quote:Gigantische ijsschots afgebroken in Canadees noordpoolgebied
Bron : Nu.nl
Uitgegeven: 30 december 2006 14:54
Laatst gewijzigd: 30 december 2006 16:21
OTTAWA - Een gigantisch stuk ijs in het Canadese noordpoolgebied is vorig jaar afgebroken. Het zou gaan om de grootste ijsbreuk in 25 jaar. Dat melden diverse media, waaronder de BBC.
De ijsbreuk vond plaats in augustus 2005 maar is pas onlangs ontdekt op satellietbeelden. Door de breuk is een ijsschots van ongeveer 66 vierkante kilometer ontstaan, een oppervlakte iets groter dan die van de stad Amersfoort. Het stuk ijs brak af bij de kust van Ellesmere Island, ongeveer 800 kilometer ten zuiden van de noordpool. De breuk was zo krachtig dat aardbevingapparatuur 250 kilometer verderop de trillingen heeft waargenomen.
Klimaatverandering
De verandering van het klimaat is mogelijk de boosdoener. "We denken dat dit incident past bij het fenomeen van de mondiale klimaatverandering", aldus dr. Warwick Vincent van de Universiteit van Laval, vlakbij Montreal. "We hebben nog niet alle puzzelstukjes op zijn plaats, maar de ongebruikelijk hoge temperaturen hebben zeker een grote rol gespeeld", aldus de wetenschapper tegen het Canadese dagblad Globe and Mail.
De ijsschots was een van de zes overgebleven grote ijsschotsen in het Canadese noordpoolgebied. De schotsen bestaan uit 3000 jaar oud ijs. "We zien het tragische verlies van unieke eigenschappen van het Canadese landschap", aldus dr. Vincent. "Er leven microscopische organismen en complete ecosystemen in dat ijs, dus we verliezen een deel van Canada's natuurlijke rijkdom."
Wetenschappers waarschuwen voor desastreuze gevolgen als het brok ijs volgende zomer richting olieplatforms en vaarwegen drijft. "Het noordpoolgebied is tijdens de winter bevroren, dus nu zit de ijsschots vast in het zeeijs", aldus Luke Copland, assistent-professor aan de Universiteit van Ottawa. "Maar als dat zeeijs aankomende zomer smelt, dan kan dit grote ijseiland mogelijk naar de Beaufort Zee bewegen, waar veel olie- en gaswinning plaatsvindt en veel schepen varen."
Ik denk het ook! IK verwacht vanmiddag nog overstromingen hier en in Amersfoort.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:24 schreef Megumi het volgende:
Ik denk heel voorzichtig dat we een probleem hebben.
Mwah alleen is het nu elk jaar prijsschieten. ff zoeken naar dat andere topic als ref.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:38 schreef longinus het volgende:
Dus 25 jaar geleden was er ook al zoiets gebeurt, De oorzaak kan dus van alles zijn , een tsunami ergens ver weg, een aardbeving een tijdje daar voor, wind, slijtage..
Zo werkt het. Je kunt incidenten bijna nooit verklaren door iets, in dit geval de bewezen klimaatverandering, maar je kunt wel zeggen dat de kans op die incidenten toenemen door dat iets. En trouwens: "de ongebruikelijk hoge temperaturen hebben zeker een grote rol gespeeld".quote:Op maandag 1 januari 2007 12:38 schreef longinus het volgende:
Dus 25 jaar geleden was er ook al zoiets gebeurt, De oorzaak kan dus van alles zijn , een tsunami ergens ver weg, een aardbeving een tijdje daar voor, wind, slijtage..
Dat verstoren van de golfstroom is volgens mij echt heel erg hypothetisch. De vorige dat dat gebeurde, lag New York onder direhonderd miljoen kilometer ijs en het was dát ijs dat ervoor zorgde en nu ligt daar geen ijs. Ja, ergens anders, op Groenland, maar dat zal nog zo snel niet gaan, waarschijnlijk, en ligt dus ook ergens anders.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:09 schreef Light het volgende:
Da's wel een behoorlijke oppervlakte. Maar het is voorlopig nog niet in de atlantische oceaan waar het een golfstroom kan verstoren. Global warming ja, maar de temperatuur heeft altijd al geschommeld.
Drijven vooralsnogquote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:43 schreef addie het volgende:
Ik vind het wel meer dan aanzienlijk eerlijk gezegd
Ik ben benieuwd wat dit stuk ijs gaat doen..
Vandaar: gaat doen.. overigens dacht ik dat het nu vastzat, maar als het gaat drijven, hoe, waarheen en als wat?quote:
Ok smelten danquote:
tja, op 't land kannie niet drijven he, dus hij zal wel in't water blijven drijvenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:34 schreef addie het volgende:
[..]
Vandaar: gaat doen.. overigens dacht ik dat het nu vastzat, maar als het gaat drijven, hoe, waarheen en als wat?
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 12:49 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
tja, op 't land kannie niet drijven he, dus hij zal wel in't water blijven drijven
deze bedoelt u:quote:Op maandag 1 januari 2007 12:34 schreef Drugshond het volgende:
Ik kan me een WFL-topic voor de geest halen wat ook ging over een behoorlijke ijsklomp + picca's. Maar deze schijnt idd groter te zijn.
Ik weet het niet. De golfstroom is wel zwakker geworden, maar echt koeler is het daardoor niet geworden. Dus het effect van compleet wegvallen, daar kunnen we alleen maar naar raden.quote:Op maandag 1 januari 2007 18:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat verstoren van de golfstroom is volgens mij echt heel erg hypothetisch. De vorige dat dat gebeurde, lag New York onder direhonderd miljoen kilometer ijs en het was dát ijs dat ervoor zorgde en nu ligt daar geen ijs. Ja, ergens anders, op Groenland, maar dat zal nog zo snel niet gaan, waarschijnlijk, en ligt dus ook ergens anders.
Ja zeker wetenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 19:22 schreef draaijer het volgende:
Lekker belangrijk!!
IJsberen inderdaad.quote:Op donderdag 4 januari 2007 05:53 schreef PLAE@ het volgende:
Dan vraag ik mij af moet je nog kinderen ter wereld willen zetten op deze wereld die wij met z'n allen vakkundig aan het slopen zijn.
Maar goed dan hoor je van je voorgangers dat die gedachten er ook al waren rond de koude oorlog, WO II , WOI en ga zo maar terug![]()
Ook ben ik eigenlijk maar een sentimentele lul die altijd alles bij het oude wil houden. Waarvoor hebben we ijs nodig? Pinguins en IJsberen?
Als jij een test kan laten zien dat je een vol glas hebt waarin een ijsklontje drijft dat als deze gesmolten is het glas overloopt dan krijg je de nobelprijs voor de natuurkunde.quote:Op donderdag 11 januari 2007 11:39 schreef MM-Luna het volgende:
[..]
IJsberen inderdaad.
En om de boel wat af te koelen, denkende aan een ijsblokje.. als die smelt in een supervol glas drinken stroomt de zooi over. Als al het ijs zou smelten of alleen al een groot deel, zouden een aantal landen lichtelijk overstromen hehe.
jij moet gewoon betalen en je bek houden.quote:Op zondag 9 september 2007 02:54 schreef indahnesia.com het volgende:
die milieutaxen ja..ik moet straks van ellende op een ander vliegveld dan Schiphol landen om weer 300.000 Rupiah uit te sparen (die 24 euro die men extra wil gaan heffen). Klootzakken zijn het, en het is nog onzinnig ook inderdaad.
je moet dan nog wel een stuk met de trein. kan je lekker je jetlag wegslapen.quote:Op zondag 9 september 2007 03:14 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik ga helemaal niets betalen. Dit soort Nederlandse poldermodel initiatieven zijn prima te omzeilen en met de trein van Frankfurt naar Nederland. Dag dag met die 24 euro, sterker nog een ticket naar Frankfurt is nog goedkoper ook. Hopelijk gebruiken ze een beetje een schoon vliegtuig, dat wel.
misschien is het handig om dingen in een wat groter tijdsbestek te bekijken, dan de duur van je eigen leven.quote:Op zondag 9 september 2007 03:14 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik ga helemaal niets betalen. Dit soort Nederlandse poldermodel initiatieven zijn prima te omzeilen en met de trein van Frankfurt naar Nederland. Dag dag met die 24 euro, sterker nog een ticket naar Frankfurt is nog goedkoper ook. Hopelijk gebruiken ze een beetje een schoon vliegtuig, dat wel.
De ICE gaat wel hard hoor.quote:Op zondag 9 september 2007 03:19 schreef zoalshetis het volgende:
je moet dan nog wel een stuk met de trein. kan je lekker je jetlag wegslapen.![]()
laten we zeggen 4 uur?quote:Op zondag 9 september 2007 03:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De ICE gaat wel hard hoor.Volgens mij ben je in een paar uur van Frankfurt naar Utrecht.
![]()
Duurt 3 uur en 10 minuten, even opgezocht.quote:Op zondag 9 september 2007 03:30 schreef zoalshetis het volgende:
laten we zeggen 4 uur?
heb ik nooit last van (vooralsnog), dus ik kan mooi van het Europeesche landschap genieten, als dat dan nog bestaat volgend jaarquote:Op zondag 9 september 2007 03:19 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je moet dan nog wel een stuk met de trein. kan je lekker je jetlag wegslapen.![]()
pilsen zo vers uit een vliegtuig?quote:Op zondag 9 september 2007 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Duurt 3 uur en 10 minuten, even opgezocht.Ik zou gaan pilsen in de Bord-Bistro.
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |