V.quote:De cystoscopie
Waarom?
Een cystoscopie wordt uitgevoerd indien er een vermoeden is van afwijkingen in het plaskanaal, het prostaatgebied of de blaas. Daarnaast wordt het aangewend voor controleonderzoek bij blaaspoliepen.
Wat?
Bij een cystoscopie onderzoekt de uroloog de binnenzijde van de blaas. Dit onderzoek wordt uitgevoerd met een cystoscoop; een flexiebel of star element voorzien van glasvezels en lenzen.
Voorbereiding?
Het onderzoek vergt geen speciale voorbereiding thuis.
De verpleegkundige brengt u naar de onderzoeksruimte waar u de kleding van het onderlichaam uit doet en deze van het bovenlichaam aanhoudt.
De patiënt wordt in ruglig op de onderzoekstafel geplaatst. De penis of vagina worden gedesinfecteerd. Een verdovend glijmiddel wordt in het plaskanaal gebracht. Na enkele minuten treedt er een lichte verdoving van het plaskanaal op.
Uitvoering van het onderzoek?
De cystoscoop passeert doorheen het plaskanaal tot in de blaas. Tijdens het opvullen van de blaas met vloeistof bekijkt de uroloog de ganse wand. Blaaspoliepen of blaasstenen kunnen op deze wijze worden opgespoord. Eventueel kunnen kleine interventies worden uitgevoerd (plaatsen van stent tussen nier en blaas “ureterstent” of het wegbranden van zeer kleine blaaspoliepjes.
Na het onderzoek plast de patiënt de vloeistof uit.
da's tenminste iets. Ik denk dat ik dan sowieso die pijnstillers zou innemen, baat het niet, schaadt het niet.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:51 schreef Verbal het volgende:
Doen ze ook, maar ik wil minimaal last hebben.
V.
Ja, ik vind het ook gezeik en ge-eikel.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:59 schreef Tombert het volgende:
lullig
Vraag om een minder lichte verdoving in verband met overgevoeligheid, of blow je suf ofzo?quote:Een verdovend glijmiddel wordt in het plaskanaal gebracht. Na enkele minuten treedt er een lichte verdoving van het plaskanaal op.
Ik blow niet. En k ben voor zover ik weet niet overgevoelig. Ik maak mij alleen zorgen over een camera in mijn lul.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:11 schreef teh_m0nkey het volgende:
[..]
Vraag om een minder lichte verdoving in verband met overgevoeligheid, of blow je suf ofzo?
Niks slikken, je weet maar nooit hoe de medicatie op elkaar reageert, dan maar achteraf slikken, mits nodig.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:51 schreef Verbal het volgende:
Doen ze ook, maar ik wil minimaal last hebben.
V.
je kan de procedure ook gewoon weigeren...quote:Op maandag 15 januari 2007 17:12 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik blow niet. En k ben voor zover ik weet niet overgevoelig. Ik maak mij alleen zorgen over een camera in mijn lul.
V.
quote:Op maandag 15 januari 2007 16:58 schreef Fastcruiser het volgende:
Pijn valt wel mee, angst van te voren maakt het veel erger.
Heb zelf een blaasonderzoek gehad met zo'n kreng (geen pijnstillers geslikt van te voren). Prettig is anders maar eigenlijk viel het wel mee.
Kijk eens Verb, het schijnt best mee te vallen.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:02 schreef beelz het volgende:
Maat van me heeft dat tijdje geleden gehad. Het enige wat hij voelde was de verdoving die erin ging. Dat was volgens hem ene paar seconden en niet geheel onprettig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |