verklaar je eens nader... ik denk niet dat het een voorbijgaan gebruik is. in de tijd van de romeinen is er zelfs al spraak van mode (het dragen van toga's op een bepaalde manier, of bepaablde kleuren etc... google maar eens wat). nu, pak 'em beet, 2000 jaar later kennen we het fenomeen nog steedsquote:Op woensdag 17 januari 2007 20:02 schreef Vierkantblokje het volgende:
Mode= een voorbijgaand gebruik
Dan staat-ie hier prima inderdaad.quote:Op woensdag 17 januari 2007 22:02 schreef Gelu het volgende:
@alicey
ik zou willen beweren dat het zoeken naar de aard/herkomst/oorsprong van mode filosofisch van aard is.
Dit is nonsens, niet alle soorten kleren zijn altijd te koop. De mode vernieuwt zichzelf voortdurend, dingen van een stroming die je leuk vindt zijn er misschien nooit geweest, of zijn een paar maanden later niet meer te koop. Zodra je dan je leuke kleren versleten hebt (of je bent erop uitgekeken, kan ook goed wanneer je juist de durf hebt gewaagdere dingen te dragen), ben je aangewezen op de dan heersende mode.quote:Op woensdag 17 januari 2007 18:25 schreef Gelu het volgende:
hoe kun je in het t.o.v. jezelf verklaren dat je de ene keer dit mooi vind en de andere keer dat? er moet toch wel een rode draad zijn in wat je zelf leuk vind en wat niet. ik kan die bij de mode van dit jaar en vorig jaar nauwelijks overeenkomsten vinden. daarnaast, als je mode volgt, ben je erg leidzaam. je hebt zelf niet zozeer een idee van wat je leuk vind.
Mode betekent letterlijk voorbijgaand gebruik.quote:Op woensdag 17 januari 2007 22:02 schreef Gelu het volgende:
verklaar je eens nader... ik denk niet dat het een voorbijgaan gebruik is. in de tijd van de romeinen is er zelfs al spraak van mode (het dragen van toga's op een bepaalde manier, of bepaablde kleuren etc... google maar eens wat). nu, pak 'em beet, 2000 jaar later kennen we het fenomeen nog steeds
Toen ik 10 was vond ik andere kleren leuk dan nu ik 21 ben. En ik zal me (hopelijk) over 10 jaar weer anders kleden dan dat ik nu doe. Daarnaast is mijn smaak ook niet iets wat vaststaat, dat kan ook veranderen in de loop van de tijd. Vroeger liep ik graag op gympen/sportieve schoenen, die draag ik nu nog steeds wel, maar toch wel wat netter over het algemeen. En soms moet je ook gewoon even wennen aan bepaalde (nieuwe) kleren. Zoals de vrouwen die een jaar terug ineens massaal met de laarzen over de spijkerbroek gingen lopen. Toen kotste ik erover, nu denk ikquote:Op woensdag 17 januari 2007 18:25 schreef Gelu het volgende:
hoe kun je in het t.o.v. jezelf verklaren dat je de ene keer dit mooi vind en de andere keer dat? er moet toch wel een rode draad zijn in wat je zelf leuk vind en wat niet.
Tsja, als je mode volgt.. Ik ben natuurlijk wel redelijk afhankelijk van wat er in de winkels hangt. Ik zal niet snel met gerafelde, onder-de-verf-zittende Replay-broeken van ¤400 lopen, of die niet-zo-hele-mooie schuin-gestreepte bloesjes, maar over het algemeen moet ik mijn kleren toch érgens vandaan halen, dus of je het wilt of niet: je doet altijd wel een beetje mee met de mode.quote:ik kan die bij de mode van dit jaar en vorig jaar nauwelijks overeenkomsten vinden. daarnaast, als je mode volgt, ben je erg leidzaam. je hebt zelf niet zozeer een idee van wat je leuk vind.
Dit is het hele buitenkant / binnenkant verhaal. Dat kan je ook toepassen op het uiterlijk van mensen (zonder kleren zeg maar, hun 'schoonheid'). Ik vind het niet verkeerd als je er graag netjes en verzorgd uit wilt zien en misschien geldt voor sommige mensen dan ook dat ze er graag 'up to date' (als in: modebewust) willen uitzien. En ik geef je zeker gelijk dat veel mensen zich modebewust kleden om zelfverzekerder over zichzelf te zijn, maar ik zie niet zo goed wat daar mis mee is.quote:
als laatste krijg ik het gevoel dat het ook heel erg voorkomt uit een noodzaak om zelfvertrouwen te hebben/creeeren. men spreekt metelkaar af dat als je dit en dit draagt, dat je dan 'cool' bent. dus als je dat gaat dragen, verschaft je dat een bepaalde positie/status. veel mensen hebben dit nodig om zich goed te voel of om zelfvertrouwen te hebben. het rare hieraan is dat mensen die de mode niet volgen vaak af worden gedaan als loosertjes (kijk maar eens op de gemiddelde middelbare school, of op wat voor mannen vrouwen vallen. vaak zijn dit de modieuze typen). ik stel heel andere eigenschappen als wenselijk in een persoon.
Verklaar u nader mon ami.quote:Op donderdag 18 januari 2007 17:01 schreef pmb_rug het volgende:
mode is iets waar je als academicus beter niet te veel in mee moet gaan.
Waarom willen mensen zich eigenlijk versieren met kleding en sieraden (make-up, model van het haar)? Waarom vinden we onszelf niet gewoon "mooi genoeg" en hebben we dit (kennelijk) nodig om schoonheid te zien?quote:Op donderdag 18 januari 2007 17:00 schreef GiGra het volgende:Over het vernieuwingsidee: ik denk dat het heel menselijk is (of wellicht menselijk is geworden) om zichzelf te versieren en daarmee steeds te vernieuwen (kijk naar de oude beschavingen). Daar moet je je ook niet tegen willen verzetten, dat zou onnatuurlijk zijn.
En dat uiterlijk een rol speelt kan niemand ontkennen...
om zich te onderscheiden? of wellicht uit verveling...ik weet het eigenlijk ook niet. Waarom wordt het één maatschappelijk wel mooi gevonden en het andere niet? Het schijnt iets te maken te hebben met de gulden snede...quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:30 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Waarom willen mensen zich eigenlijk versieren met kleding en sieraden (make-up, model van het haar)? Waarom vinden we onszelf niet gewoon "mooi genoeg" en hebben we dit (kennelijk) nodig om schoonheid te zien?
Hoezo? Ik zie het op de faculteit genoeg inderdaad, maar ik volg graag de mode.quote:Op donderdag 18 januari 2007 17:01 schreef pmb_rug het volgende:
mode is iets waar je als academicus beter niet te veel in mee moet gaan.
Het gaat meer om de formele kleding.quote:Op donderdag 18 januari 2007 19:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoezo? Ik zie het op de faculteit genoeg inderdaad, maar ik volg graag de mode.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |