abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:31:32 #1
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_45041581
Waarom doen ze dat toch? Ik zie met enige regelmaat kleine Nederlandse bandjes zingen, en hoor ook nog wel eens wat cd's van Nederlandse bands. Maar als je naar de teksten gaat luisteren van die jongens is het weinig hoogstaand allemaal. Meestal is het een tekst waarvan je vaag het gevoel hebt dat je hem al honderd keer eerder hebt gehoord. Meestal is dat ook zo omdat ze allemaal op dezelfde standaard zouteloze manier schrijven.

Logisch ook, ze zijn er niet mee opgegroeid, en dus is de voornaamste bron van informatie de TV en liedjes van anderen. Het gevolg is dat de zinnen die daar uit komen ook nooit oprecht mooi zijn. Het is maar zeer zelden dat een zin van zo'n bandje blijft hangen omdat ie zo mooi is, of omdat ie een beetje wringt, of omdat er een leuk trucje mee is uitgehaald.

Mijn vraag: Waarom nou toch? Waarom niet schrijven in de taal waar je bekend mee bent, waar je woordenschat vele malen groter is, waar je af kan wijken van het gebruikelijke, waarbij je kan spelen met tekst en woorden?


Idee van het topic is trouwens niet om individuele bandjes te gaan bespreken, meer de algemene trend om alles in het Engels te doen...
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:34:04 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45041669
Ik heb havo gedaan en ik kan beter engels dan een native speaker. Waar slaat je TT dus op?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_45041677
Waarschijnlijk willen ze buiten Nederland groeien en zal ze dit zeker niet lukken met de Nederlandse taal, en tsja het slechte engels.. Kijk maar naar Linkinpark en hun lyrics? of naar 90% van de TMF liedjes. Maakt toch ook geen ruk uit wat voor lyrics het zijn of hoe het wordt uitgesproken.

(ps ik heb er ook een hekel aan hoor )
pi_45041708
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:34 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb havo gedaan en ik kan beter engels dan een native speaker.
Echt? Met je havo Engels? Of heb je studie gedaan erna?
pi_45041740
Boom boom boom boom, I want you in my room and spend the night together, together in my room.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:36:41 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45041754
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:35 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Echt? Met je havo Engels? Of heb je studie gedaan erna?
Zit uiteraard veel zelfstudie bij maar engels op de havo is niet zo slecht als de TS het doet voorkomen. Bij lange na niet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:37:04 #7
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_45041770
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:34 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb havo gedaan en ik kan beter engels dan een native speaker. Waar slaat je TT dus op?


ontopic: Tenenkrommend inderdaad, maar de omslaag begint al te komen. Het begint weer cool te worden wanneer er in het Nederlands gezongen/gerapt wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door LENUS op 05-01-2007 15:58:22 ]
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:37:28 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_45041782
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:34 schreef Teije het volgende:
Waarschijnlijk willen ze buiten Nederland groeien en zal ze dit zeker niet lukken met de Nederlandse taal, en tsja het slechte engels.. Kijk maar naar Linkinpark en hun lyrics? of naar 90% van de TMF liedjes. Maakt toch ook geen ruk uit wat voor lyrics het zijn of hoe het wordt uitgesproken.

(ps ik heb er ook een hekel aan hoor )
Tja, dat argument krijg je dan natuurlijk. Maar laten we wel wezen, die doorbraak gaat er natuurlijk toch nooit komen voor 99,99% van die bandjes. Kan je net zo goed proberen om mooie teksten te schrijven in het Nederlands, of zou dat te kwetsbaar zijn wellicht?
pi_45041790
quote:
Nederlandse Bandjes met hun Vmbo-Engels
fixed..
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:39:49 #10
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_45041872
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zit uiteraard veel zelfstudie bij maar engels op de havo is niet zo slecht als de TS het doet voorkomen. Bij lange na niet.
Jezus, anders mis je het punt even. Doel is om het soort Engels aan te geven waarbij de spreker zich heus wel redelijk verstaanbaar kan maken, maar nog niet zo ver is dat hij daar ook mooie originele gevoelige teksten in kan schrijven. Mocht je je daar beter door voelen: ik zou dat zelf ook niet kunnen.


Verder nog een mening over het topic?
pi_45041877
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:34 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb havo gedaan en ik kan beter engels dan een native speaker. Waar slaat je TT dus op?
schrijf je ook liedjes dan?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:40:20 #12
82589 S-Two
barba macacu
pi_45041892
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:36 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zit uiteraard veel zelfstudie bij maar engels op de havo is niet zo slecht als de TS het doet voorkomen. Bij lange na niet.
Mijn vwo-engels is anders super beroerd .
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:41:39 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45041947
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:39 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

schrijf je ook liedjes dan?
Nee maar dat staat toch niet in de TT? Er staat toch niet "bandjes met hun havo-liedjesschrijfskillengels"?

Nou dan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:41:53 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45041957
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:40 schreef S-Two het volgende:

[..]

Mijn vwo-engels is anders super beroerd .
Kut voor je
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:43:22 #15
82589 S-Two
barba macacu
pi_45042013
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Kut voor je
Klopt.
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:45:03 #16
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_45042090
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:37 schreef LENUS het volgende:

[..]



ontopic: Tenenkrommend inderdaad, maar de omslaag begint al te komen. Het begint weer cool te zijn wanneer er in het Nederlands gezongen/gerapt wordt.
Ja, dat viel me ook al op, bij rappers is het wel volkomen normaal dat je in je eigen taal teksten schrijft. Sterker nog, ik denk dat je daar raar aangekeken wordt als je in het Engels bezig gaat. Bij het standaard gitaar-rock-bandje zie ik die omslag alleen nog niet, daar wordt voornamelijk in Engels gezongen.
pi_45042091
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee maar dat staat toch niet in de TT? Er staat toch niet "bandjes met hun havo-liedjesschrijfskillengels"?

Nou dan.
Dat staat er wel... maar niet zo letterlijk
pi_45042837
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:31 schreef Hephaistos. het volgende:
Idee van het topic is trouwens niet om individuele bandjes te gaan bespreken, meer de algemene trend om alles in het Engels te doen...
Om toch een voorbeeld te geven; Di-rect.
pi_45045303
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 15:34 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb havo gedaan en ik kan beter engels dan een native speaker. Waar slaat je TT dus op?
Jij bent duidelijk zo een Nederlander die denkt Engels te kunnen spreken omdat hij de woorden begrijpt.

Het lijkt me sterk dat je grammiticaal beter Engels spreekt/schrijft dan de gemiddelde Native. Of heb je dat via zelfstudie jezelf aangeleerd?
Not everyone can relate to what you and I appreciate.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 17:14:00 #20
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_45045496
Je hebt geen woorden met 6 lettergrepen nodig om gevoelens te verwoorden.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  vrijdag 5 januari 2007 @ 17:28:39 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45045963
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:08 schreef CLM het volgende:

[..]

Jij bent duidelijk zo een Nederlander die denkt Engels te kunnen spreken omdat hij de woorden begrijpt.

Het lijkt me sterk dat je grammiticaal beter Engels spreekt/schrijft dan de gemiddelde Native. Of heb je dat via zelfstudie jezelf aangeleerd?
Hetzelfde merk ik bij het onderwerp autorijden. Als je zegt dat je bent netjes auto rijd zijn er 3 mensen die bovenop je duiken met de opmerking "HAHA JA DAT DENK JE ZELF.!!!"

Trust me, als ik zeg dat ik ergens goed in ben dan -ben- ik dat ook.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_45046046
Als je Engels dan zo goed is, zou ik eens aan je Nederlands gaan werken.....
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  vrijdag 5 januari 2007 @ 17:34:44 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45046124
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:31 schreef bartrid het volgende:
Als je Engels dan zo goed is, zou ik eens aan je Nederlands gaan werken.....
Waarom? Ik vind het prima zo.
Ga eens even lekker ergens anders trollen, vrind.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_45046205
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waarom? Ik vind het prima zo.
Ga eens even lekker ergens anders trollen, vrind.
Dat roep je wel over jezelf af door te roepen dat je Engels zo goed is....
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_45046389
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 17:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hetzelfde merk ik bij het onderwerp autorijden. Als je zegt dat je bent netjes auto rijd zijn er 3 mensen die bovenop je duiken met de opmerking "HAHA JA DAT DENK JE ZELF.!!!"

Trust me, als ik zeg dat ik ergens goed in ben dan -ben- ik dat ook.
Bewijs het dan maar even, lijkt me geen enkel probleem voor je.

Ik volg een Engelstalige Business opleiding dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Ik zeg niet dat je het niet kan, maar mij lijkt het erg sterk. Begrijpen is niet hetzelfde als kunnen, en mijn ervaring heeft me geleerd dat Engels minder makkelijk is dan het lijkt. Vooral grammaticaal. En vooral Nederlanders denken het wel te kunnen omdat ze de woorden begrijpen. Ze worden ook altijd hard uitgelachen door Native's wanneer ze aangeven "Engels goed te beheersen". Nederlanders staan erom bekend veel te arrogant te zijn wat dat betreft.

De meeste Nederlanders spreken Engels als een Marokkaan Nederlands spreekt. De juiste woorden, maar een totaal verkeerde zinsopbouw en de verkeerde voornaamwoorden etc. En nog steeds op een vrij simpel niveau.

Wel knap overigens als je het wel echt beter kunt dan een Native.
Not everyone can relate to what you and I appreciate.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')