Dat is ook een manier om de circel te doorbreken inderdaad.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:40 schreef dekkered het volgende:
[..]
ik heb op men nieuwe school een leuk groepje (met zen 3en en kunnen best goed opschieten met elkaar)
kunnen ook heel lelijk tegen elkaar doen maar dat is meestal in een vorm van een discusie daar zijn we meestal wel goed in
maar dat gevoel dat ze me zouden kunnen laten vallen heb ik ook nog wel is
Dat gevoel verdwijnt helaas niet zomaar, dat is een kwestie van vertrouwen.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:40 schreef dekkered het volgende:
[..]
ik heb op men nieuwe school een leuk groepje (met zen 3en en kunnen best goed opschieten met elkaar)
kunnen ook heel lelijk tegen elkaar doen maar dat is meestal in een vorm van een discusie daar zijn we meestal wel goed in
maar dat gevoel dat ze me zouden kunnen laten vallen heb ik ook nog wel is
Dat is toch een vreemde constatering, Ringo. Waarom zou de schoolleiding de pester niet eens een ontzettende rotschop onder zijn kont kunnen verkopen?quote:Op zondag 14 januari 2007 00:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee klopt, het hangt vooral af van wat het slachtoffer zélf doet. Een schoolleiding kan de boel sussen of dimmen maar kan de angel zelden uit de wond halen. Ook ouders niet. En je moet maar hopen op een wonder dat de pesters zelf hun fouten inzien en hun gedrag verbeteren.
In ernstige gevallen komt het neer op de vlucht (een nieuwe school), de effectieve tegenaanval, of gedurig verdragen wat anderen je aandoen.
zo ie zo vertrouw ik nu weinig mensen doordat ik op allerlij manieren werdt bedondertquote:Op zondag 14 januari 2007 00:46 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
Dat gevoel verdwijnt helaas niet zomaar, dat is een kwestie van vertrouwen.
Als je gepest wordt vertrouw je praktisch niemand meer, en als het dan uiteindelijk afgelopen is met dat gepest en je vind leuke vrienden, dan duurt het even voordat je het vertrouwen weer helemaal terug heb.
Dat heb ik namelijk ook gehad en het is zeer lastig om mee te leven.
Toen ik op school gepest werd zat ik ook altijd eenzaam te wezen, tot op een dag dat die pesters weer naar mij toe kwamen en mij weer begonnen te pesten, maar dat was snel afgelopen toen ik zo kwaad werd en diegene gewoon een flinke knal gaf, zodat hij met een gebroken neus naar t ziekenhuis kon.
En het rare dan is dat je dan ineens "de stoerste" bent op school, omdat je dan toevallig iemand geslagen heb.
Dat het probleem niet zozeer ligt in het pesten zelf, maar in de conclusies die sommige slachtoffers daaruit trekken. Zodra een kind zich neerlegt bij zijn/haar ellendige situatie, ligt de weg open naar zelfdestructie.quote:
ze doen er meestal wel wat aan maar niet genoegquote:Op zondag 14 januari 2007 00:47 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is toch een vreemde constatering, Ringo. Waarom zou de schoolleiding de pester niet eens een ontzettende rotschop onder zijn kont kunnen verkopen?
"Ga jij maar een andere school zoeken."
Waarom kan een schoolleiding dat niet doen? Omdat ze het niet willen. Ze willen gewoon geen gezeik en gezeur.
Brian heeft problemen met zijn agressie-regulatie. En dan slaat ie de kleinere jongetjes. Maar Brian heeft het thuis ook best moeilijk. Zijn vader drinkt en zijn moeder eet. En die kleinere jongetjes zijn ook gewoon zuigertjes. Weet je wat, we kijken de andere kant op.
Dat gepsychologiseer over het slachtoffer levert geen reet op.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is ook ongelofelijk lastig. Maar het allergrootste probleem van kinderen die stelselmatig gepest worden, is juist dat ze hun leven als een probleem zien. Wat daarvan de oorzaak of het gevolg is, doet er eigenlijk niet eens toe.
Je hebt helemaal gelijk en veel scholen zouden die stap moeten durven willen zetten, maar gezien vanuit het slachtoffer is het nog steeds een kwestie van symptoombestrijding. Een school moet ook, en misschien nog wel meer, aandacht besteden aan de weerbaarheid van haar zwakste leerlingen. Als je bijles kan krijgen in wiskunde, dan ook in sociale verdedigingstactieken.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:47 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is toch een vreemde constatering, Ringo. Waarom zou de schoolleiding de pester niet eens een ontzettende rotschop onder zijn kont kunnen verkopen?
Waarom kan een schoolleiding dat niet doen? Omdat ze het niet willen. Ze willen gewoon geen gezeik en gezeur.
Brian heeft problemen met zijn agressie-regulatie. En dan slaat ie de kleinere jongetjes. Maar Brian heeft het thuis ook best moeilijk. Zijn vader drinkt en zijn moeder eet. En die kleinere jongetjes zijn ook gewoon zuigertjes. Weet je wat, we kijken de andere kant op.
Meestal doen ze er geen reet aan.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:50 schreef dekkered het volgende:
[..]
ze doen er meestal wel wat aan maar niet genoeg
Het is idd kansloos dat de scholen er veel te weinig tegen doen, maar aan de andere kant kan ik het wel begrijpen.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:50 schreef Sjibble het volgende:
Het is vooral kansloos dat de kankerscholen er ook nooit iets aan doen he
In de regel vertrouw ik mensen wel, maar er zijn momenten dat ik niemand vertrouw en alles wat iemand doet op een negatieve manier vertaal. Dat voelt dan achteraf zo kut wanneer je zulke slechte gedachten had over een heel goede vriendin of familie hebt.. Op de achtergrond blijven er altijd wel slechte gedachten meespelen. Maar misschien dat de tijd ook dat geneest uiteindelijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:46 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
Dat gevoel verdwijnt helaas niet zomaar, dat is een kwestie van vertrouwen.
Als je gepest wordt vertrouw je praktisch niemand meer, en als het dan uiteindelijk afgelopen is met dat gepest en je vind leuke vrienden, dan duurt het even voordat je het vertrouwen weer helemaal terug heb.
Ik heb zelf een keer een pester geslagen. Het was wel zo goed getimed dat ik diegene in een slag tegen de grond sloeg. Jammer was wel dat ik er harder van schrok dan die pester.quote:Toen ik op school gepest werd zat ik ook altijd eenzaam te wezen, tot op een dag dat die pesters weer naar mij toe kwamen en mij weer begonnen te pesten, maar dat was snel afgelopen toen ik zo kwaad werd en diegene gewoon een flinke knal gaf, zodat hij met een gebroken neus naar t ziekenhuis kon.
En het rare dan is dat je dan ineens "de stoerste" bent op school, omdat je dan toevallig iemand geslagen heb.
Wel een goed punt denk ik. Maar dat is toch de indruk die je -niet direct dan wel indirect- krijgt..quote:Op zondag 14 januari 2007 00:49 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat het probleem niet zozeer ligt in het pesten zelf, maar in de conclusies die sommige slachtoffers daaruit trekken. Zodra een kind zich neerlegt bij zijn/haar ellendige situatie, ligt de weg open naar zelfdestructie.
Je moet kinderen nooit het idee geven dat ze slachtoffer zijn. Daarmee ontneem je hen hun psychologische wapens.
Met de laatste zin ben ik het eens. Maar daarnaast vind ik echt dat de meeste scholen vergaand tekort schieten in het simpelweg bestraffen van de daders. Er zijn heel wat meer kinderen die gepest werden van school veranderd, dan dat er notoire pestkoppen van school getrapt zijn.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk en veel scholen zouden die stap moeten durven willen zetten, maar gezien vanuit het slachtoffer is het nog steeds een kwestie van symptoombestrijding. Een school moet ook, en misschien nog wel meer, aandacht besteden aan de weerbaarheid van haar zwakste leerlingen. Als je bijles kan krijgen in wiskunde, dan ook in sociale verdedigingstactieken.
Dat is het probleem inderdaad, maar dat los je niet op door pesters aan te pakken. Er ontstaan daarbij nieuwe pesters of het gaat in het geniep door. Ringo zegt naar mijn indruk ook niet dat gepesten zelf de oorzaak zijn, maar wel dat de oplossing bij hen zelf ligt.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:52 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat gepsychologiseer over het slachtoffer levert geen reet op.
En eigenlijk is het schandalig. "Slachtoffergedrag... ze lokken het op een bepaalde manier uit..."
Het allergrootste probleem van een kind dat gepest wordt zijn de anderen die pesten en de leerkrachten die de andere kant op kijken.
"Op onze school gebeurt dat niet."
Waarom zou je de sociaal zwakkeren uit je groep niet mogen leren hoe ze zich tegen pesten kunnen verdedigen? Waarom zou je je moeten neerleggen bij hun lage sociale positie, of hun gebrek aan zelfvertrouwen?quote:Op zondag 14 januari 2007 00:52 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat gepsychologiseer over het slachtoffer levert geen reet op.
En eigenlijk is het schandalig. "Slachtoffergedrag... ze lokken het op een bepaalde manier uit..."
Het allergrootste probleem van een kind dat gepest wordt zijn de anderen die pesten en de leerkrachten die de andere kant op kijken.
"Op onze school gebeurt dat niet."
De "daders" zijn ook lastig te achterhalen.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:56 schreef OllieA het volgende:
[..]
Met de laatste zin ben ik het eens. Maar daarnaast vind ik echt dat de meeste scholen vergaand tekort schieten in het simpelweg bestraffen van de daders. Er zijn heel wat meer kinderen die gepest werden van school veranderd, dan dat er notoire pestkoppen van school getrapt zijn.
Pesten is verder niet alleen actief, maar ook passief. Ik ben zelf weinig actief gepest (denk aan geweld, bedreigen etc.), maar wel veel passief (buitengesloten worden). Hoe wil je dat laatste aanpakken en controleren?quote:Op zondag 14 januari 2007 00:59 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
De "daders" zijn ook lastig te achterhalen.
Een doorgewinterde pester fluisterd dus iets "gemeens" in het oor van het slachtoffer.
En volgens mij is het ook zo dat de docenten het eerst willen zien gebeuren, voordat ze de pesters überhaupt aanpakken.
Hoezo los je dat niet op door de pesters aan te pakken? Dat daarna er nieuwe pesters komen, of het pesten geniepiger doorgaat is geen argument, wat mij betreft.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is het probleem inderdaad, maar dat los je niet op door pesters aan te pakken. Er ontstaan daarbij nieuwe pesters of het gaat in het geniep door. Ringo zegt naar mijn indruk ook niet dat gepesten zelf de oorzaak zijn, maar wel dat de oplossing bij hen zelf ligt.
Dat laatste is al helemaal lastig om echt aan te pakken, maar ik weet wel een voorbeeld op te noemen.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Pesten is verder niet alleen actief, maar ook passief. Ik ben zelf weinig actief gepest (denk aan geweld, bedreigen etc.), maar wel veel passief (buitengesloten worden). Hoe wil je dat laatste aanpakken en controleren?
Misschien. Maar met zero-tolerance beleid alleen los je weinig op. Je weet dat notoire pesters vaak een grote groep meelopers om zich heen verzamelen? Denk je niet dat de brutaalsten uit die groep na het gedwongen vertrek van de big boss het leiderschap opeisen en alles weer van voren af aan begint? En dat het slachtoffer in dat soort gevallen vaak als een verrader wordt gezien?quote:Op zondag 14 januari 2007 00:56 schreef OllieA het volgende:
[..]
Met de laatste zin ben ik het eens. Maar daarnaast vind ik echt dat de meeste scholen vergaand tekort schieten in het simpelweg bestraffen van de daders. Er zijn heel wat meer kinderen die gepest werden van school veranderd, dan dat er notoire pestkoppen van school getrapt zijn.
Natuurlijk moet je dat doen, Ringo. Ik ben een groot voorstander van dat soort programma's.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom zou je de sociaal zwakkeren uit je groep niet mogen leren hoe ze zich tegen pesten kunnen verdedigen? Waarom zou je je moeten neerleggen bij hun lage sociale positie, of hun gebrek aan zelfvertrouwen?
Dat het dus geen moer helpt vindt je geen argument?quote:Op zondag 14 januari 2007 01:04 schreef OllieA het volgende:
[..]
Hoezo los je dat niet op door de pesters aan te pakken? Dat daarna er nieuwe pesters komen, of het pesten geniepiger doorgaat is geen argument, wat mij betreft.
Die heb je zeker. Je hebt zelfs leerkrachten die vrolijk meepesten.quote:Wat ik heb gezien is dat leerkrachten gewoon geen gedonder, gezeik en gezeur willen. En dus het probleem negeren.
Hoe wil je tot een structurele oplossing komen? Zie ook mijn laatste post over buitensluiting. Hoe wil je dat vooral controleren?quote:Scholen die een pestprotocol invoeren, en vervolgens ouders die komen klagen in de "overbeschermende hoek" zetten.
Ik zie werkelijk niet in waarom in de grote-mensen-samenleving daders worden bestraft, en in de kleine-mensen-samenleving slachtoffers moeten worden gepsychologiseerd en daders er mee wegkomen.
Dat maakt er ook deel van uit inderdaad. Het zijn ook subtiele, nauwelijks grijpbare, dingen.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:05 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
Dat laatste is al helemaal lastig om echt aan te pakken, maar ik weet wel een voorbeeld op te noemen.
Als Sjakie gepest wordt door Pietje en zijn vriendjes en ze moeten voetballen tijdens gymnastiekles, Sjakie kan het vergeten dat hij de bal aangespeeld krijgt, dat is ook een manier van buitengesloten worden.
Of zit ik nu fout?
It cuts both ways. Maar klootzakken zullen altijd blijven bestaan. Of je er nu een of twee van school trapt of niet. Bovendien gaan die klootzakken ook weer naar een nieuwe school toe.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:05 schreef OllieA het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je dat doen, Ringo. Ik ben een groot voorstander van dat soort programma's.
Maar waarom wordt tegelijkertijd die pester niet van school getrapt?
Precies, pesters zullen helaas altijd blijven bestaan, wat er ook tegen geprobeerd wordt.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:08 schreef Ringo het volgende:
[..]
It cuts both ways. Maar klootzakken zullen altijd blijven bestaan. Of je er nu een of twee van school trapt of niet. Bovendien gaan die klootzakken ook weer naar een nieuwe school toe.
Was het maar meer dan search & destroy. Search & destroy is op de gemiddelde basisschool helemaal niet aan de orde.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Misschien. Maar met zero-tolerance beleid alleen los je weinig op. Je weet dat notoire pesters vaak een grote groep meelopers om zich heen verzamelen? Denk je niet dat de brutaalsten uit die groep na het gedwongen vertrek van de big boss het leiderschap opeisen en alles weer van voren af aan begint? En dat het slachtoffer in dat soort gevallen vaak als een verrader wordt gezien?
Het is meer dan alleen search & destroy.
Ik heb dus het idee dat het probleem vooral bij de leerkrachten/school ligt.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat het dus geen moer helpt vindt je geen argument?
[..]
Die heb je zeker. Je hebt zelfs leerkrachten die vrolijk meepesten.
[..]
Hoe wil je tot een structurele oplossing komen? Zie ook mijn laatste post over buitensluiting. Hoe wil je dat vooral controleren?
Daarmee heb je echter nog steeds maar een deel van het probleem.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:20 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik heb dus het idee dat het probleem vooral bij de leerkrachten/school ligt.
En bij de tegenwoordige mode om vooral op het gebrek aan weerbaarheid van het slachtoffer te focussen.
Scholen willen niet de naam hebben dat er wordt gepest. Ze negeren het probleem, en ouders die het aankaarten worden weggezet als overbeschermdende zeurpieten.
Pestkoppen die andere kinderen zelfs fysiek beschadigen komen er mee weg.
Mijn 'structurele oplossing' zou zijn dat op scholen dezelfde regels gelden als in de rest van de samenleving. Bullies die een kind uit het klimrek schoppen horen gestraft te worden.l
Of je het zo cynisch moet zien, weet ik niet. Maar het klopt dat schooldirecties niet snel de stap durven zetten om iemand van school te trappen. Om uiteenlopende redenen, overigens.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:10 schreef OllieA het volgende:
Wat aan de orde is, is dat de pesters de hand boven het hoofd wordt gehouden en dat de gepeste kan omzien naar een andere school, of in pijn zijn/haar tijd kan uitzitten.
Een voorbeeldwerking zal er van uitgaan, maar ik betwijfel of dat het gewenste resultaat heeft.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:29 schreef OllieA het volgende:
Even een vraag. Ik ben door de bank genomen niet zo van law & order. Maar denken jullie niet dat er een voorbeeldwerking van zou kunnen uitgaan als er es wat vaker een pester van school werd getrapt?
Dat ben ik zeker met je eens.quote:De observatie dat veel meer slachtoffers van school zijn veranderd dan dat er bullies van school zijn verwijderd is toch schrijnend?
Of ben ik nou gek.
Reken maar van yes. De ouders van pesters die ik heb meegemaakt gingen bijkans op hun knietjes om maar niet naar een andere school te hoeven omzien.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een voorbeeldwerking zal er van uitgaan, maar ik betwijfel of dat het gewenste resultaat heeft.
- Interesseert het de pester en/of diens ouders dat hij een andere school moet zoeken?
Tja, dat weet ik niet. Zoals het nu is, is extreem onrechtvaardig.quote:- Wordt pesten niet alleen minder zichtbaar er door of op een subtielere manier?
Het zijn geen volwassen criminelen, hè, die bullies.quote:- Krijg je niet een verharding bij het pesten omdat de ultieme consequentie toch al duidelijk is?
quote:Dat ben ik zeker met je eens.
Het zou kunnen. Maar tegenover elke school die een hardcore pester kwijt is, staat een school die er eentje moet opvangen. Zo werkt ons onderwijssysteem nu eenmaal; en daarom zijn schoolbesturen ook heel zuinig met die maatregel.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:29 schreef OllieA het volgende:
Even een vraag. Ik ben door de bank genomen niet zo van law & order. Maar denken jullie niet dat er een voorbeeldwerking van zou kunnen uitgaan als er es wat vaker een pester van school werd getrapt?
De observatie dat veel meer slachtoffers van school zijn veranderd dan dat er bullies van school zijn verwijderd is toch schrijnend?
Of ben ik nou gek.
Is dat zo? Ik kan me krantenberichten herinneren van gepeste kinderen die geen school meer konden vinden. Die al een half jaar thuiszaten.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het zou kunnen. Maar tegenover elke school die een hardcore pester kwijt is, staat een school die er eentje moet opvangen. Zo werkt ons onderwijssysteem nu eenmaal; en daarom zijn schoolbesturen ook heel zuinig met die maatregel.
Spijker op z'n kop. Ik stond er ooit naast toen een oppaskind van mij op de schoolgang werd aangevallen door een vader - en die man schreeuwde ook nog allerlei bedreigingen ('Ik maak je af! - tegen een kind van 7), dus ik ben toen naar de schoolleiding gegaan. De directeur kon helaas niets doen. Ja, het heel vervelend vinden, dat wel, en hij zou ook met de bewuste vader praten, maar... ik moest wel begrijpen dat die man door een zware periode ging... hij had de school na een eerder incident al beloofd dat hij 'aan zichzelf zou gaan werken', dat soort gelul.quote:Op zondag 14 januari 2007 00:47 schreef OllieA het volgende:
[..]
En dan de leerplichtambtenaar op bezoek krijgen. En hun oude school die daarvoor de kous op de kop krijgt. En terecht, in wezen. Je moet wel een héél zwaar geval in huis hebben, wil je als schoolbestuur tot zoiets besluiten. Bovendien zadel je zo de maatschappij ook met een probleem op. Zeker als het vaak zou gebeuren. Je hebt als school gewoon de plicht om zo'n geval in eerste instantie intern op te lossen.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:54 schreef OllieA het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan me krantenberichten herinneren van gepeste kinderen die geen school meer konden vinden. Die al een half jaar thuiszaten.
Nou ja, bediend. Leerplicht dus. En die geldt voor iedereen onder de 16.quote:En die hardcore pester zouden dan onmiddellijk bediend moeten worden?
Geen enkele school wil negatief in het nieuws komen, maar ik denk toch dat je nu de realiteitszin van docenten en schoolbesturen onderschat. Op elke school wordt gepest.quote:Ik denk dat schoolbesturen zuinig zijn met die maatregel omdat ze er geen trek in hebben om bekend te staan als school waar gepest wordt.
Dat heb je mij niet horen zeggen. Het is ook geen kwestie van bedienen: voor beide categorieën geldt er een Leerplicht en de eerste categorie moet geholpen waar de tweede moet aangepakt. En ja, het zou allemaal veel simpeler moeten kunnen worden opgelost als het ook allemaal zo simpel was. Maar dat is het niet. Zelfs de meest door de wol geverfde docent weet niet exact wat er allemaal tussen leerlingen speelt binnen de muren van een school. Het fenomeen pesten is vaak veel eenvoudiger te benoemen dan het gepest zelf, of degenen die daar keihard voor verantwoordelijk zijn.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:30 schreef OllieA het volgende:
Hm, Ringo. Vind je nou echt dat slachtoffers en pesters gelijk worden bediend?
Welcome to the real world. Maar leg me geen woorden in de mond.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:37 schreef OllieA het volgende:
Op elke school wordt gepest. Ringo zegt het zelf. Laten we er ons bij neerleggen, mensen, er is niks tegen te doen.
Dat is dan iig iets.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:38 schreef OllieA het volgende:
Reken maar van yes. De ouders van pesters die ik heb meegemaakt gingen bijkans op hun knietjes om maar niet naar een andere school te hoeven omzien.
Juist daarom vraag ik het mij af. Ik vind het niet ondenkbeeldig dat een pester wanneer hij tegen maatregelen aanloopt dit weer afreageert op de gepeste.quote:Tja, dat weet ik niet. Zoals het nu is, is extreem onrechtvaardig.
Het zijn geen volwassen criminelen, hè, die bullies.
niet op school nee, wel om het hoekje met 5 tegen 1quote:Op zondag 14 januari 2007 10:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is dan iig iets.
[..]
Juist daarom vraag ik het mij af. Ik vind het niet ondenkbeeldig dat een pester wanneer hij tegen maatregelen aanloopt dit weer afreageert op de gepeste.
Ja omdat ze nooi in hun ééntje durven, van de pesters zijn juist de grootste mietjes.quote:Op zondag 14 januari 2007 10:10 schreef postmortum het volgende:
[..]
niet op school nee, wel om het hoekje met 5 tegen 1![]()
gewoon de leider van het groepje vol in zijn kloten schoppen en te grazen nemenquote:Op zondag 14 januari 2007 10:27 schreef Robin2130 het volgende:
[..]
Ja omdat ze nooi in hun ééntje durven, van de pesters zijn juist de grootste mietjes.
precies en dat had ik destijds ook gedaanquote:Op zondag 14 januari 2007 10:52 schreef postmortum het volgende:
[..]
gewoon de leider van het groepje vol in zijn kloten schoppen en te grazen nemen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |