abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44918304
Voor een recept heb ik verse koriander nodig. Bij de AH is dit wel te krijgen, maar relatief stervensduur. Bij turkse winkeltjes is goedkoop aan oa dille te komen (dikke bos voor 1.50 ofzo), maar koriander ben ik er nog nooit tegen gekomen. iemand suggesties?
pi_44918518
Bij de Jumbo heb je wel hele verse. Maar over de prijs durf ik niks te zeggen
pi_44918576
De Turk. Hebben het vrijwel allemaal en het kost er bijna niets
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_44918652
Volgens mij kan je het idd gewoon bij de Turk krijgen. En anders op de markt.
In de supermarkt is het vaak goedkoper om een hele plant te kopen. Da's ook nog eens meer en verser dan een los bosje uit de koeling.
pi_44926765
Is koriander niet meer iets dat in de aziatische keuken gebruikt wordt? Misschien een nog oosterse toko dus dan de turk.
(Koriander = Chinese peterselie)
Hypermediocrity
  maandag 1 januari 2007 @ 22:15:58 #6
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_44926826
Op de markt..
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_44926932
bij de Toko,

en het wordt idd in de aziatische keuken gebruikt (veel zelfs)
  maandag 1 januari 2007 @ 22:38:29 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44927638
quote:
Op maandag 1 januari 2007 17:51 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
De Turk. Hebben het vrijwel allemaal en het kost er bijna niets
Idd, dat geld trouwens ook voor de andere verse groenten en kruiden
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44934180
Ten Kate markt als je in A'dam woont, anders probeer verschillende toko's er moet er 1 zijn die het heeft, het wordt heel veel gebruikt in Indiase gerechten.
pi_44937771
toko, markt en turk. In die volgorde haal ik het ook altijd.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  dinsdag 2 januari 2007 @ 17:02:40 #11
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44945418
Koriander wordt ook gebruikt in de Mexicaanse keuken.... Kan me niet voorstellen dat ze het niét hebben bij de Turk, maar de toko of de markt zijn andere goede opties. Overigens vries ik grote hoeveelheden koriander (of andere kruiden) vaak zelf in: eerst even hakken en dan in een bakje of bekertje in de vriezer (niet aanstampen )
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_44945587
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 17:02 schreef Hik het volgende:
Koriander wordt ook gebruikt in de Mexicaanse keuken.... Kan me niet voorstellen dat ze het niét hebben bij de Turk, maar de toko of de markt zijn andere goede opties. Overigens vries ik grote hoeveelheden koriander (of andere kruiden) vaak zelf in: eerst even hakken en dan in een bakje of bekertje in de vriezer (niet aanstampen )
thanks voor de tip ik koop wel vaker bosjes en moet dan vaak toch wat weggooien omdat het oud wordt. ik ga het proberen, dat invriezen

het is ook voor een mexicaans gerecht. ben ff de naam kwijt, maar advocado, koriander, tomaat, ui, azijn en groene pepertjes, allen gemixed voor over de sla. heb het eens gegeten over een 'mexicaanse' salade. omg dat was lekker
pi_44949902
in Mexico noemen ze het cilantro misschien dat dat zinnig is om te weten
  woensdag 3 januari 2007 @ 05:17:32 #14
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44964109
Koriander wordt rijkelijk op de Shish-kebab van de Turk gegooid, dus ik neem aan dat ze dat daar wel hebben
Confidence through competence
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:36:39 #15
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44966033
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 17:08 schreef GlimVlinder het volgende:
het is ook voor een mexicaans gerecht. ben ff de naam kwijt, maar advocado, koriander, tomaat, ui, azijn limoensap en groene pepertjes jalapeñopepers, allen gemixed
Guacamole
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_44966439
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:36 schreef Hik het volgende:

[..]

Guacamole
ow jeej.. nog een ingredient... ook bij de turk?
pi_44967209
Nee, het recept dat je opnoemt heet zo.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:46:31 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44970859
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:59 schreef GlimVlinder het volgende:

[..]

ow jeej.. nog een ingredient... ook bij de turk?
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:16:40 #19
97745 Thorical
finding a way
pi_44971705
Ooit wel eens bij de Marokkaanse buurtsuper gekeken? Je hebt grote kans dat ze het daar wel verkopen.
pi_44972506
Mijn ervaring is dat koriander bij de lokale toko het goedkoopst is en dan krijg je niet twee lullige stengeltjes zoals bij AH.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_44973193
Koreander in een Mexicaans gerecht?? Klinkt als fusion-keuken, maar goed.

Bij de Toko koop je voor 1,29 een halve kilo koreanderzaad. Dat strooi je overal rond; je achtertuin, je volkstuin, dat braakliggende stukje grond bij het station, de tuin van de buren, een potje op de vensterbank - overal dus.
Dat spul komt dus overal gratisch en voor nieks op en dan hoef jij er nooit meer voor naar de supermarkt.
Wel om de 2 maanden even opnieuw strooien want het schiet door, en de kleine plantjes zijn lekkerder dan de doorgeschotenen.
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:18:51 #22
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44973740
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:01 schreef mgerben het volgende:
Nope!

Koriander is een zeer geliefd ingrediënt in de Mexicaanse keuken!

[ Bericht 5% gewijzigd door Hik op 03-01-2007 15:23:37 (korinader ?!!?) ]
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:22:45 #23
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_44973879
Bij de Appie en vast ook andere supermarkten heb je ook zo'n merk met verse kruiden ingevroren in doosjes. Daregal heet het. Er is ook een koriandervariant van.
pi_44974025
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:22 schreef Aventura het volgende:
Bij de Appie en vast ook andere supermarkten heb je ook zo'n merk met verse kruiden ingevroren in doosjes. Daregal heet het. Er is ook een koriandervariant van.
nog nooit gezien.

nu wel 2 bosjes a 35 eurocent bij de turk. wel kleine fuckbosjes, maar vooruit, bij de appie hak voor 1 zo'n bosje 1 nog wat betaald.
pi_44977166
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:01 schreef mgerben het volgende:

Bij de Toko koop je voor 1,29 een halve kilo koreanderzaad. Dat strooi je overal rond; je achtertuin, je volkstuin, dat braakliggende stukje grond bij het station, de tuin van de buren, een potje op de vensterbank - overal dus.
Dat spul komt dus overal gratisch en voor nieks op en dan hoef jij er nooit meer voor naar de supermarkt.
Wel om de 2 maanden even opnieuw strooien want het schiet door, en de kleine plantjes zijn lekkerder dan de doorgeschotenen.
gast, het is Ja Nu Ari
trouwens korianderzaad dat voor consumptie wordt verkocht is waarschijnlijk a) oud en b) bewerkt en zal dus waarschijnlijk nooit ontkiemen.
pi_44977276
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:22 schreef Aventura het volgende:
Gevriesdroogde kruiden zijn dat.
Zijn niet slecht (kwaliteit zeg maar tussen vers en gedroogd in)
  woensdag 3 januari 2007 @ 17:03:50 #27
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44977516
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 16:57 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

Gevriesdroogde kruiden zijn dat.
Zijn niet slecht (kwaliteit zeg maar tussen vers en gedroogd in)
Gevriesdroogd is (volgens mij) wat anders. Dat koop je namelijk in potjes tussen de gewone kruiden. Die bakjes van Daregal zijn verse, ingevroren kruiden. Nog net een stapje smakelijker dan gevriesdroogd dus.
  woensdag 3 januari 2007 @ 17:05:56 #28
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44977572
Vriesdrogen in de Wiki:
quote:
Het principe van vriesdrogen is dat door de lage temperatuur de watermoleculen worden opgenomen in ijskristallen, waardoor de lucht extreem droog wordt en water aan het te vriesdrogen product of object wordt onttrokken. Dit proces is gebaseerd op het verschijnsel van sublimatie: het direct overgaan van vaste vorm naar damp.

Deze methode van drogen gebruikt voor bijvoorbeeld het produceren van oploskoffie of soep-uit-een-zakje en bij het conserveren van levensmiddelen en geneesmiddelen (met name poeder voor injecties en infusen). Ook wordt de techniek gebruikt bij het verwijderen van water uit voorwerpen die door water zijn aangetast, zoals bluswater uit unieke boeken na een brand.

Voordelen van het vriesdrogen van levensmiddelen:

de smaak blijft beter behouden.
volume neemt af.
gewicht neemt af.
de houdbaarheid wordt aanzienlijk langer.
Algemeen voordeel van het vriesdrogen:

Conservering: Micro-organismen zoals bacteriën kunnen niet leven in een omgeving met een groot gebrek aan water.
Nadelen van het vriesdrogen:

Het materiaal waaraan water wordt onttrokken ondergaat vaak een verandering in de structuur.
Voor veel doeleinden is het proces relatief duur in vergelijking met andere conserveringsmethoden zoals luchtdichte verpakking.

Dat is inderdaad ook een groot verschil met invriezen: bij vriesdrogen wordt water onttrokken (es dus lekkere sappen), bij invriezen niet (hopelijk).
pi_44977653
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 16:54 schreef brrrrrrt het volgende:

[zellef kweken]

gast, het is Ja Nu Ari
trouwens korianderzaad dat voor consumptie wordt verkocht is waarschijnlijk a) oud en b) bewerkt en zal dus waarschijnlijk nooit ontkiemen.
Daarom kun je het ook prima achter glas op de vensterbank doen. Kennissen van mij doen het de hele winter door in een kas.
En a & b : Zet maar een kopje thee met die waarschijnlijkheden; voor mij werkt het prima. Waarom zou de producent het zaad eerst laten verouderen of bewerken? Kost alleen maar tijd en geld.
Als het niet massaal opkwam zou ik de tip toch niet geven?
Wij hebben de afgelopen twee jaar lang verse onbespoten koriander gegeten voor 1,29 per jaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door mgerben op 03-01-2007 17:14:48 ]
pi_44992786
Bij de Jumbo dus 1.09 voor 20 gram.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')