Ik moet meer denken aan de leus "Bush noch Saddam" die in 2003 meermaals is gebruikt door allerlei anti-oorlogsvolk. Dat was gewoon geen realistische optie. Geen oorlog betekende het handhaven van Saddam.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:18 schreef Argento het volgende:
Mwah, Ik ben tegen de Amerikaanse inval in Irak. Niet omdat ik vind dat Irak c.q. de internationale gemeenschap Saddam en zijn regime met rust moet laten, maar omdat ik vind dat in ieder geval Amerika (met bijbehorende geallieerde landen) nimmer het recht of de bevoegdheid heeft gehad onder de gegeven omstandigheden Irak binnen te vallen.
Dat is geen kwestie van een vraag voor of tegen Saddam en zijn regime, dat is een kwestie van de vraag of het handelen van Amerika kan steunen op het volkerenrecht. Die vraag beantwoord ik ontkennend, maar dat antwoord zegt volgens mij in het geheel niets over mijn beoordeling van Saddam en zijn regime.
Zo ben ik ook tegen de doodstraf. Ik ben er tegen dat Saddam ter dood is gebracht. Betekent dat dat ik rouw om het heengaan van Saddam? Dat ik het als nadelig ervaar dat Saddam nooit meer aan de macht zal komen? Kun je daarom in mij een sluimerende Soenniet zien? Nee, en ik zie niet in hoe je die conclusie zou kunnen trekken.
Voor al die dingen zijn echter ook genoeg redenen te bedenken die compleet losstaan van het steunen van Saddam. Ik kan natuurlijk moeilijk voor anderen spreken, maar zelf was ik tegen de Irakoorlog omdat ik betwijfelde of een dergelijke oorlog ook werkelijk in iets beters zou resulteren dan het bewind van Saddam (en die gedachte bleek achteraf niet geheel ongegrond te zijn), ik was tegen het gevoerde proces tegen Saddam omdat ik betwijfelde of het proces wel voldeed aan algemeen erkende basisnormen voor een eerlijk proces, en ik ben tegen zijn excutie omdat ik principieel tegen de doodstraf ben. Alledrie die overwegingen staan compleet los van enige steun aan Saddam.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:11 schreef PJORourke het volgende:
Maar er is een bepaalde groep, die zich stelselmatig tegen de bevrijdingsoorlog, tegen het proces, en nu tegen de executie gekeerd hebben. Die groep heeft maar een ding bereikt: steun uitspreken voor het handhaven van Saddam.
Persoonlijk is ie tegen de sharia maar heeft moeten vaststellen dat ons democratisch systeem het mogelijk maakt dat shariawetgeving wordt ingevoerd.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nuja, een (nietzo)oud-minister van Justitie stond ook niet geheel onontvankelijk tegenover de invoering van de sharia... Dus wat dat betreft, respect is er genoeg!
quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik moet meer denken aan de leus "Bush noch Saddam" die in 2003 meermaals is gebruikt door allerlei anti-oorlogsvolk. Dat was gewoon geen realistische optie. Geen oorlog betekende het handhaven van Saddam.
quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:16 schreef Jarno het volgende:
[..]
Neehoor. Het zal niet de eerste dictator zijn die met de hulp van de VS, zonder gelijk een complete oorlog te beginnen, in of uit het zadel 'geholpen' wordt. (Oh wacht! Dat hadden ze met deze al eens gedaan natuurlijk...)
Hahahah.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Kan het mij nou schelen of dit kabinet links of rechts is.
Vreemd genoeg reageert dat soort lui anders als je het over de invoering van de doodstraf hebt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:26 schreef Argento het volgende:
Persoonlijk is ie tegen de sharia maar heeft moeten vaststellen dat ons democratisch systeem het mogelijk maakt dat shariawetgeving wordt ingevoerd.
Evenals de subliminable wmd's of the terrists, dat zei-die ookquote:Op zaterdag 30 december 2006 16:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sorry, dat onderzoek is onbetrouwbaar. Dat heeft Bush zelf gezegd.
Wie bedoel je met 'dat soort lui' en hoe reageren 'ze' dan precies?quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:27 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vreemd genoeg reageert dat soort lui anders als je het over de invoering van de doodstraf hebt.
Donner, reactie op Nawijn.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:28 schreef Jarno het volgende:
Wie bedoel je met 'dat soort lui' en hoe reageren 'ze' dan precies?
Idd, hij merkte gewoon terecht op dat bij een grondwettelijke 2/3 meerderheid dat soort wijzigingen mogelijk waren.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:26 schreef Argento het volgende:
[..]
Persoonlijk is ie tegen de sharia maar heeft moeten vaststellen dat ons democratisch systeem het mogelijk maakt dat shariawetgeving wordt ingevoerd.
Jullie moeten beter PI's leren lezen hoor.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd, hij merkte gewoon terecht op dat bij een grondwettelijke 2/3 meerderheid dat soort wijzigingen mogelijk waren.
quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Evenals de subliminable wmd's of the terrists, dat zei-die ook![]()
http://www.csmonitor.com/2006/1012/dailyUpdate.htmlquote:"The methodology is pretty well discredited," [Bush] said yesterday. Similarly, Iraqi government spokesman Ali al-Dabbagh told Reuters: "These numbers are exaggerated and not precise."
Mr. Bush has previously put the number of Iraqi deaths at 30,000. He reaffirmed that number yesterday. "I stand by the figure," he said. "Six hundred thousand or whatever they guessed at . . . it's not credible."
Waarom was het ineens zo noodzakelijk om Saddam uit het zadel te lichten? Eerst lifte het leuk mee op the War on Terror (WMD's, banden met el Qaida). Toen duidelijk werd dat dat niet hard gemaakt kon worden (en later bleek ook gewoon onwaar was) was ineens het bevrijden van het Irakese volk het motief van de missie. Ja doei.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik moet meer denken aan de leus "Bush noch Saddam" die in 2003 meermaals is gebruikt door allerlei anti-oorlogsvolk. Dat was gewoon geen realistische optie. Geen oorlog betekende het handhaven van Saddam.
Een wereld zonder rechtsorde is een wereld waar landen naar hartelust elkaars soevereiniteit kunnen schenden, de facto dus een wereld waarin geen soevereiniteit bestaat. Dat lijkt me een eerste argument om de internationale rechtsorde serieus te nemen. Voorts stoelt de rechtsorde op verdragen en de Nederlandse ondertekening en ratificatie van verdragen is wel degelijk democratisch gelegitimeerd via de bevoegdheden van het parlement daaromtrent.quote:Die "internationale rechtsorde"-fetisj heb ik nooit begrepen. Die ontbeert wat mij betreft alle legitimiteit, staat bol van de willekeur, is niet democratisch tot stand gekomen en werkt in het voordeel van het uitschot op het pluche, zoals Saddam.
quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jullie moeten beter PI's leren lezen hoor.
Ik vind en vond dat laatste een doorslaggevend argument. Daar komt nog bij dat Saddam massavernietigingswapens ooit gehad heeft, en ze ook gebruikt heeft. Halabja, Fao etc. De man was tuig uit de buitencatagorie en daarom kan een fatsoenlijke wereld zo'n vent niet tolereren.quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:37 schreef Argento het volgende:
Waarom was het ineens zo noodzakelijk om Saddam uit het zadel te lichten? Eerst lifte het leuk mee op the War on Terror (WMD's, banden met el Qaida). Toen duidelijk werd dat dat niet hard gemaakt kon worden (en later bleek ook gewoon onwaar was) was ineens het bevrijden van het Irakese volk het motief van de missie. Ja doei.
Wij hebben Kofi niet gekozen, we hebben de veiligheidsraad niet gekozen, we hebben de Algemene Vergadering niet gekozen. We hebben ooit, voor of tijdens de koude oorlog, van alles ondertekend dat sloeg op een bipolaire wereld. Die wereld bestaat niet meer.quote:Een wereld zonder rechtsorde is een wereld waar landen naar hartelust elkaars soevereiniteit kunnen schenden, de facto dus een wereld waarin geen soevereiniteit bestaat. Dat lijkt me een eerste argument om de internationale rechtsorde serieus te nemen. Voorts stoelt de rechtsorde op verdragen en de Nederlandse ondertekening en ratificatie van verdragen is wel degelijk democratisch gelegitimeerd via de bevoegdheden van het parlement daaromtrent.
Als we hem niet respecteren, wat gebeurt er dan? Kunnen we Saddam ontopknopen?quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:19 schreef Yildiz het volgende:
Waarom de beslissing respecteren, als de premier van Irak ook tegen de doodstraf is? Wie respecteren ze dan? De amerikaanse horeca ter plaatse met slechte popcorn?
Ik vond je leuker toen je ballonnen op stations neer legde.quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:19 schreef Yildiz het volgende:
Waarom de beslissing respecteren, als de premier van Irak ook tegen de doodstraf is? Wie respecteren ze dan? De amerikaanse horeca ter plaatse met slechte popcorn?
Meer 'kijk mij eens in driedelig pak fatsoenlijk én barbaars tegelijk zijn!?'quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:46 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als we hem niet respecteren, wat gebeurt er dan? Kunnen we Saddam ontopknopen?![]()
Dit alles heeft meer te maken met het oud-hollandsche "kijk mij eens in orde zijn".
HoI Ritaquote:Op zaterdag 30 december 2006 17:48 schreef RitaVerdonk het volgende:
Ik ben tegen de doodstraf. Misschien was voor Abdu al-Majid al-Tikriti de doodstraf wel een te lichte straf. Toch is het beter zo, nu is het hoofdstuk Saddam eindelijk afgesloten en kan Irak met een schone lei beginnen aan de wederopbouw.
enquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:02 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ben je niet goed wijs ofzo? De doodstraf is de meest barbaarse straf die er maar bestaat, de dood van iemand in handen leggen van een rechter is te belachelijk voor woorden.
De doodstraf is een logisch gevolg van een gevorderde maatschappij. Dat sommige mensen menen dat geen enkel persoon dood zou moeten kunnen als straf komt omdat hen te zwak zijn en denken te weten wat moraal besef is.quote:Jij wilt dus dat we weg zakken naar het niveau van vele extremistische groepen?
Ik huil niet om saddam, maar om de doodstraf, waar ik ALTIJD principieel tegen ben, ook al gaat het over de duivel zelf.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:32 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
LOL die smiley ->
Lekker geloofwaardig, huilen om Saddam.
Tegen de doodstraf is voor mietjes! (en de premier van Irak)quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:15 schreef Webdesign21 het volgende:
[..]
en
[..]
De doodstraf is een logisch gevolg van een gevorderde maatschappij. Dat sommige mensen menen dat geen enkel persoon dood zou moeten kunnen als straf komt omdat hen te zwak zijn en denken te weten wat moraal besef is.
quote:Daarnaast zak je niet weg in niveau als je dat denkt. Je zakt weg in niveau als je misdaad gemakkelijk uit te voeren maakt, ook de ergste misdaden. Door jullie gedachtegangen kunnen seriemoordenaars na 10 jaar in de gevangenis weer kindjes doden. Jullie zijn een schande voor elk zichzelf respecterend wezen (dat weet waar vrijheid op moet houden).
Zalm was op de radio prima genuanceerd. Maar nederland heeft in deze hele kwestie weer een pleefiguur geslagenquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:00 schreef SCH het volgende:
Zalm reageert een stuk verstandiger
Het kabinet spreekt weer lekker met 1 mond
Wat ongelukkig uitlaten over de dood van een massamoordenaar noem ik niet "een pleefiguur".quote:Op zondag 31 december 2006 00:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zalm was op de radio prima genuanceerd. Maar nederland heeft in deze hele kwestie weer een pleefiguur geslagen.
Als andere westerse leiders de doodstraf als barbaars bestempelen en onze minister keurt het eigenlijk wel goed dan vind ik dat een pleefiguur..quote:Op zondag 31 december 2006 00:46 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Wat ongelukkig uitlaten over de dood van een massamoordenaar noem ik niet "een pleefiguur".
Blijkbaar WIL je dat graag, maar helaas ...
Juist omdat het om een massamoordenaar gaat, om nieuws van groot belang, moet je op je woorden letten.quote:Op zondag 31 december 2006 00:46 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
Wat ongelukkig uitlaten over de dood van een massamoordenaar noem ik niet "een pleefiguur".
Blijkbaar WIL je dat graag, maar helaas ...
quote:Op zondag 31 december 2006 01:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist omdat het om een massamoordenaar gaat, om nieuws van groot belang, moet je op je woorden letten.
Zoals jij elders toch vooral ook op de goede kanten van Che en Hitler wenst te wijzen bedoel je?quote:Op zondag 31 december 2006 01:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist omdat het om een massamoordenaar gaat ..... moet je op je woorden letten.
Ik ben ook principieel tegen de doodstraf, maar sinds kort twijfel ik daarover bij Saddam.quote:Op zondag 31 december 2006 16:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben principieel tegen de doodstraf, maar als er alleen maar mensen a la sadam hoessein ter dood veroordeeld zouden worden weet ik niet of ik er nog wel tegen zou zijn.
De Fedayeen komen niet even naar Den Haag, ofzo, dus dat gevaar bestond niet, als het allemaal goed was uitgevoerd. Daarnaast, het tijdperk-Hoessein was in april 2003 al voorbij. Dit is een leuke ceremonie geweest, maar meer ook niet. Iedereen weet, zelfs de ferventste Baathisten, dat hij nooit meer aan de macht was gekomen en nooit uit zijn Amerikaanse cel zou komen, ongeacht eventuele retoriek. Zijn executie kan er echter wel voor gezorgd hebben, en heeft er waarschijnlijk voor gezorgd, dat Hoessein voor velen nu een anti-Amerikaanse en anti-sji'ietische martelaar is, ook en misschien met name buiten Irak. Zijn executie, en vooral de wijze waarop, heeft ervoor gezorgd dat de burgeroorlog nog moeilijker te beëindigen is. Nee, ik vind niet dat het strategisch beter was hem te executeren.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:37 schreef Yildiz het volgende:
Als Saddam namelijk levenslang kreeg, was er altijd een mogelijkheid om te kunnen zeggen; 'terug naar een land met Saddam aan het hoofd'. Nu de doodstraf, hoe barbaars ook, is uitgevoerd, kan dat niet meer.
Ik begrijp je redenering, al is deze wel erg utilitaristisch. Hoe andere groepen op de straf reageren zou niet het leven van een bepaald individu moeten beslissen lijkt mij.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:37 schreef Yildiz het volgende:
Als Saddam namelijk levenslang kreeg, was er altijd een mogelijkheid om te kunnen zeggen; 'terug naar een land met Saddam aan het hoofd'. Nu de doodstraf, hoe barbaars ook, is uitgevoerd, kan dat niet meer.
Milosevic had vanuit zijn cel ook nog macht, aan de ene kant puur en alleen al omdat hij levend was, aan de andere kant omdat hij mocht communiceren. Hard gezegd kan men nu niet meer terug naar die tijd.
Natuurlijk was hij dat, maar dat was allemaal retoriek.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:44 schreef Yildiz het volgende:
Was Milosevic geen leider van een politieke partij terwijl hij in zijn cel in Scheveningen zat, wetende dat hij er nooit meer uit zou komen? Terwijl hij tijdens de zomer nog net over de muur kon kijken, naar het fiestpad waar alle jonge chickies in bikini naar het strand fietsen? (als hij in de bovenste verdieping zat)
IRRELEVANTIE ALERT! IRRELEVANTIE ALERT!!!quote:Op maandag 1 januari 2007 17:51 schreef Yildiz het volgende:
Maarja, van het land waar archeologen van de huidige overheid ineens niet meer mogen zeggen hoe oud de Grand Canyon is omdat dat misschien christelijken die geloven dat de zondvloed daar platsvond voor het hoofd zou kunnen stoten, zijn mijn verwachtingen op sommige gebieden niet bijster hoog meer.
Nee, écht?quote:Op maandag 1 januari 2007 18:36 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
IRRELEVANTIE ALERT! IRRELEVANTIE ALERT!!!
Context, illustratie etc...quote:Op maandag 1 januari 2007 18:36 schreef Puzzelaar het volgende:
[..]
IRRELEVANTIE ALERT! IRRELEVANTIE ALERT!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |