abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44837087
quote:
Inkomen patiënt speelt rol bij behandelkeuze
Onderzoek bekijkt behandeling patiënten slokdarmkanker

UTRECHT - Uit promotieonderzoek blijkt dat patiënten met een lager inkomen minder vaak een behandeling krijgen die op genezing gericht is, aldus de medische website Mednet.
Het onderzoek 'Staging investigations in patients with esophageal cancer: a critical re-appraisal' van Evelyn van Vliet, die vorige week aan de Erasmus Universiteit is gepromoveerd, stelt dat er een verschil is in behandeling tussen minder en meer kapitaalkrachtige patiënten.

Inkomen
Uit haar onderzoek blijkt dat patiënten met slokdarmkanker die een lager inkomen hebben, vaker worden behandeld met een stent, dan patiënten met een hoger inkomen. De laatsten ondergingen meestal een operatie of behandeling met chemotherapie.

Patiënt- en artsfactoren
“De associaties tussen het inkomen en de behandeling duiden er mogelijk op dat zowel patiëntfactoren als artsfactoren een rol spelen bij het vaststellen van de soort behandeling, aangezien de toegang tot medische zorg voor iedereen in de onderzochte periode (1994-2003) gelijk was,” aldus Mednet.

()
Bron Mednet; 28-12-2006

Tsja. Is dit nou een natuurlijk gegeven? Kwalijk? Logisch? Toeval?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44837269
Oh, complete artikel is hier na te lezen: http://www.zibb.nl/gezond(...)/versie/1/index.html
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 29 december 2006 @ 20:36:10 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_44837329
The love you take is equal to the love you make.
pi_44838489
Dit soort statistieken zeggen niets, je moet de oorzaak weten.
Zo worden er bijv, wereldwijd meer kinderen geboren per gezin waar meer ooievaars zijn, maar dit bewijst geen oorzakelijk verband tussen ooievaars en het krijgen van kinderen.
(de oorzaak is inmiddels wel bekend)

Zo denk ik dat het inkomen niet relevant is, maar de mondigheid van de patient wel, Dat is wrs. de echte oorzaak.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_44838626
op verzoek van Sigme gesloten.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')