Alexxxxx | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:35 |
Eerste tram rijdt in 2014 in stad Groningen GRONINGEN - De stad Groningen krijgt tramverbindingen naar Veendam, Hoogezand-Sappemeer, Winsum, Zuidhorn en Assen. Dat heeft het gemeentebestuur van Groningen donderdagmiddag besloten. Groningen heeft al langer plannen voor een tramverbinding tussen het centraal station en Zernike, maar vindt dat ze nu verder moet kijken dan de eigen gemeentegrenzen. Dagelijks reizen ongeveer 160.000 mensen naar de stad om te werken, te winkelen of om gebruik te maken van andere voorzieningen. Van hen gaat 74 procent met de auto. De tram zou een goed alternatief zijn, omdat het een snel en comfortabel vervoermiddel is. De eerste tram, tussen het station en Zernike, moet in 2014 rijden. De aanleg van dit traject kost 150 miljoen euro. Vervolgens worden de overige verbindingen gerealiseerd. Dit kan wel dertig tot veertig jaar in beslag nemen. De totale kosten bedragen ruim een miljard euro en worden betaald door de deelnemende gemeenten, de provincie en het rijk. Aangezien het een groot project betreft, kunnen Stadjers die tegen de tram zijn een referendum aanvragen. Dit moet voor half maart gebeuren. | |
__Saviour__ | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:37 |
30 tot 40 jaar, hoe traag werken ze dan wel niet! | |
Jump | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:38 |
Een ganse stad openbreken voor tramsporen aan te leggne kan lang duren. | |
El_Rolando | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:39 |
http://www.traminstad.nl/ | |
Peterselieman | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:40 |
De vraag is of een tram wel rendabel te krijgen is in Groningen. Zo groot is de stad nu ook weer niet. Om nog maar over het rendabel krijgen van de verbindingen met het ommelaand te zwijgen. | |
ThE_ED | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:47 |
quote:Ja, ik dacht dat die treinverbindingen ook niet zo goed liepen? | |
Peterselieman | vrijdag 12 januari 2007 @ 00:50 |
In de spits puilen sommige treinen echt uit. In de daluren is het rustig, maar ik denk dat het net aan wel uitkan. Zeker met subsidie erbij. Het traject Lw-Gn lijkt me wel winstgevend, omdat dat een verbinding is tussen 2 steden, waardoor je minder lege plaatsen hebt, ook op rustige tijden. | |
RealZeus | vrijdag 12 januari 2007 @ 01:01 |
Nou,dat wordt lachen.Tot 2009 zijn ze met die ringeweg aan het kutten en daarna wordt de stad weer een bouwput door de aanleg van tramrails. ![]() Op zich is het idee goed,maar ik ben nog geen comfortabele tram tegen gekomen. En waarom Zuidhorn wel een tramverbinding en Zuidlaren niet? ![]() | |
du_ke | vrijdag 12 januari 2007 @ 01:17 |
Tja eerst zien dan geloven. Heb hier nog niet zo gek veel vertrouwen in ![]() | |
__Saviour__ | vrijdag 12 januari 2007 @ 01:19 |
Ze kunnen beter speciale busbanen maken. Veel goedkoper en sneller aan te leggen. | |
du_ke | vrijdag 12 januari 2007 @ 01:20 |
quote:Die zijn er deels al maar in de spits is de cappaciteit daarvan eigenlijk te klein. Daarnaast zijn bussen vaak dieselgevallen en daarmee niet echt fijn voor het milieu. | |
__Saviour__ | vrijdag 12 januari 2007 @ 01:21 |
Gewoon meer bussen dan. Als die op een eigen speciale baan kunnen rijden, hebben ze altijd vrije doorgang. En dan moeten het natuurlijk waterstofbussen worden ofzo. Keischoon. | |
nietzman | vrijdag 12 januari 2007 @ 02:03 |
Nog meer asfalt zou de binnenstad meer verneuken dan een paar tramrails. Laat maar komen dat ding. | |
Rene | vrijdag 12 januari 2007 @ 07:39 |
quote:Inderdaad. Alleen wel jammer dat het eigenlijk zo lang duurt ![]() | |
TR08 | vrijdag 12 januari 2007 @ 09:27 |
In de stad is zo'n tram wel prima. Daarbuiten zou ik met hybride bussen gaan rijden uitgerust met een flink accupakket. In de stad kunnen die dan aanpikken op het stroomnet van de tram en gewoon uitstootvrij door de stad tuffen ![]() Zeg __Saviour__ ben je verliefd op dat K3 miepje soms? | |
Bensel | vrijdag 12 januari 2007 @ 11:10 |
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden. | |
Adagio | vrijdag 12 januari 2007 @ 11:14 |
Ach, Groningen heeft weer eens wat, eh? Zo zouden er ook concrete plannen zijn om een kabelbaanverbinding te maken tussen centrum en Euroborg. Ik geloof er allemaal niet zo in. | |
De_Hertog | vrijdag 12 januari 2007 @ 11:17 |
quote:Sterker nog, de hele lijn lag er ooit, maar is gedeeltelijk weer afgebroken... | |
Rene | vrijdag 12 januari 2007 @ 13:53 |
quote:Mja. Meer treinverbindingen. Rendabel is Groningen > Emmen denk ik wel! Er komen heel wat emmenaren met de bus of over die levensgevaarlijke weg! Een station in Hoogkerk zie ik ook wel zitten ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 12 januari 2007 @ 13:55 |
Er komt mogelijk een proef met een tijdelijk station in hoogkerk. Persoonlijk zie ik het niet zitten om tussen Lw en Gn nog vaker te stoppen. Dat zou namelijk ook passagiers wegjagen. | |
Son-Of-A-Gun | vrijdag 12 januari 2007 @ 14:34 |
Een snelle tram verbinding langs de N34 tussen Emmen en Groningen zou veel meer zin hebben imo. | |
GizartFRL | vrijdag 12 januari 2007 @ 14:42 |
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken. ![]() | |
picobyte | vrijdag 12 januari 2007 @ 15:05 |
quote:Als ze dat doen kan ik bij mijn ouders in de voortuim op de tram stappen ![]() http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=exloo De info op die site is wel een beetje gedateerd,mijn ouders hebben het inmiddels ook weer compleet gerenoveerd van binnen. ![]() | |
Rene | vrijdag 12 januari 2007 @ 15:30 |
quote:Ik zou het graag willen! Ik kan dan mooi opstappen naar Leeuwarden toe. 's Ochtends fff lopen naar het station, instappen enzo ![]() | |
The_Obdurate_Ozjish | zaterdag 13 januari 2007 @ 03:51 |
quote:Um, ik wel. Legio, in Duitsland. En die lagevloertrams van Amsterdam hebben het 'm geflikt; een tramritje wordt gewoon een plezier vergeleken met die rammelbakken van vroeger. quote:Zuidlaren heeft ooit een tramverbinding gehad, wist je dat niet? Was toen al geen succes ![]() Kijk hier maar. In mijn privécollectie heb ik ook nog genoeg afbeeldingen. (Geen scanner op het moment helaas, maar die komt binnenkort) | |
The_Obdurate_Ozjish | zaterdag 13 januari 2007 @ 03:52 |
quote:Dat was een lokaalspoor, kerel. Maar ik zou die lijn ook graag weer in ere hersteld zien, al was het alleen maar omdat het traject zo mooi is... | |
Glijdt_licht | zaterdag 13 januari 2007 @ 04:02 |
Zuidhorn lukt op bepaalde tijden wel om rendabel te zijn, de bus (lijn 11) vanaf Zernike zit dan echt tjokvol. Alleen de andere kant op is hij dan weer leeg.. Daarnaast had Groningen vroeger ene tram, en hierna de trolleybus. Maargoed, we zullen zien. | |
The_Obdurate_Ozjish | zaterdag 13 januari 2007 @ 04:08 |
quote:De Noordoostelijke Locaalspoorweg Maatschappij. Je kon met de lokaaltrein van Emmen naar Stadskanaal en dan verder naar Groningen (via Veendam). Je kon ook van Emmen over dezelfde lijn overstapen in Gasselternijveen en dan met de lokaaltrein naar Assen (en dan verder via het SS-spoor naar Groningen). Wat ook kon was dat je met de tramlijn van de EDS (Eerst Drentsche Stoomtramwegmaatschappij) vanuit Emmen naar Ter Apel reisde, daar kon je overstappen op de lijn van de STAR (Stadskanaal - Ter Apel - Rijksgrens) en vanaf Stadskanaal kon je dan weer het lokaalspoor naar Groningen en Assen nemen. Je kon ook in Ter Apel de Oostelijk Groningen-tram naar Winschoten nemen en dan met de lokaaltrein naar Groningen gaan... Dat al die lijnen verdwenen zijn in die tijd. Ongelooflijk. | |
ondeugend | zaterdag 13 januari 2007 @ 04:18 |
40 jaar ! Kan ik mooi als bejaarde naar Groningen om te stappen. ![]() In bloemenmotief en met blokhakken. ![]() | |
picobyte | zaterdag 13 januari 2007 @ 11:42 |
De spoorbaan stadskanaal-veendam wordt momenteel hersteld ![]() | |
picobyte | zaterdag 13 januari 2007 @ 11:43 |
Linkje naar de site: http://www.stadskanaalrail.nl/ | |
Brentmeister | zaterdag 13 januari 2007 @ 12:06 |
Hoe vaak is dit nou al gezegd. | |
RealZeus | zaterdag 13 januari 2007 @ 14:31 |
quote:We kunnen buiten de stad ook gewoon wat bovenleiding aanleggen.Trolleybussen,net als vroegah. ![]() | |
Tabu | zaterdag 13 januari 2007 @ 14:34 |
quote:waar liepen die dan, over de hereweg weet ik, maar toch niet door het centrum? | |
RealZeus | zaterdag 13 januari 2007 @ 14:35 |
quote:Nee,maar een paardetram is natuurlijk ook wat anders dan een elektrieke.Plus dat er nu meer mensen in Zuidlaren wonen. Een tramverbinding Assen-Vries-Zuidlaren-Haren-Groningen zou prima kunnen.Tussen Haren en Groningen reizen ook genoeg mensen. En offtopic:als jij die oude foto's zo mooi vindt: een vriend van mij wees me laatst op www.drentsfotoarchief.nl ;daar staan er ook veel op. | |
nietzman | zaterdag 13 januari 2007 @ 14:58 |
quote: | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 13 januari 2007 @ 15:25 |
Mooi project ! | |
The_Obdurate_Ozjish | zondag 14 januari 2007 @ 01:00 |
quote:Dank je voor de link. Gelukkig heb ik zelf ook een aardig grote collectie privéfoto's van de tram- en spoormaatschappijen in het begin van de vorige eeuw. Is ooit een grote hobby van me geweest... | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 01:09 |
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu. Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen. | |
The_Obdurate_Ozjish | zondag 14 januari 2007 @ 02:18 |
quote: ![]() En hoe stel je je een betere busdienst voor, oh wijze? | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 13:10 |
quote:Gelede bussen, hogere frequentie. Goedkoper dan zo´n logge trambaan aanleggen. Een trambaan naar Assen en Veendam is helemaal van de zotte ![]() | |
RealZeus | zondag 14 januari 2007 @ 14:27 |
quote:Nou,het scheelt.Met de ringweg zijn ze al bezig en aan het Julianaplein valt weinig aan te passen omdat daar de ruimte niet voor is. Een betere busdienst heb je weinig aan als alle wegen verstopt zitten.En de bussen naar het Zernike gaan nou al vaak en zitten toch vol.Een tram heeft veel meer capaciteit. | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 14:34 |
quote:Ik heb wel visualisaties gezien van een ongelijkvloers Julianaplein. De wens is er in elk geval. Een soort Kleinpolderplein-achtig knooppunt. Het Julianaplein is met meer dan 100.000 verkeersbewegingen het drukste verkeerslichten-kruispunt van Nederland. quote:De wegen zitten verstopt, omdat men extra ruimte voor meer rijstroken opofferd aan bijvoorbeeld busbanen. Zou je in plaats van een busbaan met een aantal bussen per uur, een extra rijstrook aanleggen, dan kunnen beide vervoersmodaliteiten weer doorstromen. En verstopping heeft ook eea te maken met busvoorrang bij kruispunten. Daardoor moet het verkeer op de doorgaande route te vaak tot stilstand komen, om één bus voor te laten. Let er maar eens op bij kruispunten. | |
nietzman | zondag 14 januari 2007 @ 15:39 |
quote:Dat is net reëel als een plan voor wereldvrede dat bestaat uit "Allemaal aardiger tegen elkaar doen." | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 15:40 |
quote:In Utrecht kan het ook. | |
nietzman | zondag 14 januari 2007 @ 15:53 |
quote:Dat is die mooie stad waar ze een tram hebben, toch? | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 15:54 |
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof. | |
The_Obdurate_Ozjish | zondag 14 januari 2007 @ 18:25 |
Ik denk dat je de opmerking "Meer of grotere bussen zijn geen optie; er kunnen op de Grote Markt echt geen bussen meer bij" niet hebt gezien. De tram komt er omdat de Grote Markt gewoon vol zit. Maar wat is precies je grote bezwaar tegen de tram? | |
highway101 | zondag 14 januari 2007 @ 18:30 |
quote:Ze zijn erg duur in aanschaf t.o.v. bussen. Ze zijn inflexibel. Bij kleine incidenten kan het al tot grote vertragingen leiden. Bussen kunnen nog omrijden. Er is dure infrastructuur voor nodig. De onderhoudskosten zijn hoog. voordelen zijn de wat hogere capaciteit, en de milieuvoordelen van een tram. | |
Brentmeister | zondag 14 januari 2007 @ 19:26 |
quote:Dacht je dat ze geen gelede bussen hadden? Je bedoelt de dubbelgelede bussen neem ik aan. | |
Brentmeister | zondag 14 januari 2007 @ 19:40 |
Deze reed in Groningen met "100 jaar OV in Groningen."![]() | |
The_Obdurate_Ozjish | maandag 15 januari 2007 @ 06:34 |
quote:Waar. Maar ze gaan wel veel langer mee en je hoeft er minder van aan te schaffen. quote:Waar, maar in de praktijk blijkt dat probleem niet onoverkomelijk. Bussen inzetten ipv trams, bijvoorbeeld. Bovendien zorgt die inflexibiliteit, plus de vrije banen, voor een toegenomen verkeersveiligheid. Ik als fietser word nu niet meer verrast door een bus op 2cm afstand. (Laat staan dat er zo'n ellenlang ding gaat rijden; dan kom ík al niet meer met de fiets in de binnenstad!) quote:Waar, maar een investering moet toch gemaakt worden. In de vorm van busbanen of andere alternatieven voor de huidige situatie, wat niet eens zó veel goedkoper zou zijn en simpelweg het vervoersprobleem niet oplost. Vergeet niet dat dit plan iets moet oplossen; het komt niet zomaar uit de hoge hoed getoverd.[/quote] quote:Waar, maar niet eens zo heel veel hoger. Vergeet ook niet dat de baten óók hoger zijn. quote:Én een flinke toename van het aantal passagiers én een verkorte reistijd én de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden (koppelen van trams) én de mogelijkheid om effectief P+R te voeren én de toegenomen verkeersveiligheid én, ten slotte, het is weer eens wat nieuws. ![]() Het hoofdpunt is echter dat dit systeem een probleem kan oplossen, namelijk dat de grens van het huidige systeem bereikt is. Niet voor niets wordt er voor een ander vervoermiddel gekozen; het huidige zit gewoon aan zijn grens. Daar is gewoon niets meer mee mogelijk. Je bezwaren zijn conservatief van aard en dat vind ik op zich al een bezwaar. Met conservatisme, wat er moet zijn maar met mate, kan een stad, gebied, land, noem maar op, niet groeien. En het gezegde luidt: stilstand is achteruitgang. ![]() | |
HAHAHHA | vrijdag 19 januari 2007 @ 16:03 |
Alexx, een tip: Historie van de tram in Groningen | |
Drommelsch85 | vrijdag 19 januari 2007 @ 17:42 |
quote:Jij hebt zeker nog nooit in de 11 of 12 richting de uithof gezeten, hoe vol die wel niet zit dagelijks. Bij echt drukke tijden moet je er 3-4 voor laten gaan en dan nog is het proppen geblazen ![]() |