![]()
Je komt inderdaad een heel eind met het spul van de toko maar het lijkt er niet op. Pas nadat ik het tientallen keren heb gemaakt ben ik tot het volgende recept gekomen.
Neem een halve kilo kippenvleugels en snijd ze doormidden zodat je een klein boutje overhoud en een vleugel deel. Deze met zout bestrooien en in een braadpan met boter even kort aanbakken, water erbij zodat ze half onderstaan en in circa 20/25 minuten gaar stoven (eventueel water aanvullen).
Na het stoven de kip uit de pan nemen en op keukenpapier uit laten lekken. In de verpakking zit een poedervormige marinade, doe de kip in een schaal en bestrooi deze met deze marinade (het is een peper Vetsin mengsel). Het werkt het beste als je de kip vervolgens laat afkoelen in de koelkast maar ik wacht totdat ze niet meer te heet zijn zodat ik ze vastpakken.
Vervolgens maak je van een deel van het meel uit de verpakking een dun papje (zie ook de aanwijzingen op de verpakking, een schaaltje met water vullen en meel toevoegen tot een dun papje), in een lage schaal doe je de rest van het meel. Neem ongeveer een kopje cornflakes en verpulver deze tot het kleine stukjes zijn (bijvoorbeeld in een diepvrieszakje doen en met je handen fijn knijpen). Meng dit cornflakes spul door het meel in de lage schaal.
Neem een kip stukje en haal deze door het dunne papje en rol hem door het cornflakes/meel mengsel. Herhaal tot je alles hebt gecoat. Er blijft enorm veel van het meel aan je vingers plakken, dit hoort erbij. Als je, zoals sommige schrijven, het cornflakes/meel mengsel goed probeert aan te drukken valt het er net zo hard weer vanaf, dus voorzichtig uit proberen dus.
In een frituur met pinda olie (arachide olie) op 180 graden de kipjes lichtbruin bakken (in het vet zien ze er nog bleek uit na een paar minuten maar als je er eentje uitneemt kleurt ie bruin, niet te lang bakken dus!).
Die ik maak zijn niet van de KFC te onderscheiden maar het is behoorlijk bewerkelijk allemaal.
Succes!