Precies, dat was ook mijn probleem, ik ben ook op de pot gaan zitten...en ik kan dat inderdaad gewoon niet bij de grond met m'n voeten.
Voor mij en m'n 1.78m lengte heb ik ook echt geen mega-hoog toilet nodig. Het was misschien niet zo'n probleem geweest als ik ruim boven de 1.90m was...dus toch aanpassen.
Die standaard die de tegelzetter opnoemde...tja. Of dat nou echt vastgestelde normen zijn weet ik niet, ook niet eens zin gehad om er naar te googlen.
Hoe dan ook, de hoogte van 57cm inclusief bril is voor mij gewoon TE hoog. Met andere woorden aanpassen, eigen fout, jammer dan.
Ik heb de roilering (grootste probleem voor het verlagen) met 11,5cm ingekort...en daarmee komt het toilet zelf ook 11,5cm lager.
57 - 11,5 = 45,5cm inclusief bril. Ik heb een hoogte van +/- 43cm ook getest...en ook dat zou nog prima zijn voor mij, dus 45,5cm wordt het
![]()
De pot zelf is trouwens echt hoog (vind ik) met z'n 36,5cm. Tel daar 2cm bij op en je zit al bijna aan de goede zithoogte. Dan kwam ik daarmee op een ander probleem...schoonmaken eronder.
Dat was even rekenen, en mede daardoor kwam ik ook op de 11,5cm inkorten.
Met die verlaging blijft er nog 8cm ruimte, inclusief dikte van de tegelvloer, over voor een zwabber of doekje. Moet genoeg zijn.
Dus beuken we eerst door voorplaat er subtiel maar chagerijnig voor weg. Valt ook niet mee, want de stortvloer houdt 'm ook tegen nu. En uiteraard werken ook de kitrandjes niet echt mee. Nog niet zo heel makkelijk dus.
![]()
Alle rioleringsbuizen die je boven de grond ziet zijn verlijmd (oke oke..de 'zwarte bocht-buis' niet) dus die kwamen niet echt in aanmerking voor inkorten.
De eerste verbinding onder de grond is wel een rubbermof-verbinding-dinges. Dat is een bochtstuk van 45
o EN die buis is in totaal lang genoeg om die 11,5cm in te korten. Alleen moet dan wel de vloer opengebroken worden.
In ieder geval nog beter dan stukken buis opnieuw moeten halen en ook het overgangstuk van 90-110mm wat specifiek bij je inbouwreservoir hoort.
Al heb ik er daar eentje van over omdat ik dacht dat ik 'm kwijt was
![]()
He er is licht daaronder..
Ja klopt, want iemand moet de buizen daaronder toch vasthouden als je boven de vloer als een idioot aan die buizen trekt. Oh, oh wat zit zo'n rubberverbinding nog vast (als je ze niet met zeep ingesmeerd had voor die tijd)
![]()
Maar uiteindelijk wil het met goede hulp van goede vriend het wel los
![]()
En ingekort, vastgezet, waterpas gesteld, enz enz
![]()
Wel apart trouwens dat op deze foto het wel 30cm lijkt wat het verlaagd is...maar dat is dus echt niet zo.
Kijk maar naar deze gatenkaas. (Jaaaaa, ik had het al een keertje eerder verkeerd vastgezet)
![]()
Nou en zo ziet het er dus uit van dichterbij. De lijmmof 110-110mm komt nu vrijwel precies tot aan de vloer en op de foto's hierboven zat deze duidelijk hoger..dit even voor de oplettende klussers.
![]()
En dan moet de vloer ook weer dicht natuurlijk.
Dicht gipsen leek me handiger dan volgooien met PUR-schuim. Zowiezo zit het steviger, lees: nog steviger en ik heb er zeker geen spijt van gehad dat ik dat de eerste keer deed!
Ik had er echt niet aan moeten denken om van die pur-troep snippertje voor snippertje uit dat gat te moeten werken! Misschien later aan de onderkant nog wat om de vloerisolatie wat te herstellen.
![]()
Last but not least moet dus deze frontplaat ook weer aangepast worden, helaas.
Dus 11,5cm van de onderkant afzagen en een nieuwe plaat aan de bovenkant. Deze had ik al opgehoogd met een stukje plaat omdat de onderste plaat 122cm (van de standaard afmetingen 122 x 244) is.
![]()
En om nou bovenop die grote plaat EN die al reeds opgehoogde stukje NOG weer een plaatje boven te plakken wordt ook niet echt stabiel...dus maar weer een nieuwe.
Zien jullie het verschil tussen de onderste 2 platen?
![]()
![]()
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pfff, wat een verhaal!
Dat was het even voor vandaag!