abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 maart 2007 @ 13:48:37 #26
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_46903421
quote:
Op zondag 4 maart 2007 01:42 schreef Lucille het volgende:
Over het weer gesproken, technisch gezien heeft Antactica een woestijn klimaat gezien de geringe hoeveelheid neerslag die er valt.
Nou......



And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 4 maart 2007 @ 13:52:50 #27
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_46903515
Continent dat hoog op m'n wishlist staat. Ook meteen de duurste bestemming, zeg maar .
pi_46996915
Ik vind het een prachtig mysterisch continent. Het feit alleen dat er niemand woont en zo laat ontdekt werd. Komen er eigenlijk planten voor op Antarctica?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 20:32:10 #29
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_47241543
Interessant artikel, een nieuw fenomeen aan de noordpool?


Pole Shift Underway or Natural Phenomenon?


March 9, 2007
CBC News


Some Inuit say they hope scientists coming to Nunavut for research as part Of International Polar Year can help shed light on changes they're seeing in The sun - particularly, how it's been showing up more often in the usually Always-dark winters.
quote:
For the past several years, residents in the High Arctic have observed that:

The winter dark season is ending earlier than usual,

the sun coming up At a different place than what people are used to seeing.

"The people [are] talking about earlier sunrise, more light in the dark Season, instead of being more total darkness than before," Grise Fiord Resident Larry Audlaluk said Thursday, adding that he has heard similar Observations from people in other Far North communities.

"There are notices of more daylight earlier, and the dark season is not the Real dark season that we used to know."

A bit further south, Igloolik Mayor Paul Quassa said hunters have noticed The same phenomenon.

"This year, the sun started coming up so fast that it's almost like April When it's mid-February," he said.

Both Audlaluk and Quassa were part of an International Polar Year planning Workshop Thursday in Iqaluit.
lees verder
pi_47248148
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:12 schreef sjippen het volgende:
Ik vind het een prachtig mysterisch continent. Het feit alleen dat er niemand woont en zo laat ontdekt werd. Komen er eigenlijk planten voor op Antarctica?
Laat ontdekken, da's niet echt nieuw. Ene Abel Tasman heeft in 1642-1643 wat rondgevaren in de zuidelijke pacific. Hij ontdekt Tasmanie en Nieuw Zeeland, en ziet de Fiji eilanden. Maar Australie heeft hij niet gevonden (en hij heeft er zo ongeveer compleet omheen gevaren). Maar da's offtopic verder.
  donderdag 15 maart 2007 @ 12:24:40 #31
167723 sanni
Acima de seu
pi_47296824
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:12 schreef sjippen het volgende:
Ik vind het een prachtig mysterisch continent. Het feit alleen dat er niemand woont en zo laat ontdekt werd. Komen er eigenlijk planten voor op Antarctica?
Idd. zou jammer als zo een schitterend natuurgedeelte zou verdwijnen. Inzake plantengroei denk ik niet dat
je daarpalmbomen o.i.d zult vinden.
  Moderator vrijdag 30 maart 2007 @ 11:42:17 #32
8781 crew  Frutsel
pi_47824446
Texas Size Are of Antarctica is melting

HOUSTON - A Texas-sized area of Antarctica is thinning and could cause the world's oceans to rise significantly in the long-term, polar ice experts said in wrapping up a three-day conference.

"Surprisingly rapid changes" are occurring in Antarctica's Amundsen Sea Embayment, an ice drainage system that faces the southern Pacific Ocean, the experts said in a statement, adding that more study was needed to determine how fast it was melting and how much it could cause sea levels to rise.

The warning came Wednesday at the end of a conference of U.S. and European polar ice experts at the University of Texas in Austin

The scientists blamed the melting ice on changing winds around Antarctica that are causing warmer waters to flow beneath the ice shelves in the Amundsen Sea. The shelves hold back ice that is grounded on the continent and known as the West Antarctic Ice Sheet. Should the shelves collapse, grounded ice would start flowing into the sea much more rapidly, raising sea levels.

The wind change, they said, appeared to be the result of several factors, including global warming, ozone depletion in the atmosphere and natural variability.

The thinning in the two-mile-thick West Antarctic Ice Sheet is being observed mostly from satellites, but it is not known how much ice has been lost because data is difficult to obtain in the remote region, they said.

"The place where the biggest change is occurring is the Amundsen Sea Embayment," said Donald Blankenship of the University of Texas Institute for Geophysics.

"One, it's changing, and two, it can have a big impact," he said in a Webcast with a number of conference participants.


Antarctica's Amundsen Sea, seen in this 2002 satellite image, is covered by ice shelves that act as a buffer between the open ocean and the West Antarctic Ice Sheet

The West Antarctic Ice Sheet contains enough grounded ice to raise world sea levels close to 20 feet, the scientists said.

Other parts of the continent also were losing ice, Blankenship said, but generally not as quickly. The much larger East Antarctic Ice Sheet is considered much more stable.

The statement listed a number of consensus points reached at the workshop, among them:

"Satellite observations show that both the grounded ice sheet and the floating ice shelves of the Amundsen Sea Embayment have thinned over the last decades.
  • "Ongoing thinning in the grounded ice sheet is already contributing to sea-level rise.
  • "The thinning of the ice has occurred because melting beneath the ice shelves has increased, reducing the friction holding back the grounded ice sheet and causing faster flow."
  • "All of the ice on Earth contains enough water to raise sea level over 200 feet, with about 20 feet from Greenland and almost all of the rest from Antarctica," the scientists said in their statement. "Although complete loss of the Antarctic Ice Sheet is not expected, even a small change would matter to coastal populations."

    The experts stressed that further research should be made a priority, noting that the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change, in its landmark report last February, "could not provide a best estimate or an upper limit on the rate of sea-level rise in coming centuries because of a lack of understanding of the flow of the large ice sheets."
  • pi_48400509
    quote:
    Op zondag 4 maart 2007 02:03 schreef Light het volgende:
    Het weer van even geleden op de geografische zuidpool:
    [..]

    Bron voor actuele(re) gegevens.
    Zelfde bron, nieuwe gegevens:
    quote:
    Weerbericht werd uitgebracht 3 uren en 22 minuten geleden, om 17:50 UTC
    Wind 9 kt van noordoost
    Temperatuur -70°C
    Vochtigheid 137,428%
    Druk 959 hPa
    Zicht 9000 m
    Weinig wolken bij een hoogte van 305 m
    Weinig wolken bij een hoogte van 1829 m
    ijsnaalden
    Alleen weet ik niet of die luchtvochtigheid wel klopt. Of de meetapparatuur.
    pi_48400597
    Blijft een mooi gezicht
    There are only two pains in life. The pain of discipline and the pain of regret.
      maandag 30 april 2007 @ 17:21:30 #35
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_48866196
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 23:12 schreef sjippen het volgende:
    Ik vind het een prachtig mysterisch continent. Het feit alleen dat er niemand woont en zo laat ontdekt werd. Komen er eigenlijk planten voor op Antarctica?
    Ja, pas in 1840 zag James Ross als eerste het vasteland van Antarctica. James Cook was wel tot 71 graden zuiderbreedte gekomen, maar dankzij Ross en zijn ontdekking van de McMurdo Sound en de Bay of Whales, is de race naar de Zuidpool er 70 jaar later gekomen.

    Slechts een kleine algensoort komt voor, maar er groeit dus helemaal niks, en overleven er zelfs weinig tot geen bacterien. Je kunt dus een nat pak oplopen en er niks aan overhouden. Ook blijven je kleren zo goed als vers.

    Toerisme beperkt zich voornamelijk tot de Antarctische archipel, in het uiterste noordwesten, dichtbij Argentinie. Dan varen ze rondom wat eilanden, laten je een hut zien, wat bergen, wat zeehonden...

    Maar je wilt eigenlijk wel voet aan wal zetten, op het vasteland, en de vulkaan de Mt. Erebus zien, en Scott's hut bezoeken. Dan moet je naar de McMurdo Sound, de grootste nederzetting van wetenschappers (in de Antarctische zomer 4000 bewoners, 1000 in de winter). Maar hotels zijn er niet en men is streng op bezoekers, slechts 5% vd toeristen gaat hiernaartoe.

    Heb je 33,500 euro, kun je een achtdaagse (vlieg)trip boeken, die je gegarandeerd afzet op de geografische zuidpool, met bezoek aan de Scott-Amundsen basis (met giftshop). Later mag je dan nog een dag of 3 echt op survival, met een tent en een slee. Uiteraard doe je dit alleen in de maanden december-januari, als het weer goed is, daarvoor en daarna is te riskant.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Perico op 30-04-2007 17:36:15 ]
      maandag 30 april 2007 @ 17:28:05 #36
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_48866289
    Het mooie van het continent is, dat het het hoogst gelegen is op deze aarde. De bergen zijn even hoog als de Alpen en Amundsen en Scott moesten beiden tot 3600 meter hoogte klimmen over enorme woeste gletsjers en bergen, om tot het Zuidpool plateau te geraken, waar de Zuidpool op ligt.

    Dat weet bijna niemand, men heeft altijd dat idee van de Noordpool in gedachten: met een slee over de bevroren Arctic Ocean, vlak. Maar de Zuidpool ligt dus op een kleine 4 kilometer hoogte, wat nog eens de omstandigheden om te overleven extra bemoeilijkt.

    Ook ligt er een onbegaanbare bergketen (de Gamburtsev range) compleet onder een ijskap, die nog door niemand is gezien, ook zo hoog als de Alpen. En zijn er grote subglaciale meren.
    pi_48866312
    Wow. Tof. Hier wil ik zeker naar toe. Echter heb ik begrepen dat het me minimaal 5000 euro gaat kosten?
      maandag 30 april 2007 @ 17:32:28 #38
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_48866372
    quote:
    Op maandag 30 april 2007 17:29 schreef Stupiditeit het volgende:
    Wow. Tof. Hier wil ik zeker naar toe. Echter heb ik begrepen dat het me minimaal 5000 euro gaat kosten?
    Ja, de vliegreizen maken het duur en dat begint al met de lijndienst naar Zuid Amerika (want ik neem niet aan dat je Nieuw Zeeland als uitvalsbasis wil gebruiken). En vanaf Zuid-Amerika betreft het particuliere diensten met een piloot die je moet dokken en weinig passagiers, dus gaan de kosten omhoog. En als je de cruise naar de Antarctische archipel maakt vanaf Vuurland, betaal je veel voor het schip in kwestie. Dus ja, beneden de 5000 hoef je zeker niet op te rekenen.

    Maar men ziet er wel op toe dat je ook de goede kleren bij je hebt en heb je die niet, kun je meestal van de organisatoren ter plekke wat kopen. Tis wel de moeite waard natuurlijk, lijkt me echt schitterend.
    pi_48866473
    quote:
    Op maandag 30 april 2007 17:32 schreef Perico het volgende:

    [..]

    Ja, de vliegreizen maken het duur en dat begint al met de lijndienst naar Zuid Amerika (want ik neem niet aan dat je Nieuw Zeeland als uitvalsbasis wil gebruiken). En vanaf Zuid-Amerika betreft het particuliere diensten met een piloot die je moet dokken en weinig passagiers, dus gaan de kosten omhoog. En als je de cruise naar de Antarctische archipel maakt vanaf Vuurland, betaal je veel voor het schip in kwestie. Dus ja, beneden de 5000 hoef je zeker niet op te rekenen.

    Maar men ziet er wel op toe dat je ook de goede kleren bij je hebt en heb je die niet, kun je meestal van de organisatoren ter plekke wat kopen. Tis wel de moeite waard natuurlijk, lijkt me echt schitterend.
    Ik ben maar een arm mens nu. 10 jaar sparen dus

    Bedankt voor de info
      maandag 30 april 2007 @ 17:59:41 #40
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_48866893
    Hier zijn nog 2 links, voor de mensen die koste wat kost toch Antarctica willen bezoeken.

    Je moet dus besluiten, of je een cruise wil maken naar de Peninsular Region vanuit Ushuia, Zuid-Amerika, naar South Georgia en de Falklands en dergelijke. Het Antarctisch Schiereiland is vasteland, vol hoge bergtoppen en zeehonden.

    http://www.coolantarctica.com/Travel/antarctica_travel_home.htm

    Prijzen gaan toch naar de $ 7000 - 10.000 dollar voor 2 weken en je kunt beter op een klein schip zitten, want het landen van mensen aan wal is een riskante business -- boven de 100 man begint men er niet aan.

    Als je naar de Ross Ice shelf wil, en de grote basis van de McMurdo Sound, blijkt dit alleen mogelijk vanuit Nieuw Zeeland per schip.

    Maar heb je dus echt veel geld ($33.500), dan laat je je overal heen vliegen, ook naar 90 graden zuiderbreedte:
    http://www.adventure-network.com/subsubpage.asp?navid=1&id=41
      Moderator woensdag 16 mei 2007 @ 22:23:26 #41
    8781 crew  Frutsel
    pi_49461245
    WASHINGTON (Reuters) -- Vast areas of snow in Antarctica melted in 2005 when temperatures warmed up for a week in the summer in a process that may accelerate invisible melting deep beneath the surface, NASA said on Tuesday.

    A new analysis of satellite data showed that an area the size of California melted and then re-froze -- the most significant thawing in 30 years, the U.S. space agency said.

    Unlike the Arctic, Antarctica has shown little to no warming in the recent past with the exception of the Antarctic Peninsula, where ice sheets have been breaking apart.

    Son Nghiem of NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, and Konrad Steffen of the University of Colorado in Boulder measured snowfall accumulation and melt in Antarctica from July 1999 through July 2005.

    They found evidence of melting in several areas, including high elevations and far inland in January of 2005, when temperatures got as high as 41 degrees Fahrenheit (5 degrees Celsius).

    "Increases in snowmelt, such as this in 2005, definitely could have an impact on larger scale melting of Antarctica's ice sheets if they were severe or sustained over time," Steffen said in a statement.

    "Water from melted snow can penetrate into ice sheets through cracks and narrow, tubular glacial shafts called moulins," Steffen added.

    "If sufficient melt water is available, it may reach the bottom of the ice sheet. This water can lubricate the underside of the ice sheet at the bedrock, causing the ice mass to move toward the ocean faster, increasing sea level."


    Areas of snow melt, shown in yellow and red, as seen by NASA's QuikScat satellite in January 2005. The yellow line indicates shoreline.

    http://edition.cnn.com/20(...)ting.reut/index.html
      woensdag 23 mei 2007 @ 08:16:22 #42
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_49673720
    quote:
    Op zondag 4 maart 2007 01:42 schreef Lucille het volgende:
    Over het weer gesproken, technisch gezien heeft Antactica een woestijn klimaat gezien de geringe hoeveelheid neerslag die er valt.
    Neerslag is niet het enige dat het klimaat bepaald... Antarctica heeft een poolklimaat. Ook gekenmerkt door weinig regen, maar i.t.t. woestijn vooral gekenmerkt door zeer weinig dagen per jaar dat de temperatuur boven nul is (en er dus iets kan groeien).
    censuur :O
    pi_49715140
    quote:
    Argentinië: 25° W tot 74° W; overlapt de Chileense en Britse gebieden; Antártida Argentina opgeëist in 1943 als deel van de provincie Vuurland, Antarctica en Zuid-Atlantische eilanden.
    Australië: 160° O tot 142° O en 136° O tot 45° O; opgeëist in 1933 als het Australisch Antarctisch Territorium.
    Chili: 53° W tot 90° W; overlapt Argentijns en Brits gebied; vanaf 1940, zie het Chileens Antarctisch Territorium.
    Frankrijk: 142° O tot 136° O; Adelieland opgeëist in 1924 als deel van de Franse Zuidelijke Gebieden.
    Nieuw-Zeeland: 150° W tot 160° O; Ross Dependency opgeëist in 1923.
    Noorwegen: 45° O tot 20° O; opgeëist in 1938 als Dronning Maud Land, inclusief Peter I-eiland.
    Verenigd Koninkrijk: 20° W tot 80° W; overlapt Argentijns en Chileens gebied; opgeëist in 1908, zie het Brits Antarctisch Territorium.
    Het gebied tussen 90° W en 150° W is nog niet opgeëist.
    Zo ziet het er dus uit:


    Klik voor een groter exemplaar
    Of hier voor een nog groter exemplaar
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      vrijdag 25 mei 2007 @ 13:48:03 #44
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_49762124
    Hoe dan ook: Ik moet er niet aandenken als zo een heel stuk ijs losgeraakt,smelt en dan richting onze noordzee komt. Ik vrees dan het ergste en dan te bedenken dat onze regering met die betuttelende ambtenaren maar blijven volhouden dat onze dijken sterk genoeg zijn. Wat als die golven hoger zijn dan de verhoging die onze dijken hebben gekregen. Bedoel je verhoogt toch land ipv de dijken. Ik zie het al gebeuren. We verhogen onze dijken met 5 cm omdat dat wel voldoende is. Nee, goddammit,gewoon land verhogen!
      vrijdag 25 mei 2007 @ 15:16:45 #45
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_49765798
    quote:
    Op vrijdag 25 mei 2007 13:48 schreef sanni het volgende:
    Hoe dan ook: Ik moet er niet aandenken als zo een heel stuk ijs losgeraakt,smelt en dan richting onze noordzee komt. Ik vrees dan het ergste en dan te bedenken dat onze regering met die betuttelende ambtenaren [afbeelding]maar blijven volhouden dat onze dijken sterk genoeg zijn. Wat als die golven hoger zijn dan de verhoging die onze dijken hebben gekregen. Bedoel je verhoogt toch land ipv de dijken. Ik zie het al gebeuren. We verhogen onze dijken met 5 cm omdat dat wel voldoende is. Nee, goddammit,gewoon land verhogen!
    Wat een mooie collectie onzin
    censuur :O
      zaterdag 26 mei 2007 @ 10:42:30 #46
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_49786387
    Antartica is een boeiend continent
    Vooral Lake Vostok is intressant, want het meer is dmv een dikke ijslaag duizenden jaren van de buitenwereld afgesloten. Hoe heeft het leven zich daar ontwikkeld?
    Lake Vostok doet aan Europa, een maan van Jupiter denken, een maan met een grote oceaan onder een kilometers dikke ijslaag. Wetenschappers denken dat er een kans bestaat dat er in die oceaan leven aanwezig is.
    Terug naar Lake Vostok:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Vostok
    Are you nuts??
      zaterdag 26 mei 2007 @ 14:42:46 #47
    1593 Perico
    Serpent Rouge
    pi_49791656
    -89.2 °C (−128.6 °F)
    Vostok
    21 Juli 1983

    Dat is de laagste temperatuur gemeten op aarde!
    pi_50556993
    Momenteel -67 in Vostok
    quote:
    Zuid-Amerika in vrieskou

    De zuidelijke helften van Chili en Argentinie bevinden zich in de winter. In het Andesgebergte op zich niet zo bijzonder, maar de sneeuwlaag is inmiddels wel erg dik geworden.

    En dus is de weg tussen Mendoza (in Argentinie) en Valparaiso (aan de Chileense kust) deels ontoegankelijk geworden. Deze weg is te vinden iets ten noorden van de Chileense hoofdstad Santiago. Op sommige plekken ligt een sneeuwlaag van 6 meter en op de hoogste delen is het 's middags veelal 19 graden onder nul. Tel daarbij op een ijzige westenwind, en de gevoelstemperatuur komt niet boven de -25 graden. Men is met man en macht aan het sneeuwschuiven, maar aangezien de sneeuw op het asfalt is aangekoekt en verijst, is het uitermate lastig om het goed schoon te krijgen. En dus staan er al 3000 vrachtwagens stil, een dag of 4, op de weg. Nog eens 830 staan er geparkeerd op stranden en veel vrachtverkeer wacht op de parkeerplaatsen van de bijbehorende bedrijven totdat ze weer aan de slag kunnen.

    De kou is afkomstig van de Zuidpool. Daar is het nu hartje winter en geregeld breekt er een koudegolf noordwaarts uit. Een paar weken geleden was dat bijvoorbeeld het geval in Zuid-Afrika. In Kaapstad stormde het toen en viel er veel regen bij amper 8 graden 's middags. Verder de hoogvlakten op viel er sneeuw en was het winter. Ook de struisvogels hadden er last van. Een kop in een krant aldaar luidde:

    SNERPENDE KOUE EIS HONDERD VOLSTRUISIES

    Het probleem was vooral de plotselinge kou-inval. Gewoonlijk wordt het geleidelijk kouder, maar die keer ging het heel snel. Op lagere hoogten viel dagenlang regen. De krant schreef: "Hulle sit almal op 'n bondel bymekaar en vreet nie. Als die reen bietjie ophou, vreet hulle, maar sodra dit weer begin reen, gaan volstruisies weer dig teen mekaar."

    In de zeer dik besneeuwde delen van Argentinie en Chili is inmiddels de noodtoestand afgekondigd. In de laaglanddelen is het 'gewoon kil', met maxima die in Buenos Aires tussen 8 en 13 graden liggen. Overigens is de gemiddelde maximumtemperatuur voor deze tijd van het jaar in die mega-stad zo'n 13 a 14 graden. De bergpas waar het west-oost verkeer overheen moet, ligt op bijna 4 kilometer hoogte en daar heerst uiteraard een heel ander klimaat, een bergklimaat met koude winters.

    Voorlopig blijft de kou het zuiden van Zuid-Amerika binnenglijden. In eerste instantie lijkt er vooral sneeuw te vallen in het westen van Patagonie (het uiterste zuiden), vanaf dinsdag gaan er in de hele Andes weer meerdere sneeuwbuien vallen. De grens met kou ligt ongeveer over Buenos Aires. Ten noorden daarvan is het mild, ten zuiden van Buenos Aires is het koud.
      zondag 17 juni 2007 @ 23:25:55 #49
    132605 kawotski
    Il Dottore
    pi_50562028
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 21:33 schreef aloa het volgende:
    Momenteel -67 in Vostok
    [..]
    Die global warming ook altijd.. veel te warm daar
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
      maandag 18 juni 2007 @ 12:47:36 #50
    176420 Dibble
    Neqschot...?
    pi_50573687
    heb je er ook yeti's rondlopen?
    *Hosselcopter*
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')