abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47113360
Ik kan geen highres foto's vnden:

In deze opening aan de voorkant van de tang passen de verschillende die sets:

Hier zit een die set voor UTP/RJ45 en F connectoren in de tang. De UTP stekkerthjes gaan aan de voorkant in de tang.
pi_47113409
ooh das wel leijp!

ik zat al te kijken.. hoe de hek krijg je dr een utp stekker mee vast.. maar dit verklaart t

kosta nou?
pi_47113693
De tang zelf kost $48.57 de die sets kosten ongeveer $25 per stuk en je hebt de keuze uit en 40 tal typen.
pi_47113719
valt me nog best mee
pi_47114000
Ja. Als je het alleen voor UTP en b.v. F connectoren wilt hebben kun je hem ook in Ndederland kopen. Kun je b.v. via HIG Telecommunicatie B.V. kopen of b.v. via Farnell of RS Components. Prijzen zijn ongeveer gelijk voor deze dingen.
pi_47114085
vraag me alleen af.. 40 acc... hmm hoeveel verschillende dingen wil je knijpen dan?
  zaterdag 10 maart 2007 @ 00:52:03 #257
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_47114606
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 00:24 schreef tnimble het volgende:
De tang zelf kost $48.57 de die sets kosten ongeveer $25 per stuk en je hebt de keuze uit en 40 tal typen.
en dat is in keiharde euro's ?
pi_47115034
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 00:52 schreef gateway het volgende:

[..]

delen door 1.3 ongeveer
pi_47115044
Ik neem er totaal maar 8:

- RJ45
- RJ11 + RJ12
- Coax BNC / TNC RG56/58
- Coax F-Connector RG6 RG6 Quad (Koko 799)
- Kabelschoenen Geel, Blauw en Rood
- Open Barrel Box en F (printplaat connectoren van AMP, Molex, Tyco)
- Open Barrlen Pin (o.a. sub D connectoren met insteek krimp pennetjes)

Die laatste 2 moet je denken aan:

De tang gaat een aantal tangen vervangen. Zoals de kapotte UTP tang, een gratis gekregen plastik telefoonstekker tang, een tang die ik al 20 jaar heb door kabel scheoenen en een low budget tang voor de printplaat stekkertjs. Die laatste knijpt ze wel goed aan maar het in een ongelovelijk gepiel met die tang. Ook kan ik nu de super goedkope krimp F-Connectoren gebruken.

Van het weekeinde ga ik ook nog wat spullen bij Farnel, RS-Components en EIBMarkt bestellen.

Ik wil gaan experimenteren met het licht automatisch aan te laten gaan als je een kamer in loopt. 's nachts heel handig voor naar de WC enzo. 's avonds kan het ook heel handig zijn.

Ik heb een bewegingssensor gevonden van Panasonic deze is nog geen 1 centimeter rond en kost 20 euro. Wel moet ik dan nog wat maken om het aan het domotica systeem te koppelen. Ik denk dat ik zo'n BCU neem waar de knoppen op zitten. Het is een open standaard dus ik weet precies wat op welk aansluitingkje zit voor spanning en hoe ik de software er mee aan de praat moet krijgen.

Ook ga ik wat experimetenren met lichtsluisjes. Als je dan door de deuropening of b.v. de trapopgang loopt onderbreek je een infra rode lichtstraal en gaat het licht b.v. op 5% sterke branden gedurende 1 minuut.
pi_47115154
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 00:52 schreef gateway het volgende:

[..]

quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 01:07 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

delen door 1.3 ongeveer
Dan nog de vervoerkosten er bij (via USPS = US Postal Service) is dat een dollar of 40 voor dat gewicht. (minder als je het niet via luchtpost doet maar dan duur het 1 a 2 maanden). evt. duane kosten er bij als ze besluiten het pakje in te klaren. Dat zal zo'n 20 euro zijn.

Dan kom je uiteindelijk uit dat je de dollar wel kan vervangen voor een euro teken en het net een paar euro goedkoper is dan in NL te bestellen.
pi_47115238
lichtsluisjes zijn idd wel leuk dan ja,

k zat hier voor de overloop al te denken om gewoon zo`n bewegins melder neer te hangen met een LED spotje ofzo..
alleen wat verbruikt er meer.. op een nacht.. een 1 watt LED lampje @ continu

of een sensor + 3 watt led spotje @ bewegingen
pi_47115440
Het is gewoon leuker als et vanzelf aan en uit gaat

Zo'n sensor verbruikt niet veel. b.v. die panasonic maar een paar honderd micro ampere. Komt dan nog wat bij voor de elektronica. Met die BCU is dat ook minder dan 5mA Das nog geen 150mW! Andere sensor oplossingen zullen niet veel meer verbruiken.
pi_47115517
mja probleem is de overloop is L vormpje.. en hangt een trap over.. wordt nog lastig om die sensor t hele hok te laten doen
pi_47352468
Afgelopen weekeinde heb ik alle buizen vast gezet en wat buizen verlegt. Nu ik de plaats en volgorde van alle buizen wist heb ik de rijgklemmen verschoven en alle draden in een logische volgorde en met een juiste lengte afgemonterd.

Voor de bewegings melders ben ik druk bezig geweest met het uitzoeken van componetnen en het ezen van alle documentatie voor EIB ontwikkelaars van Siemens en EIBA.

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en met de buskoppelaars die onder elke schakelaar gemonteerd worden opengemaakt. Aan deze kant van het printplaatje zit de PEI connector waar de schakelaar op aan gesloten wordt en het Siemens (Infineon) IC FZE1066 . Dit IC verzorgt controle over de voeding en zorgt voor de verbinding tussen de bus en de microcontroller.

Er zitten nog wat componentjes voor de schakelende voeding, voor het programeer mode LEDje en schakelaartje.

Aan de andere kant zit een Frescale (Motorola) MC68HC705BE12 microcontroller. Nog wat componentje voor de voeding en om de mcrocontroller te laten functioneren.

Als ik alle componentjes zo bekijk en hoe ze op elkaar aangesloten zitten lijkt de BCU 2 buskoppelaar van Merten als 2 druppels water op de UP114 BCU 2 buskoppelaar van Siemens.

Hardware matig zijn ze dus vrijwel zeker uitwisselbaar. Ook de software van de enemoet op de andere kunnen draaien. Mits het besturingssysteem gelijk of compatible met elkaar is. Ik ga voor test eigen applicatie software schrijven om dit te testen. De applicatie software download je normaliter bij de fabrikant van wat je gekocht hebt. Het programeren van EIB is eigenlijk meer het instaleren van applicatiesoftware en het maken van instellingen.

Ik ga dus nu echt software programeren en een printplaat ontwerpen voor mijn eigen applicatie module. Nu gaan jullie min of meer min werk zien. (al doe ik voor mijn werk niets met EIB maar het komt op hetzelfde neer)
pi_47354092
t ziet er eiks niet uit..

mooie groepkast.. en wat hangt er onder? een foeilelijke meter!

die stekkerdoos natuurlijk ook geen gezicht
  zaterdag 17 maart 2007 @ 21:12:52 #266
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_48161208
Zo, hoe staat het er hier mee? Lang geen update gezien....

Tnimble, een vraagje.

We zijn zo langzamerhand met plannen voor de voor- achtertuin en oprit bezig, en e.e.a. begint vorm te krijgen in ons hoofd.

Maar wat betreft verlichting en elektra heb ik een vraag.

Wij willen verschillende verlichtingsgroepen om het huis heen. Oprit, voortuin algemeen, achtertuin algemeen, pad en de 2 of 3 terassen.

Nu bedacht ik me, dat wat jij in je huis gebruikt ook voor ons weleens geschikt zou kunnen zijn. Wat zijn de mogelijkheden als ik: Alle groepen van verlichting laat schakelen door een schemerschakelaar, tijdklok gestuurd, maar die ten alle tijden te overbruggen is. Dus zowel de schemerschakelaar als de tijdklok moeten te overbruggen zijn. Verder wil ik met een afstandbediening alle groepen van verlichting aan en uit kunnen zetten. Ook moet het met een normale schakelaar in bijvoorbeeld de schuur aan en uit gezet kunnen worden.

Ik wil een aparte groep laten aanleggen in de meterkast, en die groep naar de schuur toe brengen. Alle lichtgroepen en wcd's in de tuin breng ik ook daarnaar toe. Dan zo'n stuurkast ophangen met alle componenten.

Schiet me nog wat te binnen. Kan ik een potentiaal vrij contact van de rookmelders en van een toekomstig inbraaksysteem ook daar op aansluiten, zodat bij een alarm alle buitenverlichting gaat knipperen?

O, en voor ik het vergeet ... als gadget moet het (eventueel later) mogelijk zijn om alles via internet te regelen en te schakelen.

Kan dit allemaal, heb je eventueel wat weblinkjes voor me, en is dit voor mij zelf te doen. Ik ben handig, ook wel met elektra.

Zet me eens op het goede been als je wilt
pi_48163530
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:47 schreef Marsepein het volgende:
Zo, hoe staat het er hier mee? Lang geen update gezien....
Klopt, ik ben nu bezig met het ontwerp voor de geïntegreerde bewegingdetector, omgevingslichtsterktemeter, thermostaat, IR raam inbraak detector module. Het is erg lastig om aan de eisen van EIB voor energie zuinigheid te voldoen. Maar de bewegingdetector, omgevingslichtsterktemeter en een deel van de IR raam inbraak detector zijn ontworpen en getest. Binnenkort post ik daar wel wat meer over.
quote:
Tnimble, een vraagje.

We zijn zo langzamerhand met plannen voor de voor- achtertuin en oprit bezig, en e.e.a. begint vorm te krijgen in ons hoofd.

Maar wat betreft verlichting en elektra heb ik een vraag.

Wij willen verschillende verlichtingsgroepen om het huis heen. Oprit, voortuin algemeen, achtertuin algemeen, pad en de 2 of 3 terassen.

Nu bedacht ik me, dat wat jij in je huis gebruikt ook voor ons weleens geschikt zou kunnen zijn. Wat zijn de mogelijkheden als ik: Alle groepen van verlichting laat schakelen door een schemerschakelaar, tijdklok gestuurd, maar die ten alle tijden te overbruggen is. Dus zowel de schemerschakelaar als de tijdklok moeten te overbruggen zijn. Verder wil ik met een afstandbediening alle groepen van verlichting aan en uit kunnen zetten. Ook moet het met een normale schakelaar in bijvoorbeeld de schuur aan en uit gezet kunnen worden.
Geen probleem daarmee.
quote:
Ik wil een aparte groep laten aanleggen in de meterkast, en die groep naar de schuur toe brengen. Alle lichtgroepen en wcd's in de tuin breng ik ook daarnaar toe. Dan zo'n stuurkast ophangen met alle componenten.
quote:
Schiet me nog wat te binnen. Kan ik een potentiaal vrij contact van de rookmelders en van een toekomstig inbraaksysteem ook daar op aansluiten, zodat bij een alarm alle buitenverlichting gaat knipperen?
Er zijn modles met potentiaalvrije contacten te koop waardit perfect op aan te sluiten is. De lichtaanstuurcomponenten kun je dan laen reageren (b.v. via hun dwangsturings functie) op dit contact. Het laten knipperen mag volgens mij niet. Dat mag wel met een zwaailicht maar dan moet de gehele instalatie gecertificeerd worden.
quote:
O, en voor ik het vergeet ... als gadget moet het (eventueel later) mogelijk zijn om alles via internet te regelen en te schakelen.
No problem daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Een zeer populaire optie daarvoor is het toepassen van de Gira Homeserver.
quote:
Kan dit allemaal, heb je eventueel wat weblinkjes voor me, en is dit voor mij zelf te doen. Ik ben handig, ook wel met elektra.

Zet me eens op het goede been als je wilt
Voor de afstanbediening kun je b.v. de Merten RF gateway en afstandbediening gebruiken. Maar siemens heeft daarook goede compontenten voor in hun Funk lijn. (Gira heeft dit dacht ik ook maar heb ik geen ervaring mee)

In de schuur kun je een bedrade of ook een RF schakelaar ophangen waarmee je de componenten mee aanstuurt.

Voor je tuinverlichting kun je dimmer modulen kopen en schakelaars. Kwa dimmers heeft Merten nu een helemooie 4 voudige. Gira en Berker hebben ook een 4 voudige dimmer module die ze gebrand wederverkopen. Kwa schakel uitgangen (aan uit) heeft Hager momenteel een hele mooie kosten effectieve TXA207C.
pi_48234318
Dank voor je antwoord tnimble, maar ik heb er even een apart topic over geopend, want ik wil het hier niet te veel vervuilen

Zie Domotica / Home Automation / Garden Automation
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')