abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45458317
Even een apart topic, ik hoop zo meer reacties te krijgen.

Elke avond krijgen mijn 2 nijntjes andijvie, appel, wortel en soms iets van witlof etc. Ze hebben continue hooi en vers water tot hun beschikking.

Maar 1 van de nijntjes heeft altijd een rommelbuikje na het eten, ik hoor het dan echt goed rommelen, niet eens dus als ik mijn oor tegen haar buik aanleg maar zo ook al. Het klinkt hetzelfde en net zo hard als een mensen rommelbuik..

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en vooral; of het kwaad kan? Ze heeft het al een hele tijd en merk verder niks gek aan haar.. Ze is wel te dik, zusje heeft dit alles niet en is ook niet te dik.
pi_45458551
- weg -

[ Bericht 55% gewijzigd door Anne op 18-01-2007 09:12:49 ]
Wie het laatst lacht, lacht ook!
pi_45458567
- ook jij normaal doen gaarne -

[ Bericht 89% gewijzigd door Anne op 18-01-2007 09:13:00 ]
pi_45458640
Als je dit leest :
http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm
zou het wel eens aan de wortel en de appel kunnen liggen?
pi_45458767
Hm, wellicht. Ik geef ze alleen niet veel wortel, per konijn een 2 cm winterpeen. Appel krijgen ze een klein partje in 2 gesneden.. dus lijkt me niet teveel? Overigens staan er wel goeie tips in! Ik ga morgen eens wat meer dingen kopen voor meer variatie.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:28:07 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:28:28 #6
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45458794
gasbuik< en wat gaan we aan dat te dik doen ?
soort? grootte ?
Krijgen ze bix?
Klaar?
Ik niet!
pi_45458869
Soort, grootte wat? Ik ben overgestapt van gemengd voer naar biks en brood heb ik ook maar helemaal weggeschrapt.
Overigens is een gasbuik toch erg gevaarlijk Lijkt me niet dat je dat zo kunt stellen nu.

Inmiddels is het weer rustig, hoor geen gerommel meer. Het lijkt erop dat het maagje het eten even moet laten zakken ofzo, misschien eet ze wel te snel (schrokkop).

[ Bericht 61% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:32:48 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:34:42 #8
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45458926
bedoelde de konijnen heb ze al gevonden.
denk toch dat ze teveel eten,die grootte mag niet meer dan 40 a 50 gram per dag.
Krijgen ze wel hooi?
Gasbuik treedt meestal op bij koolsoorten ,maar ook met appel kan het optreden
Klaar?
Ik niet!
pi_45458984
Kijk eens in de op wil je Continue hooi tot hun beschikking. Kool krijgen ze niet.

Ik wil de dikkert graag af laten vallen, is het dan een beter idee om ze gescheiden te laten eten? Ik heb het idee dat die grootte al het eten voor de kleine wegkaapt. Niet dat die iets tekort komt maar dat is ook geen veelvraat.
Biks krijgen ze één blikje tomatenpurree per dag in 2 keer gegeven...

Maar kan het aan het overgewicht liggen dat de buik rommelt? De komende week geef ik ze wel even geen appel dan.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:38:53 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:39:22 #10
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459017
Op aanraden van de dierearts zijn wij op : http://www.russelrabbit.com/nl/science_selective.php
overgegaan ,scheelt echt een dag en een nacht met gewone bix.

[ Bericht 1% gewijzigd door Foo_niks op 18-01-2007 00:48:28 ]
Klaar?
Ik niet!
pi_45459040
Ah oké, dat maar eens proberen dan. Ik heb nu idd goedkoop spul van de dierenwinkel op de hoek (was meer uit nood toen). Je denkt dat dit kan helpen bij het rommelbuikprobleem?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:41:09 ]
pi_45459058
Keutels zijn altijd goed overigens. Heel zelden zie ik iets liggen met een staartje, een soort spermacel achtig iets
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:43:24 #13
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459092
Durf niet met stelligheid te beweren dat dat de oorzaak is,maar spisvertering is vrij delicaat bij een konijn.
Wat krijgen ze aan vezels zoals hooi,tarwe aren en dergelijke.
Bix is prachtig maar het is wel hoog calorierijk voedsel.
Zelfde als elke dag bij de patatboer eten,vezels activeert de spijsvertering en dus verbranding.
Apart eten ,tsja vinden ze dat wel gezellig
Klaar?
Ik niet!
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:46:24 #14
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459146
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:41 schreef heaven7 het volgende:
Keutels zijn altijd goed overigens. Heel zelden zie ik iets liggen met een staartje, een soort spermacel achtig iets
Vitaminedrol (lekker praatje) die horen ze eigenlijk uit hun anus te eten,soms doen ze het van de vloer en als ze te dik zijn kunen ze er soms niet meer bij en eten ze ze ook niet meer.
Wel essentieel dat ze ze eten.
Je hebt een boekje met 100 vragen over konijnen,als ik morgen thuis kom zal ik de titel op dit forum zetten
Staat ontzettend veel in ,en ook de werking van een konijn qua stofwisseling en dergelijke
Klaar?
Ik niet!
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:48:08 #15
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459178
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:40 schreef heaven7 het volgende:
Ah oké, dat maar eens proberen dan. Ik heb nu idd goedkoop spul van de dierenwinkel op de hoek (was meer uit nood toen). Je denkt dat dit kan helpen bij het rommelbuikprobleem?
Ja wij hadden ook eerst kilo voor een euro ,maar sinds we over zijn is hij veel levendiger,rui gaat beter .
Gewoon een heel ander konijn.
Klaar?
Ik niet!
pi_45459203
Dat van dat boekje is wel handig ja.

Die blindedarmkeutels (zo heten ze dacht ik) eten ze altijd op, gelukkig kan zelfs de dikkert er nog bij. Ik had begrepen dat ze 1 zo'n bakje biks per dag per konijn mochten hebben (Melusine vertelde me dit dacht ik) dus ik dacht ze al de helft minder te geven..

Ze vallen ook elke keer het eten (wat dan ook) aan alsof ze nooit iets krijgen van me Is dat normaal?

Ik heb wel eens geprobeert 1 in een apart hokje te zetten met wat eten maar dan wordt er niet veel gegeten. Dus toch maar weer bij elkaar.. maargoed, ik ben nu al een tijd geleden overgestapt op biks ipv gemengd voer en brood of andere lekkernijen krijgen ze dus al niet meer, dikkert valt niet af..

Ik ga morgen Russel rabbit halen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:50:34 ]
pi_45459213
ja, het zijn ook vleeseters, moet je ze niet al die groenten ed geven
pi_45459241
- weg -

[ Bericht 49% gewijzigd door Anne op 18-01-2007 09:13:23 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 00:52:46 #19
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459277
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:49 schreef heaven7 het volgende:
Dat van dat boekje is wel handig ja.

Die blindedarmkeutels (zo heten ze dacht ik) eten ze altijd op, gelukkig kan zelfs de dikkert er nog bij. Ik had begrepen dat ze 1 zo'n bakje biks per dag per konijn mochten hebben (Melusine vertelde me dit dacht ik) dus ik dacht ze al de helft minder te geven..

Ze vallen ook elke keer het eten (wat dan ook) aan alsof ze nooit iets krijgen van me

Ik heb wel eens geprobeert 1 in een apart hokje te zetten met wat eten maar dan wordt er gewoon niets gegeten. Dus toch maar weer bij elkaar.. maargoed, ik ben nu al een tijd geleden overgestapt op biks ipv gemengd voer en brood of andere lekkernijen krijgen ze dus al niet meer, dikkert valt niet af..

Ik ga morgen Russel rabbit halen
Wij meten het af op een weegschaaltje,en altijd om vaste tijden eten .
het beste is enkel bix en hooi volgens fokkers.
Niet dat wij dat ook doen ,je wil hem toch wel eens verwennen.
Maar zoals je al bemerkt konijnen zijn onverzadigbaar,ook als ze merken dat bedelen werkt zullen ze blijven proberen.
Erger dan honden
Klaar?
Ik niet!
pi_45459305
Idd, dus ik hoef niet bang te zijn dat ze te weinig krijgen Gelukkig! Ik zal morgen eens kijken hoeveel gram er precies in dat bakje gaat, dat is wel handig. En dan idd maar op stipt vaste tijden eten gaan geven.

Is er nog een bepaald soort hooi het beste?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 00:54:20 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 01:01:47 #21
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459464
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:54 schreef heaven7 het volgende:
.

Is er nog een bepaald soort hooi het beste?
Nee,hooi is erg afhankelijk van jaargetijde.
Gras wordt twee maal per jaar geoogst ,meestal in mei en oktober is het de beste kwaliteit .
Daarna loopt het terug,op dit moment is het ook al erg droog.
Wij hebben meestal zo'n verpakking met vier blokken erin ,en die bewaren we in een grote tupperwarebox,dan blijft het nog een beetje vers.
Aangezien het konijnen ook niet zo erg veel uitmaakt ,als ze maar wat krijgen kan je ze ook hooi als tractatie geven.
Wel een beetje leuk aanbieden ,zijn ze net zo blij als met fruit .
En ook weer vaste tijden ,doe je dat een week weten ze het op vijf minuten precies wanneer ze weer wat krijgen.
Behalve als de klok teruggaat ,daar snappen ze werkelijk niks van
Klaar?
Ik niet!
pi_45459503
Hehe. Ik heb zo'n bal met een belletje hangen en daar gaat gewoon hooi in op het moment dat het op is Ik merk wel dat ze echt even moeten wennen aan een nieuw soort hooi, het één vinden ze lekkerder dan het andere.

Maar dankjewel voor al je hulp iig! Nog tips voor het apart laten eten/afvallen?
  donderdag 18 januari 2007 @ 01:09:33 #23
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459591
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 01:04 schreef heaven7 het volgende:
Hehe. Ik heb zo'n bal met een belletje hangen en daar gaat gewoon hooi in op het moment dat het op is Ik merk wel dat ze echt even moeten wennen aan een nieuw soort hooi, het één vinden ze lekkerder dan het andere.

Maar dankjewel voor al je hulp iig! Nog tips voor het apart laten eten/afvallen?
Nee,wat het apart eten afvallen zou ik even geen oplossing weten .
Zal morgen eens in mijn boeken duiken kijken of ze er wat over schrijven.
Klaar?
Ik niet!
  donderdag 18 januari 2007 @ 01:30:05 #24
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45459969
O ja en twijgen van vruchtenbomen of beuk, wilg , hazelnoot
Ik knip alijd knotwilg,hoe dunner hoe lekkerder.
In het voorjaar kan je wat dikker want dan is de schors sappiger ,en bewaar ze in een vaas .
Een twijg gaat ongeveer een dag of vier mee ,dan is hij uitgedroogt vinden ze er niks meer aan.
En een kruidentuintje in zo'n lange plantebak ,met een stuk of vijf soorten,munt,peterselie ,bieslook enz.
En ook daarvan 1 takje geen bos aanbieden.
Klaar?
Ik niet!
pi_45460329
Kan je dat ook bij de super halen? Ik heb geen mogelijkheid tot zelf kweken Maar dankje hoor!
pi_45491305
Voor dat rommelende buikje zou ik je toch even naar 2 sites willen verwijzen met goede konijneninfo.

http://www.bunnybin.nl

en

http://www.konijnen.nl

Om in ieder geval uit te sluiten dat 1 van je konijnen echt ziek is. Dat kan jij zelf het beste beoordelen.

