abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44873435
IK heb in mijn nieuwe huis goed nagedacht over de de speakerdraden in de huiskamer. Deze zitten netjes in de muur verwerkt. Nu heb achter mijn tv een 5 stopcontacten naast elkaar gemaakt, 2x stroom, 1x coax, 1x voor de speakerdraden. Voor electriciteit en coax kun je van die mooie plaatjes vinden waar alles netjes in kan, mijn vraag, zijn deze ook verkrijgbaar voor speakerdraden? Mijn electicien had hier nog nooit van gehoord, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet bestaat. Iemand?
pi_44873491
je bedoelt een aansluitingsplaatje dat je in de muur kunt zetten, waarop je dan de kabel kunt aansluiten?
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_44873615
Ja, ik kon niet op het woord komen, maar dan voor speakerdraad, het liefst waar ik er 4 in kwijt kan.
pi_44874004
Ja die bestaan. Maar zijn grove lelijke dingen. Je moet dan zo'n speakeraansluiting in een blindplaat zetten. Beter kun je gewoon een blindplaat pakken en een gaatje erin boren vanwaar jeje speaker snoeren gewoon door laat lopen.
pi_44874097
nee hoor, er zijn gewoon van die standaard dingen te koop....

zal ff kijken waar die site is. Ben er ook mee bezig geweest maar heb ze nog niet nodig gehad.

hier moet je maar ff gaan zoeken...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_44874374
Hoe heten die dingen eigenlijk?
pi_44874564
ff zoeken jongen...

en dan heb je bijv. zoiets...

denk er wel aanm dat de kabels voor links en rechts even lang moeten zijn he...

anders krijg je iets met fase gedoe
pi_44874742
Busch en Jager heeft deze:

http://www.elektroland24.com/shop/pd824365343.html?categoryId=21

Voor max 2 luidsprekers.
pi_44874789
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_44874854
Die ken ik ook. Het is maar net wat je al in huis hebt zitten en welke kwaliteit draad je gebruikt. In de een kun je wat dikker draad kwijt dan de ander geloof ik.

Beroerde is dat ik ze zelf niet kan vinden van de Jung LS990 serie die ik heb gekocht... bummer.

Nadeel van die dingen die ik als voorbeeld gaf is dat alle draden door 1 buis heen moeten. Bevestigingsplaat is immers voor 2 stereo, dus 4 draden.
Het voorbeeld bij conrad is voor 1 aansluiting dus 2 draden. Kortom, tis maar net hoeveel loze pijpen je hebt en hoeveel ruimte je hebt om kabels te trekken.
pi_44874930
Dan vind ik dit fraaier:

Dit noemen ze speakon connectoren. Ook kun XLR connectoren gebruiken.
pi_44875120
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:33 schreef Wojworshebn het volgende:
Dan vind ik dit fraaier:

[afbeelding]

Dat ziet er wel erg goed uit. Kun je die ook gebruiken voor banaan stekkers ? Even mijn gedachte gang. Blinde plaat en dan 2 van die dingen er knutsellen waar je die banaan stekkers, deze dus in kunt prikken.
  zaterdag 30 december 2006 @ 23:41:39 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44875276
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:37 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Dat ziet er wel erg goed uit. Kun je die ook gebruiken voor banaan stekkers ? Even mijn gedachte gang. Blinde plaat en dan 2 van die dingen er knutsellen waar je die banaan stekkers, deze dus [afbeelding] in kunt prikken.
Dat ziet er niet uit als een banaanplug, maar als een 6,3 mm jack.
Jij bedoelt:
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_44875319
Nee dan moet je weer banaan connectoren hebben

Maar die speakon connectoren hebben een veel betere geleiding en deugdelijkheid.
De stekkers koop je er uiteraard ook bij, kun aan een stuk luidsprekersnoer monteren.
pi_44875528
en die banaan stekkers kun je achter in een speaker prikken ? Mijn B&W speakers hebben van die mooie aansluiingen waar ik nu van die draden in vast heb gedraaid maar dit lijkt me stukken beter.

Wel mooie site. Denk dat ik die banaan stekkers voor de speaker kant ga gebruiken en van die tulp dingen die ook op de site staan voor de muur kant.

Top, thnx for the info!
pi_44875626
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:33 schreef Wojworshebn het volgende:
Dan vind ik dit fraaier:

[afbeelding]

XLR voor speakers?
Doe maar niet, behalve als je powered speakers hebt, dus met een versterker erin. XLR wordt gebruikt voor normaal gebalanceerd signaal, niet voor speakers.
Mono jack kan wel, stereo jack is weer gebalanceerd.
pi_44875780
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:48 schreef veldmuis het volgende:

[..]

XLR voor speakers?
Doe maar niet, behalve als je powered speakers hebt, dus met een versterker erin. XLR wordt gebruikt voor normaal gebalanceerd signaal, niet voor speakers.
Mono jack kan wel, stereo jack is weer gebalanceerd.
Idd dat klopt, maar in de praktijk gaat het goed. Speakon is beter.
pi_44875807
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:52 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Idd dat klopt, maar in de praktijk gaat het goed. Speakon is beter.
Het kan inderdaad, maar ik zou me lekker aan de standaard houden. .
pi_44880498
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:23 schreef Gompy58 het volgende:

Valt wel mee.
Alhoewel audiofielen anders zullen beweren, krijg je pas merk/meetbare verschillen in signaal bij een lengteverschil van ettelijke KM's.
Niks om je zorgen over te maken dus...
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:37 schreef Gompy58 het volgende:
Dat ziet er wel erg goed uit. Kun je die ook gebruiken voor banaan stekkers ? Even mijn gedachte gang. Blinde plaat en dan 2 van die dingen er knutsellen waar je die banaan stekkers, deze dus [afbeelding] in kunt prikken.
Da's geen banaan, da's jack.
En nee; niet doen.
Tijdens het inpluggen/uittrekken veroorzaakt een jack-plug een kortstondige kortsluiting van signaal naar GND.
Niet erg als je op mic. of line-niveau zit, maar op speaker-niveau word je daar niet vrolijk van.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2006 02:40:11 ]
pi_44880618
TS; waarom neem je geen schroefterminals, zoals die ook op (deugdelijke) speakers zitten ?
Geen idee of daar standaard afdekplaten voor zijn of dat je zelf iets zult moeten fabrieken m.b.v. een blindplaat.
Lijkt mij stukken mooier en beter dan te gaan zitten kutkammen met zo'n klemaansluiting, zoals je die achter op een budget-versterker tegenkomt, of met speakon.

Dit dus:

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2006 02:50:36 ]
pi_44882574
voor 4 speakers kun je deze gebruiken, maar het is altijd wat minder mooi om dit op een blindplaat te zetten.
http://shop.conrad.nl/Ele(...)uitingen/737763.html
  zondag 31 december 2006 @ 09:29:04 #22
64781 bonke
pipo koeie
pi_44882627

ik heb zoiets gemaakt met tulpstekkertjes
daarvoor komt nog een staande speaker te staan dus je ziet er eigenlijk niets van

ook heb ik voor al mijn apperatuur die in de kast zit een grote centraaldoos met een stuk of 9 stopcontacten erin tegen de muur aangebouwd
met 1 druk op de knop kan je dan alles uit zetten

moet nog wel ff wat kabeltjes netjes bij elkaar binden

[ Bericht 20% gewijzigd door bonke op 31-12-2006 09:34:27 ]
pies on joe toe
  zondag 31 december 2006 @ 11:35:55 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44884352
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:23 schreef Gompy58 het volgende:
ff zoeken jongen...

en dan heb je bijv. zoiets...

[afbeelding]

Heb je voor die dingen ook een mooie witte afdek plaat?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44885487
als je slim bent maak je de draden die in de ene doos zit lang genoeg voor naar de audio apparatuur en zet je er een blindplaat op waarin je een gat maakt.... das de meest nette oplossing en het goedkoopst...
pi_44885613
quote:
Op zondag 31 december 2006 12:16 schreef TheOneAndOnly het volgende:
als je slim bent maak je de draden die in de ene doos zit lang genoeg voor naar de audio apparatuur en zet je er een blindplaat op waarin je een gat maakt.... das de meest nette oplossing en het goedkoopst...
Het is wel de goedkoopste maar niet de meest nette manier.
De TS houd waarschijnlijk rekening met eventuele veranderingen of verkoop van zijn woning.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')