Nog even ontopic:
Ruim 20 jaar geleden was ik in de zomer in de Franse alpen in een wintersportplaatsje. Om de liften aan de gang te houden verhuurde men een soort step op ballonbanden met een stuur dat op een stel skistokken leek. Hiermee met de lift omhoof en daarna via een grind-achtig pad omlaag.
Klinkt stom, maar het was best leuk. De laatste 'run' ging ik in volle vaart naar beneden, stuiterde halverwegen over een losliggende steen en landde op mijn blote been (want korte broek) op het grindpad.
Het was nog best wel een stukje glijden voor ik stil lag. De huid van mijn been was verdwenen tussen mijn enkel en mijn heup en lag uitgesmeerd over het genoemde grindpad.
Op zich pijnlijk genoeg, maar het schoonmaken van de wond (zat dus grindjes in) was geen vreugde. Dit gebeurde met een soort van verdunde bleekwater (Eau de Javel ofzo) en een borsteltje. Daarna werd de hele boel verbonden met 'biogaze' (geimpregneerd gaas dat niet aan de wond zou kleven) en dagelijks opnieuw verbonden (de verpleegster van de huisartsenpost was redelijk
![]()
overigens!). Het heeft wéken geduurd voor de wond dicht was. (Leuk: 's nachts op een handdoek slapen om te voorkomemen dat het bed verzadigd raakte van het wondvocht...)
Nu, 20 jaar later, ben ik de pijn wel vergeten. Heb alleen nog een litteken op mijn bovenbeen