmerking maar gewoon een belangstellende vraag.quote:Ik, omdat het toen relevant was voor de vraag waarom imams geimporteerd moeten worden. Wat niet relevant was, was jouw opmerking over de taal.
tja, daar spreken ze tenminste nederlands zodat iedereen het kan volgen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:24 schreef Meki het volgende:
er moet meer controle komen op Synagoges en Kerken
wie weet wat daar allemaal gebeurt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |