abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44990312
Binnenkort heb ik voor mijn eerste baan een 'orienterende gesprek' bij een bedrijf.
Dit gesprek zal ik voeren met 3 medewerkers van het bedrijf.

Wat kan ik hiervan verwachten?
Wat houd een orienterend gesprek in, puur persoonlijk of ?
ne okuyon, bokmu var?
pi_44990392
Jij maakt kennis met het bedrijf en zij maken kennis met jou. Niets bijzonders eigenlijk. Probeer gewoon te ontspannen, jezelf te blijven en dan komt het vast wel goed. Misschien vind jij het na die eerste kennismaking wel niets. Of juist wel. Succes
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_44990455
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:56 schreef Stuart het volgende:
Jij maakt kennis met het bedrijf en zij maken kennis met jou. Niets bijzonders eigenlijk. Probeer gewoon te ontspannen, jezelf te blijven en dan komt het vast wel goed. Misschien vind jij het na die eerste kennismaking wel niets. Of juist wel. Succes
Ik dacht zelf ook aan een kennis-making, maar om dit nou te doen met 3 medewerkers/personeel kwam wat eng over
ne okuyon, bokmu var?
pi_44990490
Een orienterend gesprek is waarschijnlijk je standaard sollicitatie. Dus zij willen graag zien wie jij precies bent, of ze je een aardige kerel vinden en of ze denken dat je het juiste karakter en motivatie hebt. De rest weten ze al van je cv...

Mijn tip: Goed je cv bekijken, weten waarom je gekozen hebt voor de verschillende opleidingen en kunnen uitleggen waarom je ook interesse hebt om meer te weten te komen over het bedrijf.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_44990517
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:57 schreef saban het volgende:

[..]

Ik dacht zelf ook aan een kennis-making, maar om dit nou te doen met 3 medewerkers/personeel kwam wat eng over
Zal iemand van P&O zijn, misschien een afdelingshoofd en nog iemand. Ik denk dat 2 meer gebruikelijk is maar zou gewoon afwachten aangezien ze het je wel vertellen wie ze zijn
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_44990524
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:57 schreef saban het volgende:

[..]

Nee, interviews heb je bijna nooit met maar 1 persoon, dat zou het wel erg persoonlijk maken. Twee of drie is heel normaal.
pi_44990623
Zij willen weten met wie ze te maken hebben en ze zullen waarschijnlijk iets vertellen over het bedrijf.

Waarschijnlijk zullen ze ook informeren naar een aantal competenties en informeren naar je opleiding etc etc
pi_44990646
"waar zie jij jezelf over vijf jaar" zul je ook wel gaan horen Moet je zeggen "op die stoel waar jij nu zit"
pi_44990694
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 22:58 schreef Drive-r het volgende:
Een orienterend gesprek is waarschijnlijk je standaard sollicitatie. Dus zij willen graag zien wie jij precies bent, of ze je een aardige kerel vinden en of ze denken dat je het juiste karakter en motivatie hebt. De rest weten ze al van je cv...

Mijn tip: Goed je cv bekijken, weten waarom je gekozen hebt voor de verschillende opleidingen en kunnen uitleggen waarom je ook interesse hebt om meer te weten te komen over het bedrijf.
Ik heb natuurlijk eerder al eens gesolliciteerd, ook gesprekken gehad, maar altijd kleine bedrijven waar je staand gesprekken had. Dus ook geen sollicitatie gesprek te nomen.

Vaak krijg je vragen zoals 'Heb jij nog vragen'. Om hier met nee te beantwoorden komt niet echt positief over, niet waar?
ne okuyon, bokmu var?
pi_44990713
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:01 schreef HeyFreak het volgende:
"waar zie jij jezelf over vijf jaar" zul je ook wel gaan horen Moet je zeggen "op die stoel waar jij nu zit"
Mag ik gelijk vertrekken
ne okuyon, bokmu var?
pi_44990717
Of ze vragen: "Wie is saban"

Ga dan niet antwoorden, dat je saban bent, dat je x jaar bent en dat je dit en dat hebt gedaan, want dat willen ze nu net niet weten, want dat staat wel op je CV
pi_44990773
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:03 schreef Rekkie het volgende:
Of ze vragen: "Wie is saban"

Ga dan niet antwoorden, dat je saban bent, dat je x jaar bent en dat je dit en dat hebt gedaan, want dat willen ze nu net niet weten, want dat staat wel op je CV
Ze willen natuurlijk horen wat je sterke punten zijn, wat je zwakke punten zijn.
Moeilijke vragen voor mij.
ne okuyon, bokmu var?
pi_44990822
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:02 schreef saban het volgende:

[..]

Ik heb natuurlijk eerder al eens gesolliciteerd, ook gesprekken gehad, maar altijd kleine bedrijven waar je staand gesprekken had. Dus ook geen sollicitatie gesprek te nomen.

Vaak krijg je vragen zoals 'Heb jij nog vragen'. Om hier met nee te beantwoorden komt niet echt positief over, niet waar?
Klopt, dan zou je weinig interesse tonen, vindt men. Goed, je kunt zelf vast wel wat vragen verzinnen toch? Je kunt bijvoorbeeld vragen wat de achtergrond is van je toekomstige collega's (qua studie bijvoorbeeld), etc...
pi_44990830
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:04 schreef saban het volgende:

[..]

Ze willen natuurlijk horen wat je sterke punten zijn, wat je zwakke punten zijn.
Moeilijke vragen voor mij.
Ik heb ooit geantwoord op zo'n vraag: Wat wil je (ik was pissig) nu weten van me?

Ik werd de volgende dag gebeld voor het 2e gesprek
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:08:04 #15
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_44990905
Laat ff weten hoe het verlopen is.
pi_44990943
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:05 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Klopt, dan zou je weinig interesse tonen, vindt men. Goed, je kunt zelf vast wel wat vragen verzinnen toch? Je kunt bijvoorbeeld vragen wat de achtergrond is van je toekomstige collega's (qua studie bijvoorbeeld), etc...
Meestal vertellen zij over het bedrijf.
Vertel jij over je zelf.
Aan het eind, heb jij nog vragen? Het moet dus inhoudelijk zijn. Om nou naar de achtergrond van mijn toekomstige collega's te vragen? Heeft dat uberhaupt wel te maken met het gesprek?

Wat zijn bijvoorbeeld 'goede' zwakke punten van je op te noemen?
ne okuyon, bokmu var?
pi_44991019
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:08 schreef saban het volgende:

[..]

Vertel jij over je zelf.
Aan het eind, heb jij nog vragen? Het moet dus inhoudelijk zijn. Om nou naar de achtergrond van mijn toekomstige collega's te vragen? Heeft dat uberhaupt wel te maken met het gesprek?

"ik ben soms tè perfectionistisch", maar die zullen ze wel zoooo vaak horen
pi_44991155
'Zwakke' punten moeten natuurlijk eigenlijk vooral niet zwak zijn. Even iedereen laten weten dat je geil wordt van je secretaresse heeft weinig nut...

Je hebt al meer gewerkt, neem ik aan? Heb je nooit tijdens een functionerings gesprek ofzo 'verbeter'-punten gekregen? Dan neem je lekker die, maar vertel je er wel direct bij dat je dit al enorm verbeterd hebt en in ziet dat je daardoor een stuk functioneler bent geworden.

"Een van mijn zwakke punten is dat ik altijd mijn mening vrij snel klaar heb. Ik heb in mijn vorige baan gemerkt dat dit soms enorm werd gewaardeerd en andere keren ik te vroeg mijn mening naar voren gebracht. Ik heb sindsdien mijn best gedaan om dit met name in teamverband te verbeteren en ben in gaan zien dat het enorm gewaardeerd wordt als ik tijdens groepsdiscussies mezelf wat meer op de achtegrond opstel, om vervolgens aan het einde helder conclusies te kunnen formuleren en zodoende mijn input op een meer effectieve manier te geven. "

Nou ja, dat soort crap gaat er vaak in als zoete koek...
pi_44991194
quote:

[..]

Vertel jij over je zelf.

Nou ja, het is toch leuk om te weten of er meer mensen van jouw opleiding werken bij dit bedrijf bijvoorbeeld? Verzin zoiets, iets wat je leuk vind om te weten en zei toch niet standaard in hun praatje hebben...
  woensdag 3 januari 2007 @ 23:30:06 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_44991650
quote:

[..]

Vertel jij over je zelf.

Ik zeg wel eens dat ik wat gaotisch over kom (dus niet dat ik het ben) en omdat ik dat weet van mij zelf ik juist heel georganiseerd te werk ga.

Ook zeg ik wel eens dat ik niet zo snel hulp vraag als ik ergens niet helemaal uit kom en dat ik dan eerst zelf probeer op te lossen. Dat ik daardoor soms wat laat om hulp vraag. Hier uit kunnen ze opmaken dat je zelfstandig kunt werken.

Een tip is om eens een mailtje rond te sturen naar vrienden die je (goed) kennen met de vraag positive en negative punten te noemen. Vaak kunnen anderen dat beter van je opnoemen dan jezelf.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_45053621
Op deze site kun je je gesprek trainen en staan er voorbeelden van antwoorden op vragen die kunnen worden gesteld.

http://intermediair.cre8ion.com/werknemer2/
pi_45069495
Probeer zelf ook wat vragen te stellen, dat eigen initiatief komt over het algemeen goed over. Veel succes!!
pi_45090056
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 12:27 schreef Katinkat het volgende:
Probeer zelf ook wat vragen te stellen, dat eigen initiatief komt over het algemeen goed over. Veel succes!!
Dat is het probleem.
Meestal krijg ik zowiezo al antwoord op al mijn vragen, en wat voor vragen moet ik nou stellen?
Voordat ik ergens solliciteer zoek ik uit wat voor bedrijf het is, visie etc.
ne okuyon, bokmu var?
pi_45096599
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:49 schreef saban het volgende:

[..]

Dat is het probleem.
Meestal krijg ik zowiezo al antwoord op al mijn vragen, en wat voor vragen moet ik nou stellen?
Voordat ik ergens solliciteer zoek ik uit wat voor bedrijf het is, visie etc.
Laat dan in elk geval blijken dat je je goed voorbereid hebt. Probeer daar dus wat over te zeggen. Tja en wat voor vragen je moet stellen, is voor mij lastig om te noemen; ik ken het bedrijf niet. maar vraag eens naar de bedrijfssfeer, de manier van leiding geven. Jij moet tenslotte passen binnen het team.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')