abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45075444
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 15:38 schreef tnimble het volgende:
Kan niets doen met gunstig afronden. Nuon laat hier jaarlijks de meterstanden nog opnemen. Valt dus weinig te doen aan het gunstig doorgeven van maand verbruiken. De eind afrekening die hun opnemen die ronden ze dus naar boven af. En je betaalt ook nog eens 16 euro omdat hun het per jaar willen en komen opnemen.
hier sturen ze gewoon een invulkaart, op of je vult het zelf via internet in

en 1x per 2 of 3 jaar komen ze zelf eens kijken
pi_45075815
Dat is hier kort geweest maar er werdt te veel gefraudeert. We zitten hier in het postcode gebied met een kamp. Ik heb daar ook meerdere keren gestaan om onder politie / me begeleiding illegale aftappingen te verwijderen enzo. Verder wel goede gasten als je ze leert kennen maar ze hebben hun eigen regels. (ovg woon ik er een heel stuk vanaf hoor)
pi_45075917
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 15:53 schreef tnimble het volgende:
Dat is hier kort geweest maar er werdt te veel gefraudeert. We zitten hier in het postcode gebied met een kamp. Ik heb daar ook meerdere keren gestaan om onder politie / me begeleiding illegale aftappingen te verwijderen enzo. Verder wel goede gasten als je ze leert kennen maar ze hebben hun eigen regels. (ovg woon ik er een heel stuk vanaf hoor)
tja,

Konden ze die Digitale meters niet van afstand uitlezen ?
pi_45076317
MetriPoint komt (naar mijn schatting) rond 2009 / 2010 hier
pi_45076382
Mooi verslag over de aanpak van je elektra.

Ik heb ooit eens een immense installatie aangelegd met EIB. Systeem van Peha. De afloop was een drama. Ik zou het nooit willen hebben op grote schaal.
pi_45076397
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:07 schreef tnimble het volgende:
MetriPoint komt (naar mijn schatting) rond 2009 / 2010 hier
ah heet dat zo

hier hangt ook nog een oud telwerk en dat bevalt prima

Watermeter idem, ding is al lang voor bij zn goedkeuringsjaar ( ivm afweiking in mijn voordeel )

maar ze komen maar geen nieuwe brengen :p
pi_45076864
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:08 schreef Wojworshebn het volgende:
Mooi verslag over de aanpak van je elektra.

Ik heb ooit eens een immense installatie aangelegd met EIB. Systeem van Peha. De afloop was een drama. Ik zou het nooit willen hebben op grote schaal.
Was dat het PHC (uitgeklede versie van EIB) of het echte systeem? En wat was er dan zo'n drama aan?
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ah heet dat zo

hier hangt ook nog een oud telwerk en dat bevalt prima

Watermeter idem, ding is al lang voor bij zn goedkeuringsjaar ( ivm afweiking in mijn voordeel )

maar ze komen maar geen nieuwe brengen :p
Als de meter niet een 10A op een 35A afgezekerde aansluiting was waar totaal 11 groepen achter stonden, en de gasmeter geen geke geluiden geeft als of er iets tegen elkaar aanloopt en overslaat zou ik het laen zitten totdat ze zelf met een nieuwe aan komen. OVG kan een afwijking in de meetnauwkeurigheid ook negatief uitvallen. En een meter model dan wordt afgekeurt gaat ook vaak om de veiligheid van de meter en niet alleen om de ijkwaarde en meetnauwkeurigheid.
pi_45076982
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:20 schreef tnimble het volgende:

[..]

Was dat het PHC (uitgeklede versie van EIB) of het echte systeem? En wat was er dan zo'n drama aan?
[..]

Als de meter niet een 10A op een 35A afgezekerde aansluiting was waar totaal 11 groepen achter stonden, en de gasmeter geen geke geluiden geeft als of er iets tegen elkaar aanloopt en overslaat zou ik het laen zitten totdat ze zelf met een nieuwe aan komen. OVG kan een afwijking in de meetnauwkeurigheid ook negatief uitvallen. En een meter model dan wordt afgekeurt gaat ook vaak om de veiligheid van de meter en niet alleen om de ijkwaarde en meetnauwkeurigheid.
True True

onze meter is een 40A

echter die moet er toch uit omdat we een 3fasen aansluiting willen,

1x25A is te licht, en naar 1x 35A is niet mogelijk ofzo
dus dan maar 3x 25A
pi_45077380
1x 35 A is redelijk standaard en kan bij jouw ook mits de hoofdkabel, alle draden tot aan de 16A automaten genoeg doorsnede hebben (6mm of 10mm) en de hoofschakelaar en de aardlekschakelaar net zoals je meter voor 40A of 63A zijn.
pi_45077400
Ja idd het was het PHC-systeem. Ik denk dat het echt een hobby moet zijn ipv dat het echt praktisch is. Maar belangrijker is nog dat het systeem heel goed wordt uitgedacht. En daar zat nu net het probleem.

Bovendien is zo'n systeem met een storing verrekte irritant, bv, er raakt een bus moduul defect of de kabel vd bus raakt beschadigt en je kunt geen licht meer in je hele huis aan of uitzetten.
pi_45077465
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:32 schreef tnimble het volgende:
1x 35 A is redelijk standaard en kan bij jouw ook mits de hoofdkabel, alle draden tot aan de 16A automaten genoeg doorsnede hebben (6mm of 10mm) en de hoofschakelaar en de aardlekschakelaar net zoals je meter voor 40A of 63A zijn.
hier is het nog 1x25A en naar 35A schijnt niet te kunnen door er een 35A schroef en zekering in te klutsen, moet de kabel vervangen worden ofzo :S
pi_45078158
Hoe is KNX/EIB opgebouwd?

Er betaan 3 manieren van het aansluiten van het systeem
- via groenen 2x2x0.8 bus kabel
- via lichtnet
- via radiogolven

De meest toegepaste vorm is via buskabel. Dit is goedkoper dan via het lichtnet omdat de componenten eenvoudiger zijn om een printplaat te voeden van uit 30V dan vanuit 230V en het makkelijker is om de berichten te versturen. Het nedeel van de radiogolf techniek is dat het mogelijk is dat als b.v. de buren ook het systeem hebben je elkaars verlichting kan bedienen als geprogrameerde adressen elkaar overlappen. En betonwapening en elektrische aparatuur kan de ontvangst verstoren.

Een KNX/EIB systeem ziet er ongeveer als onderstaant uit:

Sensoren:

1 - Licht- regel en windsensoren voor automatisch aanpassen dim stand (optie)
2 - Regeltechniek componenten om geautomatiseerd bij grenswaarde overscheiding van o.a. licht, wind en regen de verlichting, verwarming, zonwering of rolluiken te bedienen (optie)
3 - kamer temperatuur meting (optie)
4 - Bedieningsknoppen zoals drukknoppen en schakelaar of touchscreen

Actoren:

5 - Schakel en dim uitgangen voor aansturen verlichting
6 - Besturing van motoren rolluiken e.d. (optie)
7 - Besturing van zonwering (optie)
8 - Besturing van de verwarming; aan/uit ketel en kleppen voor zoneregeling (per ruimte instelbare temperatuur) (optie)

Het systeem is decentraal dat wil zeggen dat er geen centrale regel eenheid is. Het voordeel hiervan is dat elke sensor en actor onafhankelijk van elkaar functioneert. Als er iets kapot gaat blijft de rest werken.

De apparaten kun je op heel veel verschillende manieren op de bus aansluiten en je kunt alle manieren door elkaar heen gebruiken.

pi_45078285
* Ou-Tannu blijft dit zeker volgen :-)

gezien de boel hier ook nog grondig op de schop moet
pi_45078380
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 16:34 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hier is het nog 1x25A en naar 35A schijnt niet te kunnen door er een 35A schroef en zekering in te klutsen, moet de kabel vervangen worden ofzo :S
Hoostwaarschijnlijk heb je dan een 4mm kabel want de bedrading tussen de zekeringen, meter en groepen heb je zo vervangen. en lijkt mij geen grote barierre.
pi_45078754
Op het KNX/EIB systeem kun je heel veel apparaten aansluiten. Het syteem is onderverdeelt in lijnen en area's.

Op elke lijn kun je 256 apparaten aansluiten. Als je meer dan 256 apparaten nodig hebt of er meerdere gebouwen aan elkaar gekoppelt moeten worden plaats je lijn koppelaars. Een lijn koppelaar moet je zien als een Hub of een switch. Alle lijnkoppelaars worden met elkaar doorverbonden met een kabel. Op deze kabel kunnen maximaal 15 lijnen. Om nog verder te kunnen gaan kun je de lijnen via een area koppelaar met elkaar doorverbinden. Een area koppelaar moet je zien als een router. Er kunnen maximaal 15 areas worden gemaakt. Totaal kom je dan op 61455 apparaten die je met elkaar kunt koppelen.

De lijnen en area's kun je via een KNX/EIB kabel met elkaar doorverbinding maar ook via andere media zoals b.v. een computer netwerk of via internet.

Voor een gewoon woonhuis zul je bijna altijd voldoende hebben aan 1 lijn en heb je al de ingewikkelde lijn en area koppelaars niet nodig.
pi_45079164
Ziet er gelikt uit tnimble! Ben hier nog nooit iets tegen gekomen van jou dat je voor minder gaat he ???

Wat kost zo'n systeem nu eigelijk ongeveer ? Moet je heirvoor met Leen gaan bellen of ???
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  PR/Manusje van alles zaterdag 6 januari 2007 @ 18:00:34 #42
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_45080588
TVP voor foto's en dergelijke !
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_45080925
Ik koop alles in duitsland omdat dat een stuk scheelt.

Voeding TX110

214 euro

3 Dimmer kanelen 300W TXA213:

313 euro (463,93 bij elektro-online)

Interfac om het systeem permanent aan het computer netwerk te hangen N148/21 van Siemsn (hager heeft zoiets niet)

160 euro

Drukknoppen kastje van Merten 622719

62 euro

Afdekraam gepolijst messing Merten 483121

20 euro

Processor printplaat en buskoppelaar waar het knoppen kastje op komt Merten 690299

70 euro

Van de voeding heb je er slechts 1 nodig. De dimmer zijn dus zo'n 100 europ per kanaal dan scheelt niet zo veel met een goede digitale universele dimmer. De interface van siemns heb je niet persee nodig is meer een gadget Voor elke kamer heb ik 1x knoppenkastje + raampje + printje nodig. Deze kost best veel maar dat komt door mijn specifieke wens om zo min mogelijk schakel materiaal in zicht te hebben wat helemaal in de stijl van het huis past en zo veel mogelijk moet kunnen.
pi_45081048
Met alle respect, maar wat een ontiegelijk lelijk afdekraam.
Zeker icm die moderne drukknoppen. Neem dan iets van glas ofzo.
pi_45082815
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:13 schreef Wojworshebn het volgende:
Smaken verschillen. Ik vind dit best erg mooi en het past goed bij alle andere gepolijste messing deurkrukken, greepjes, het brons, het bladgoud, de kroonluchters enz. Gemonteerd ziet het er zo uit:

Om een idee te geven:

pi_45083132
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 18:13 schreef Wojworshebn het volgende:
iets met smaak & twisten ofzo was het toch ?

Tnimble,

Is dit net zoiets als een relais & pulse systeem ???

Ikzelf heb in een kamer ergens een trafo op 220v op rails met 2 relais weggewerkt. Op 2 plekken heb ik pulse schakelaars gemonteerd. Die schakelaars staan met de trafo/elais in contact met een cat5 kabel.

Geloof dat ik nu bijv. een cat5 kabel naar de voordeur kan trekkenen dan daar een relais op zetten. Als ik dan in die kamer op een knop druk gaat de voordeur open.

Is dit nu net zoiets ???
pi_45083973
Ja teleruptors zijn dat waarschijnlijk. Elke keer als je er een spanningkhe opzet schakelt het aan of uit. Deze relais ku je door je hele huis toepassen en de drukknoppen aan de relais knopen in de meterkast om te papalen wlke wat en hoe schakelt.

Bij dit systeem wordt er echter geen spanning op een ralais gezet maar roepen de drukknoppen berichtjes tegen alle ralais en dimmers. De relais en dimmers programeer je op welk bericht ze moeten reageren.
pi_45092686
Toch voel jij je daar wel thuis geloof ik zo te zien. Smaakvol.
Zou als ik jou was met al die dure plannen maar een deugdelijke alarmanlage anschaffen.
Schakelaartjes: heb je daar ook de ledjes in?
Afdekraam gepolijst messing Merten 483121 Schitterend
pi_45093391
het afdel raampje past gewoon goed bij de inrichting. is wel een duur grapje denk ik. alleen al 20 euro voor het afdek raampje...
pi_45096145
Tot aan de verbouwing hebben we alarm in huis gehad, raam en deurcontacten, beweging sensoren. Dit wil ook allemaal weer terug instaleren moet tegenwoordig ook een stuk netter en onopvallender kunnen dan toen.

Het knoppenkastje heeft verlichting in de knopjes en programeerbasre status terug melding via rode of groene cirkels rond de knoppen.

Het gekozen schakel materiaal is erg duur idd. als je in dezelfde serie (serie design) een wit plastic rampje koopt kost het iets van 7 euro. Koop je het in de serie basic kost het 2 euro ofzo.

Door mijn specifieke wens kost het per bedienpunt ca 152 euro een veelvoud waarvoor je het met ander schakelmateriaal ook op EIB kan aansluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')