abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 januari 2007 @ 00:17:01 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45361154
Oke.. ik snap het definitief niet meer..

Ik probeer de laatste tijd weer meer toe te komen aan het lezen van goede boeken, waar ik de laatste jaren te weinig aan ben toegekomen.
Ik merk alleen steeds vaker dat ik de boeken die "men" helemaal geweldig vindt, over het algemeen echt totaal niet te lezen vind. Neem nu "De Bekoring" van Münstermann. Winnaar van de AKO literatuurprijs 2006.
"een meesterlijk boek -> HP de Tijd"
"Nooit eerder heb ik het voorspel tot de bevrijdende jaren 60 sterker verbeeld gezien -> NRC"
"Een boek dat je dwingt om door te lezen ->Vrij Nederland"

mijn god wat een bagger boek . Ik kom er met geen mogelijkheid doorheen. De gemiddelde demente bejaarde is minder chaotisch dan deze schrijver.

Tegelijkertijd is "De Schaduw van de Wind" van Zafón het beste boek dat ik in jaren gelezen heb. Zelfs "Ontdekking van de Hemel" (wat toch tot voor kort mijn absolute favoriet was) verbleekt naast dit meesterwerk.
Maar als ik mensen in mijn omgeving moet geloven, is dat juist een baggerboek

Heb ik nu zo'n beroerde smaak of spreek ik gewoon de verkeerde mensen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_45361248
je hebt geen smaak
klaar slotje
Twinning = boring
pi_45361921
"De Schaduw van de Wind" is ook prachtig. Geloof 'm in dit geval niet, je omgeving.
Fearlessly the idiot faced the crowd, smiling.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
pi_45362103
waarom zou je je smaak qua boeken eigenlijk moeten/willen spiegelen aan mensen in je omgeving?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 15 januari 2007 @ 01:24:43 #5
85962 ioko
I Appear Missing
pi_45362362
Ik vind de schaduw van de wind ook erg mooi, en volgens mij zijn er meer mensen die dat vinden.... Dus je komt vooral de verkeerde mensen tegen
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 15 januari 2007 @ 01:47:15 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_45362615
Nu ja; als de Ontdekking van de Hemel ooit tot je favorieten heeft behoord, dan ben ik er wel over uit. Je hebt inderdaad geen smaak. Geen greintje smaak zelfs, gewoon helemaal niet. Je bent er een die liever een verse paardenvijg dan een fatsoenlijke pasta krijgt geserveerd.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_45362944
quote:
Op maandag 15 januari 2007 01:47 schreef JAM het volgende:
Nu ja; als de Ontdekking van de Hemel ooit tot je favorieten heeft behoord, dan ben ik er wel over uit. Je hebt inderdaad geen smaak. Geen greintje smaak zelfs, gewoon helemaal niet. Je bent er een die liever een verse paardenvijg dan een fatsoenlijke pasta krijgt geserveerd.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 15 januari 2007 @ 02:43:06 #8
37950 JAM
pi_45363086
quote:
Op maandag 15 januari 2007 02:22 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Zeg, wat is dat voor een ordinair bericht? Houd daar eens mee op.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_45363119
JAM toch, foei! Schandalig dat je die ouwe jood zo voor schut zet door in het publiek met uitwerpselen naar zijn Magnum Opus te gooien!
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
  maandag 15 januari 2007 @ 02:49:59 #10
37950 JAM
pi_45363135
Je bedoelt en plein public, Blivox? .
  maandag 15 januari 2007 @ 02:50:36 #11
37950 JAM
pi_45363138
Nee, maar echt. Mulisch. Zum kotsen gewoon. .
pi_45363150
quote:
Op maandag 15 januari 2007 02:49 schreef JAM het volgende:
quote:
pu·bliek2 (bn.)
1 openbaar, openlijk
2 openbaar, voor iedereen toegankelijk
Ik bedoelde 'publiek' !
  maandag 15 januari 2007 @ 02:54:23 #13
37950 JAM
pi_45363166
Ha, kijk, wat fijn! Daar is het woordenboek alweer! .
pi_45363189
quote:
Op maandag 15 januari 2007 00:17 schreef teamlead het volgende:
Oke.. ik snap het definitief niet meer..

Ik probeer de laatste tijd weer meer toe te komen aan het lezen van goede boeken, waar ik de laatste jaren te weinig aan ben toegekomen.
Ik merk alleen steeds vaker dat ik de boeken die "men" helemaal geweldig vindt, over het algemeen echt totaal niet te lezen vind. Neem nu "De Bekoring" van Münstermann. Winnaar van de AKO literatuurprijs 2006.
"een meesterlijk boek -> HP de Tijd"
"Nooit eerder heb ik het voorspel tot de bevrijdende jaren 60 sterker verbeeld gezien -> NRC"
"Een boek dat je dwingt om door te lezen ->Vrij Nederland"

mijn god wat een bagger boek . Ik kom er met geen mogelijkheid doorheen. De gemiddelde demente bejaarde is minder chaotisch dan deze schrijver.

Tegelijkertijd is "De Schaduw van de Wind" van Zafón het beste boek dat ik in jaren gelezen heb. Zelfs "Ontdekking van de Hemel" (wat toch tot voor kort mijn absolute favoriet was) verbleekt naast dit meesterwerk.
Maar als ik mensen in mijn omgeving moet geloven, is dat juist een baggerboek

Heb ik nu zo'n beroerde smaak of spreek ik gewoon de verkeerde mensen
De bekoring lijkt me meer een boek voor de fijnproever, en die houdt niet zo van een goed verhaal, meer van een poëtisch pareltje op zijn tijd, dat verstopt zit in een voortkabbelend verhaal waarin het vooral gaat om de sfeer en de onderstroom aan eh... betekenissen, of weet ik veel.

Dat andere boek, De schaduw van de wind, ken ik niet. Maar ik gok dat het een vertelling is, dus meer een meeslepend verhaal waarin de personages door hoge pieken en diepe dalen gaan. En aan het eind is alles anders.

Nou goed, dat is allemaal wel bekend, toch? Dat vertellende verhalen minder serieus worden genomen door de literaire fijnproever? Tenzij je Mulisch heet, dan mag het weer wél, maar die haalt er dan ook een hoop mythologie en andere verwijzingen bij, dat levert extra punten op.
Maar ja... goede smaak... wat maakt het uit. Beter een slechte smaak dan een goede, denk ik wel eens, want mensen met een goede smaak gaan dus blind af op die recensies die jij hierboven citeert, terwijl de achterflap vaak al veel duidelijk kan maken. De bekoring, bijvoorbeeld, mag dan volgens HP/De Tijd een meesterlijk boek zijn, het is toevallig wél een meesterlijk boek over een vrouw die zich probeert te ontworstelen aan de verstikkende jaren 50 en dat onderwerp klinkt al niet zo kinky, maar als je dan even de eerste bladzijde leest... dan weet je eigenlijk al genoeg.
pi_45363191
quote:
Op maandag 15 januari 2007 02:54 schreef JAM het volgende:
Ha, kijk, wat fijn! Daar is het woordenboek alweer! .
Het wel of niet drinken van een piemelinjetassie (ik verlaag mijzelf nu echt tot vrouwenhumor ) zal geen verdere antwoorden opleveren voor de vraagstelling van de topicstarter .
  maandag 15 januari 2007 @ 02:59:00 #16
37950 JAM
pi_45363193
Je begrijpt natuurlijk wel dat je een domme lul bent dat je dat woordenboek erbij haalt, he, Blivox, omdat 'publiek' in deze context niet zelfstandig te gebruiken valt en dat we in jouw constructie dan niet echt meer van een koosjere grammatica kunnen spreken.
pi_45363197
Punt blijft, die ouwe jood is een meester, het boek is zo goed dat je na ieder hoofdstuk spontaan zin hebt een toeter op je hoofd te zetten terwijl je masturbeert met de gedachte aan Ada en haar geile, gespierde benen.
  maandag 15 januari 2007 @ 03:03:19 #18
37950 JAM
pi_45363203
Een boek dat dat soort dingen met je doet, Blivox, dat kan niet goed zijn.
  maandag 15 januari 2007 @ 03:03:37 #19
37950 JAM
pi_45363204
DUIVELSGEBROED IS HET, DIE MULISCH.
pi_45363207
quote:
Op maandag 15 januari 2007 03:03 schreef JAM het volgende:
DUIVELSGEBROED IS HET, DIE MULISCH.
quote:
Blivox zei:
'Ouwe jood'
  maandag 15 januari 2007 @ 03:09:22 #21
37950 JAM
pi_45363220
Yeah, figures.
pi_45363224
Fok bederft je smaak
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_45363233
quote:
Op maandag 15 januari 2007 03:12 schreef Ludger het volgende:
Fok bederft je smaak
Als jouw smaak beïnvloed wordt door derden, is het per definitie niet jouw smaak, en ben je een zwakzinnige kneus die meegaat met de grote massa .
pi_45377606
quote:
Op maandag 15 januari 2007 01:04 schreef bas-beest het volgende:
waarom zou je je smaak qua boeken eigenlijk moeten/willen spiegelen aan mensen in je omgeving?
we willen graag intellectueel en ontwikkeld en verfijnd gevonden worden
pi_45479497
Weet je, veel recensenten schrijven voor meerdere kranten, sommigen onder een pseudoniem, totaal andere recensies. Dat betekent dus dat hetzelfde boek (of film/cd) door soms dezelfde persoon in de ene krant hoog gewaardeerd wordt, en in een andere juist als slecht wordt aangemerkt. Je moet je daar gewoon niets van aantrekken. Lees wat je wilt lezen, luister naar wat je leuk vindt en laat je niet beïnvloeden door zelfuitgeroepen intellectuelen
  donderdag 18 januari 2007 @ 17:48:29 #26
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45480002
quote:
Op maandag 15 januari 2007 01:04 schreef bas-beest het volgende:
moet niet natuurlijk maar het is zo af en toe wel prettig om met iemand anders te kunnen kletsen over een boek... of om op basis van een tip van iemand anders een boek aan te schaffen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_45556098
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:35 schreef GiGra het volgende:
Weet je, veel recensenten schrijven voor meerdere kranten, sommigen onder een pseudoniem, totaal andere recensies. Dat betekent dus dat hetzelfde boek (of film/cd) door soms dezelfde persoon in de ene krant hoog gewaardeerd wordt, en in een andere juist als slecht wordt aangemerkt. Je moet je daar gewoon niets van aantrekken. Lees wat je wilt lezen, luister naar wat je leuk vindt en laat je niet beïnvloeden door zelfuitgeroepen intellectuelen
Arjan Peters.
pi_45662657
quote:
Op maandag 15 januari 2007 02:49 schreef JAM het volgende:
In het publiek mag hoor. In het openbaar is een tikje beter, maar grammaticaal is er niets mis met "in het publiek". het enige wat je erop tegen kunt hebben, is dat het dubbel geïnterpreteerd kan worden:
1) als in een werkelijk bestaand publiek
2) het abstracte, syn. voor "in het openbaar"
Om mijn stelling kracht bij te zetten kan ik zelf beroep doen op mijn scriptiepromotor (prof. in de germaanse letteren). Ik had in mn scriptie nl "in publiek" geschreven, waarop hij zei dat het "in het publiek" moet zijn (en eraan toevoegde, dat "in het openbaar beter klinkt, maar "in het publiek" ook correct is".

