ik heb vanaf minstens mn puberteit al last van een wat onrustige huid. Ene keer een schimmeltje, de andere keer een eczeempje, dan weer een ontstoken eczeempje, etc.. De myconazol en hydrocortison en allerlei combinaties van dien zijn gewoon DE medicijnen waar ik voor naar de huisarts ga en zo ook vandaag.
Kreeg ik myconazol mee want ik had een schimmeltje. Nuja goed, ik loop daar bij de dokter weg met de vraag in m'n achterhoofd wat nou eigenlijk het verschil tussen eczeem en schimmelinfectie is, hoe ik het herken en dus welk zalfje ik moet smeren. Want het is altijd het een of het ander, of een combinatie... Maar goed, de vraag niet gesteld. Naar de apotheek voor mn recept, ff een babbeltje over de kwaaltjes gehouden met de apotheker(sassistent) en die zegt dat schimmelinfecties OOK onder de noemer eczeem vallen... hmmm, okay? Nogmaals niet doorgevraagd want er stond een rij van 15 man achter me.. Goed.
Dus mijn prangende vraag is, wat is het verschil tussen schimmel en ezceem? Of als het onder de zelfde noemer valt, wanneer is ezceem geen schimmel? Hoe zie je het verschil tussen een schimmel en een eczeem? En waarom moet je voor de ene een hormoonzalfje smeren, voor de ander een antischimmel zalfje, en voor een ontstoken een combinatie van die twee? Is er iemand die hier wat duidelijkheid in kan scheppen voor mij??