Nog een wat ouder interview van Jeroen net na BB
http://epaper.bdu.nl/komp(...)06/epaper/page32.htmdoor Boudewijn Venekamp
Het is vrijdagmiddag, vier uur. Jeroen hapt snel zijn eerste boterhammen van de dag naar binnen. Hij heeft zijn tijdsbesef weer terug en is niet meer veroordeeld tot de noodrantsoenen, maar ondanks dat is zijn ontbijtje wat uurtjes opgeschoven. ,,Ik ben er gewoon nog niet aan toegekomen, zo druk is het. Ik had verwacht dat de hectiek na twee dagen wel wat af zou nemen, maar het is nog steeds niet veranderd. Wel geweldig leuk hoor, laat dat duidelijk zijn. Mensen komen spontaan langs met een bloemetje, ik krijg tekeningen van kinderen en wordt voor het ene na het andere interview gevraagd. Er is zelfs iemand die een fansite over mij heeft gemaakt. Wat een eer. Ik ben daardoor jammer genoeg nog niet aan alle krantenknipsels toegekomen en moet nog zo’n zestig SMS’jes beantwoorden.”
Kort hiervoor voert Jeroen op internet ook al een speciale VIP-chat. Dat verloopt overigens niet helemaal vlekkeloos. Vijftig fans met honderden prangende vragen wachten met spanning op de entree van de hoofdrolspeler. Terwijl zij echter rechtsonder in beeld het klokje zien wegtikken, probeert Jeroen tevergeefs in te loggen. ,,Er konden er maar vijftig in. Wel komisch natuurlijk. Toen hebben ze de limiet naar vijfhonderd gebracht en kwam ik wel binnen.” Dan volgt wel een nieuw probleem, want hoe behandel je in je ééntje een chatbox waarin per seconde vijf vragen voorbijflitsen? ,,Het was chaos en eigenlijk niet te doen, maar er zaten naast vragen ook talloze positieve berichtjes tussen. Dus gewoon hartstikke leuk.” Niet alleen zijn fans, maar ook de lokale, regionale en landelijke media azen al vier volle dagen op reacties van de blonde winnaar. ,,De meest gestelde vraag? Hoe het nou zit tussen mij en Milica.” In de laatste week van het programma wordt de kijker duidelijk dat Jeroen en zijn medebewoonster misschien wel meer voor elkaar voelden dan alleen vriendschap. Hij lacht om de vraag, want het antwoord heeft hij ons even daarvoor ook al moeten geven. ,,Milica en ik hebben nu gewoon heel leuk contact, maar we moeten even rustig afwachten tot alle hectiek afgelopen is. Pas dan kunnen we kijken of er een serieuze relatie in zit. Er komt op dit moment nog veel teveel op ons af.”
Dat is ook niet vreemd na alles wat er de voorbije maanden gebeurd is. Zeker de voorlaatste week in het huis heeft Jeroen (die als één van de weinigen níet met een familielid of vriend het spel was begonnen) het bij vlagen zeer moeilijk gehad. In het huis zijn vanaf het begin globaal genomen twee groepjes ontstaan. De groep waarmee Jeroen meer affiniteit voelt, slinkt echter al snel met de eliminaties en uiteindelijk blijft hij over met de broers Tijn en Rik en de zusjes Sabrina en Monique. ,,Voor de eerste bewoner het huis moest verlaten, ben ik me toch ook meer open gaan stellen voor alle overige bewoners, omdat ik zag dat we niet iedereen erbij betrokken. Dat is een goede keuze geweest, maar in het begin bij sommigen misschien nog niet zo goed overgekomen. Daar hadden sommigen achteraf blijkbaar wat moeite mee.” Jeroen, die in totaal zes eliminatieronden zou overleven, wordt de voorlaatste week door het kwartet zichtbaar genegeerd. ,,Ze zagen in mij toch als een grote concurrent en wilden lekker met z’n vieren de finale halen. Maar goed, het is ze niet gelukt. Waarom ik zelf denk dat ik gewonnen heb? Het klinkt cliché, maar ik ben al die 103 dagen mezelf gebleven. Ook in die moeilijkere tijden. Ik ben er boven blijven staan en de gedachte aan mijn familie en vrienden thuis hebben daarbij de doorslaggevende kracht en energie gegeven.” Het vormen van een onzichtbare muur ten opzichte van de Werkendammer heeft een belangrijke rol gespeeld bij het behalen van de zege. Op de finaleavond kiest 61% voor Jeroen. ,,Ze hebben me in het huis ook wel eens verweten dat ik een spel speelde, maar ik denk dat iedereen op zijn manier stiekem een soort spel speelt. In dat geval bleek mijn aanpak de winnende.”
Ook moreel voelt hij zich een winnaar. ,,Het is een verrijking voor mijn leven geweest. Je leert ruim drie maanden met vijftien mensen overleven. Je leert jezelf beter kennen: ‘oh, reageer ik zo in zulke situatiesߪ’ Maar je gaat vooral de normale dingen als vrijheid, het lekker fris even naar buiten kunnen én eten en drinken enorm waarderen.” Dingen die weer allemaal ‘gewoon’ zijn geworden nu hij teruggekeerd is in de normale wereld. Ook kan hij zich weer vol overgave op zijn passie storten. ,,Het is inderdaad weer tijd voor een lekkere pot voetbal.” Zijn club SteDoCo staat bovenaan in de competitie. ,,Ik wil me na de winterstop eigenlijk wel weer bij de selectie aansluiten. Morgen (afgelopen zaterdag red.) ga ik denk ik ook even bij de wedstrijd kijken. Het zal hooguit een helftje zijn denk ik, want ik moet ook nog lootjes trekken in een kapsalon en een radio-uitzending van Caz! bijwonen.”
Met gemiddeld 300.000 kijkers (en in de finale 500.000) is de zesde editie van Big Brother niet bepaald een kijkcijferhit geweest. Jeroen relativeert het een beetje. ,,Je mag het natuurlijk nooit vergelijken met die allereerste editie. Daarbij zijn het voor een gewone jongen uit Werkendam prachtige cijfers.” Het zal echter niet vreemd zijn, wanneer Jeroen de laatste Big Brother-winnaar in de Nederlandse televisiegeschiedenis blijkt. ,,Ik heb overigens ook niet zozeer de ambities om echt BN’er te worden. Ik moet gewoon kijken wat er op mijn pad komt. Iets bij radio of tv zou ik altijd leuk vinden, maar dat is nooit een hoofdreden geweest om het huis in te gaan.”
Voorafgaand aan het avontuur zei Jeroen met het gewonnen geld een strandtent te willen beginnen. Gaat die er nu dan ook echt komen? ,,Het is wel nog steeds een droom. Ik ga het geld eerst wegzetten en als het straks wat rustiger is het één en ander op papier zetten. Met wie zou ik dat willen gaan doen? En waar? In ieder geval in het buitenland. Je kunt zoiets in een Salou of Kreta op gaan starten, maar je kunt ook juist voor een opkomende badplaats kiezen. De vraag is natuurlijk of het allemaal wel rendabel is. Zo zijn er genoeg zaken die afgewogen moeten worden. Misschien ga ik wel gewoon weer als accountmanager aan de slag. Ik ga eerst even lekker genieten van alles wat nu op me afkomt.”
Bron: Het kompas