abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45368378
Een half jaar geleden is er bij ons een kitten komen aanlopen, die we meteen in huis genomen hebben.
We hadden echter al een kat, nu een jaar of 8. Het kitten is nogal een vreetzak en zeer speels, echter de oudere kat moet daar niets van hebben.

Nu is het zo dat de oudere kat (jarenlang behoorlijk dik geweest) de laatste tijd echt begint te vermageren. Verder ziet ze er wel gezond uit, d'r vacht glanst als nooit tevoren en ze ligt de hele dag lekker te soezen en spinnen op de bank, zoals ze altijd in de winter doet. Maar toch wordt ze nu wel erg dun, elke keer als ik d'r oppak schrik ik er weer van hoe licht ze geworden is.

Ik voer d'r dagelijks een beetje kaas bij, en ze eet ook wel goed. Wel een stuk langzamer dan vroeger.

Is dit normaal? En moet ik naar de dierenarts of is er niets aan de hand zolang ze er nog gezond uit blijft zien?
This post is gonna be legendary!
  maandag 15 januari 2007 @ 12:19:29 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45368763
Ik zou hiermee wel naar de dierenarts gaan. Het zou bijv. een te snel werkende schildklier kunnen zijn en daar moet dan wel iets aan gedaan worden. Omdat de kat langzamer eet, zou je ook kunnen denken aan problemen in de bek.

Bijvoeren met kaas is een slecht idee, want dat is veel te zout en daarom niet goed voor de nieren van de kat, die naarmate hij ouder wordt al meer te verduren krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_45368768
ik zou naar de dierenarts gaan. mijn 17 jaar oude kat werd ook magerder en ik heb het ook aangekeken alleen is dat nooit meer goed gekomen. gezien de leeftijd blijft de vraag of het goed had kunnen komen maar toch. de dierenarts legde me uit dat: katten zijn geen mensen, als je gaat zien dat een kat ziek is kan dat betekenen dat die al een hele tijd ziek is.
pi_45368805
8 jaar is niet zo oud toch?

mijn kat werd op een bepaald moment ook heel mager, maar die was dan ook 19 +

als er geen duidelijke redenen zijn (meer beweging, minder/ander eten) zou ik de dierenarts eens bellen en je verhaal doen, ms is het wel normaal als er een nieuwe kat bij gekomen is, dat de oudere kat soms wat afvalt, uit jaloezie of zo, of uit ergenis zichzelf opvretend
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_45368907
quote:
Op maandag 15 januari 2007 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou hiermee wel naar de dierenarts gaan. Het zou bijv. een te snel werkende schildklier kunnen zijn en daar moet dan wel iets aan gedaan worden. Omdat de kat langzamer eet, zou je ook kunnen denken aan problemen in de bek.
Nou ja, stukjes kaas schrokt ie echt naar binnen, en het feit dat ie iets langzamer eet komt denk ik doordat het kitten steeds zit te kijken en ze daar zenuwachtig van wordt.
quote:
Bijvoeren met kaas is een slecht idee, want dat is veel te zout en daarom niet goed voor de nieren van de kat, die naarmate hij ouder wordt al meer te verduren krijgen.
Is kaas zo zout? Valt wel mee toch?
  maandag 15 januari 2007 @ 12:31:15 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45369061
quote:
Op maandag 15 januari 2007 12:25 schreef Barney.Stinson het volgende:

[..]

Nou ja, stukjes kaas schrokt ie echt naar binnen, en het feit dat ie iets langzamer eet komt denk ik doordat het kitten steeds zit te kijken en ze daar zenuwachtig van wordt.
[..]

Is kaas zo zout? Valt wel mee toch?
Voor een kat is het echt veel te zout. Vraag het anders maar aan de dierenarts als je daar toch naartoe gaat. Als je je kat wilt bijvoeren, zou ik dat in overleg met de dierenarts doen.
pi_45369120
Kaas is funest voor katten. Al dat zout, vet en die eiwitten kunnen ze niet verdragen en kunnen ze zelfs nierfalen van krijgen met als gevolg een vermagerende kat. Snel mee stoppen dus.
Verder maar ff naar de dierenarts.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 15 januari 2007 @ 12:52:19 #8
17729 SP
I hate my interests
pi_45369686
kaas niet zout? haha, het wordt gepekeld!
pi_45369796
Het klinkt als een probleem met de nieren.
Soms zie je het ook terug in veranderend gedrag van de kat.
Naar de dierenarts en misschien kan een diëet (lees: aangepaste voeding) iets helpen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 15 januari 2007 @ 12:57:25 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45369839
Een kat die mager wordt kan ook suikerziekte hebben. Naar de dierenarts dus.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 15 januari 2007 @ 12:57:38 #11
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_45369845
Wat Lienekien zegt, het zou de schildklier kunnen zijn. En kaas is idd erg slecht voor katten.
Ben benieuwd wat de da zegt
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_45370068
De kat van een vriendin werd ook zo mager, maar hij kwam verder niet ziek over.

Vorige week spuugde hij bloed en is ze uiteraard naar een dierenarts gegaan waar bleek dat er een nierprobleem was wat niet meer verholpen kon worden.
Ze heeft haar kat moeten laten inslapen.

Als ze eerder was gegaan hadden ze het nierprobleem nog kunnen aanpakken met een speciaal dieet.
  maandag 15 januari 2007 @ 13:08:44 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45370154
Als het inderdaad een nierprobleem zou blijken te zijn, is het helemaal sterk af te raden dat TS zijn kat kaas voert. Ik zou dringend adviseren daar in ieder geval subiet mee op te houden.
  maandag 15 januari 2007 @ 13:37:33 #14
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_45370870
Precies, geen kaas geven! En inderdaad naar de dierenarts.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_45372164
Ok, in ieder geval geen kaas. Ik vind haar d'r eigenlijk nog iets te gezond uitzien en te goed eten om nu al naar de dierenarts te gaan.
  Moderator maandag 15 januari 2007 @ 14:32:12 #16
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45372393
quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:24 schreef Barney.Stinson het volgende:
Ok, in ieder geval geen kaas. Ik vind haar d'r eigenlijk nog iets te gezond uitzien en te goed eten om nu al naar de dierenarts te gaan.
Ik ben de weg een beetje kwijt denk ik.
Je geeft in je verhaal aan dat je schrikt van het gewicht dat ze verloren is.
Je vraagt of je naar de dierenarts zou moeten.
Mensen bevestigen hier dat het inderdaad niet normaal is en geven voorbeelden waarom je het beste even met haar naar de dierenarts zou kunnen gaan.
Als ze goed eet en gezond is waarom denk jij dan dat ze zo afgevallen is?
Denk je dat er een andere reden is?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 15 januari 2007 @ 14:44:13 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45372740
quote:
Dan steek je toch echt je kop in het zand, hoor. Het is niet normaal dat ze zoveel is afgevallen. Daar is absoluut een reden voor. Om te weten wat die reden is, zul je toch echt naar de dierenarts moeten. Het komt op mij over als onverantwoord om dat uit te stellen.
  maandag 15 januari 2007 @ 14:45:06 #18
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_45372768
Als je gaat wachten tot ze er echt ongezond uitziet en slechter gaat eten ben je waarschijnlijk te laat.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_45373268
Onze oude katten werden aan het eind altijd magerder..

Ik hoop dat dat niet voor jullie geldt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45373498
quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan steek je toch echt je kop in het zand, hoor. Het is niet normaal dat ze zoveel is afgevallen. Daar is absoluut een reden voor. Om te weten wat die reden is, zul je toch echt naar de dierenarts moeten. Het komt op mij over als onverantwoord om dat uit te stellen.
Ze begon af te vallen op het moment dat we dat kitten erbij kregen. Daarom twijfel ik of het wel aan d''r gezondheid ligt.
pi_45373533
quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:32 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik ben de weg een beetje kwijt denk ik.
Je geeft in je verhaal aan dat je schrikt van het gewicht dat ze verloren is.
Je vraagt of je naar de dierenarts zou moeten.
Mensen bevestigen hier dat het inderdaad niet normaal is en geven voorbeelden waarom je het beste even met haar naar de dierenarts zou kunnen gaan.
Als ze goed eet en gezond is waarom denk jij dan dat ze zo afgevallen is?
Denk je dat er een andere reden is?
Ja, ok beetje stom misschien, maar ik twijfel heel erg nu.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 15 januari 2007 @ 15:20:39 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45373816
Niet twijfelen, geen struisvogeltje spelen, gewoon een afspraak maken bij de dierenarts. Is er niks aan de hand, dan ben je gerustgesteld, is er wel iets aan de hand dan ben je er hopelijk op tijd bij.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator maandag 15 januari 2007 @ 15:24:57 #23
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45373935
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:11 schreef Barney.Stinson het volgende:

[..]

Ja, ok beetje stom misschien, maar ik twijfel heel erg nu.
Tja het ergste geval aan de ene kant is dat je te lang wacht terwijl je kat misschien wel iets ernstigs heeft.
Het ergste geval aan de andere kant is dat je voor niets consultkosten voor de dierenarts kwijt bent, maar in ieder geval wel gerust gesteld bent.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_45374066
quote:
en dit topic is er dus omdat ze er gezond uitziet en goed eet, dat wilde je even kwijt
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_45374544
quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:29 schreef milagro het volgende:

[..]

en dit topic is er dus omdat ze er gezond uitziet en goed eet, dat wilde je even kwijt
Nou, het was vooral het feit dat ze enkele jaren last van overgewicht had, en sinds de komst van het kitten naar een goed gewicht gegaan is. Maar in zeer korte tijd is ze dus wel van overgewicht naar goed gewicht gegaan, zonder dat wij d'r echt op dieet hebben gezet ofzo. Overigens is ze nu al wel een tijdje 'stabiel'. Mijn vraag was dus : ingrijpen of het nog even aankijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')