Wat Lucille vraagt...
![]()
Het hangt er inderdaad nogal vanaf hoeveel reiservaring je hebt en waar je precies heen wilt. Ik (vrouw) heb onder meer alleen gereisd in Zuid-Europa, Turkije, Egypte en Zuid-Amerika. Ik ben ook regelmatig alleen in Afrika. Veel mensen zien dat soort gebiden als veel te gevaarlijk, maar voor een groot deel is dat zeer overtrokken, zolang je tenminste zelf een beetje je hoofd erbij houdt. Overigens heb ik juist nooit enige moeite gehad met het reizen in Islamitische landen. Goed, ik was niet in Jemen of Saoudi-Arabië, maar in de meeste landen is het helemáál niet zo dat je als vrouw minder zou mogen. Het enige dat belangrijk is, is dat je je een beetje normaal kleedt (dus geen korte rokjes of topjes) en eerlijk gezegd ben ik nergens zo respectvol behandeld als in Turkije en Syrië bijvoorbeeld.
Waar je ook naartoe gaat: bereid je goed voor! Dat houdt in: op tijd checken hoe het zit met vaccinaties, geldzaken (waar en hoe kom je aan geld, wat kost het ongeveer) en visa; (veel) lezen, niet alleen over de mooie plekjes, maar ook over gewoonten, geschiedenis en eventuele gevaren (op dit forum zitten heel wat mensen die je recente info kunnen geven over allerlei gebieden); een goede verzekering nemen en als het éven kan een paar basiswoordjes van de taal leren. Dat maakt reizen niet alleen veel makkelijker, maar ook een stuk leuker.
Verder is mijn belangrijkste tip qua veiligheid (behalve het evidente: je spullen altijd in de gaten houden en niet met dure spullen lopen) om je tijd te nemen met het reizen. Je bent nooit zo'n gemakkelijke "prooi" als je totaal vermoeid, gedesoriënteerd en met al je spullen in een nieuwe stad in je reisgids staat te kijken. Voor grote steden trek ik vaak wat meer tijd uit: zo kun je een stad rustig aan leren kennen en zie je vanzelf waar je wel, en waar je beter niet heen kunt gaan. Als je dan ook nog zorgt altijd een beetje geld voor een nood-taxi te hebben kom je een heel eind. Natuurlijk kunnen er áltijd dingen misgaan, maar reizen alleen, of met twee meiden, hoeft geen enkel probleem te zijn!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.