Ben er inmiddels weer uit, paar bulten op mijn hoofd maar ik heb de inhoud van de DVD onthouden
Ik vond voornamelijk het gedeelte over de jeugd erg interessant. Ben zelf net als Stanley_Climbfall jeugdtrainer en heb Ajax' manier van werken eens vergeleken met de mijne. Niet dat het qua niveau vergelijkbaar is, maar toch
![]()
Persoonlijk vond ik het niet zozeer schokkend hoe ze bij Ajax met die kinderen omgaan. Wel ben ik het absoluut niet eens met hun manier van werken, zou ik het zelf anders doen en denk ik niet dat ze op deze manier de beste resultaten boeken.
Er is niets mis met positieve feedback. Kinderen zijn m.i. veel meer gebaat bij horen wat ze goed doen, en daarnaast gerichte maar positief gebrachte kritiek op wat er nog niet zo goed gaat en waar ze aan moeten werken. Zouden kinderen niet veel meer gemotiveerd zijn als hun zelfvertrouwen goed is? Zouden kinderen alleen nog maar gemotiveerd raken van altijd maar horen dat ze bij Ajax zitten en daarom de trainer 'nooit tevreden' is? Zouden kinderen niet veel liever voor een trainer door het vuur gaan die ze vaker zegt wat ze goed doen dan wat nog slecht gaat?
Kinderen opleiden is niet alleen maar hameren op de zaken die nog niet goed genoeg gaan. Het is veel meer omgaan met kinderen, en kinderen op de juiste manier benaderen. Zo behaal je successen, zowel op de ranglijst als in de opleiding van de spelertjes op lange termijn. Niet door ze af te branden en ze constant te vertellen dat ze nog lang niet goed genoeg zijn. Prikkelen mag natuurlijk, moet zelfs. Ze vertellen dat er bij Ajax iets meer van ze verwacht wordt dan bij hun amateurcluppie eveneens. Maar je werkt wel met kinderen die veel meer nodig hebben dan slechts kritiek.
Maargoed, dat over de jeugd dus
![]()
Andere onderdelen vond ik ook mooi, maar net even wat minder boeiend. Kijkje in de kleedkamer was natuurlijk prachtig, en het taalgebruik van Jan Wouters schokkend simpel
![]()
En in Ghana, tsja. Het is net een vleeskeuring, en opzich kun je Ajax daar ook geen ongelijk in geven. Ze zijn daar niet voor ontwikkelingssamenwerking oid, maar puur voor getalenteerde voetballers. Het testen op leeftijd is bijna onmenselijk, maar oh zo begrijpelijk. Ze hebben nu eenmaal niets aan te oude spelers.
Misschien had Ajax net ietsjes meer voor de afvallers kunnen doen. Een trainingspak geven, een bal, voetbalschoenen voor het hele dorp, zoiets. Het zou Ajax als club waar men daar enorm tegenop kijkt, wel sieren.
Al met al een schitterende docu. Stanley, enorm bedankt voor het lenen, heel tof om te zien!