Van het weekeinde druk bezig geweest om het stuk muur in de gang ook te vorozien van de eerst laag na eerst alle voorstrijk er af gehaalt te hebben met staalborstel en waterspuit. Je ziet duidelijk waneer er nog voorstrijk opzit. Deze stenen zijn dan geelachtig en water loopt er in stralen vanaf.
Voor de eerste laag heb ik deze keer de 3 zand op 1 kalk op 1/4 cement aangehouden. Smeerde lekker weg. Eerst de muur kledder nat gespoten een paar keer, daarna pure kalk op de muur gestreken / borsteld. Vervolgens een behoorlijk aantal liters aan gemaakt. eerst van onderen naar boven een enorme kleeder mortel uitgestreken met veel druk tot een hele dunne laag. Daarna elke keer een stuk ongeveer op de juiste dikte aangebracht en dit met de rij vlak gemaakt.
Dit een uur of 1 a 2 laten drogen en daarover heen met mortel van 2 zand op 1 kalk ale kuiltjes en hobbels uitgevult en opnieuw met de rij gevlakt.
Na weer een paar uur met 1 zand op 1 kalk een hele dunne laag opgebracht en met een spacmes helemaal strak en vlak gemaakt.
Dit heeft de hele nacht (naja ik was zondag ochtend om +/- half 2 klaar
![]()
) gedroogt. De volgende dag de kant in de kamer een stuk er uit gehakt. Hier hoorde je en hol geluid als je er overheen ging. Dit was het laatste stukje wat niet op kale stenen zat maar op nog een stuk gips.
Na uithakken weer natgemaakt, aangebrand met wat puur kalk en daarna met mortel van 3 zand op 1 kalk op 1/4 cement opgevult. Weer na drogen alles nat gemaakt en met 2 zand op 1 kalk alles uitgevult enz.
Daarna alles finaal afgewerkt door bijde kanten weer nat te maken en er met zo'n schuurboard overheen te gaan en daarna met een spacmes het laatste oneffenheide weggewerkt.
![]()
![]()
![]()
Ik ben zeer tevreden over het eind rusultaat. Alles zit er goed vast op, het is stevig (nu al) en hardstikke vlak. Ik heb een aluminium waterpas van 2 meter. Deze kun je er tegen aan houden en er komt maar op een paar puntjes een heeel klein beetje licht tussen door zal niet meer dan kwart millimeter zijn.
Het is wel vreselijk als je nu door de gang loopt. De muur aan de andere kant van de deur valt nu helemaal op dat daar hele grote buten / kuilen in zitten.
Vandaag had ik een ADV dag dus kon ik de elktriciteit doen. Eerst voorzichtig met een mesje een kerfjegemaakt rondom de deksltjes de inbouwdozen. Daarna de draden vanaf de centraaldoos naar de schekalaar en de 3 wandcontactdozen getrokken en alles aangesloten.
De multifunctionele drukknoppen schakelaar heb ik maar met een stukje doorzichtige kunstof folie gemonteert. Ik weet niet hoe het messing evt met de nog niet geheel droge muur reageerd.
![]()
![]()
De schakelaar is ook van EIB/KNX programereing voorzien en de kroonluchter terug gehangen. Zover doet alles het.
Voor de visualisatie en wat ingewikkelde schakelfuncties heb ik besloten om zelf software te programeren in Java. Natuurlijk dpe ik dit open source en heb al een projectje
KNX Serverer voor aangemaakt.
Een paar eerste programmer experimenten zijn al functioneel. De buitenlamp gaat nu automatisch aan en uit als de zon 6 graden onder de horizon staat. En een eerste opzet voor KNX Server heb ik inmiddels.
[ Bericht 2% gewijzigd door tnimble op 05-03-2007 19:01:18 ]