abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45182924
meestal is EIB tweedraads... alle modules zijn geadresseerd...

of je moet powernet hebben, das geen flikker waard
pi_45183549
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 11:00 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

vraag ik me toch af hoe t WCD in de keuken er nu uitziet na 20A
2x 2200 watt frituur op 1dubbele WCD rekent u ff ? en tegelijk van 20 graden naar 190 stoken
pi_45192846
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef tnimble het volgende:

[..]

Omdat het niet zovaak voorkomt dat een apaaraat van meer dan 2300W gedurende lange tijd aan staat. B.v. een frituur van 3000 zal de WCD erg doen opwarmen als ddeze de hele dag aan staat.

Wordt er een inbouwdoos van b.v. 50mm diep toegepast dan zal er minder warmte ontwikkeling zijn. Kan kan de stroom hoger zijn. Hoeveel hoger dit is weet je niet omdat nog de fabrikant nog Kema hier op getest hebben.

Hoe ouder de WCD zal zijn hoe warmer hij wordt omdat de contactdruk afneemt tot onder de minimale waarde die door de fabrikant opgegeven wordt dat de WCD heeft. Er wordt dan door ouderdom niet meer voldaan aan de norm en zal bij een keuring afgekeurt worden.
tuurlijk kun je dit wel uitrekenen. je moet alleen de ohmse weerstand weten van de overgang, plus de tempratuur in de inbouwdoos. waarom kema dit niet weet? omdat het b.v. het dan geen ISO norm waar het wcd aan moet worden voldoen. gaan ze hier wel op testen, dan is de hele test ongeldig omdat het dan niet via de ISO norm gaat. ik weet dit stukje dus ook niet zeker, maar ga er maar vanuit.

Is snap je gedachten achter dat een wcd geen 16A aan kan voor een langere tijd. hier wordt gewoon op gestest bij kema volgens de ISO norm die daar bij hoort. ze testen zelfs hogere stromen en met verschillende soorten stekkers. het gedeelte van een wcd met een stroom leidende gedeelte (waar de pennen b.v. in vast zitten) moeten volgens mij tot rond de 650 C graden kunnen ZONDER dat het brandbaar wordt. er mag wel een gat onstaan.
het niet stroomgeleidende gedeelte is rond de 450 C graden.
daar schrok je van!!
pi_45193003
denk ik nu simpel als ik zeg test zo`n ding dan op 20 of 25A continu?
pi_45199062
Als er geen enkele normering is waar de 20A of 25A con tinue als eis in omschreven wordt zal een test op 20 of 25A geen homologatie raport kunnen opleveren voor een niet bestaande norm. De kema, cebec sgs testen niet wat de mogelijkheden van een product zijn alleen of deze voldoet aan de door de leverancier geclaimde of gewenste norm. Verzint de fabrikant eigen eisen dan zal kema hier op testen maar kan geen wetsgeldig certificaat worden uitgerijk alleen een raport met niet aanspraakbaar makende resultaten.

Naast testen op warmte ontwikkeling door hoge stroom welke isolatie van de aansluit draden (voor NL geldt max 70 graden voor residentieel gebruikt bij getrokken draden in buis) worden ook andere tests uit gevoert voor b.v. EN 60 695 validatie waarbij gekeken wordt of het toegepaste materiaal niet ontbrand bij een temperatuur van 650 graden.en of bij contact met open vuur het materiaal vlamdovent is en geen halogeen gas vrijlaat. Waar dome het over heeft.

Inderdaad kun je als je voldoende gegevens hebt van het product en de situatie in een bepaalde toepassing bijna alles berekenen. Dit soort berekeningen doe ik zelf ook af en toe. Echter zal er nog steeds een certificering uitgevoert moeten worden om aan te tonen dat dit ook in de praktijk het geval is. Een test voor onder een andere toepassing (en dus onder een andere en afwijkende norm) is niet direct geldig

Als b.v. getest is voor een WCD op 25A gedurende 6 uur waarbij er geen schade aan de contacten of behuizing van de WCD mag op trreden, de temperatuur in de inbouw door niet hoger opgelopen mag zijn dan 65 gradrn waneer deze ingebouwd is in een hollewand gevult met isolatie van Rm 2.0. Wil dit niet zeggen dat bij 16A het gedurende 9 uur ook goed gaat. Dit zal apart onderzocht moeten worden als deze eis er ook is of gewenst is.

Wel kun je altijd een certificaat voor een hogere norm of gelijke norm overnemen. De offiele homologatie is dan alleen een formaliteit. Zo zal b.v. een certificering door de BRB (British Railways Board) voor een W1 test automatisch leiden tot een BS (British Standards) een UL (Underwriters Laboratories, Amirikaanse NEN) en CSA (Canadian Standards Association) leiden
pi_45199267
op den duur wordt een geleider bij een constanste stroom en omgeving toch niet meer warmer?
pi_45199381
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:21 schreef naaa het volgende:

[..]

Ga je ook toelichten hoe het hele EIB gebeuren aangesloten gaat/moet worden?
Wel intressant om te weten, misschien dat ik EIB later ook wel toe ga passen bij verbouwing van mijn huis.
Ik denk dat een verslagje van een klus niet ophoudt bij de materiaal keuze. Maar ook de instalatie en in dit geval programatie.

Ik ben ondertussen redelijk aan het stoeien geweest met ETS3. Dit is een programma van de overkoepelnde organisatie die de standaard beheert. Deze maken de programeer software waar je data banken kunt in laden die de fabrikanten maken.

Naast ETS3 prof wat een redelijk prijzig paket is maar waar je alles kunt doen zijn er ETS starter en demo. met de demo kun je alleen wat spelen . Met Starter kun je kleine projecten via drag en drop programeren. Maar kun je niet elke EIB module en niet alle functies van een module benutten. Dit omdat deze te ingewikkelt zijn om ovia drag en drop te kunnen programeren.

Naast deze programmer software zijn er andere methoden zoheeft Hager een speciale afstandbediening waar je hun Tebis TX lijn mee kunt programeren.

Merten heeft een hele slimme methode bedacht. Je zet op b.v. een dimmer een schakelaartje op programeer stand. Je loopt naar de drukknop en drukt deze 3 maal in. De dimmer module weet nu wat hij moet doen als op de knop gedrukt wordt. Welke functie dat is (b.v. aan gaan naar laaste dimmer stand) wordt bepaalt door de stand van de programeer schakelaar.
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:25 schreef TheOneAndOnly het volgende:
meestal is EIB tweedraads... alle modules zijn geadresseerd...

of je moet powernet hebben, das geen flikker waard
True. Maar de EIB standaard voor communicatie is wel stabieler dan deze via X-10. Ook de draad loze variant van EIB kent allerlij methoden om betere ontvangst te hebben en gegarandeerde communiaite. Zo configureren alle draadloze EIB modulen zich autoatisch als doorgeef luik voor een andere module als het signaal van die module slecht is door b.v. betonwapening of een elektrisch apparaat dat in de buurt zit.
pi_45199512
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 00:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
op den duur wordt een geleider bij een constanste stroom en omgeving toch niet meer warmer?
Ja maar aleen voor het gehele apparaat of onderdeel, welke temperatuur dat is hangt van de isolerende eigenschappen van omliggende materialen af. Een certificerings test zal dat aantonen dat dit het geval is. Een overgang kan wel een continu oplopende temperatuur hebben (juntion temperature) dit zal echter nooit evenredig met de stroom lopen.

Ook zal er een temperatuur zijn waarbij een zeer kleine verhoging in stroom tot zeer grote temperatuur verandering leidt. Dit omdat b.v. een smelt temperatuur berijkt is of het meteriaal andere eigenschappen krijgt (b.v. bij een half geleider)
pi_45199671
De groepen kast is inmiddels in Belgie bestelt samen met bedradingskanalen. De EIB modulen en bus kabel zijn in Duitsland bestelt en komen over een paar dagen binnen.

Flexibel draad in verschillende kleuren en diameters, labeltje, aderhulsen en gereedschap ligt allemaal klaar voor gebruik

Het eerste is om de gas leiding te verplaatsen. Van daag ook even alles ingemeten. De #@%@%@%$#@ aannemer heeft een multiplex plaat gemonteert voor het stucen, deze is natuurlijk schots en scheef en ongelijk. Die gaat er dus ook uit na bewijs materiaal foto's. Over een meter scheelt het bijna 5cm!
pi_45212545
Even de indelings tekening bij gewerkt zoals het uiteindelijk er ongeveer gaat uit zien met de bestelde kast.



pi_45281609
Daarnet een email gehad dat de EIB naar pc netwerk interface binnen is gekomen en ze de EIB modulen gaan opsturen.
pi_45318500
Vandaag begonnen met de gasleiding. Zo zat het dus:

Het gas komt binnen met 34mm stalen buis, zit een stalen verloop op naar 22mm, een gaskraan 22mm en dan de flexibele koppeling naar de meter.




Aan de andere kant zit direct op de meter een schroedraad naar buis aansluiting naar 22mm. Hierzit een verlopen stalen knietje van 22mm naar 28mm. Die op een stalen T sukt van 34mm - 28mm - 28mm.

Aan de onderkant zit een verloop ring van 28mm naar 22mm waar een koperen verloop van buis naar knel 22mm op zit.

Aan de bovenkant zit een verloop ring van 34mm naar 28mm waar een 28mm kopenbuis in zit.



Deze 28mm buis loopt dan 2 meter omhoog naar het plafond. Deze is helemaal scheef ca 4cm per meter. Hierop zit een T-stuk die verloopt van 28mm - 22mm - 22mm waarvan er 1 met een knel koppeling is dicht gezet.




Alleen de bovenste 80cm is oude buis. De man van de gasmeter heeft ipv even 80cm buis te vervangen voor 22mm die hele constructie met verlopen en overgangen van staal -> koper -> staal -> meter -> staal -> koper bedacht. Een afgekeurde gas meter gewoon terug gehangen die na het verplaatsen de hele tijd. gggggsht, katak...... gggggsht, katak......gggggsht, katak......gggggsht, katak...... doet. De oude stalen gas leiding in grijs ductape heeft omwikkelt en alle stalen koppelingen met teflon tape heft gedaan ik dach dat dit met speciaal fitterkit moest. Ook hangt de meter aan de gasleidingen en niet meer in een beugel zoals hij eerst zat en er is maar 1 flexibele koppeling.
pi_45318988
De $#^$#^$#^#$^ aannemer heeft deze plaat achter de meter gemonteert [b]nadan de gasmeter enzo was verplaatst en dat er nog niet gestucadoort was door hem. Daardoor kun je niet meer bij de schroeven.





De zijkanten moeten er dus vanaf om ruimte te maken en dit beter te maken.

Door er wat planken tussen te spannen komt de naad een beetje open te staan om de schroeven door te kunnen zagen.



Ondanks een handig zaagje is net zo'n 20 minuten zagen per schroef en er zitten er 9 per kant! Dit heeft me dus een groot deel van de dag gekost.




Vooral de schroef op 1.5cm vanaf de onderkant was er moeilijk. En je moet altijd 5cm uit de uiteinden blijven om splijten te voorkomen. Weet hij zeker niet.

O.V.G. als ik de beton vloer er niet al reeds uitgehakt had hier was het probleem nog wat groter! De planken zitten niet alleen in het stucwerk verzonken maar ook zo'n 2cm in het beton!



Ook vond hij 1 schroef om de paar decimeter niet genoeg nee dat moeten er 2 vlak naast elkaar zijn Gelukkig heb ik een nauwkeurige Bosch blauw metaal detector

pi_45319281
ik had denk ik gewoon grof geweld op die plank toegepast :x
pi_45328628
haha, ik ook
pi_45329331
Dat zou ik ook doen, maar dan zou mijn hele stucwerk van de muur komen ( dat is 3cm dik, die #@%#@%#@ was bijna 2 maanden bezig met stucen, nu weten we waaom, laag over laag over laag over laag) en was de achterplaat kapot gegaan en waarschijnlijk ook de gasleiding. De hele achterplaat zit met 6 slagpluggen vast maar een van alle zit echt vast.je trekt zo de hele ombouw inclusief leidingen en elektra van de muur.
pi_45329625
De eerste kant heleaal er af



En de 2de kant ook.



De dikte van zijn stucwerk (wat ook nog helemaal niet echt vlak is na al die lagen)



3.5cm. Voor het stucen heb ik de hele wand kaal gebeitelt op zijn verzoek omdat er veel gaatjes van dingen ophangen in zaten, sommige delen zaten los en terhoogte van de WC / Douche van de buren groeide er schimmel op de muur in hele mooie decoratieve patronen.

pi_45330032
Hier zie je zijn werkwijze:

- Je laat het energiebedrijf komen om de gas meter te verplaatsen.
- Als ze weg zijn neem je een 18mm watervast verlijmde multiplexplaat.
- Je markeert waar het energie bedrijf de beugels heeft geplaatst en daar boor je gaten.
- Je trekt de net geplaatste gasmeter van de muur los en naar voren
- Je schuift de multiplexplaat er achter
- Je buigt de gasmeter inclusief stalen leidingen weer terug
- Draait de beugels weer vast.
- Je monteert de zijwangen aan de ombouw
- Je gaat om de ombouw heen stucadoren, maar je slaat er boven over en alle gaten en sleuven van de oude groepenkast blijven allemaal open omdat daar de plaat al voor zit..



Maar goed die plaat gaat er weer achtervandaan, dus ik zaag de draadeinden af zodat ik niet nogmaals het gas naar voren hoef te buigen. Waarbij je de 67 jaar oude schroefdraad koppelingen tussen de stalen buizen lekker loopt heen en weer te draaien in de stalen buis in de hoofdleiding waar dus geen gaskraan voor zit (want die zit vlak bij de meter).



De slagpluggen trek je zo uit de muur.



Het lijkt alsof $##@#$#@ niet het verschil tussen een slag plug en een plug met schroef weet Waarom zit het ander rechtsom vrdraait



Morgen verder dan gaat alles van de plaat los, de plaatweg, de muur netjes maken enz.
pi_45330297


[ Bericht 100% gewijzigd door tnimble op 13-01-2007 23:25:32 ]
pi_45333746
wat wordt de volgende verassing denk je ?
pi_45352081
Vandaag alle beugels en schroefjes los gehaalt van de buizen de groepenkast en meters los gehaalt. Ter bescherming is alles in folie ingepakt en stevig gemaakt zodat het niet met het vollegewicht aan de draden hangt.

Toen kon met veel moeite de plaat er achter weg getilt worden. Deze keer zonder het gas enzo naar voren te buigen.

Achter de meters, groepenkast en bvenaan bij het plafond zat nog oud stucwerk dit heb ik allemaal met de hamer en beitel weggehakt. Groete delen gingen heel vlot (relatief om dat je er toch niet acht lekker bij kunt) omdat het vrijwel los zat. Sommeige delen zaten nog flink vast dat was sneller om het er af te 'verpoederen' / scrrapen.



Daarna de heleboel met staalbortel ontstof en schoongemaakt. Daarna het stuk muur in de voorstrijk gezet om de gaten en sleuven te gaan vullen en vlak te stucadoren.



Door het eerst in de voorstijk te zetten ben je van de meeste stof af en kun je behoorlijk scoon de rest van alle oude plugjes, schroeven en bouten verwijderen zoals dit draadeinde waar de gasleiding op vast zat.



Ook leuk detail, een kijk- en luistergat naar de buren toe. Je kunt zo in hun meterkast kijken. Hier heeft de loden kabel voor de 230V vanaf de hoofdzekering bij de buren van 6A naar onze groepenkast gelopen. Jawel 6A voor 2 huizen! Als de aansluiting niet gedeelt was zou het zelfs maar 4A geweest zijn.

In de jaren 60 is de khw meter vervangen, de groepenkast van 1 groep uitgebreidt naar 3 groepen van 10A en de hoofdzekering vervangen voor 16A. In eind jaren 70 begin 80 is er een aardlek schakelaar bij geplaatst en een aardpen geslagen. Dit is in de hele buurt gedaan tijdens de grote renovatie.

In begin jaren 90 is de kabel tussen de huizen verwijdert en hebben we een eigen aansluitkabel en hoofdzekering gekregen van 35A hier is toen de fout gemaakt de 10A max khw meter uit de jaren 60 te laten zitten.



De voorztrijk is nu aan het drogen dus morgen na het werk helaas pas verder.
pi_45352254
quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:28 schreef tnimble het volgende:
Vandaag alle beugels en schroefjes los gehaalt van de buizen de groepenkast en meters los gehaalt. Ter bescherming is alles in folie ingepakt en stevig gemaakt zodat het niet met het vollegewicht aan de draden hangt.

Toen kon met veel moeite de plaat er achter weg getilt worden. Deze keer zonder het gas enzo naar voren te buigen.

Achter de meters, groepenkast en bvenaan bij het plafond zat nog oud stucwerk dit heb ik allemaal met de hamer en beitel weggehakt. Groete delen gingen heel vlot (relatief om dat je er toch niet acht lekker bij kunt) omdat het vrijwel los zat. Sommeige delen zaten nog flink vast dat was sneller om het er af te 'verpoederen' / scrrapen.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/21_thn.jpg]afbeelding][/url]

Daarna de heleboel met staalbortel ontstof en schoongemaakt. Daarna het stuk muur in de voorstrijk gezet om de gaten en sleuven te gaan vullen en vlak te stucadoren.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/24_thn.jpg]afbeelding][/url]

Door het eerst in de voorstijk te zetten ben je van de meeste stof af en kun je behoorlijk scoon de rest van alle oude plugjes, schroeven en bouten verwijderen zoals dit draadeinde waar de gasleiding op vast zat.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/22_thn.jpg]afbeelding][/url]

Ook leuk detail, een kijk- en luistergat naar de buren toe. Je kunt zo in hun meterkast kijken. Hier heeft de loden kabel voor de 230V vanaf de hoofdzekering bij de buren van 6A naar onze groepenkast gelopen. Jawel 6A voor 2 huizen! Als de aansluiting niet gedeelt was zou het zelfs maar 4A geweest zijn.

[[url=http://tnimble.nl/construction/EIB/23_thn.jpg]afbeelding][/url]
klopt ja, dat deden ze vroeger, heb ik ook eens meegemaakt in een huis in eindhoven, daar was dat ook nog... leuk als de zekering eruit vliegt en je buren zijn niet thuis.... daar was het namelijk zo dat ze 2 hoofdzekeringen in 1 woning hadden... best knullig.... haha
pi_45352313
Hier was het 1 hoofdzekering voor de 2 woningen. Het is een keer geberut dat op kerst de zekring er uit ging.
pi_45354262
quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:35 schreef tnimble het volgende:
Hier was het 1 hoofdzekering voor de 2 woningen. Het is een keer geberut dat op kerst de zekring er uit ging.
komen ze toch ook een nieuwe brengen?

(toen koste t nog niks :/ )
pi_45358770
Ha die Tnimble. Je bent weer aardig bezig zie ik.
Wat zou je er van vinden om een gedeeltelijke antieke kast als meterkast te gebruiken. Stom ik bedoel zelf te maken.
Met in de deur een spiegel. Zelf hebben we zeg maar het voorste gedeelte van een antieke kast gebruikt. Destijds op een veiling gekocht. Zonder zijstukken en achterwand.
Zal morgen een foto plaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')