Ja, ik dacht dat die treinverbindingen ook niet zo goed liepen?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 00:40 schreef Peterselieman het volgende:
De vraag is of een tram wel rendabel te krijgen is in Groningen. Zo groot is de stad nu ook weer niet.
Om nog maar over het rendabel krijgen van de verbindingen met het ommelaand te zwijgen.
Die zijn er deels al maar in de spits is de cappaciteit daarvan eigenlijk te klein. Daarnaast zijn bussen vaak dieselgevallen en daarmee niet echt fijn voor het milieu.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze kunnen beter speciale busbanen maken. Veel goedkoper en sneller aan te leggen.
Inderdaad. Alleen wel jammer dat het eigenlijk zo lang duurtquote:Op vrijdag 12 januari 2007 02:03 schreef nietzman het volgende:
Nog meer asfalt zou de binnenstad meer verneuken dan een paar tramrails. Laat maar komen dat ding.
Sterker nog, de hele lijn lag er ooit, maar is gedeeltelijk weer afgebroken...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:10 schreef Bensel het volgende:
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden.
Mja. Meer treinverbindingen. Rendabel is Groningen > Emmen denk ik wel! Er komen heel wat emmenaren met de bus of over die levensgevaarlijke weg!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:10 schreef Bensel het volgende:
Tja, een tramverbinding naar Veendam vind ik ook niet zo zitten.. dan leiever een trein verbinding tussen zuidbroek/veendam/stadskanaal/emmen. Het grootste gedeelte van die lijn ligt er al, en kan zo opgeknapt worden.
Als ze dat doen kan ik bij mijn ouders in de voortuim op de tram stappenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:42 schreef GizartFRL het volgende:
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken.
Ik zou het graag willen! Ik kan dan mooi opstappen naar Leeuwarden toe. 's Ochtends fff lopen naar het station, instappen enzoquote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:55 schreef Peterselieman het volgende:
Er komt mogelijk een proef met een tijdelijk station in hoogkerk. Persoonlijk zie ik het niet zitten om tussen Lw en Gn nog vaker te stoppen. Dat zou namelijk ook passagiers wegjagen.
Um, ik wel. Legio, in Duitsland.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:01 schreef RealZeus het volgende:
Nou,dat wordt lachen.Tot 2009 zijn ze met die ringeweg aan het kutten en daarna wordt de stad weer een bouwput door de aanleg van tramrails.![]()
Op zich is het idee goed,maar ik ben nog geen comfortabele tram tegen gekomen.
Zuidlaren heeft ooit een tramverbinding gehad, wist je dat niet? Was toen al geen succesquote:En waarom Zuidhorn wel een tramverbinding en Zuidlaren niet?Hier zitten de bussen in de spits ook tsjokvol.
Dat was een lokaalspoor, kerel. Maar ik zou die lijn ook graag weer in ere hersteld zien, al was het alleen maar omdat het traject zo mooi is...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:05 schreef picobyte het volgende:
[..]
Als ze dat doen kan ik bij mijn ouders in de voortuim op de tram stappen
http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=exloo
De info op die site is wel een beetje gedateerd,mijn ouders hebben het inmiddels ook weer compleet gerenoveerd van binnen.
[afbeelding]
De Noordoostelijke Locaalspoorweg Maatschappij. Je kon met de lokaaltrein van Emmen naar Stadskanaal en dan verder naar Groningen (via Veendam). Je kon ook van Emmen over dezelfde lijn overstapen in Gasselternijveen en dan met de lokaaltrein naar Assen (en dan verder via het SS-spoor naar Groningen).quote:Op vrijdag 12 januari 2007 11:17 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Sterker nog, de hele lijn lag er ooit, maar is gedeeltelijk weer afgebroken...
We kunnen buiten de stad ook gewoon wat bovenleiding aanleggen.Trolleybussen,net als vroegah.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 09:27 schreef TR08 het volgende:
In de stad is zo'n tram wel prima. Daarbuiten zou ik met hybride bussen gaan rijden uitgerust met een flink accupakket. In de stad kunnen die dan aanpikken op het stroomnet van de tram en gewoon uitstootvrij door de stad tuffenVoor een miljard euro kun je veel van die bussen bouwen. Bovendien kun je extra lange bussen bouwen (langer dan toegestaan met de standaard regelingen, dus 4-5 segmenten net als een tram) en die als provincie speciaal op delen van je eigen wegennet toelaten.
waar liepen die dan, over de hereweg weet ik, maar toch niet door het centrum?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:42 schreef GizartFRL het volgende:
Kunnen ze mooi de oude tramroutes weer gaan gebruiken.
Nee,maar een paardetram is natuurlijk ook wat anders dan een elektrieke.Plus dat er nu meer mensen in Zuidlaren wonen.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 03:51 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
[..]
r.
[..]
Zuidlaren heeft ooit een tramverbinding gehad, wist je dat niet? Was toen al geen succes![]()
Kijk hier maar. In mijn privécollectie heb ik ook nog genoeg afbeeldingen. (Geen scanner op het moment helaas, maar die komt binnenkort)
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:34 schreef Tabu het volgende:
waar liepen die dan, over de hereweg weet ik, maar toch niet door het centrum?
Dank je voor de link. Gelukkig heb ik zelf ook een aardig grote collectie privéfoto's van de tram- en spoormaatschappijen in het begin van de vorige eeuw. Is ooit een grote hobby van me geweest...quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:35 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Nee,maar een paardetram is natuurlijk ook wat anders dan een elektrieke.Plus dat er nu meer mensen in Zuidlaren wonen.
Een tramverbinding Assen-Vries-Zuidlaren-Haren-Groningen zou prima kunnen.Tussen Haren en Groningen reizen ook genoeg mensen.
En offtopic:als jij die oude foto's zo mooi vindt: een vriend van mij wees me laatst op www.drentsfotoarchief.nl ;daar staan er ook veel op.
quote:Op zondag 14 januari 2007 01:09 schreef highway101 het volgende:
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu.
Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen.
Gelede bussen, hogere frequentie. Goedkoper dan zo´n logge trambaan aanleggen.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:18 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
[..]
![]()
En hoe stel je je een betere busdienst voor, oh wijze?
Nou,het scheelt.Met de ringweg zijn ze al bezig en aan het Julianaplein valt weinig aan te passen omdat daar de ruimte niet voor is.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:09 schreef highway101 het volgende:
Waanzinproject. Totaal niet nodig. Voor dat geld kun je ook het Julianaplein aanpassen, en de ringweg aanpakken. Daar hebben veel meer mensen wat aan, en is ook stukken interessanter voor het milieu.
Een betere busdienst is veel beter. Trams zijn traag, inflexibel en vreselijk duur t.o.v. bussen.
Ik heb wel visualisaties gezien van een ongelijkvloers Julianaplein. De wens is er in elk geval. Een soort Kleinpolderplein-achtig knooppunt. Het Julianaplein is met meer dan 100.000 verkeersbewegingen het drukste verkeerslichten-kruispunt van Nederland.quote:Op zondag 14 januari 2007 14:27 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Nou,het scheelt.Met de ringweg zijn ze al bezig en aan het Julianaplein valt weinig aan te passen omdat daar de ruimte niet voor is.
De wegen zitten verstopt, omdat men extra ruimte voor meer rijstroken opofferd aan bijvoorbeeld busbanen. Zou je in plaats van een busbaan met een aantal bussen per uur, een extra rijstrook aanleggen, dan kunnen beide vervoersmodaliteiten weer doorstromen.quote:Een betere busdienst heb je weinig aan als alle wegen verstopt zitten.En de bussen naar het Zernike gaan nou al vaak en zitten toch vol.Een tram heeft veel meer capaciteit.
Dat is net reëel als een plan voor wereldvrede dat bestaat uit "Allemaal aardiger tegen elkaar doen."quote:Op zondag 14 januari 2007 13:10 schreef highway101 het volgende:
Gelede bussen, hogere frequentie.
In Utrecht kan het ook.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
Dat is net reëel als een plan voor wereldvrede dat bestaat uit "Allemaal aardiger tegen elkaar doen."
Dat is die mooie stad waar ze een tram hebben, toch?quote:Op zondag 14 januari 2007 15:40 schreef highway101 het volgende:
In Utrecht kan het ook.
Ze zijn erg duur in aanschaf t.o.v. bussen.quote:Op zondag 14 januari 2007 18:25 schreef The_Obdurate_Ozjish het volgende:
Maar wat is precies je grote bezwaar tegen de tram?
Dacht je dat ze geen gelede bussen hadden? Je bedoelt de dubbelgelede bussen neem ik aan.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:54 schreef highway101 het volgende:
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof.
Waar. Maar ze gaan wel veel langer mee en je hoeft er minder van aan te schaffen.quote:Op zondag 14 januari 2007 18:30 schreef highway101 het volgende:
[..]
Ze zijn erg duur in aanschaf t.o.v. bussen.
Waar, maar in de praktijk blijkt dat probleem niet onoverkomelijk. Bussen inzetten ipv trams, bijvoorbeeld. Bovendien zorgt die inflexibiliteit, plus de vrije banen, voor een toegenomen verkeersveiligheid. Ik als fietser word nu niet meer verrast door een bus op 2cm afstand. (Laat staan dat er zo'n ellenlang ding gaat rijden; dan kom ík al niet meer met de fiets in de binnenstad!)quote:Ze zijn inflexibel. Bij kleine incidenten kan het al tot grote vertragingen leiden. Bussen kunnen nog omrijden.
Waar, maar een investering moet toch gemaakt worden. In de vorm van busbanen of andere alternatieven voor de huidige situatie, wat niet eens zó veel goedkoper zou zijn en simpelweg het vervoersprobleem niet oplost. Vergeet niet dat dit plan iets moet oplossen; het komt niet zomaar uit de hoge hoed getoverd.[/quote]quote:Er is dure infrastructuur voor nodig.
Waar, maar niet eens zo heel veel hoger. Vergeet ook niet dat de baten óók hoger zijn.quote:De onderhoudskosten zijn hoog.
Én een flinke toename van het aantal passagiers én een verkorte reistijd én de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden (koppelen van trams) én de mogelijkheid om effectief P+R te voeren én de toegenomen verkeersveiligheid én, ten slotte, het is weer eens wat nieuws.quote:voordelen zijn de wat hogere capaciteit, en de milieuvoordelen van een tram.
Jij hebt zeker nog nooit in de 11 of 12 richting de uithof gezeten, hoe vol die wel niet zit dagelijks. Bij echt drukke tijden moet je er 3-4 voor laten gaan en dan nog is het proppen geblazenquote:Op zondag 14 januari 2007 15:54 schreef highway101 het volgende:
Ik heb het over de gelede bussen naar de Uithof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |