abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45196434
Stel ik heb een maandelijkse omzet van 50.000 euro door inkoop en verkoop van virtuele grond in Second Life. Moet ik hier dan belasting over betalen? Een aantal mensen zeggen dat het voor de belastingdienst onmogelijk is om hier omzetbelasting over te heffen aangezien je iets verkoopt wat niet bestaat. Iemand die hier iets over weet?
pi_45196690
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 22:55 schreef Woeiii het volgende:
Stel ik heb een maandelijkse omzet van 50.000 euro door inkoop en verkoop van virtuele grond in Second Life. Moet ik hier dan belasting over betalen? Een aantal mensen zeggen dat het voor de belastingdienst onmogelijk is om hier omzetbelasting over te heffen aangezien je iets verkoopt wat niet bestaat. Iemand die hier iets over weet?
Het maakt voor de omzetbelasting niet uit of een goed tastbaar is of niet, software en dataverkeer verkopen kan een belaste prestatie zijn.
pi_45197430
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:01 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het maakt voor de omzetbelasting niet uit of een goed tastbaar is of niet, software en dataverkeer verkopen kan een belaste prestatie zijn.
Ja, maar dat ligt anders toch? Ik bedoel de waarde van het virtuele geld, hoe kan de belastingdienst daar belasting om gaan heffen, ik kan toch handelen wat ik wil in virtueel goed en omzetten naar euros ? of moet ik voor elk verkocht ding een factuur uitschrijven?
pi_45197674
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:19 schreef Woeiii het volgende:

[..]

Ja, maar dat ligt anders toch? Ik bedoel de waarde van het virtuele geld, hoe kan de belastingdienst daar belasting om gaan heffen, ik kan toch handelen wat ik wil in virtueel goed en omzetten naar euros ? of moet ik voor elk verkocht ding een factuur uitschrijven?
Wat is dat second-life eigenlijk? Krijg je nou daadwerkelijk geld binnen of niet, en door wie wordt dat dan betaald? En vanuit welk land?
pi_45198510
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat is dat second-life eigenlijk? Krijg je nou daadwerkelijk geld binnen of niet, en door wie wordt dat dan betaald? En vanuit welk land?
SecondLife is een simulatie van de echte wereld, dus er wordt ook echt geld omgezet. Het is dus gewoon een simulatie van onze economie.
pi_45198571
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:19 schreef Woeiii het volgende:

[..]

Als het echt geld gaat worden mag je inderdaad gewoon gaan betalen.
Het is alleen bijna niet te controleren voor ze maar officieel mag je gewoon betalen want het zijn gewoon inkomsten.
pi_45198777
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:46 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Als het echt geld gaat worden mag je inderdaad gewoon gaan betalen.
Het is alleen bijna niet te controleren voor ze maar officieel mag je gewoon betalen want het zijn gewoon inkomsten.
Hoe ga ik dat uitleggen dan? ik kan daar toch geen administratie van bijhouden.. Stel ik zeg dat ik een appel in mn hand heb en die koop jij voor 10 euro, die hele appel bestaat niet het is slechts een denkbeeldig iets, moet ik dat belasting betalen over die appel die niet bestaat?
  woensdag 10 januari 2007 @ 00:15:39 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45199465
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:52 schreef Woeiii het volgende:

[..]

Hoe ga ik dat uitleggen dan? ik kan daar toch geen administratie van bijhouden.. Stel ik zeg dat ik een appel in mn hand heb en die koop jij voor 10 euro, die hele appel bestaat niet het is slechts een denkbeeldig iets, moet ik dat belasting betalen over die appel die niet bestaat?
Ik verkoop toch ook software? Kan je ook niet vasthouden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45199663
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 00:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik verkoop toch ook software? Kan je ook niet vasthouden.
software is een product waar je gebruik van kunt maken
  woensdag 10 januari 2007 @ 00:33:03 #10
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_45199813
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 00:25 schreef Woeiii het volgende:

[..]

software is een product waar je gebruik van kunt maken
En van een stuk grond in SL kun je ook gebruik maken, hetzelfde dus.

Ik denk dat je zolang je het niet in echt geld uit laat betalen je niets hoeft te betalen.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_45201459
Inkomsten zijn inkomsten. Daar betaal je gewoon belasting over. Anders zou het ook wel erg makkelijk zijn om real life geld om te zetten in second life geld om zo de boel te ontduiken. De vorm van het geld maakt niks uit. Bij vermogensbelasting betaal je bv ook belasting over rendement wat je niet haalt.

Dat de belastingdienst het niet weet of niet kan weten is geen argument. Ze weten ook niet of jij je laat betalen voor het witten van een muur bij de buren. Het is dan gewoon zwart.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_45201490
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 02:42 schreef Neuralnet het volgende:
Dat de belastingdienst het niet weet of niet kan weten is geen argument. Ze weten ook niet of jij je laat betalen voor het witten van een muur bij de buren. Het is dan gewoon zwart.
Precies, en praktisch oncontroleerbaar gelukkig.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_45201532
En wanneer jij opeens 50000 op je bank bijgeschreven krijgt gaat er wel een 'klein' belletje rinkelen bij je bank

Nu zal het vast niet om zo'n bedrag gaan, maar een transactie is al verdacht bij een bedrag van 10 á 15000 euro (ik heb echt werkelijk geen idee hoeveel geld je via dat spel binnen kan halen, maar als je elke maand een een paar duizend euro laat binnenstromen is er niks aan de hand
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_45201625
Dus als je gebruik zou maken van meerdere creditcards dan zou het al een stuk minder snel opvallen.
^_
pi_45202647
Ik snap er nog steeds niks van. Wat verkoop je nou eigenlijk (voor echt geld, dan), en aan wie?
pi_45202946
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 08:24 schreef DonJames het volgende:
Ik snap er nog steeds niks van. Wat verkoop je nou eigenlijk (voor echt geld, dan), en aan wie?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben bekend met het concept SL, maar hier mis ik nu even iets.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 10 januari 2007 @ 09:28:55 #17
59354 hobbs
Rule the planet!
pi_45203427
Wat ik er van begrijp: in het spel heb je een soort second life valuta (linden dollars geloof ik?). Mensen zijn bezig met photoshop en co. om mooie huizen in elkaar te draaien enz.

Mensen kopen die linden dollars voor echte dollars. Men koopt dan een huis voor lindendollars. De verkoper krijgt dus linden dollars en kan die weer inwisselen voor échte dollars. Inkomsten dus.
pi_45203819
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 09:28 schreef hobbs het volgende:
Wat ik er van begrijp: in het spel heb je een soort second life valuta (linden dollars geloof ik?). Mensen zijn bezig met photoshop en co. om mooie huizen in elkaar te draaien enz.

Mensen kopen die linden dollars voor echte dollars. Men koopt dan een huis voor lindendollars. De verkoper krijgt dus linden dollars en kan die weer inwisselen voor échte dollars. Inkomsten dus.
Bij wie kan hij dit inleveren dan? Waar komen die inkomsten vandaan?
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:15:05 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45204335
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 08:24 schreef DonJames het volgende:
Even ter verduidelijking een linkje.
Het betreft een virtuele wereld waarin gehandeld kan worden is alles wat je maar bedenken kunt. Op deze wijze kun je viruele dollars verdienen die je t.z.t. kunt omzetten in 'echt geld'.
En dat kan aardig oplopen in sommige gevallen,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:24:54 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45204541
Nu even on-topic.
Om omzetbelasting te moeten betalen zal er sprake moeten zijn van het uitoefenen van een onderneming. Deelnemen aan het economisch verkeer dus. Virtueel is dit in mijn ogen wel van toepassing maar in real life dus niet. (En de belastingdienst heeft volgens mij nog geen kantoor geopend in SL. ) Tenzij (uitzonderingen zijn natuurlijk altijd te bedenken) je in real life ook een onderneming drijft die je vervolgens eveneens in SL uitoefent (denk aan Adidas, Toyota enz.)
Even kort gezegd (mijn mening): als particulier speel je een spel waarbij je geld kunt verdienen in een virtuele wereld. Je zou het ook kunnen vergelijken met nu en dan eens iets verkopen via Marktplaats of eBay. Of het (online) spelen van het populaire spelletje poker. Deze inkomsten zijn niet belast. Hoogstens is de waarde belast in BOX 3 met de vermogensrendementsheffing.
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:35:11 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45204760
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:24 schreef ManAtWork het volgende:
Nu even on-topic.
Om omzetbelasting te moeten betalen zal er sprake moeten zijn van het uitoefenen van een onderneming. Deelnemen aan het economisch verkeer dus. Virtueel is dit in mijn ogen wel van toepassing maar in real life dus niet. (En de belastingdienst heeft volgens mij nog geen kantoor geopend in SL. ) Tenzij (uitzonderingen zijn natuurlijk altijd te bedenken) je in real life ook een onderneming drijft die je vervolgens eveneens in SL uitoefent (denk aan Adidas, Toyota enz.)
Omzetbelasting zou ook niet de juiste zijn denk ik, inkomstenbelasting echter wel. Om precies te zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. TS verdient geld in SL en moet daar feitelijk gewoon belasting over betalen. Dat het in de praktijk moeilijk is om te controleren en daardoor makkelijk is te ontduiken is een heel andere discussie.
quote:
Even kort gezegd (mijn mening): als particulier speel je een spel waarbij je geld kunt verdienen in een virtuele wereld. Je zou het ook kunnen vergelijken met nu en dan eens iets verkopen via Marktplaats of eBay. Of het (online) spelen van het populaire spelletje poker. Deze inkomsten zijn niet belast. Hoogstens is de waarde belast in BOX 3 met de vermogensrendementsheffing.
Officieel zijn de inkomsten uit het spelletje poker belast met 25% kansspelbelasting.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:48:46 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45205024
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:35 schreef sanger het volgende:

[..]

Omzetbelasting zou ook niet de juiste zijn denk ik, inkomstenbelasting echter wel. Om precies te zijn inkomsten uit overige werkzaamheden. TS verdient geld in SL en moet daar feitelijk gewoon belasting over betalen. Dat het in de praktijk moeilijk is om te controleren en daardoor makkelijk is te ontduiken is een heel andere discussie.
[..]
Zie topictitel. De vraag is of er omzetbelasting moet worden afgedragen.
Maar om toch op de opmerking in te gaan: ook in mijn argument worden de inkomsten belast met inkomstenbelasting, hoor.
quote:
Officieel zijn de inkomsten uit het spelletje poker belast met 25% kansspelbelasting.
Klopt. Maar de netto opbrengst komt op je bankrekening te staan en is vervolgens onderhevig aan de vermogensrendementsheffing. (Dubbel genaaid dus.)
  woensdag 10 januari 2007 @ 10:59:16 #23
65960 sanger
pi_45205294
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zie topictitel. De vraag is of er omzetbelasting moet worden afgedragen.
Maar om toch op de opmerking in te gaan: ook in mijn argument worden de inkomsten belast met inkomstenbelasting, hoor.
Inderdaad is de TT wat misleidend. OB hoeft iig niet betaald te worden.
quote:
Klopt. Maar de netto opbrengst komt op je bankrekening te staan en is vervolgens onderhevig aan de vermogensrendementsheffing. (Dubbel genaaid dus.)
Wat overigens ingaat tegen de regel tegen dubbele belastingheffing
pi_45205432
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:35 schreef sanger het volgende:

[..]

[..]

Er zit in mijn ogen(en in die van de wetgever) toch wel een behoorlijk verschil tussen het vervaardigen en verhandelen van een goed, en inkomsten uit een een kansspel.

Volgens mij is het wel degelijk een belaste prestatie, ik zou niet weten waarom niet. Hij neemt deel aan het economisch verkeer, dat zijn immers alle prestaties waarbij de ondernemer ter wille van de daarmee gemoeide economische belangen optreedt tegenover personen die niet tot de eigen kring horen. (en de eigen kring is zeer beperkt). Ik neem aan dat hij reclame maakt, al dan niet in SL maar dat maakt niet uit, om zijn goederen te verkopen. Hij treedt dus naar buiten, en neemt in mijn ogen dus wel degelijk deel aan het economisch verkeer. De duurzaamheid zou nog een escape-mogelijkheid wezen, hangt er dus erg vanaf hoevaak/hoeveel hij verkoopt. Met een omzet van 50.000 USD per maand lijkt mij de duurzaamheid ook wel bewezen.
Ook is de prestatie op zich belast, er zijn zat uitspraken geweest over dataverkeer/software/webcontent etc.
Mijn conclusie is dan ook (voorlopig) dat er aan alle voorwaarden voldaan wordt, en en dat TS belastingplichtig is en de prestatie belast.
Wel een interessante discussie trouwens, ik sta dan ook open voor concrete tegenargumenten.
pi_45205466
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:59 schreef sanger het volgende:

, maar dat snap jij ook wel...
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:06:19 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45205477
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:59 schreef sanger het volgende:
Nee, want dat voorkomt dat een bron meerdere malen wordt belast met dezelfde belasting. (Denk ook even aan de accijns op benzine e.d. die ook belast wordt met BTW.)
En,... het is de netto uitkering die belast wordt met de VRH. De 25% kansspelbelasting wordt dus niet nogmaals belast. Maar dat geheel off-topic.
pi_45205690
Ah.... ik heb iets gevonden wat misschien wel interessssant is:
quote:
Groeiende interesse fiscus in MMORPG-economieën

Econoom Dan Miller is bezig met een onderzoek naar virtuele economieën en de mogelijke inkomsten voor de fiscus die zich daar verschuilen. Met de toenemende populariteit van MMORPG's is ook de aandacht van de overheid voor deze virtuele werelden toegenomen. Steeds meer gamende internetters verdienen met het online handeldrijven in virtuele objecten een zakcentje bij en de Amerikaanse belastingdienst is van mening dat zij daar een graantje van mee moet pikken. Miller werkt dan ook aan een rapport dat begin volgend jaar gepresenteerd moet worden, waarin hij mogelijke inkomstenbronnen bespreekt. Het onderzoek bevindt zich momenteel in een oriënterende fase, waarbij gekeken wordt welke vragen en problemen de virtuele economieën oproepen als daar bestaande regelgevingen op toegepast worden.

Daarbij wordt speciaal aandacht besteed aan Second Life. Dit online spel wint steeds meer aan populariteit en heeft een bloeiende in-game economie waarbij de Linden Dollars uit het spel ingewisseld kunnen worden voor echt geld. Sam Lewis, medeontwikkelaar van Star Wars Galaxies, denkt dat een belasting op inkomsten uit online games onvermijdbaar is. Er is te veel geld mee gemoeid om virtuele economieën zonder meer met rust te laten, maar de belastingdienst moet zich nog eens goed beraden over hoe zij om moet gaan met virtuele bezittingen: eentjes en nulletjes in een database.
Bron: tweakers.net
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:16:22 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45205702
@DJ: kan in een deel van je argumenten wel meegaan. Maar dan heb ik de volgende vraag: als de prestatie belast is voor de omzetbelasting, wat is dan de plaats van levering c.q. dienst? Met andere woorden: welk land heeft recht van heffing? En welke percentage is van toepassing?

(Ahhh, en zie net in de post van Woeii dat de belastingdienst het ook nog niet weet, haha.)

[ Bericht 15% gewijzigd door ManAtWork op 10-01-2007 11:22:00 ]
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:26:51 #29
65960 sanger
pi_45205948
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

, maar dat snap jij ook wel...
je hebt helemaal gelijk.
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, want dat voorkomt dat een bron meerdere malen wordt belast met dezelfde belasting. (Denk ook even aan de accijns op benzine e.d. die ook belast wordt met BTW.)
En,... het is de netto uitkering die belast wordt met de VRH. De 25% kansspelbelasting wordt dus niet nogmaals belast. Maar dat geheel off-topic.
Jullie hebt gelijk indd. Effe niet al te best over nagedacht. Was ook meer een impulsieve reactie.
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:28:52 #30
65960 sanger
pi_45206000
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:16 schreef ManAtWork het volgende:
Maar dan heb ik de volgende vraag: als de prestatie belast is voor de omzetbelasting, wat is dan de plaats van levering c.q. dienst? Met andere woorden: welk land heeft recht van heffing? En welke percentage is van toepassing?
Ik denk dat, mocht er daadwerkelijk belasting verschuldigd zijn, dit een mooi discussiepunt (voor de internationale politiek) kan worden.
pi_45206109
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:16 schreef ManAtWork het volgende:
@DJ: kan in een deel van je argumenten wel meegaan. Maar dan heb ik de volgende vraag: als de prestatie belast is voor de omzetbelasting, wat is dan de plaats van levering c.q. dienst? Met andere woorden: welk land heeft recht van heffing? En welke percentage is van toepassing?

(Ahhh, en zie net in de post van Woeii dat de belastingdienst het ook nog niet weet, haha.)
Klopt, daarom zeg ik ook "voorlopig".
Ik denk dat indien de levering/verrichting verstrekt is aan een niet-ondernemer of een buiten de EU gevestigde ondernemer, de plaats de vestigingsplaats is van de dienstverlener/verstrekker. Belasten met Nederlandse BTW, 19%. Dit loopt ook mooi gelijk met de hoofdregel.
Is de afnemer EU-ondernemer, op de plaats van vestiging van afnemer, met het daartoe behorende percentage.
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:36:44 #32
65960 sanger
pi_45206196
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Er zit in mijn ogen(en in die van de wetgever) toch wel een behoorlijk verschil tussen het vervaardigen en verhandelen van een goed, en inkomsten uit een een kansspel.
{/quote]

Maar is SL niet aan te merken als een soort van kansspel? Ik ken eerlijk gezegd het principe van het spel niet helemaal, heb me er niet in verdiept.

{quote]
Volgens mij is het wel degelijk een belaste prestatie, ik zou niet weten waarom niet. Hij neemt deel aan het economisch verkeer, dat zijn immers alle prestaties waarbij de ondernemer ter wille van de daarmee gemoeide economische belangen optreedt tegenover personen die niet tot de eigen kring horen. (en de eigen kring is zeer beperkt). Ik neem aan dat hij reclame maakt, al dan niet in SL maar dat maakt niet uit, om zijn goederen te verkopen. Hij treedt dus naar buiten, en neemt in mijn ogen dus wel degelijk deel aan het economisch verkeer. De duurzaamheid zou nog een escape-mogelijkheid wezen, hangt er dus erg vanaf hoevaak/hoeveel hij verkoopt. Met een omzet van 50.000 USD per maand lijkt mij de duurzaamheid ook wel bewezen.
Maar het deelnemen aan het economische verkeer is puur fictief, althans het is een spel. Al denk ik dat je daar ook over kunt twistten, want de inkomsten die TS genereert zijn wel echt.

Hij neemt iig niet deel aan het Nederlandse economische verkeer, is mijn mening. Ik ga er ook vanuit dat TS niet handelt in naam van een NL bedrijf maar als particulier.
quote:
Ook is de prestatie op zich belast, er zijn zat uitspraken geweest over dataverkeer/software/webcontent etc.
Mijn conclusie is dan ook (voorlopig) dat er aan alle voorwaarden voldaan wordt, en en dat TS belastingplichtig is en de prestatie belast.
Wel een interessante discussie trouwens, ik sta dan ook open voor concrete tegenargumenten.
Ik ben het eens dat er in dit geval belasting verschuldigd moet zijn. De vraag, voor mij, is alleen of het dan OB of IB betreft. En in welk land de belasting verschuldigd moet zijn tegen welk tarief.
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:42:02 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45206325
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt, daarom zeg ik ook "voorlopig".
Ik denk dat indien de levering/verrichting verstrekt is aan een niet-ondernemer of een buiten de EU gevestigde ondernemer, de plaats de vestigingsplaats is van de dienstverlener/verstrekker. Belasten met Nederlandse BTW, 19%. Dit loopt ook mooi gelijk met de hoofdregel.
Is de afnemer EU-ondernemer, op de plaats van vestiging van afnemer, met het daartoe behorende percentage.
En laat nou de vestigingsplaats in beide gevallen SL zijn.
En daar hebben ze nog geen belastingdienst.

(Tussen twee haakjes: ik snap je argument.)
pi_45206340
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar het deelnemen aan het economische verkeer is puur fictief, althans het is een spel. Al denk ik dat je daar ook over kunt twistten, want de inkomsten die TS genereert zijn wel echt.

Hij neemt iig niet deel aan het Nederlandse economische verkeer, is mijn mening. Ik ga er ook vanuit dat TS niet handelt in naam van een NL bedrijf maar als particulier.
[..]

Ik ben het eens dat er in dit geval belasting verschuldigd moet zijn. De vraag, voor mij, is alleen of het dan OB of IB betreft. En in welk land de belasting verschuldigd moet zijn tegen welk tarief.
Ik denk dat je het begrip "economisch verkeer" te beperkt uitlegd. Hij heeft in dat spel tenslotte contact met echte mensen. Er wordt bovendien voor die virtuele gebouwen/landen.whatever écht geld betaald, dus het bestaan van het goed/de dienst lijkt mij wel bewezen. Het handelen van echte goederen en diensten zijn gewoon echte economische handelingen, toch?

Het begrip "onderemer" is voor de IB een stuk beperkter uitgelegd dan voor de OB, OB-ondernemer ben je echt al heel snel. Ik snap dus ook niet dat je hier over twijfeld, immers een IB-ondernemer is altijd OB-ondernemer (tenzij vrijgesteld etc.)
pi_45206393
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En laat nou de vestigingsplaats in beide gevallen SL zijn.
En daar hebben ze nog geen belastingdienst.

(Tussen twee haakjes: ik snap je argument.)

Ik denk dat ik ook aan dat spel ga meedoen, ik ga de SL-IRS oprichten. Ca-tching!
  woensdag 10 januari 2007 @ 11:50:55 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_45206540
Als ik dan maar betaald krijg voor het intellectueel eigendom.
pi_45206571
quote:
Tarieven
Over het leveren, de invoer en de verwerving van goederen en het verlenen van diensten bent u in principe BTW verschuldigd. De volgende BTW-tarieven kunnen van toepassing zijn:

het algemene tarief van 19%;
het verlaagde tarief van 6%;
het 0%-tarief (als u zaken doet met het buitenland).
Daarnaast zijn sommige prestaties vrijgesteld van BTW of niet belast.

Een levering of dienst is niet belast, als de plaats van levering of de plaats van dienst niet in Nederland is.
De levering en/of dienst vind plaats in Second Life, dus op een server ergens in amerika.
pi_45206653
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:51 schreef Woeiii het volgende:

[..]

De levering en/of dienst vind plaats in Second Life, dus op een server ergens in amerika.
Dat zijn wel héle snelle conclusies!
even voor mijn beeldvorming, hoeveel verstand heb je van OB?
pi_45206786
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zijn wel héle snelle conclusies!
even voor mijn beeldvorming, hoeveel verstand heb je van OB?
0,0
quote:
Wat zijn goederen?
Goederen zijn voor de BTW: alle voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten, maar ook elektriciteit, gas, warmte en koude.
Dus virtuele goederen kunnen niet worden belast? Maar het is ook geen dienst.. Snap er niets meer van
  woensdag 10 januari 2007 @ 12:06:27 #40
65960 sanger
pi_45206969
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 11:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik denk dat je het begrip "economisch verkeer" te beperkt uitlegd. Hij heeft in dat spel tenslotte contact met echte mensen. Er wordt bovendien voor die virtuele gebouwen/landen.whatever écht geld betaald, dus het bestaan van het goed/de dienst lijkt mij wel bewezen. Het handelen van echte goederen en diensten zijn gewoon echte economische handelingen, toch?
Ik begrijp je argument heel goed, en ben het er ook mee eens. Echter denk ik dat het ook uitgelegd kan worden als een spelletje. Dat is, voor zover ik SL ken, nog altijd de insteek. Het is een spel waarin je virtueel wel datgene kan doen wat je IRL niet lukte.
quote:
Het begrip "onderemer" is voor de IB een stuk beperkter uitgelegd dan voor de OB, OB-ondernemer ben je echt al heel snel. Ik snap dus ook niet dat je hier over twijfeld, immers een IB-ondernemer is altijd OB-ondernemer (tenzij vrijgesteld etc.)
Ik heb de definities er even bijgepakt.
quote:
IB:
Ondernemer: de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende die onderneming.
Dit zijn dus: eigenaren eenmanszaak, maten van openbare maatschap, firmanten van vof en beherende vennoten van een cv.
quote:
OB:
Een ondernemer is 1. eenieder 2. die een bedrijf of beroep 3. zelfstandig uitoefent.
Ook een ieder die een vermogensbestanddeel exploiteert om er duurzaam opbrengst uit te verkrijgen (ook als particulier).
De vraag die hier bij mij opkomt is of er wel een bedrijf of beroep wordt uitgeoefend (danwel onderneming wordt gedreven) of is het een hobbie (het is immers een spelletje). Wordt het gezien als hobbie dan zou alleen de inkomsten als inkomsten uit overige werzaamheden belast kunnen worden in mijn optiek.

Is dit wel het geval zal TS een boekhouding moeten (laten) inrichten. De kenmerken/eisen aan een OB ondernemer:
  • Moet OB in rekening brengen
  • heeft recht op vooraftrek
  • moet boekhouding hebben
  • moet tijdig factuur uitreiken (aan andere ondernemers)
  • moet OB tijdig op aangifte voldoen
  • zijn woon of vestigingsplaats is de plaats van dienstverlening.

[ Bericht 2% gewijzigd door sanger op 10-01-2007 12:14:32 ]
  • Everything you want is on the other side of fear.
    pi_45207012
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 11:59 schreef Woeiii het volgende:

[..]

0,0
    [..]
    Aha. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. De informatie op die site is eenvoudig, dit soort uitzonderingen staan er niet op. ( anders zou de site wel heeel uitgebreidt worden, er zijn immers boeken vol erover geschreven)
    quote:
    Dus virtuele goederen kunnen niet worden belast? Maar het is ook geen dienst.. Snap er niets meer van
    Zoals ik zei, ook "virtuele" zaken als webpagina-inhoud of dataverkeer in een glasvezelkabel zijn goederen. Dit volgt uit jurisprudentie. Over dit specifieke geval is die er nog niet, maar ik verwacht niet dat dit veel gaat afwijken.
    pi_45207070
    Even he....

Ik lees in dit topic steeds over "ter zijner tijd" en dergelijke, dat is ook wel relevant voor het belastingverhaal.

Nu snap ik dat, als je een huis ontwerpt voor iemand, dat je daar voor betaald wordt. Dat gebeurt dan in Linden Dollars. Hoe wordt dat omgezet in echt geld, want dat kan ik nog steeds niet vinden en hoe komt die koper aan Linden Dollars?

(klopt, ik doe geen SL, ken de basis alleen)
      woensdag 10 januari 2007 @ 12:12:55 #43
    65960 sanger
    pi_45207136
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:10 schreef Five_Horizons het volgende:
    Even he....

Ik lees in dit topic steeds over "ter zijner tijd" en dergelijke, dat is ook wel relevant voor het belastingverhaal.

Nu snap ik dat, als je een huis ontwerpt voor iemand, dat je daar voor betaald wordt. Dat gebeurt dan in Linden Dollars. Hoe wordt dat omgezet in echt geld, want dat kan ik nog steeds niet vinden en hoe komt die koper aan Linden Dollars?

(klopt, ik doe geen SL, ken de basis alleen)
    Goed punt.

Zolang je de omzet in Linden Dollars houdt is het een fictief inkomen waar je niets mee kunt IRL. Je genereert pas een fysiek inkomen zodra je gaat cashen naar USD.

Vraag is dan ook wanneer het belast moet worden. Zodra je omzet/winst in Linden Dollars hebt, of zodra je gaat omwisselen naar USD.

Die Linden Dollars kun je inwisselen las ik in een linkje die eerder werd gegeven. Wie dat dan uitbetaald is daaruit niet helemaal duidelijk geworden.
    pi_45207267
    je kunt de linden dollars via een second life bank laten omzetten naar echte euro's en andersom kan ook van euros naar lindens... wat ik me afvraag is die bank wel btw plichtig, ze maken wel winst door een eigen koers te gebruiken? financiele diensten zijn volgensmij vrijgesteld van btw.
      woensdag 10 januari 2007 @ 12:16:42 #45
    152215 ManAtWork
    Maar nu even niet,...
    pi_45207271
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:12 schreef sanger het volgende:

[..]

Goed punt.

Zolang je de omzet in Linden Dollars houdt is het nog steeds een fictief inkomen. Je genereert pas een fysiek inkomen zodra je gaat cashen naar USD.

Die Linden Dollars kun je inwisselen las ik in een linkje die eerder werd gegeven. Wie dat dan uitbetaald is daaruit niet helemaal duidelijk geworden.
    Er is sprake van omzet op het moment dat er een levering of een dienst is verricht. Dat is het tijdstip waarop de BTW van toepassing is. Het moment van cashen doet daar niets aan af.
    pi_45207414
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:12 schreef sanger het volgende:

Nee, dat haal ik ook niet uit de SL-site zelf. (wat een fan-tas-tisch concept, trouwens. $9,95 per maand en dat van miljoenen mensen......)
    Mij zou het niet verbazen als het allemaal echt weer een fantastische luchtbel is (straks handel in bedrijfjes en dergelijke, voor echt geld), maar dat is meer een ander discussiepunt.

De vraag blijft dus staan: hoe wissel je om, wat wissel je om, tegen welke koers (1 op 1 tegen US$?), hoe??

pi_45207434
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:06 schreef sanger het volgende:
    ...
    Dat is een relevante vraag, waarbij het begrip "bedrijf" (beroep is het niet) uitgediept moet gaan worden. Zoals reeds gezegd:
    "organisatie van kapitaal en arbeid, gericht op duurzaam streven door deelname aan economisch verkeer behoeften te bevredigen."

* organisatie van kapitaal en arbeid: wordt aan voldaan. Er is kapitaal, er wordt iets van arbeid verricht. Deze eis wordt trouwens zo goed als nooit betwist en wordt zeer ruim uitgelegd.

* deelname economisch verkeer: hebben we het over gehad. Ik denk dat hier aan wordt voldaan, omdat het niet louter fictief bljft. Er wordt echte cold hard cash verdient.

* duurzaam streven: Hier kan je over twisten, dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Een leuk voorbeeld is het piramidespel. De managers hiervan werden na een uitspraak als belastingplichtige gezien, de overige spelers niet.
    Maar als je 50.000 USD per maand als omzet hebt, lijkt me dat je (in vergelijk met dit arrest) dichterbij de manager staat dan bij de speler.
    Een andere uitspraak gaat over een zangkoor dat 2 keer per jaar een uitvoering geeft. Geen ondernemer zou je zeggen. Mis, de rechter vond van wel. Om maar even aan te geven dat je al vrij snel als OB-ondernemer wordt gezien.
      woensdag 10 januari 2007 @ 12:22:59 #48
    65960 sanger
    pi_45207473
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dat haal ik ook niet uit de SL-site zelf. (wat een fan-tas-tisch concept, trouwens. $9,95 per maand en dat van miljoenen mensen......)
    Mij zou het niet verbazen als het allemaal echt weer een fantastische luchtbel is (straks handel in bedrijfjes en dergelijke, voor echt geld), maar dat is meer een ander discussiepunt.

De vraag blijft dus staan: hoe wissel je om, wat wissel je om, tegen welke koers (1 op 1 tegen US$?), hoe??

quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 10:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Even ter verduidelijking een linkje.
    pi_45207479
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:16 schreef Woeiii het volgende:
    je kunt de linden dollars via een second life bank laten omzetten naar echte euro's en andersom kan ook van euros naar lindens... wat ik me afvraag is die bank wel btw plichtig, ze maken wel winst door een eigen koers te gebruiken? financiele diensten zijn volgensmij vrijgesteld van btw.
    Klopt, doch dit gaat alleen op voor officiële (echte) valuta.
    pi_45207559
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 12:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er is sprake van omzet op het moment dat er een levering of een dienst is verricht. Dat is het tijdstip waarop de BTW van toepassing is. Het moment van cashen doet daar niets aan af.
    De vraag is nog steeds: is er daadwerkelijk een dienst verricht in het kader van iets, dat feitelijk een veredeld spelletje is. Verder kan er niet afgerekend worden, want er is geen verband tussen Linden Dollars en *baar geld*.(tenminste, ik heb het nog niet kunnen vinden)

Is Monopoly spelen dan ook belastbaar? (de vraag serieuzer bedoelt dan het lijkt)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')