abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:24:47 #1
81237 releaze
best of both worlds
pi_45409068
ik heb vanaf minstens mn puberteit al last van een wat onrustige huid. Ene keer een schimmeltje, de andere keer een eczeempje, dan weer een ontstoken eczeempje, etc.. De myconazol en hydrocortison en allerlei combinaties van dien zijn gewoon DE medicijnen waar ik voor naar de huisarts ga en zo ook vandaag.
Kreeg ik myconazol mee want ik had een schimmeltje. Nuja goed, ik loop daar bij de dokter weg met de vraag in m'n achterhoofd wat nou eigenlijk het verschil tussen eczeem en schimmelinfectie is, hoe ik het herken en dus welk zalfje ik moet smeren. Want het is altijd het een of het ander, of een combinatie... Maar goed, de vraag niet gesteld. Naar de apotheek voor mn recept, ff een babbeltje over de kwaaltjes gehouden met de apotheker(sassistent) en die zegt dat schimmelinfecties OOK onder de noemer eczeem vallen... hmmm, okay? Nogmaals niet doorgevraagd want er stond een rij van 15 man achter me.. Goed.

Dus mijn prangende vraag is, wat is het verschil tussen schimmel en ezceem? Of als het onder de zelfde noemer valt, wanneer is ezceem geen schimmel? Hoe zie je het verschil tussen een schimmel en een eczeem? En waarom moet je voor de ene een hormoonzalfje smeren, voor de ander een antischimmel zalfje, en voor een ontstoken een combinatie van die twee? Is er iemand die hier wat duidelijkheid in kan scheppen voor mij??
pi_45409146
Eczeem is een (allergische) reactie van je eigen lichaam. Een hormoonzalfje helpt in dat geval. Een schimmelinfectie veroorzaak je niet zelf, dat doet een schimmel. Daarom helpt dan een anti-schimmelmiddel. Hoe je het uiterlijk herkent zou ik zo precies niet weten!
pi_45434177
Had maar wel doorgevraagd.

Mijn man werd op gegeven moment ook verdacht van schimmel (rode huid gezicht, vocht vasthouden in aangedane gebieden) en kreeg ook iets tegen schimmelinfectie mee. Nu werk ik zelf op een laboratorium en dacht: leuk als die troep die je meekrijgt maar is het ECHT wel een schimmel?
Na een huiduitstrijk op kweek ingezet te hebben bleek hij een Stapylococcus aureus infectie te hebben (dus hij had kunnen smeren tot hij een ons woog) en heb hem weer retour huisarts gestuurd met de uitslag van de kweek.

Ik ben van mening dat huisartsen tegenwoordig veel te snel wat voorschrijven ipv eerst eens even te kijken wat de veroorzaker is en daar adequaat naar te handelen. Oke dan duurt het een paar dagen langer, maar dan smeer of slik je geen troep die je niet nodig hebt.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:02:53 #4
81237 releaze
best of both worlds
pi_45434625
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:47 schreef gargamel het volgende:
Had maar wel doorgevraagd.

Mijn man werd op gegeven moment ook verdacht van schimmel (rode huid gezicht, vocht vasthouden in aangedane gebieden) en kreeg ook iets tegen schimmelinfectie mee. Nu werk ik zelf op een laboratorium en dacht: leuk als die troep die je meekrijgt maar is het ECHT wel een schimmel?
Na een huiduitstrijk op kweek ingezet te hebben bleek hij een Stapylococcus aureus infectie te hebben (dus hij had kunnen smeren tot hij een ons woog) en heb hem weer retour huisarts gestuurd met de uitslag van de kweek.

Ik ben van mening dat huisartsen tegenwoordig veel te snel wat voorschrijven ipv eerst eens even te kijken wat de veroorzaker is en daar adequaat naar te handelen. Oke dan duurt het een paar dagen langer, maar dan smeer of slik je geen troep die je niet nodig hebt.
mja, ik ga er van uit dat ze het door ervaring het grootste gedeelte van de tijd wel bij het rechte end hebben. Als het bij mij niet werkt dan ga ik ook gewoon terug naar de huisarts. En als het erger wordt dan ook, maar dat is geloof ik algemeen bekend, iig wordt het altijd tegen mij gezegd (en staat het doorgaans ook in de bijsluiter)
En de dingetjes die de dokter voorschrijven werken bij mij gewoon, maar de klachten komen altijd terug. De overgevoeligheid van m'n huid is door smeren gewoon niet weg te krijgen. Met een beetje schuren of klamme broeierigheid heb ik zo weer iets nieuws, maar wanneer dat schimmel of eczeem is... m'n huid gaat ten alle tijden schiften, dat is het enige wat ik zie, en dan kan het schijnbaar allebei zijn.
pi_45439209
Mocht het idd een schimmel zijn nu dan zou ik alle producten (lotion, creme ed) die ik daarvoor heb gebruikt op die plaatsen richting vuilnisbak verplaatsen omdat daar sporen in kunnen zitten. Herbesmetting kan dan niet meer plaatsvinden.

Waarschijnlijk zat de besmetting met de aureus bacterie bij mijn man in de aftershave (zonder alcohol, meteen gedumpt trouwens), hij heeft er iig geen last meer van gehad.
pi_45795294
Een infectie met staphylococcus aureus zit niet echt 'in' een potje.. In principe heb je altijd over je hele lichaam staphylococcen zitten. Als je afweer dan wat zwak is, kunnen ze iets te enthousiast gaan groeien en krijg je er dus last van..
Maar toch alle potjes waar je met je huid aan bent geweest weggooien! Het kan ook een lichaamsvreemde bacterie zijn en dan krijg je hem inderdaad steeds terug als je betreffende producten blijft gebruiken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')