abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44936587
Ik heb even een vraagje over deze twee luchthavens.
Zoals je wellicht weet zijn daar redelijk veel low budget airlines gevastigd, met name Ryanair die op Eindhoven zit, en Transavia op beide. Nu vlieg ik met Transavia, en transavia vliegt allebei op die bestemming.

De vraag luid:

Wat zijn de verschillen tussen Eindhoven Airport en Rotterdam Airport?
Welke luchthaven is groter kwa terminal Rotterdam, of Eindhoven?
Hoe zit het met de comfort op de luchthavens?

Ik heb horen zeggen dat Eindhoven airport altijd in de nacht gesloten is terwijl dit in Rotterdam 24/7 open is.
pi_44936609
Ik zou eerder naar prijs en afstand kijken, dan naar comfort en terminalgrootte...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  dinsdag 2 januari 2007 @ 11:46:20 #3
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_44936795
Op Eindhoven is een zeer sobere wachtruimte en restauratie, stelt niet zoveel voor. Rotterdam is qua voorzieningen hetzelfde, ik vind het alleen meer sfeer hebben.

Maar goed, verder wat Harmen1984 zegt .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_44936849
Eindhoven is tegenwoordig de 2e luchthaven van nederland.
Maargoed, gewoon even kijken wat het dichtste bij voor je is.
pi_44936980
Rotterdam én Eindhoven zijn allebei wat sober als je het vergelijkt met Schiphol. Rotterdam is naar ik me kan herinneren iets moderner!
pi_44937049
Eindhoven heeft een grotere mooie wachtruimte dan Rotterdam, maar beide zijn heel erg functionele luchthaven waar je liever niet al te lang verblijft.

Beide luchthavens gaan 's nachts dicht en allebei kun je ze met een milieuvriendelijke bus bereiken. Rotterdam ligt iets dichter bij de stad, maar in beide gevallen doe je er ongeveer 20 minuten over vanaf het NS station. Beide bussen rijden elke 10 minuten, behalve op zondag, dan rijdt de bus in Eindhoven elke 30 minuten. Parkeren is ook bij beide vrijwel gelijk.

Ik zou dus maar gaan voor degene die voor jou het makkelijkste te bereiken is
  Moderator dinsdag 2 januari 2007 @ 12:06:17 #7
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_44937167
Ik weet niet hoe het in Eindhoven is (dat ga ik volgende week ontdekken), maar Rotterdam was super-efficiënt: létterlijk binnen 5 minuten na het verlaten van het vliegtuig, zat ik alweer in mijn auto.
Op Schiphol heb je dan net de eerste loopband achter de rug.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_44937180
Toevallig genoeg is de afstand zowat het zelfde.
Het schijnt dat Eindhoven een splinter nieuwe terminal heeft. Maar wat kan ik daarvan verwachten?

EDIT: ik heb effe op de site van rotterdam airport gekeken en er staat het volgende.
quote:
Huidig nachtregime in hoofdlijnen
Rotterdam Airport is als internationale luchthaven 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar geopend. 's Avonds en 's nachts is een aantal beperkingen van toepassing.


[ Bericht 57% gewijzigd door F04 op 02-01-2007 12:12:36 ]
pi_44937383
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:06 schreef F04 het volgende:
Toevallig genoeg is de afstand zowat het zelfde.
Het schijnt dat Eindhoven een splinter nieuwe terminal heeft. Maar wat kan ik daarvan verwachten?
Een verslechtering ten opzichte van de oude. Nu is er veel TL-licht, harde stoeltjes en een duur grab-and-fly winkeltje en een tijdschriftkiosk waar je ook nog klompen, Delfts Blauw en stroopwafels kunt kopen.

Het ziet er wel mooi uit en is zeker functioneel, maar prettig is het er niet. Rotterdam is overigens niet veel beter, daar zit je weer - als het er erg druk is, en dat is het er als er 2 vliegtuigen moeten vertrekken - in de rook op het 'terras' van het restaurant / bar. Ook in Rotterdam is er een souvenir en taxfree winkeltje.

Als de afstand hetzelfde is, dan zou ik voor Eindhoven kiezen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 12:16:09 #10
56875 dalet
zoekt altijd de grens op :)
pi_44937395
Ben zelf vorig jaar met Transavia naar Nice geweest vanaf Rotterdam, en heb totaal geen klachten. Alles ging vlot (zowel heen als terug) en heb me eigenlijk geen moment verveeld.

Mijn mening is natuurlijk gebaseerd op 1 vliegveld, maar ik was over deze tevreden, dus kies ik deze.
If it ain't Dutch... It ain't much!
pi_44937443
Allebei de luchthavens zijn ook evengroot dan kwa gebouw?
pi_44937450
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:06 schreef Gert het volgende:
Ik weet niet hoe het in Eindhoven is (dat ga ik volgende week ontdekken), maar Rotterdam was super-efficiënt: létterlijk binnen 5 minuten na het verlaten van het vliegtuig, zat ik alweer in mijn auto.
Op Schiphol heb je dan net de eerste loopband achter de rug.
Op Eindhoven waren ze de nieuwe bagage al aan het inladen voordat ik uitgestapt was... efficiënter kan bijna niet. En ook duur sta je dus in een paar tellen buiten.
pi_44937496
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:18 schreef F04 het volgende:
Allebei de luchthavens zijn ook evengroot dan kwa gebouw?
Nee, Eindhoven is nu een stuk groter en ziet er meer uit als een soort mini-Schiphol aan de binnenkant, maar dan zonder rolpaden en pieren.

pi_44937521
Dat er geen avio bruggen zijn vind ik wel jammer. Want als het regent of sneeuw, of het is ijskoud wil je natuurlijk niet buiten lopen.

Ik hoop dat er nog uitbreidingen geplant staan. Want ik vind die 'glas'look best mooi.
pi_44937593
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:21 schreef F04 het volgende:
Dat er geen avio bruggen zijn vind ik wel jammer. Want als het regent of sneeuw, of het is ijskoud wil je natuurlijk niet buiten lopen.
Die zullen er niet komen op dit soort luchthaven, want die zijn veel te duur en het kost te veel tijd. Op Schiphol moet je voor de low-cost vluchten ook over het platform lopen tegenwoordig.
pi_44937702
Als je met de auto gaat, is Rotterdam wél beter te bereiken. Je neemt de afslag Rotteradm Airport....en Voila.....Je bent er!
  Moderator dinsdag 2 januari 2007 @ 12:29:57 #17
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_44937733
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:15 schreef DutchTrain het volgende:
Als de afstand hetzelfde is, dan zou ik voor Eindhoven kiezen.
Ik vond op zich het aanvliegen op Rotterdam wel heel gaaf. Je zag de stad met zijn hoogbouw prachtig liggen aan de Maas, en ook Den Haag met de zee op de achtergrond was heel goed te zien.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_44937762
Bij Eindhoven word je als het iets te ver wandelen is gewoon met een bus naar het vliegtuig gebracht.
Verder kun je vanaf het station in Eindhoven Centrum met een directe buslijn heen en terug naar Airport, duurt iets van 25 minuten over een aparte busstrook.
qua comfort hoef je weinig te verwachten, maar het is in elk geval al stukken beter als die oude houten keet die ze een paar jaar terug hadden voor Sabena-reizigers hehe.
pi_44937800
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:28 schreef mzungu het volgende:
Als je met de auto gaat, is Rotterdam wél beter te bereiken. Je neemt de afslag Rotteradm Airport....en Voila.....Je bent er!
Is bij Eindhoven ook zo. Moet je natuurlijk wel braaf de bordjes volgen en niet een afslag missen en dan heel het industrieterrein plus aanliggende woonwijken gaan bezichtigen..
pi_44937874
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:29 schreef Gert het volgende:
Ik vond op zich het aanvliegen op Rotterdam wel heel gaaf. Je zag de stad met zijn hoogbouw prachtig liggen aan de Maas, en ook Den Haag met de zee op de achtergrond was heel goed te zien.
Dat is absoluut waar.. één keer met zonsopkomst en laaghangende bewolking over Rotterdam gevlogen, waarbij alleen de 80m+ gebouwen zichtbaar waren... heel bijzonder om dan al die schoorstenen in de haven te zien.
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:31 schreef Sputnik het volgende:
Bij Eindhoven word je als het iets te ver wandelen is gewoon met een bus naar het vliegtuig gebracht.
Dat doen ze denk ik niet meer. Op Rotterdam deden ze het wel een keer, voor een afstand van wel 30 meter... maar ja, regels zijn regels
  Moderator dinsdag 2 januari 2007 @ 13:11:54 #21
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_44938533
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 12:31 schreef Sputnik het volgende:
het is in elk geval al stukken beter als die oude houten keet die ze een paar jaar terug hadden voor Sabena-reizigers hehe.
Zoiets als dit?

"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_44938995
Wat een gaar kot zeg.
pi_44939091
Plattegrond ROTTERDAM Airport.


Plattegrond Eindhoven Airport (nieuwe terminal)

Die nieuwe terminal heeft trouwens 2 verdiepingen.






Op airport Twente kan een 747 landen. Ze hebben een best lange baan.
Alleen het gebouw ziet er niet uit als een luchthaven.




http://nl.wikipedia.org/wiki/Enschede_Airport_Twente
pi_44941226
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 13:34 schreef F04 het volgende:
Plattegrond Eindhoven Airport (nieuwe terminal)
Die nieuwe terminal heeft trouwens 2 verdiepingen.
Beneden is het gedeelte waarvandaan je vertrekt. Boven is meer voor bezoekers (restaurant en uitzichtterras)
quote:
Op airport Twente kan een 747 landen. Ze hebben een best lange baan.
Alleen het gebouw ziet er niet uit als een luchthaven.
Op Eindhoven (=militaire basis) en Rotterdam ook. Alleen moet een 747 op Rotterdam wel zonder passagiers en bagage vertrekken... (in maart 2005 stonder er een paar op Rotterdam, vanwege de sneeuw op Schiphol)
pi_44948853
Kan de 747 soms niet met volle bak landen/vertrekken op Rotterdam?
Bij twente kan het wel, ook bij Eindhoven, want die hebben lange banen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:28:35 #26
94688 EagleJ
United will stand!
pi_44949649
(relatief) korte start- en landingsbaan op Zestienhoven (1900 meter) maakt dat de grotere toestellen aan beperkingen onderhevig zijn bij vertrek vanaf dat vliegveld; Eindhoven en Twente hebben (als militaire vliegvelden) langere start- en landingsbanen voor grote (vooral militaire) toestellen.
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
pi_44961335
Oh, zo. Dus volle boeing 747's is dus niet mogelijk in Rotterdam.
Hoelang moet een runway dan minimaal zijn om een volgeladen 747 af te handelen voor takeoff/landing?
Dus weer eigelijk een voordeel voor Eindhoven. Ze zijn wel voorbereid op de toekomst.
Ik vind zelf dat een luchthaven zich een echte luchthaven mag noemen als het airbridges heeft, en wat eet en drink geledigheden, en wat winkels om te shoppen. Want je moet tenslotte wel een paar uurtjes wachten op 't vliegveld totdat je het vliegtuig in mag.

Het is toch hardstikke raar als je naar je vliegtuig moet lopen als het regent en ijskoud is.
Stel dat het regent, dan vind je het toch ook niet lekker om met je natte jas in een vliegtuig te gaan. Of je komt uit het vliegtuig en je krijg gelijk een koud gevoel, maar in de zomer kan het wel, dan is het voor mij zelf geen probleem.

In Keulen en andere Duitse luchthavens hebben ze dit allemaal wel .

Nog even een vraagje, heeft er iemand nog meer foto's/ervaringen van beide regionale luchthavens?
Ik zou wel wat meer over de luchthavens te weten willen komen.
pi_44964787
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 00:53 schreef F04 het volgende:
Oh, zo. Dus volle boeing 747's is dus niet mogelijk in Rotterdam.
Hoelang moet een runway dan minimaal zijn om een volgeladen 747 af te handelen voor takeoff/landing?
Dus weer eigelijk een voordeel voor Eindhoven. Ze zijn wel voorbereid op de toekomst.
Ik vind zelf dat een luchthaven zich een echte luchthaven mag noemen als het airbridges heeft, en wat eet en drink geledigheden, en wat winkels om te shoppen. Want je moet tenslotte wel een paar uurtjes wachten op 't vliegveld totdat je het vliegtuig in mag.
De toekomst zit juist in middelgrote vliegtuigen voor dit soort luchthavens. Een 747 krijg je nooit vol met de mensen die rond Eindhoven wonen. Ook korte incheck- en wachttijden zijn de toekomst, of eigenlijk al de realiteit op dit soort luchthavens, dus zijn winkels en alle overbodige luxe niet noodzakelijk.
  Moderator woensdag 3 januari 2007 @ 13:26:06 #29
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_44970257
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 08:41 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

De toekomst zit juist in middelgrote vliegtuigen voor dit soort luchthavens. Een 747 krijg je nooit vol met de mensen die rond Eindhoven wonen. Ook korte incheck- en wachttijden zijn de toekomst, of eigenlijk al de realiteit op dit soort luchthavens, dus zijn winkels en alle overbodige luxe niet noodzakelijk.
Inderdaad. De "toekomst" is zeker niet de ouderwetse teringherrie die een 747 maakt.

En Schiphol is maar irritant groot en druk, vind ik. Een dergelijke grote luchthaven is alleen leuk als je úren moet wachten op je transfer. Voor een simpel vluchtje naar Berlijn of Londen vertrek ik liever vanaf een kleinere luchthaven. En ik kom daar ook liever weer aan, in plaats van nog 25 minuten vanaf de Polderbaan te moeten taxiën.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_44994479
R'dam heeft wel maar 2 baggage banden.
pi_44997414
zozo F04, jij bent wel echt iemand van de x vs. y heh
Ik steek je moeder in de fik!
  Moderator donderdag 4 januari 2007 @ 09:50:09 #32
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_44997905
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 00:57 schreef F04 het volgende:
R'dam heeft wel maar 2 baggage banden.
Ik zou Eindhoven dan ook maar links laten liggen, en lekker naar Schiphol gaan. Daar hebben ze álles waar jij zo op kickt.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_44998000
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 09:05 schreef cheukert het volgende:
zozo F04, jij bent wel echt iemand van de x vs. y heh
Inderdaad! Ik ben altijd opzoek naar het beste.
pi_44998015
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 09:50 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik zou Eindhoven dan ook maar links laten liggen, en lekker naar Schiphol gaan. Daar hebben ze álles waar jij zo op kickt.
Nee, want dat is niet mijn vraag
pi_44998416
Bah bagagebanden. Een echte reiziger pakt natuurlijk zelf zijn bagage uit het vliegtuig, of zit er de hele reis op

PS Eindhoven heeft ook maar twee bagagebanden.
pi_45062245
Heeft iemand wel eens gegeten op Eindhoven Airport of Rotterdam Airport? Ik eet graag uitgebreid voor mijn vlucht, omdat ik het eten in het vliegtuig niet zo lekker vind. Wat zijn de mogelijkheden voor een volledige maaltijd? Of kan ik beter in de stad eten voor ik naar de luchthaven vertrek?
pi_45067164
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 00:54 schreef jaco het volgende:
Heeft iemand wel eens gegeten op Eindhoven Airport of Rotterdam Airport? Ik eet graag uitgebreid voor mijn vlucht, omdat ik het eten in het vliegtuig niet zo lekker vind. Wat zijn de mogelijkheden voor een volledige maaltijd? Of kan ik beter in de stad eten voor ik naar de luchthaven vertrek?
Voor ieder vliegveld geldt......In de stad heb je altijd en immer beter en waarschijnlijk ook goedkoper eten. Dus zou ik lekker in de stad gaan eten en dan afzakken richting vliegveld.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_45068097
Ik zou gewoon kiezen voor het dichtsbijzijnde als het niet uitmaakt qua prijs. Ik ben paar jaar geleden via Rotterdam geweest, dat was wel goed te doen. En ik ben paar maanden geleden via Eindhoven geweest, maar dat is allemaal onwijs nieuw. Alles ziet het heel goed uit (behalve plafond ) en het eten is er goed, gewoon wokgerechten enz. Maar zolang ben je niet op zon klein vliegveld dus ik zou eerst voor reisafstand gaan.
pi_45082620
Wat een heisa om een vliegveld zeg. Kies gewoon het vliegveld waar de vlucht het goedkoopst is en wat voor jou het makkelijkst te bereiken is. Als Rotterdam 20 euro duurder is maar Eindhoven heeft een grotere terminal dan wist ik het wel.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_45086640
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 00:54 schreef jaco het volgende:
Heeft iemand wel eens gegeten op Eindhoven Airport of Rotterdam Airport? Ik eet graag uitgebreid voor mijn vlucht, omdat ik het eten in het vliegtuig niet zo lekker vind. Wat zijn de mogelijkheden voor een volledige maaltijd? Of kan ik beter in de stad eten voor ik naar de luchthaven vertrek?
In beide gevallen zit het restaurant alleen voor de security, dus daar moet je wel rekening mee houden als je er wat wil eten. Op Rotterdam zit een vrij standaard restaurant met een betaalbaar dagmenu.
Na de security zit er op Rotterdam nog een zelfbedienings'restaurant' en op Eindhoven alleen een 'grab-and-fly'
pi_45087205
Rotterdam stelt niet zoveel voor... een lange schuur met 6 deuren waar de gatenummers boven staan, meer is het eigenlijk niet.
Vorig jaar moest ik om 7 uur 's ochtends daarvandaan vliegen en omdat er zo vroeg geen bus ging, heb ik de nacht op het vliegveld doorgebracht... da's niet zo aan te raden, want er is dan helemaal niemand, alleen blijft het licht wel de hele nacht aan. Maar toen ik eindelijk kon inchecken was ik zo bij het vliegtuig en op de terugweg was je in 5 minuten buiten met je bagage.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_45090274
Dus jullie willen hiermee zeggen dat Schiphol veel beter is dan eindhoven of R'dam?
pi_45091363
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:54 schreef F04 het volgende:
Dus jullie willen hiermee zeggen dat Schiphol veel beter is dan eindhoven of R'dam?
Nee, anders. Je kan de bakker op de hoek ook niet met de supermarkt vergelijken.
pi_45092660
Maar de bakker is wel meestal duurder dan de supermarkt.
  Moderator zaterdag 6 januari 2007 @ 23:16:14 #45
45833 crew  Fogel
pi_45093224
Je bent alleen op het vliegveld om je in te checken, even te wachten (bij voorkeur zo kort mogelijk) en dan daarvandaan weg te vliegen.
Tenzij je van plan bent enorme hoeveelheden tax-free artikelen te shoppen, of zin hebt om vertekkende vliegtuigen te zien rijden en opstijgen, maakt het niet uit waarvandaan je vertrekt. Op de kleine vliegvelden ben je sneller klaar omdat er minder te doen is, en op schiphol is meer te doen en duurt alles langer... het is maar wat je wil. Je kan ook uitsluitend naar de ticketprijs kijken als het qua afstand naar het vliegveld of qua vliegtijd allemaal niks uitmaakt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2025:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_45096395
Eindhoven is veel veel en veel kleiner dan schiphol.
Voor de luchtvaart maatschappijen moeten daarom ook veeeel minder luchthavengeld betalen aan de luchthaven dan op schiphol.

Dus tickets op eindhoven zijn goedkoper.
pi_45155357
quote:
Op zondag 7 januari 2007 00:49 schreef F04 het volgende:
Dus tickets op eindhoven zijn goedkoper.
Dit is wel erg makkelijk geconcludeerd. Misschien wordt dit kostenvoordeel helemaal niet doorgegeven aan de klant. Ook is het mogelijk dat de prijs omhoog moet omdat er minder tickets in Eindhoven worden verkocht dan in Amsterdam. Als je rond Amsterdam woont, ga je liever naar Schiphol en er wonen eenmaal meer mensen rond Amsterdam dan rond Eindhoven.
pi_45168334
Eindhoven is overzichtelijk en goed geregeld. Goede optie dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')