Even over het hooi, ik ben niet echt fan van "supermarkt"hooi, van die 1kg verpakkingen stoffig droog hooi. Ik moest er altijd niezen.

Wat een user hierboven omschreef als "plakken" hooi vind ik nog wel het beste verpakte hooi wat er te vinden is, dit heb ik zelf ook gebruikt.

Tegenwoordig haal ik hooi in 15 kilo baal bij de groothandel die ook voor paarden levert. Dit is vele malen goedkoper, omdat je er langer mee doet. Nu heb ik wel de luxe over een schuur, dus dit is niet voor iedereen weggelegt. Ik betaal 8,5 euro voor een baal van 15 kilo hooi. In de winkel rekenen ze voor 1kg hooi 1.19 dacht ik. (tel uit je winst).
Met 1 baal hooi doe ik meer dan 2 maanden.

Het heeft ook als voordeel dat het vers hooi is, hoewel het idd achteruit loopt in kwaliteit, naarmate het later in het seizoen wordt (herfst, winter). Maar als het net maaiseizoen is geweest, dan is het echt heerlijk geurend hooi, snif snif!

Verder over dat afvallen: mogen jouw konijnen welleens loslopen?

Of monteer anders als het kan een plankje in het hok, konijnen zijn dol op plankjes, en hoog zitten, als ze per dag een paar keer op en af springen, heeft ze ook een goede lichaamsbeweging.

Goed dat je van brood bent afgestapt, want brood is een echte dikmaker voor konijnen. Een stukje brood ter grote van eenpostzegeltje per week is meer dan voldoende.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_45493395
Ik geloof echt niet dat ze ziek is, het is ook al een hele lange tijd..

Ik dacht eerlijk gezegd juist dat de kleinere verpakkingen hooi het beste waren juist idd tegen het ouder en droger worden Heb vandaag een nieuw pak gehaald bij de dierenwinkel (supermarkt koop ik niks voor mijn beesten).

Verder mogen ze zo nu en dan idd loslopen, ik moet bekennen; niet genoeg . Ik denk dat veel beweging voor beter afvallen kan zorgen.
Ze hebben een plateautje in de kooi
pi_45499328
www.huisdierendokter.nl --> Gastro bestellen. Werkt uitstekend bij rommelbuikjes.
I had a signature once. It was awful.
pi_45517790
O ja, in wortels en mais zitten veel suikers, dus als je een beetje op let welke groente je geeft, moet het afvallen i.c.m. bewegen wel lukken.

Suc6
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 23:22:50 #30
116963 Snotslak
Professionele zwamgast.
pi_45521620
Waarschijnlijk ligt het aan een teveel aan luizen op de sla. Immers luizen dragen zeer veel schimmels met zich mee, ook gistschimmels. Die laatste veroorzaken het zogenaamde Syndroom van Prosky, wat weer als bijwerking extreme gasvorming heeft. Daarbij wordt met enige regelmaat rommeling in de buik waargenomen. Prosky treedt ook op bij cavia's. Hamsters en muizen kunnen geen last van Prosky krijgen.
Prosky is op te lossen door groenvoer zeer goed te wassen onder een lauwe waterstraal. Daarna dient de groente zeeer goed gedroogd te worden. Houd dit 14 dagen vol en jouw konijntje is weer oppie-toppie. De klachten van Prosky lossen zich meestal reeds na 6 a 7 dagen op, maar het konijntje dient extra weerstand op te bouwen. Daarom: blijf de groente zeer goed, lauw spoelen en goed drogen! Prosky gaat meestal nooit vanzelf over, maar is niet dodelijk. Jouw konijntjen gaat het redden, je weet toch?
Lullen kunnen we allemaal, maar zwammen is de kunst.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 03:04:39 #31
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_45526220
Mijn konijn krijgt voer uit een dierenwinkel of de supermarkt Geen problemen mee
Overigens werd mij verteld dat een konijn een handje voer per dag moet
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_45527078
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 23:22 schreef Snotslak het volgende:
Waarschijnlijk ligt het aan een teveel aan luizen op de sla. Immers luizen dragen zeer veel schimmels met zich mee, ook gistschimmels. Die laatste veroorzaken het zogenaamde Syndroom van Prosky, wat weer als bijwerking extreme gasvorming heeft. Daarbij wordt met enige regelmaat rommeling in de buik waargenomen. Prosky treedt ook op bij cavia's. Hamsters en muizen kunnen geen last van Prosky krijgen.
Prosky is op te lossen door groenvoer zeer goed te wassen onder een lauwe waterstraal. Daarna dient de groente zeeer goed gedroogd te worden. Houd dit 14 dagen vol en jouw konijntje is weer oppie-toppie. De klachten van Prosky lossen zich meestal reeds na 6 a 7 dagen op, maar het konijntje dient extra weerstand op te bouwen. Daarom: blijf de groente zeer goed, lauw spoelen en goed drogen! Prosky gaat meestal nooit vanzelf over, maar is niet dodelijk. Jouw konijntjen gaat het redden, je weet toch?
Daarom mogen cavia's ook geen sla Maar dat is nu even offtopic.
I had a signature once. It was awful.
pi_45528347
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 03:04 schreef Queen_Bee het volgende:
Mijn konijn krijgt voer uit een dierenwinkel of de supermarkt Geen problemen mee
Overigens werd mij verteld dat een konijn een handje voer per dag moet
Mijn konijn heeft ook jarenlang op "dierenwinkelvoer" geleefd, maar sinds ik via de groothandel konijnen/caviavoer koop, ben ik daar meer tevreden over. Het is net wat je zelf wil (en kwijt kan, want die zak is 25 kilo!).

Medium konijnen mogen 2x een eierdopje voer hebben en meer hoeft niet.
De meeste mensen denken dat dat veel te weinig voer is, maar voor een konijn is dat echt een hele grote maaltijd. (soms is de verhouding een beetje zoek).

Tenzij je een vlaamse reus hebt, die mogen natuurlijk meer.

Verder is hooi erg belangrijk voor de spijsvertering en je kan eventueel wat stro in het hok leggen puur voor de "knabbel."
  zaterdag 20 januari 2007 @ 11:21:14 #34
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_45528559
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 11:08 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Mijn konijn heeft ook jarenlang op "dierenwinkelvoer" geleefd, maar sinds ik via de groothandel konijnen/caviavoer koop, ben ik daar meer tevreden over. Het is net wat je zelf wil (en kwijt kan, want die zak is 25 kilo!).

Medium konijnen mogen 2x een eierdopje voer hebben en meer hoeft niet.
De meeste mensen denken dat dat veel te weinig voer is, maar voor een konijn is dat echt een hele grote maaltijd. (soms is de verhouding een beetje zoek).

Tenzij je een vlaamse reus hebt, die mogen natuurlijk meer.

Verder is hooi erg belangrijk voor de spijsvertering en je kan eventueel wat stro in het hok leggen puur voor de "knabbel."
Ik zou niet eens weten hoe ik bij een groothandel kom
Klein handje zei ze inderdaad. Soms krijgt ie stiekem wel wat meer
Hooi en stro zijn natuurlijk altijd aanwezig. Maar dat weet iedereen toch wel lijkt me
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_45538811
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 11:21 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ik zou niet eens weten hoe ik bij een groothandel kom
Klein handje zei ze inderdaad. Soms krijgt ie stiekem wel wat meer
Hooi en stro zijn natuurlijk altijd aanwezig. Maar dat weet iedereen toch wel lijkt me
Het is meer een veevoerbedrijf met als extra stro, hooi en bodembedekking (in bulkverpakking) verkoop. Het is eigenlijk meer voor paarden bedoeld (die zijn er hier heel veel), maar ik kan het ook voor mijn dieren gebruiken.

Oh, en ik woon in een dorp
Dus als je in de stad woont, zul je wel even moeten zoeken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')