FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / In 2014 tram in Groningen
Alexxxxxvrijdag 12 januari 2007 @ 00:35
Eerste tram rijdt in 2014 in stad Groningen

GRONINGEN - De stad Groningen krijgt tramverbindingen naar Veendam, Hoogezand-Sappemeer, Winsum, Zuidhorn en Assen. Dat heeft het gemeentebestuur van Groningen donderdagmiddag besloten.

Groningen heeft al langer plannen voor een tramverbinding tussen het centraal station en Zernike, maar vindt dat ze nu verder moet kijken dan de eigen gemeentegrenzen. Dagelijks reizen ongeveer 160.000 mensen naar de stad om te werken, te winkelen of om gebruik te maken van andere voorzieningen. Van hen gaat 74 procent met de auto. De tram zou een goed alternatief zijn, omdat het een snel en comfortabel vervoermiddel is. De eerste tram, tussen het station en Zernike, moet in 2014 rijden. De aanleg van dit traject kost 150 miljoen euro. Vervolgens worden de overige verbindingen gerealiseerd. Dit kan wel dertig tot veertig jaar in beslag nemen. De totale kosten bedragen ruim een miljard euro en worden betaald door de deelnemende gemeenten, de provincie en het rijk. Aangezien het een groot project betreft, kunnen Stadjers die tegen de tram zijn een referendum aanvragen. Dit moet voor half maart gebeuren.
__Saviour__vrijdag 12 januari 2007 @ 00:37
30 tot 40 jaar, hoe traag werken ze dan wel niet!
Jumpvrijdag 12 januari 2007 @ 00:38
Een ganse stad openbreken voor tramsporen aan te leggne kan lang duren.
El_Rolandovrijdag 12 januari 2007 @ 00:39
http://www.traminstad.nl/
Peterseliemanvrijdag 12 januari 2007 @ 00:40
De vraag is of een tram wel rendabel te krijgen is in Groningen. Zo groot is de stad nu ook weer niet.

Om nog maar over het rendabel krijgen van de verbindingen met het ommelaand te zwijgen.
ThE_EDvrijdag 12 januari 2007 @ 00:47
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:40 schreef Peterselieman het volgende:
De vraag is of een tram wel rendabel te krijgen is in Groningen. Zo groot is de stad nu ook weer niet.

Om nog maar over het rendabel krijgen van de verbindingen met het ommelaand te zwijgen.
Ja, ik dacht dat die treinverbindingen ook niet zo goed liepen?
Peterseliemanvrijdag 12 januari 2007 @ 00:50
In de spits puilen sommige treinen echt uit. In de daluren is het rustig, maar ik denk dat het net aan wel uitkan. Zeker met subsidie erbij. Het traject Lw-Gn lijkt me wel winstgevend, omdat dat een verbinding is tussen 2 steden, waardoor je minder lege plaatsen hebt, ook op rustige tijden.
RealZeusvrijdag 12 januari 2007 @ 01:01
Nou,dat wordt lachen.Tot 2009 zijn ze met die ringeweg aan het kutten en daarna wordt de stad weer een bouwput door de aanleg van tramrails.

Op zich is het idee goed,maar ik ben nog geen comfortabele tram tegen gekomen.

En waarom Zuidhorn wel een tramverbinding en Zuidlaren niet? Hier zitten de bussen in de spits ook tsjokvol.
du_kevrijdag 12 januari 2007 @ 01:17
Tja eerst zien dan geloven. Heb hier nog niet zo gek veel vertrouwen in .
__Saviour__vrijdag 12 januari 2007 @ 01:19
Ze kunnen beter speciale busbanen maken. Veel goedkoper en sneller aan te leggen.
du_kevrijdag 12 januari 2007 @ 01:20
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze kunnen beter speciale busbanen maken. Veel goedkoper en sneller aan te leggen.
Die zijn er deels al maar in de spits is de cappaciteit daarvan eigenlijk te klein. Daarnaast zijn bussen vaak dieselgevallen en daarmee niet echt fijn voor het milieu.
__Saviour__vrijdag 12 januari 2007 @ 01:21
Gewoon meer bussen dan. Als die op een eigen speciale baan kunnen rijden, hebben ze altijd vrije doorgang. En dan moeten het natuurlijk waterstofbussen worden ofzo. Keischoon.
nietzmanvrijdag 12 januari 2007 @ 02:03
Nog meer asfalt zou de binnenstad meer verneuken dan een paar tramrails. Laat maar komen dat ding.
Renevrijdag 12 januari 2007 @ 07:39
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 02:03 schreef nietzman het volgende:
Nog meer asfalt zou de binnenstad meer verneuken dan een paar tramrails. Laat maar komen dat ding.
Inderdaad. Alleen wel jammer dat het eigenlijk zo lang duurt
TR08vrijdag 12 januari 2007 @ 09:27
In de stad is zo'n tram wel prima. Daarbuiten zou ik met hybride bussen gaan rijden uitgerust met een flink accupakket. In de stad kunnen die dan aanpikken op het stroomnet van de tram en gewoon uitstootvrij door de stad tuffen Voor een miljard euro kun je veel van die bussen bouwen. Bovendien kun je extra lange bussen bouwen (langer dan toegestaan met de standaard regelingen, dus 4-5 segmenten net als een tram) en die als provincie speciaal op delen van je eigen wegennet toelaten.

Zeg __Saviour__ ben je verliefd op dat K3 miepje soms?
Benselvrijdag 12 januari 2007 @ 11:10
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden.
Adagiovrijdag 12 januari 2007 @ 11:14
Ach, Groningen heeft weer eens wat, eh? Zo zouden er ook concrete plannen zijn om een kabelbaanverbinding te maken tussen centrum en Euroborg. Ik geloof er allemaal niet zo in.
De_Hertogvrijdag 12 januari 2007 @ 11:17
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:10 schreef Bensel het volgende:
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden.
Sterker nog, de hele lijn lag er ooit, maar is gedeeltelijk weer afgebroken...
Renevrijdag 12 januari 2007 @ 13:53
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:10 schreef Bensel het volgende:
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden.
Mja. Meer treinverbindingen. Rendabel is Groningen > Emmen denk ik wel! Er komen heel wat emmenaren met de bus of over die levensgevaarlijke weg!
Een station in Hoogkerk zie ik ook wel zitten
Peterseliemanvrijdag 12 januari 2007 @ 13:55
Er komt mogelijk een proef met een tijdelijk station in hoogkerk. Persoonlijk zie ik het niet zitten om tussen Lw en Gn nog vaker te stoppen. Dat zou namelijk ook passagiers wegjagen.
Son-Of-A-Gunvrijdag 12 januari 2007 @ 14:34
Een snelle tram verbinding langs de N34 tussen Emmen en Groningen zou veel meer zin hebben imo.
GizartFRLvrijdag 12 januari 2007 @ 14:42
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken.
picobytevrijdag 12 januari 2007 @ 15:05
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 14:42 schreef GizartFRL het volgende:
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken.
Als ze dat doen kan ik bij mijn ouders in de voortuim op de tram stappen
http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=exloo
De info op die site is wel een beetje gedateerd,mijn ouders hebben het inmiddels ook weer compleet gerenoveerd van binnen.
Renevrijdag 12 januari 2007 @ 15:30
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:55 schreef Peterselieman het volgende:
Er komt mogelijk een proef met een tijdelijk station in hoogkerk. Persoonlijk zie ik het niet zitten om tussen Lw en Gn nog vaker te stoppen. Dat zou namelijk ook passagiers wegjagen.
Ik zou het graag willen! Ik kan dan mooi opstappen naar Leeuwarden toe. 's Ochtends fff lopen naar het station, instappen enzo
The_Obdurate_Ozjishzaterdag 13 januari 2007 @ 03:51
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:01 schreef RealZeus het volgende:
Nou,dat wordt lachen.Tot 2009 zijn ze met die ringeweg aan het kutten en daarna wordt de stad weer een bouwput door de aanleg van tramrails.

Op zich is het idee goed,maar ik ben nog geen comfortabele tram tegen gekomen.
Um, ik wel. Legio, in Duitsland.

En die lagevloertrams van Amsterdam hebben het 'm geflikt; een tramritje wordt gewoon een plezier vergeleken met die rammelbakken van vroeger.
quote:
En waarom Zuidhorn wel een tramverbinding en Zuidlaren niet? Hier zitten de bussen in de spits ook tsjokvol.
Zuidlaren heeft ooit een tramverbinding gehad, wist je dat niet? Was toen al geen succes
Kijk hier maar. In mijn privécollectie heb ik ook nog genoeg afbeeldingen. (Geen scanner op het moment helaas, maar die komt binnenkort)
The_Obdurate_Ozjishzaterdag 13 januari 2007 @ 03:52
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 15:05 schreef picobyte het volgende:

[..]

Als ze dat doen kan ik bij mijn ouders in de voortuim op de tram stappen
http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=exloo
De info op die site is wel een beetje gedateerd,mijn ouders hebben het inmiddels ook weer compleet gerenoveerd van binnen.
[afbeelding]
Dat was een lokaalspoor, kerel. Maar ik zou die lijn ook graag weer in ere hersteld zien, al was het alleen maar omdat het traject zo mooi is...
Glijdt_lichtzaterdag 13 januari 2007 @ 04:02
Zuidhorn lukt op bepaalde tijden wel om rendabel te zijn, de bus (lijn 11) vanaf Zernike zit dan echt tjokvol. Alleen de andere kant op is hij dan weer leeg..

Daarnaast had Groningen vroeger ene tram, en hierna de trolleybus. Maargoed, we zullen zien.
The_Obdurate_Ozjishzaterdag 13 januari 2007 @ 04:08
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 11:17 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Sterker nog, de hele lijn lag er ooit, maar is gedeeltelijk weer afgebroken...
De Noordoostelijke Locaalspoorweg Maatschappij. Je kon met de lokaaltrein van Emmen naar Stadskanaal en dan verder naar Groningen (via Veendam). Je kon ook van Emmen over dezelfde lijn overstapen in Gasselternijveen en dan met de lokaaltrein naar Assen (en dan verder via het SS-spoor naar Groningen).

Wat ook kon was dat je met de tramlijn van de EDS (Eerst Drentsche Stoomtramwegmaatschappij) vanuit Emmen naar Ter Apel reisde, daar kon je overstappen op de lijn van de STAR (Stadskanaal - Ter Apel - Rijksgrens) en vanaf Stadskanaal kon je dan weer het lokaalspoor naar Groningen en Assen nemen. Je kon ook in Ter Apel de Oostelijk Groningen-tram naar Winschoten nemen en dan met de lokaaltrein naar Groningen gaan...

Dat al die lijnen verdwenen zijn in die tijd. Ongelooflijk.
ondeugendzaterdag 13 januari 2007 @ 04:18
40 jaar !

Kan ik mooi als bejaarde naar Groningen om te stappen.
In bloemenmotief en met blokhakken.
picobytezaterdag 13 januari 2007 @ 11:42
De spoorbaan stadskanaal-veendam wordt momenteel hersteld
picobytezaterdag 13 januari 2007 @ 11:43
Linkje naar de site: http://www.stadskanaalrail.nl/
Brentmeisterzaterdag 13 januari 2007 @ 12:06
Hoe vaak is dit nou al gezegd.
RealZeuszaterdag 13 januari 2007 @ 14:31
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 09:27 schreef TR08 het volgende:
In de stad is zo'n tram wel prima. Daarbuiten zou ik met hybride bussen gaan rijden uitgerust met een flink accupakket. In de stad kunnen die dan aanpikken op het stroomnet van de tram en gewoon uitstootvrij door de stad tuffen Voor een miljard euro kun je veel van die bussen bouwen. Bovendien kun je extra lange bussen bouwen (langer dan toegestaan met de standaard regelingen, dus 4-5 segmenten net als een tram) en die als provincie speciaal op delen van je eigen wegennet toelaten.
We kunnen buiten de stad ook gewoon wat bovenleiding aanleggen.Trolleybussen,net als vroegah.
Tabuzaterdag 13 januari 2007 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 14:42 schreef GizartFRL het volgende:
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken.
waar liepen die dan, over de hereweg weet ik, maar toch niet door het centrum?
RealZeuszaterdag 13 januari 2007 @ 14:35
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 03:51 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:

[..]

r.
[..]

Zuidlaren heeft ooit een tramverbinding gehad, wist je dat niet? Was toen al geen succes
Kijk hier maar. In mijn privécollectie heb ik ook nog genoeg afbeeldingen. (Geen scanner op het moment helaas, maar die komt binnenkort)
Nee,maar een paardetram is natuurlijk ook wat anders dan een elektrieke.Plus dat er nu meer mensen in Zuidlaren wonen.
Een tramverbinding Assen-Vries-Zuidlaren-Haren-Groningen zou prima kunnen.Tussen Haren en Groningen reizen ook genoeg mensen.

En offtopic:als jij die oude foto's zo mooi vindt: een vriend van mij wees me laatst op www.drentsfotoarchief.nl ;daar staan er ook veel op.
nietzmanzaterdag 13 januari 2007 @ 14:58
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:34 schreef Tabu het volgende:
waar liepen die dan, over de hereweg weet ik, maar toch niet door het centrum?
Surveillance-Fietszaterdag 13 januari 2007 @ 15:25
Mooi project !
The_Obdurate_Ozjishzondag 14 januari 2007 @ 01:00
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:35 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Nee,maar een paardetram is natuurlijk ook wat anders dan een elektrieke.Plus dat er nu meer mensen in Zuidlaren wonen.
Een tramverbinding Assen-Vries-Zuidlaren-Haren-Groningen zou prima kunnen.Tussen Haren en Groningen reizen ook genoeg mensen.

En offtopic:als jij die oude foto's zo mooi vindt: een vriend van mij wees me laatst op www.drentsfotoarchief.nl ;daar staan er ook veel op.
Dank je voor de link. Gelukkig heb ik zelf ook een aardig grote collectie privéfoto's van de tram- en spoormaatschappijen in het begin van de vorige eeuw. Is ooit een grote hobby van me geweest...
highway101zondag 14 januari 2007 @ 01:09
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu.

Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen.
The_Obdurate_Ozjishzondag 14 januari 2007 @ 02:18
quote:
Op zondag 14 januari 2007 01:09 schreef highway101 het volgende:
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu.

Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen.


En hoe stel je je een betere busdienst voor, oh wijze?
highway101zondag 14 januari 2007 @ 13:10
quote:
Op zondag 14 januari 2007 02:18 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:

[..]



En hoe stel je je een betere busdienst voor, oh wijze?
Gelede bussen, hogere frequentie. Goedkoper dan zo´n logge trambaan aanleggen.

Een trambaan naar Assen en Veendam is helemaal van de zotte
RealZeuszondag 14 januari 2007 @ 14:27
quote:
Op zondag 14 januari 2007 01:09 schreef highway101 het volgende:
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu.

Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen.
Nou,het scheelt.Met de ringweg zijn ze al bezig en aan het Julianaplein valt weinig aan te passen omdat daar de ruimte niet voor is.

Een betere busdienst heb je weinig aan als alle wegen verstopt zitten.En de bussen naar het Zernike gaan nou al vaak en zitten toch vol.Een tram heeft veel meer capaciteit.
highway101zondag 14 januari 2007 @ 14:34
quote:
Op zondag 14 januari 2007 14:27 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Nou,het scheelt.Met de ringweg zijn ze al bezig en aan het Julianaplein valt weinig aan te passen omdat daar de ruimte niet voor is.
Ik heb wel visualisaties gezien van een ongelijkvloers Julianaplein. De wens is er in elk geval. Een soort Kleinpolderplein-achtig knooppunt. Het Julianaplein is met meer dan 100.000 verkeersbewegingen het drukste verkeerslichten-kruispunt van Nederland.
quote:
Een betere busdienst heb je weinig aan als alle wegen verstopt zitten.En de bussen naar het Zernike gaan nou al vaak en zitten toch vol.Een tram heeft veel meer capaciteit.
De wegen zitten verstopt, omdat men extra ruimte voor meer rijstroken opofferd aan bijvoorbeeld busbanen. Zou je in plaats van een busbaan met een aantal bussen per uur, een extra rijstrook aanleggen, dan kunnen beide vervoersmodaliteiten weer doorstromen.
En verstopping heeft ook eea te maken met busvoorrang bij kruispunten. Daardoor moet het verkeer op de doorgaande route te vaak tot stilstand komen, om één bus voor te laten. Let er maar eens op bij kruispunten.
nietzmanzondag 14 januari 2007 @ 15:39
quote:
Op zondag 14 januari 2007 13:10 schreef highway101 het volgende:
Gelede bussen, hogere frequentie.
Dat is net reëel als een plan voor wereldvrede dat bestaat uit "Allemaal aardiger tegen elkaar doen."
highway101zondag 14 januari 2007 @ 15:40
quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:39 schreef nietzman het volgende:

[..]

Dat is net reëel als een plan voor wereldvrede dat bestaat uit "Allemaal aardiger tegen elkaar doen."
In Utrecht kan het ook.
nietzmanzondag 14 januari 2007 @ 15:53
quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:40 schreef highway101 het volgende:
In Utrecht kan het ook.
Dat is die mooie stad waar ze een tram hebben, toch?
highway101zondag 14 januari 2007 @ 15:54
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof.
The_Obdurate_Ozjishzondag 14 januari 2007 @ 18:25
Ik denk dat je de opmerking "Meer of grotere bussen zijn geen optie; er kunnen op de Grote Markt echt geen bussen meer bij" niet hebt gezien. De tram komt er omdat de Grote Markt gewoon vol zit.

Maar wat is precies je grote bezwaar tegen de tram?
highway101zondag 14 januari 2007 @ 18:30
quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:25 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Maar wat is precies je grote bezwaar tegen de tram?
Ze zijn erg duur in aanschaf t.o.v. bussen.
Ze zijn inflexibel. Bij kleine incidenten kan het al tot grote vertragingen leiden. Bussen kunnen nog omrijden.
Er is dure infrastructuur voor nodig.
De onderhoudskosten zijn hoog.

voordelen zijn de wat hogere capaciteit, en de milieuvoordelen van een tram.
Brentmeisterzondag 14 januari 2007 @ 19:26
quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:54 schreef highway101 het volgende:
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof.
Dacht je dat ze geen gelede bussen hadden? Je bedoelt de dubbelgelede bussen neem ik aan.
Brentmeisterzondag 14 januari 2007 @ 19:40
Deze reed in Groningen met "100 jaar OV in Groningen."

The_Obdurate_Ozjishmaandag 15 januari 2007 @ 06:34
quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:30 schreef highway101 het volgende:

[..]

Ze zijn erg duur in aanschaf t.o.v. bussen.
Waar. Maar ze gaan wel veel langer mee en je hoeft er minder van aan te schaffen.
quote:
Ze zijn inflexibel. Bij kleine incidenten kan het al tot grote vertragingen leiden. Bussen kunnen nog omrijden.
Waar, maar in de praktijk blijkt dat probleem niet onoverkomelijk. Bussen inzetten ipv trams, bijvoorbeeld. Bovendien zorgt die inflexibiliteit, plus de vrije banen, voor een toegenomen verkeersveiligheid. Ik als fietser word nu niet meer verrast door een bus op 2cm afstand. (Laat staan dat er zo'n ellenlang ding gaat rijden; dan kom ík al niet meer met de fiets in de binnenstad!)
quote:
Er is dure infrastructuur voor nodig.
Waar, maar een investering moet toch gemaakt worden. In de vorm van busbanen of andere alternatieven voor de huidige situatie, wat niet eens zó veel goedkoper zou zijn en simpelweg het vervoersprobleem niet oplost. Vergeet niet dat dit plan iets moet oplossen; het komt niet zomaar uit de hoge hoed getoverd.[/quote]
quote:
De onderhoudskosten zijn hoog.
Waar, maar niet eens zo heel veel hoger. Vergeet ook niet dat de baten óók hoger zijn.
quote:
voordelen zijn de wat hogere capaciteit, en de milieuvoordelen van een tram.
Én een flinke toename van het aantal passagiers én een verkorte reistijd én de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden (koppelen van trams) én de mogelijkheid om effectief P+R te voeren én de toegenomen verkeersveiligheid én, ten slotte, het is weer eens wat nieuws. .

Het hoofdpunt is echter dat dit systeem een probleem kan oplossen, namelijk dat de grens van het huidige systeem bereikt is. Niet voor niets wordt er voor een ander vervoermiddel gekozen; het huidige zit gewoon aan zijn grens. Daar is gewoon niets meer mee mogelijk.

Je bezwaren zijn conservatief van aard en dat vind ik op zich al een bezwaar. Met conservatisme, wat er moet zijn maar met mate, kan een stad, gebied, land, noem maar op, niet groeien. En het gezegde luidt: stilstand is achteruitgang.
HAHAHHAvrijdag 19 januari 2007 @ 16:03
Alexx, een tip:

Historie van de tram in Groningen
Drommelsch85vrijdag 19 januari 2007 @ 17:42
quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:54 schreef highway101 het volgende:
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof.
Jij hebt zeker nog nooit in de 11 of 12 richting de uithof gezeten, hoe vol die wel niet zit dagelijks. Bij echt drukke tijden moet je er 3-4 voor laten gaan en dan nog is het proppen geblazen Nee, ik had liever een spoorverbinding (tram) gezien van CS richting uithof, met verschillende opstappunten. De 2-ledige bussen rijden +/- elke 3 minuten, en dat is nog niet genoeg. Helemaal niet nu het gebouw van de Faculteit der Educatie (?) in aanbouw is.