Bij mij houd een terugval in dat ik mijn eten dusdanig aanpas dat ik in korte tijd veel afval, terwijl ik wanneer het goed gaat juist door sla naar te veel eten. Dus ik schommel in eetpatroon en gewicht heen en weer. En ik heb heel sterk dat wat ik eet, zie ik terug in de spiegel. Als ik weinig eet, voel ik me slank en zie ik er 'volgens mij' slank uit. Eet ik meer voel ik me dik en zie ik er ook daadwerkelijk dikker uit in de spiegel. Ik kan complete onderkinnen en gigantische heupen in beelden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:04 schreef Sugar het volgende:
Nou, dat klinkt toch wel erg goed, Teigan! Fijn.
CleeJee, wat rot dat er ineens weer een dip is/was. Sterkte ermee, ook voor je vriendin zelf natuurlijk.
Wat gebeurt er dan, als jullie het hebben over 'terugvallen', CJ en Teigan? Ik heb namelijk ook schommelingen, maar dat zit 'm niet zozeer in gewicht, maar wel in de mate dat eten me bezighoudt en mijn zelfbeeld bepaalt. En of ik daar ooit vanaf kom? Ik begin daar steeds minder vertrouwen in te krijgen.
Onder welk kopje pas jij?quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:57 schreef teigan het volgende:
Sugar, bij mij is het dan zo dat ik anders ga eten. Ik heb weinig zin om veel moeite te doen qua klaarmaken van eten, en ga daardoor veel snoepen of ongezonde dingen eten. De weegschaal gaat ook weer een grotere rol spelen, ik wil er vaker opstaan, wordt nogal depri van het getalletje, en mijn humeur gaat dan ook omlaag..
Ik vind het zo raar dat dat kan. De ene dag een dun meisje zien en de andere dag toch echt dikkere heupen, vette armen en een flubberbuik hebben. En als ik dan op de weegschaal ga staan, blijk ik te zijn afgevallen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:51 schreef Sugar het volgende:
Ja, dat boek ken ik en dat moet ik nodig weer lenen bij de bieb.![]()
Ik heb precies wat jij ook schrijft over de schommelingen, BubblegumBarbie. Vooral dat terugfzien en terugvoelen aan je lijf wat je hebt gedaan met eten. Het maakt me de hele dag ontevreden over mezelf en soms voel ik echt afkeer van mezelf. Dat is zo rot.
Ik zit nu in een periode dat ik steeds toch weer snoep of iets extra's eet en steeds weer het sporten laat schieten. Allemaal vanuit die ontevredenheid en die afkeer die ik voel, maar daardoor dus wel een vicieuze cirkel.![]()
Ik heb creatieve therapie voor mijn emoties. Ik accepteer ze niet, wil ze niet voelen en stop ze altijd weg. En via tekenen e.d. laat ik ze veel meer zien dan in een gesprek. En daardoor heb ik in mijn individuele therapie meer tijd om stapsgewijs via oefeningen met problemen leren om te gaan.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 19:43 schreef Sugar het volgende:
Oh, wel echt goed hoe je er met je psych mee bezig bent. Misschien moet ik dat in therapie ook wat duidelijker aangeven. Nu is het meer gericht op bij mijn gevoel komen en gaat het niet zo echt over het eten.
Maar ik herken echt alles wat je zegt, behalve dan het wegen, dat doe ik niet. Maar het negatieve terugzien in de spiegel en ook voelen als je bijvoorbeeld naar de wc bent geweest en je broek weer omhoog doet. Herken je dat ook? Dat dat net niet los genoeg gaat en dat je dus een kutgevoel hebt meteen, dat enorm dominant blijft hangen?
Hoe oud ben jij? En is er bij jou een duidelijke oorzaak van je probleem?
Bij mij niet eens zo namelijk, behalve dan eeuwige onzekerheid, voortkomend uit een klein beetje mollig zijn als kind en toen ook soms gestimuleerd zijn om op de lijn te letten. Ik had niet het gevoel dat het goed was zoals ik was, zeg maar.
Altijd die 3 vriendinnetjes hè! Ik dus ook. Als ik terug denk begrijp ik niet waarom ik met ze om bleef gaan. Maar ik wilde zo graag geaccepteerd worden.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:20 schreef Sugar het volgende:
Heartworm, lastig ja. Succes met toch maar gewoon eten.
BgBik heb eigenlijk exact dezelfde redenen als jij. Ook ik ben gepest (door 3 vriendinnetjes op de basisschool, die toch elke keer weer géén vriendinnetjes bleken) en ook ik heb min onzekerheid begraven en er een stoer meisje overheen geplakt. Ik kom er nu pas achter hoezeer ik daardoor over mijn eigen grenzen ben gegaan en hoe ik mezelf ben kwijtgeraakt.
Ik begon met het verkeerde eten (niet eten dus) rond mijn 20e. Nu ben ik 30, heb 2 kinderen en het speelt nog. Het is al een bijna een jaar geleden dat ik echt zo min mogelijk at en dus weer erg ongezond aan het hongeren was. Maar in kleinere mate en in mijn gevoel in dezelfde mate, blijft het dus aanwezig. Het gaat nu niet om helemaal niks willen eten en dus veel afvallen, maar wel om controle willen hebben en obsessief bezig zijn met alles rondom eten en mijn lijf.
Dat heb ik ook heel ergquote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:12 schreef BubblegumBarbie het volgende:
Ps. waar ik ook erg mee zit, is dat ik helemaal niet weet of ik eigenlijk wel beter wil worden..
Zodra ik de controle loslaat schiet ik door in het eten. En dan kom ik aan. En als ik dan ben aangekomen schiet ik weer door in alles onder controle krijgen en afvallen. Cirkeltjes, cirkeltjes, cirkeltjes.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 09:24 schreef Sugar het volgende:
Dat herken ik ook, ja. Dat is natuurlijk gewoon bang zijn om de controle los te laten, he dames?![]()
Het belangrijkste is toch te blijven kijken naar wat je écht wil in het leven: wil je gelukkig zijn geweest en een fijn leven gehad hebben als je 80 bent? Of wil je vooral altijd erg met eten bezig zijn geweest, zodat je maar niet aan andere dingen hoefde? Is dat bevredigend?
Voor mezelf ook altijd weer iets om bij stil te staan.
Hier komt een wilde vraagquote:Op maandag 29 oktober 2007 06:39 schreef Sugar het volgende:
Oh, ik voel me zo verschrikkelijk. Niks zit goed, dús ik ben weer aangekomen en kan niks met mezelf.
Bij mij heeft mijn psycholoog ook geconstrateerd dat ik stop met eten om mijn gevoelsniveau te laten dalen. Door niet te eten word ik emotioneel afgestompt en dat zorgt ervoor dat ik controle kan houden op mijn emoties. Dus juist in heftige tijden of tijden van stress waar veel emoties bij komen kijken heb ik sterk de neiging te stoppen met eten.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:49 schreef Freuder het volgende:
Ik ken het boek van joanna kortink door en door, ik heb het alleen verkeerd aangepakt in de zin van me alleen op het denken te richten, en daarmee nog minder op het voelen. Ik kan me gedachten observeren en ze vervangen voor positieve, postieve scenario's voorstellen, beetje mediteren etc etc maar ik heb dat onbewust gebruikt om het voelen nog meer uit de weg te gaan, bij de minste ''dreiging'' vlucht ik me hoofd in
Ik weet wat er mis zit op een dieper niveau, namelijk alle herrinneringen en bijbehorende gevoelens die ik met eten verdrongen heb en die ik verwerken moet. Hoe rationeel ik het ook bekijk ik blijf er bang voor, bang om die stap te naar het onbekende te zetten terwijl dat onbekende een deel van mij is ik idd zoals jij mooi zegt zou moeten omarmen ipv ontvluchten.
Maar goed ik weet nu wel wat me te doen staat en het heeft geen zin om dat uit de weg te gaan, bedankt voor je reactie en advies
Ik herken je manier van veel denken en rationaliseren, maar te weinig voelen. Voor mij was het juist een les om echt heel erg te leren fysiek te voelen wat er gebeurde als ik over iets pijnlijks/heftigs vertelde of nadacht. "Gewoon" voelen wat mijn lichaam deed en niet nadenken. Bijvoorbeeld voelen van een knoop in mn maag of druk op de borst of trillerige handen en vervolgens proberen dat gevoel steeds groter en groter te maken. Meestal betekende dat vanzelf dat de tranen komen. En dat is heel heftig en eng, want het lijkt dan soms alsof het nooit meer op kan houden. Maar dat doet het wel! Zeker als je eea onder begeleiding doet, zodat je zo'n moment ook weer echt afsluit. Je zou misschien naast een psycholoog ook aan haptotherapie kunnen denken.quote:Op woensdag 14 november 2007 10:49 schreef Freuder het volgende:
Ik ken het boek van joanna kortink door en door, ik heb het alleen verkeerd aangepakt in de zin van me alleen op het denken te richten, en daarmee nog minder op het voelen. Ik kan me gedachten observeren en ze vervangen voor positieve, postieve scenario's voorstellen, beetje mediteren etc etc maar ik heb dat onbewust gebruikt om het voelen nog meer uit de weg te gaan, bij de minste ''dreiging'' vlucht ik me hoofd in
Ik weet wat er mis zit op een dieper niveau, namelijk alle herrinneringen en bijbehorende gevoelens die ik met eten verdrongen heb en die ik verwerken moet. Hoe rationeel ik het ook bekijk ik blijf er bang voor, bang om die stap te naar het onbekende te zetten terwijl dat onbekende een deel van mij is ik idd zoals jij mooi zegt zou moeten omarmen ipv ontvluchten.
Maar goed ik weet nu wel wat me te doen staat en het heeft geen zin om dat uit de weg te gaan, bedankt voor je reactie en advies
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |