In #2, ik weet nog niet wanneer, komt wel een mooie OP hoor
![]()
.. dit is vast het eerste deel, ik ga door tot mn inspiratie er mee op houdt!
Er was er eens, hier heel ver vandaan een grote mooie boerderij, en op die boerderij woonde allemaal dieren, je had een koe, en kippen en een haan, je had de varkens en natuurlijk was er nog een heeele wei voor alle schaapjes die bij de boerderij hoorde.
Ook was er nog de boerin! Die deed elke dag dezelfde dingen.
Ze stond op als de haan begon te kraaien, en dan begon het.
De boerin kwam buiten en ging eerst de koe melken, daarna ging ze de kippen voeren en daarna ging ze naar de varkens, om de etensbak eens lekker vol met varkensvoer te gooien! Daarna ging ze naar de schaapjes, telde ze allemaal! En dan ging ze meestal het hek repareren. Tot de boer thuiskwam. Niemand wist waar de boer heenging 's ochtends en niemand wist waar hij vandaan kwam. Maar hij ging en hij kwam.
Op een dag, toen de boerin net de koe had gemolken zei de koe.
'Meeeuh.. wat verschrikkelijk toch, elke ochtend weer hetzelfde liedje, die koude handen aan mn uiers! Ik ben het zat, die kippen hebben het maar makkelijk, die worden gewoon wakker en krijgen hun voer toegeworpen, en verder zitten ze heel de dag op hun luie kont. Was ik maar een kip!'En een poosje later, toen de boerin langs de kippen was gelopen:
'Toktok.. bah... tok! Was ik maar geen kip! Heel de dag in zo'n stom hok. Nee dan die koe! Die heeft het veel beter, die kan lekker heel de dag van het uitzicht genieten, bovendien heeft hij flink de ruimte om te bewegen. Was ik maar een koe!'Toen hoorde de klagende kip een zacht fluisterstemmetje dat zei: 'dus jij wil graag een koe zijn?' 'Wie was dat!' riep de kip. Maar de kip tokte daarna: 'Ja!'
Toen hoorde de koe een zacht fluisterstemmetje dat zei: 'dus jij wil liever een kip zijn?' 'Heeeuh? ik weet niet wie je bent, maar je hebt het goed!'
Die nacht sliep iedereen rustig en wel, en de volgende ochtend brak aan.
De kip werd wakker. Ze deed haar ogen open en schrok zich kapot! Wat deed ze ze hoog in de lucht! Ze wilde opvliegen van schrik maar het lukte niet!? Ze keek nog eens goed om zich heen. Woow! Wat een boel ruimte! Wat een licht! Dat bevalt me wel! Aah daar komt de boerin, kwam die haar melken? Gezellig! Dit leventje beviel kip best.
Ook de koe had het één en ander gemerkt. Hij hoefde niet gemolken te worden en zat gezellig met allemaal kippen in een hok! Wat een plezier! Jaja, dacht koe, mijn leventje is goed.
De boerin had al haar klusjes gedaan en ging aan het hek sleutelen, het werd middag en het werd later en later.
Kip kreeg honger! Ze keek om zich heen en vroeg zich af waar de boerin bleef met het kippenvoer. Oowja bedacht ze toen! Ze was een koe nu, dus ze moest gras eten. Ze keek eens omlaag.
Goh..
Dat zag er ook niet smakelijk uit, naja, toch maar proberen.
Ze nam een hap.. BAH wat was dat smeerig. Ze spuugde het meteen weer uit.
'BAAH! IK HEB HONGER! IK WOU DAT IK GEWOON EEN KIP WAS! IK MIS MIJN ZUSJES EN DE HAAN!' loeide ze uit.
De koe zat zich dood te vervelen. In dat kleine hokkie had hij niets te doen, en dat gekakel begon hem op zn zenuwen te werken. Stond hij maar gewoon lekker op zn eigen weitje in het gras te grazen. Dat melken nam hij dan wel voor lief. En toen voelde hij wat heeel vreemds! Hij wis tniet wat het was maar het was niet fijn.. toen ineens.. PIJNPIJNPIJN!!! En.. jahoor.. het was over.. wat een opluchting. Maar hij draaide zich om en hij zag... een ei
![]()
... Ok dit deed de deur dicht.
'WAS IK MAAR EEN KOE! NET ALS VROEGER!' Kakelde de koe.Het was avond en huilend vielen de koe en de kip in slaap. Ze hadden spijt en wilde dat alles weer hetzelfde was.
De volgende ochtend kwam de boerin weer naar buiten, ze liep naar de koe en de koe werd wakker... En de koe was weer gewoon de koe die fijn in zijn eigen weiland stond! En daar kwam de boerin! Die kwam de koe melken! De koe gaf de boerin zo een lik! Zo blij was de koe.
En toen ging de boerin naar de kippen. Het viel haar op dat een van de kippen heel vrolijk was, en toen ze het kippenvoer over de grond strooide was hij er als eerste bij. (als de kippen bij hehe
![]()
)
En daarna verzorgde de boerin nog de varkens, de schapen telde ze állemaal, en toen liep ze naar het hek en ging op de kruk zitten. Ze ging het hek reparen.
En iedereen leefde nog lang en gelukkig..