abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45410021
Mijn dochter heeft sinds een maand ongeveer een label opgeplakt gekregen. Ik heb daar een verschrikkelijke hekel aan maar ik ben al jaren bezig met uitzoeken wat er nou precies aan de hand is dat ik nu alleen nog maar blij kan zijn dat er wat gevonden is en nog belangrijker dat er nu eindelijk wat mee gedaan wordt.

ADHD dus. Ze heeft veel moeite met concentreren op school. Doet daarom maar de helft van het werk dan haar klasgenootjes (volgens de juf omdat ze dan ten minste de voldoening heeft van het iets af hebben ipv dagelijks kritiek dat het niet af is) Ze is vreselijk precies (perfectionistje in de dop) dus dat helpt ook niet echt.

Daarbij heeft ze ook nog ODD (opositioneel opstandige gedragsstoornis) en daar keek ik eigenlijk ook niet van op. Meer zo van zie je nou wel...ze is niet gewoon een "lastig" kind zoals dan wel eens gezegd wordt.

Daarbij komen nog sociaal emotionele problemen met andere kinderen. Ze staat imiddels op de wachtlijst voor een Boddeart. Af en toe weet ik helemaal niet meer hoe ik het moet doen. Hulpverlening en school roepen steeds maar dat ik het zo goed doe, maar zo voelt het helemaal niet.

Er zijn hier vast ouders die hiermee bekend zijn
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:35:32 #2
24188 Belana
kloon van belana
pi_45411232
syzo, er is een topic over (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
daar praten ouders van jonge kinderen met autisme en aan autisme verwante stoornissen met elkaar. daar vind je iig ouders met dergelijke ervaringen.

leuk is anders, sterkte!
stormy waters...
sailin'
pi_45411349
Belana, is adhd dan een aan autisme verwante stoornis? (opmerking van mij kan lullig overkomen maar zo bedoel ik het niet. Ik heb hier alleen nog nooit van gehoord)
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:39:33 #4
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_45411368
Nee, ADHD en ODD vallen niet onder autisme.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:44:48 #5
24188 Belana
kloon van belana
pi_45411571
ow, maar zo bedoelde ik het ook niet, dat het hetzelfde is, sorry. ik bedoelde dat daar iig ouders zitten met kinderen met gedragsmoeilijkheden, in dat geval door autisme of aan autisme verwante stoornissen zoals PDD NOS en bv bij PDD NOS komt dan weer vaak ADHD voor, vandaar dat ik het noem.
stormy waters...
sailin'
pi_45411624
ooww oke dan ga ik daar eens kijken (zit er al tussen het tosti's bakken door) maar ondertussen hoop ik ook hier wat mede ouders te vinden.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:48:23 #7
24188 Belana
kloon van belana
pi_45411682
ja dat idee had ik ook, dat je op zoek was naar "lotgenoten" .
Ik ben een soort van lotgenoot, inde zin dat mijn "stiefzoon" die regelmatig bij ons is de diagnose PDD NOS heeft gekregen. (in eerste instantie met ADHD, maar daar zijn ze op terug gekomen)
stormy waters...
sailin'
pi_45411895
ik had geen flauw idee wat PDD NOS was dus ik heb het even opgezocht....de overeenkomsten verbazen me toch hoor. Jeetje
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:20:14 #9
24188 Belana
kloon van belana
pi_45412801
het is een lastig iets, die diagnose. PDD NOS en ook ODD zijn eigenlijk vage dingen. Ik geloof dat een achternichtje van mij ook ODD heeft, terwijl eerst PDD NOS als diagnose gesteld was. zij is harstikke intelligent, doet ook HAVO inmiddels, maar dan wel in delen, omdat het anders niet te behappen is. zij kan heel agressief zijn bijvoorbeeld. haar broertje heeft zwaar ADHD en is ooit een jaar uit huis geweest bij een pleeggezin omdat hij niet handelbaar was.
het hangt allemaal enorm samen iig.
stormy waters...
sailin'
pi_45412948
mijn blauwe plekken zijn weg sinds ze niet meer naar de overblijf gaat. Nu ik weet wat er is kan ik er natuurlijk ook beter mee omgaan...je kan er dan toch wat meer rekening mee houden.

Zo weet ik dat ik haar even moet laten uitrazen als ze ontploft. Dan krijg ik geen blauwe plekken en kan zij afkoelen...daarna weet ze toch niet meer precies wat er gebeurd is. Dus als ze rotwijf tegen me zegt was ik daar in het verleden direct over begonnen..nu weet ik dat ik dat beter 15 min later kan doen als ze weer uit zichzelf naar beneden komt
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:25:24 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_45412954
Wellicht is het een idee om het autisme-topic niet zo zeer meer zo te noemen maar inderdaad een algemenere naam te geven?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:27:49 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_45413026
zat ik ook al te denken troel
stormy waters...
sailin'
pi_45413045
Hey, dat heeft mijn zoon ook.
Die zit op een cluster 4 school.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_45413089
wat is een cluster 4 school ??
pi_45413307
quote:
Cluster 4

De 10 soorten scholen voor speciaal onderwijs zijn verdeeld in vier clusters. Onder cluster 4 vallen de scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, langdurig zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap en onderwijs aan kinderen in scholen die verbonden zijn aan pedologische instituten.

Cluster 4
  † In Memoriam † dinsdag 16 januari 2007 @ 18:42:55 #16
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_45413534
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:25 schreef Troel het volgende:
Wellicht is het een idee om het autisme-topic niet zo zeer meer zo te noemen maar inderdaad een algemenere naam te geven?
Ik vind die avatartekst van Oxymoron zo mooi gevonden: alternatieve bekabeling.
Zou dat een goede zijn voor in de topicnaam? (Als Oxymoron daarmee in kan stemmen dan.)
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_45413654
het is me eerlijk gezegd allemaal nog een wirwar van termen.
Als de medicijnen er voor zorgen dat ze zich beter kan concentreren in de klas en ze daardoor weer dezelfde hoeveelheid werk aan kan, kan ze waarschijnlijk gewoon op de basisschool blijven waar ze nu zit. Maar dat weet ik dus nog niet. Ze moet iig naar een Boddaert maarja dat gaat allemaal zoo traaaaaaaggg
pi_45413771
Het is inderdaad een heel langzaam traject.
Maar misschien omdat je de diagnose nu hebt, kan je misschien een rugzak of PGB (persoons gebonden budget) aanvragen voor je dochter, zodat ze misschien op haar eigen school kan blijven.

Zoonlief zit aan de strattera en dat is al een wereld van verschil.

Weet je al wat voor medicijnen ze jouw dochter willen gaan geven?
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 16 januari 2007 @ 18:49:52 #19
95752 crew  Chell
Kluns
pi_45413799
Ik ben geen ouder, maar wel zelf een ADHD-er. ADHD is lastig, maar het is absoluut fijn dat je er nu achter bent. Het toverwoord voor ADHD-ers: structuur! Ik ben inmiddels 27 en god, wat verlang ik af en toe nog terug naar de structuur van thuis Als mijn ouders eerder hadden geweten wat er 'mis' is, hadden ze bepaalde dingen heel anders aangepakt en was ik waarschijnlijk later niet zo hard op m'n snufferd gegaan.

Zo'n labeltje is confronterend, maar zeker ook positief dus. Want er is best heel goed met ADHD te leven, zeker als het zo jong al ontdekt wordt.
Ennuh... ADHD heeft ook nog eens héél veel positieve kanten
pi_45413952
Mijn dochter gebruikt nu Methylfenidaat HCl Sandoz (ritalin dus). Ik ben na de diagnose binnen een week begonnen met de medicijnen. Echt al een wereld van verschil.

een rugzakje en pgb heb ik me nog niet in verdiept eigenlijk (lijkt bijna of ik nog niks heb opgezocht er is nog zo veel dat ik niet weet)
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:55:11 #21
24188 Belana
kloon van belana
pi_45413993
het is ook nogal wat wat op je afkomt hoor! alles rustig. genoeg mensen hier met tips iig
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator dinsdag 16 januari 2007 @ 19:14:19 #22
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_45414699
Modpetje opzet:

Volgens mijn informatie hier, maar ik kan het mis hebben, vallen ADHD en ODD niet onder autisme. Ik ben dus voor een apart topic hierover, dit topic dus Niet alles hoeft gecentraliseerd, en zo is het ook een stuk makkelijker terug te vinden voor mensen die zoeken op ADHD. Er is ons al eerder het verzoek gedaan voor een dergelijk topic, en ik ben eigenlijk wel blij dat het nu eindelijk bestaat.

Modpet weer af:

Syzo wat ontzettend pittig klinkt het. Ik ga vanavond eens even bijlezen, want ik weet hier vrij weinig vanaf.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_45414858
Ik heb gelukkig veel medewerking van MEE..
Maar ja, die krijg je alleen als je kind ook nog iets lichamelijks heeft.
De onze heeft dan als bijkomstigheid cryptogene gegeneraliserende epilepsie.
Hij krijgt daarvoor geen medicatie meer, en we hebben ons gestort op het gezonde deel van hem.
En die is groot...

Verder is het een heerlijk jong, kleine pasjes vooruit.
pi_45415256
Bedankt Lois.

Het is ook erg pittig.
Ook de reacties om me heen vind ik soms erg moeilijk
Eerst hoorde ik altijd. Ja maar ze is toch ook heel lief en ze denkt ook altijd aan dr zusje als ze iets krijgt. Of ja alle kinderen zijn wel eens lastig
En nu zeggen (soms nog dezelfde mensen ook) o wat erg voor je , moet vast erg zwaar zijn. En je doet het goed hoor (ik doe het dus blijkbaar goed maar het helpt geen flikker)
Daar kan ik soms ook erg pissig om worden. Alsof ik jarenlang gewoon heb lopen zeiken ofzo en ik pas nu serieus genomen word.
Ik probeer het dan altijd positief te bekijken en denk dan maar dat iedereen het positief bedoeld (is meestal ook zo) maar er zijn van die dagen dat ik wel zou willen gillen.
Toen ze een baby was had ik al een vermoeden dat er iets niet klopte. Ze wilde gewoon niet klein zijn. Ze kreeg al een driftbui omdat ze nog niet kon zitten (met 3 mnd) Ze kon zichzelf als baby ook nooit vermaken. Was toen allemaal onzin dat ik dat raar vond

Daarom is het denk ik ook zo frustrerend dat alles zo traag gaat.
Ok dit heeft ze...wat gaan we daatmee doen en wanneer starten we er mee. Maar op dat soort vragen krijg je nooit een direct antwoord.
pi_45415272
heb je al eens contact gehad met balans of op hun website gekeken? balans is een vereniging voor ouders met kinderen met allerlei stoornissen w.o. ODD, ADHD, PDD en nog meer!

Ik ben ooit naar een bijeenkomst van hen geweest (ging over PDD-NOS vs Syndroom van Asperger) en ik vond het erg informatief. Ze hebben ook foldertjes waarin diverse dingen gemakkelijker worden uitgelegd.

Waar loop je tegen aan momenteel? ben geen ouder, maar werk wel met kinderen met ODD / ADHD etc
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')