"en plein public" zal wel juist zijn, ik ga er geen uitspraken over doen, maar ik vind het een beetje dikkenekkerig overkomen, zo iets van "kijk kijk, ik kan ook Frans, slimme jongen ben ik toch eh"
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_45663263
En plein public is ook gangbaar in het Nederlands.
Goede muziek luisteren?
KLIK
  donderdag 25 januari 2007 @ 15:38:39 #30
37950 JAM
pi_45663612
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 15:07 schreef Leonidas het volgende:

[..]

In het publiek mag hoor. In het openbaar is een tikje beter, maar grammaticaal is er niets mis met "in het publiek". het enige wat je erop tegen kunt hebben, is dat het dubbel geïnterpreteerd kan worden:
1) als in een werkelijk bestaand publiek
2) het abstracte, syn. voor "in het openbaar"
Om mijn stelling kracht bij te zetten kan ik zelf beroep doen op mijn scriptiepromotor (prof. in de germaanse letteren). Ik had in mn scriptie nl "in publiek" geschreven, waarop hij zei dat het "in het publiek" moet zijn (en eraan toevoegde, dat "in het openbaar beter klinkt, maar "in het publiek" ook correct is".

"en plein public" zal wel juist zijn, ik ga er geen uitspraken over doen, maar ik vind het een beetje dikkenekkerig overkomen, zo iets van "kijk kijk, ik kan ook Frans, slimme jongen ben ik toch eh"
Ik blijf erbij dat 'publiek' als synoniem van 'openbaar' enkel bijvoegelijk gebruikt kan worden. Althans, daar zou men zeker goed aan doen om zogezegde 'dikkerenekkerigheid' te voorkomen. Zoals in 'de publieke werken'. Men zegt niet; 'Ik heb een boete gehad omdat ik in het publiek aan het pissen was.' Dat klinkt mij gewoon heel vreemd in de oren.
Taferelen zoals bij sommige optredens in London in de jaren zeventig daargelaten.
Verder; ik behoef niet verder uit te wijden over het feit dat het me werkelijk geen reet zal interesseren wat prof. in de germaanse letteren sciptiepromotor hier allemaal over te zeggen heeft. Ik hecht veel meer waarde aan de woorden van de Markies van 's-Gravenhage, mijzelf.
pi_45663656
quote:
Op maandag 15 januari 2007 01:47 schreef JAM het volgende:
Je zult de film wel bekeken hebben, want het boek "De ontdekking van de hemel" is gewoon een schitterend boek.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  donderdag 25 januari 2007 @ 15:41:27 #32
37950 JAM
pi_45663683
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 15:40 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Je zult de film wel bekeken hebben, want het boek "De ontdekking van de hemel" is gewoon een schitterend boek.
Ik zal mij toch wel gewoon in het geheel niet met Mulisch ingelaten hebben? Noch film, noch boek? Kom nu; ik heb wel betere dingen te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')