Nu zijn Engelsen ook niet de perfecte rolemodels denk ik...quote:Op zondag 21 januari 2007 15:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nederlanders zijn nogal lomp en niet diplomatiek in de omgang.
Ik hoor dat niet alleen van mensen buiten de EU maar ook van bijvoorbeeld Engelsen dat ze dat vinden.
Het valt mij zelf nu ook heel erg op als ik weer eens in NL ben.
Ben ik het helemaal mee eens. Ben het ook eens met selang dat veel Nederlanders als lomp en niet diplomatiek worden gezien door veel expats. Wij zien het meer of verdedigen het als direct en eerlijk en dat is best een grote cultuurshock voor velen. Aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet het iig wel proberen om een succesvolle expat te zijn. Als je dat niet goed genoeg lukt is het tijd om te vertrekken.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:46 schreef Bora-Bora het volgende:
Ik vraag me af of het niet eerder met een gebrek aan aanpassingsvermogen te maken heeft.
Ik heb zelf in verschillende landen gewoond en overal is de cultuur en de mentaliteit weer anders, maar als je je weet in te leven, zul je over het algemeen op een warme ontvangst kunnen rekenen en merken dat de mensen bijzonder openstaan voor anderen. Waar dan ook.
Als je echter met vooroordelen aankomt, of je te zeer aan je eigen cultuur vastklampt, dan zullen veel deuren (en harten) zich ook naar jou toe sluiten.
Kortom: het moeilijkste is om open te staan voor culturen en subtiele en minder subtiele zaken waarmee je van huis uit niet bekend bent.
Ja het is absoluut waar dat Nederlanders vaak vrij lomp overkomen; zelf vind ik dat ook,quote:Op zondag 21 januari 2007 15:23 schreef SeLang het volgende: Nederlanders zijn nogal lomp en niet diplomatiek in de omgang.
Ik hoor dat niet alleen van mensen buiten de EU maar ook van bijvoorbeeld Engelsen dat ze dat vinden.
Het valt mij zelf nu ook heel erg op als ik weer eens in NL ben.
Hé leuk, zo'n forum. Ik ga er ook eens wat rondkijken!quote:Op zondag 21 januari 2007 19:03 schreef Individual het volgende:
Op expatica's forum zijn er best veel expats die moeite hebben met het wonen in NL , maar als ik soms de dingen zie waar ze zich aan ergeren denk ik dat ze idd een heel zwak aanpassingsvermogen hebben. Door dat forum (onder andere) heb ik wel een ander 'geleerd' over NL.
ik heb dinsdag aan mn vriendin verteld dat ik deze zomer terug naar spanje wil verhuizenquote:Op donderdag 4 januari 2007 18:22 schreef Vida het volgende:
ik... terug naar spanje (ik ben er geboren, op mn 10e naar nederland verhuist)
ik was van plan om eerst mn opleiding af te maken (nu nog 3.5 jaar) maar ik denk er de laatste tijd vaak over en eigenlijk zou ik al veel eerder terug willen... over een half jaartje ongeveer
maar ja dat gaat allemaal niet zo makkelijk
ik vind het echt een heel erg mooi landquote:Op donderdag 25 januari 2007 07:35 schreef HumbertoT het volgende:
Als ik vragen mag, waarom Hongarije?
nou dat duurt wel even, eerste 2 jaar ga ik er vooral plezier maken, en mn huis verbouwen compleet hoe ik het wil.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:50 schreef HumbertoT het volgende:
Maar wat wil je er gaan doen als je je er gaat vestigen?
Bron: www.rd.nlquote:'Nederland op twee na leukste land'
WATERFORT - Nederland staat derde in een internationale lijst van landen waar het prettig toeven is.
Alleen Frankrijk en Australië komen beter uit de leefkwaliteit-ranglijst. De lijst is gepubliceerd in het internettijdschrift International Living, dat zich richt op mensen die in het buitenland werken.
Het tijdschrift vergelijkt de kosten van levensonderhoud, het belastingniveau, het klimaat en de kansen in groeiende markten van 193 landen in de wereld. Ook de veiligheid, infrastructuur en het milieu worden meegewogen.
Nederland scoort hoog in alle categorieën waarin het tijdschrift meet, behalve als het gaat om de kosten van het levensonderhoud en het klimaat. De kwaliteit van de gezondheidszorg, de infrastructuur, het gebrek aan armoede, de sterke economie en de persoonlijk vrijheid verklaren de hoge notering, aldus International Living.
De top vijf wordt aangevuld met Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Helemaal onderaan de ranglijst prijkt Irak, waarvan de hoofdstad Bagdad telt als gevaarlijkste stad ter wereld.
Het tijdschrift gebruikt voor de vergelijking gegevens van overheden, de Wereldgezondheidsorganisatie en het gerenomeerde tijdschrift The Economist.
quote:The European countries always get top scores (with the Netherlands, Switzerland, Denmark, and Luxembourg making it into our top 10 this year), as do the antipodean nations of Australia (second place) and New Zealand (fourth). Argentina, for the first time, makes it into our top 10 (in 10th position).
Misschien wordt het klimaat wat beter als je dan ook daadwerkelijk naar Scandinavie verhuist.quote:Op zondag 4 februari 2007 11:43 schreef PeuRac het volgende:
Dat Scandinavische klimaat kan ik me voorstellen, ik ben hier (=Helsinki) nu bijna een week en kan er nog steeds niet echt aan wennen
Ik zag het in het K&W topic... maar zo dicht bij de grens als jij gaat wonen zou je het bijna geen emigreren meer kunnen noemen.quote:Op zondag 4 februari 2007 12:30 schreef Rewimo het volgende:
Wij gaan dit jaar naar DuitslandNiet zo ver, wel mooi
mwha, de komende 12 maanden die ik hier minimaal woon zouden voldoende moeten zijn lijkt mequote:Op zondag 4 februari 2007 12:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
Misschien wordt het klimaat wat beter als je dan ook daadwerkelijk naar Scandinavie verhuist.![]()
Al woon je er 100 jaar, in Finland zal je hooguit aan een klimaat kunnen wennen wat op het Scandinavische lijkt (maar als je het Finse aankan, zal het Noorse, Deense of Zweedse klimaat niet zo erg zijn... afhankelijk van waar je bent in Finland of een van de andere 3 landen). Finland is geen deel van Scandinavie.quote:Op zondag 4 februari 2007 13:55 schreef PeuRac het volgende:
[..]
mwha, de komende 12 maanden die ik hier minimaal woon zouden voldoende moeten zijn lijkt me
Dat is maar net hoe je het bekijkt denk ik zo:quote:Op zondag 4 februari 2007 14:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Finland is geen deel van Scandinavie.
quote:Op zondag 4 februari 2007 14:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Al woon je er 100 jaar, in Finland zal je hooguit aan een klimaat kunnen wennen wat op het Scandinavische lijkt (maar als je het Finse aankan, zal het Noorse, Deense of Zweedse klimaat niet zo erg zijn... afhankelijk van waar je bent in Finland of een van de andere 3 landen). Finland is geen deel van Scandinavie.
Ik gebruik zelf ook niks anders als de 3e defenitie, de landen zijn toch op hetzelfde op veel vlakenquote:Op zondag 4 februari 2007 14:40 schreef pietjekanarie het volgende:
[..]
Dat is maar net hoe je het bekijkt denk ik zo:
De term Scandinavië wordt op drie verschillende manier gedefinieerd:
1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied wat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden, en het uiterste noordwesten van Finland.
2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).
3. Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".
Meestal wordt de tweede of de derde definitie gebruikt. In het Nederlands taalgebied bestaat er echter een voorkeur voor de derde definitie.
Ik heb ook wel een voorkeur voor de derde definitie. Allemaal 1 pot nat daarbovenAl vind ik Finland wel de coolste vanwege hun zeer gave taal! Als je dat toch kan leren. Ik waag me er maar niet aan!
Dat doet de gemiddelde Fin niet in mijn ervaring. "Nordic countries" (Scan + Fin + Ijsland + Farroer), ja. Maar niet Scandinavië, wat toch echt Den/Swe/Nor is. Finland heeft qua taal en geschiedenis veel meer met Rusland te maken.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:46 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De Finnen beschouwen zichzelf toch wel degelijk Scandinavisch, dus wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
Hm... dan moeten we het hek maar wat hoger makenquote:Op zondag 4 februari 2007 13:33 schreef Fogel het volgende:
Ik zag het in het K&W topic... maar zo dicht bij de grens als jij gaat wonen zou je het bijna geen emigreren meer kunnen noemen.
De appels uit je appelboom (/-bomen) zouden zomaar in Nederland terecht kunnen komen als de windkracht meer dan 4 is en in de goede richting staat
Ik kom zelf uit dat gebied, maar dan net aan de Nederlandse kant van de grens
Je woont er al een hele week... met hoeveel Finnen heb je inmiddels gesproken over hoe Scandinavisch ze zich voelen?quote:Op zondag 4 februari 2007 15:46 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De Finnen beschouwen zichzelf toch wel degelijk Scandinavisch, dus wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
[..]
Ik gebruik zelf ook niks anders als de 3e defenitie, de landen zijn toch op hetzelfde op veel vlaken![]()
En ik ga Fins leren, we konden extra taallessen fins en finse cultuur en histocrica lessen kiezen, ik heb alleen voor de taallessen gekozen.
Ik blijf van je appels af, woon inmiddels zo'n 1300-1400km verderop, hemelsbreed gezien.quote:Op zondag 4 februari 2007 17:01 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hm... dan moeten we het hek maar wat hoger maken
Niet qua taal hoor. Russisch is een Slavische taal en Fins een Fins-Oegrische taal (verwant aan Est en Hongaars). Russisch is echt iets totaal anders en ook niet verwant (ja als je terug gaat op Indo Europees misschien).quote:Op zondag 4 februari 2007 16:59 schreef MonopolyMan het volgende:
[..]
Dat doet de gemiddelde Fin niet in mijn ervaring. "Nordic countries" (Scan + Fin + Ijsland + Farroer), ja. Maar niet Scandinavië, wat toch echt Den/Swe/Nor is. Finland heeft qua taal en geschiedenis veel meer met Rusland te maken.
D'accord.quote:Op zondag 4 februari 2007 20:19 schreef pietjekanarie het volgende:
[..]
Niet qua taal hoor. Russisch is een Slavische taal en Fins een Fins-Oegrische taal (verwant aan Est en Hongaars). Russisch is echt iets totaal anders en ook niet verwant (ja als je terug gaat op Indo Europees misschien).
Ik ga al een half jaar zeer close om met een groep van 25 finnen, welke allemaal voor t eerst, of in elk geval voor t eerst voor langere tijd, in Nederland waren. Ze komen ook niet allemaal uit Helsinki of de directe omgevind, sommigen wonen tot 700km van Helsinki vandaan, dus het is ook geen moderne praat oid (denk ik dan).quote:Op zondag 4 februari 2007 18:03 schreef Fogel het volgende:
[..]
Je woont er al een hele week... met hoeveel Finnen heb je inmiddels gesproken over hoe Scandinavisch ze zich voelen?
Post over een maand ofzo nog maar een keer, en dan met je mening gebaseerd op wat je van de Finnen zelf hebt gehoord. Jammer dat je de cultuurlessen er niet bij hebt genomen, ik vond ze in Noorwegen erg leerzaam.
Mijn ervaring: emigranten vetrekken om andere redenen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:56 schreef sanni het volgende:
De vraag was dus wie er van plan is te emigreren. Nou Ik!
Waarheen/ Nou...een land waar de fatima's en andere extreme
" mijn geloof staat boven jullie wetten " mocro's geen enkele
kans krijgen hun grote wafel op te trekken zonder de kans te lopen
gearresteerd te worden wegens opruiende en landonvriendelijke
teksten. Moet nog wel ff sparen maar zodra er genoeg centjes
zijn dan is hetNederland en zijn knuffel-mentaliteit voor mij.
![]()
Wat jullie?
Gefrustreerd mannetjequote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:56 schreef sanni het volgende:
- racistische propaganda -
Inderdaad.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:18 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Mijn ervaring: emigranten vetrekken om andere redenen.
Mensen die bovenstaande roepen, zijn degenen die juist niet vertrekken, want geen enkel land is perfect.
wat bedoel je trouwens met je ondertitel ??
Jij vertrekt dus naar een moslimland? Daar is het geloof immers de wet en heb je er dus geen 'last van'. Vrijheid van meningsuiting is ook geen gemeengoed aldaar, dus dat moet perfect aan je eisen voldoen!quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:56 schreef sanni het volgende:
![]()
Wat jullie?
En welk land denk je naar toe te gaan?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:56 schreef sanni het volgende:
verhaaltje
Je emigreert om de verkeerde reden. Als je je in Nederland ergert aan de Mocros, ga je je in de VS binnen weken al ergeren aan de Mexicanen, in Canada ga je je direct ergeren aan de Pakistanis en Indiërs, in Australië ga je je ergeren aan de Libanezen en de Indo's....quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:56 schreef sanni het volgende:
![]()
Ik heb een schurfthekel aan Marokkanen en andere moslims in Nederland. Daarentegen heb ik hier in de VS geen enkel probleem met Indiers, Mexicanen (behalve dan dat ik van mening ben dat ze gewoon legaal binnen moeten komen) , Pakistanen of wie dan ook.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:55 schreef maartena het volgende:
[..]
Je emigreert om de verkeerde reden. Als je je in Nederland ergert aan de Mocros, ga je je in de VS binnen weken al ergeren aan de Mexicanen, in Canada ga je je direct ergeren aan de Pakistanis en Indiërs, in Australië ga je je ergeren aan de Libanezen en de Indo's....
Gelukkig zijn er mensen die geen boodschap hebben aan deze naiviteit en mij en andere moslim/marokkanen wél op een normale manier kunnen benaderenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 02:20 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik heb een schurfthekel aan Marokkanen en andere moslims in Nederland. Daarentegen heb ik hier in de VS geen enkel probleem met Indiers, Mexicanen (behalve dan dat ik van mening ben dat ze gewoon legaal binnen moeten komen) , Pakistanen of wie dan ook.
Marokkanen en moslims zijn asociaal en maken op elke mogelijke manier misbruik van de verzorgingsstaat en het fatsoen en de naiviteit van Europeanen. Indiers en Mexicanen werken netjes en ik heb geen moment last van ze.Mocros.
Ik zie het als een zwaktebod om op mensen als jij serieus in te gaan.quote:Op zondag 11 februari 2007 21:36 schreef StefanP het volgende:
Zoals jullie mensen benaderen, bedoel je?
Eikelquote:Op zondag 11 februari 2007 21:36 schreef StefanP het volgende:
Zoals jullie mensen benaderen, bedoel je?
Ik weet niet hoe het in Texas gesteld is, maar hier in California wonen 3 miljoen illegale Mexicanen, die zorgen voor een vrij groot aandeel van de misdaad cijfers. Het is zelfs zo erg dat Los Angeles gangs, waarvan illegale leden de grens zijn over gezet in Mexico en Guatamala (o.a.) het werk van die gangs doorzetten, en rivaliserende gangs die in Los Angeles al tegenover elkaar stonden in Mexico gewoon doorvechten met hun uitgezette leden.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 02:20 schreef StefanP het volgende:
Marokkanen en moslims zijn asociaal en maken op elke mogelijke manier misbruik van de verzorgingsstaat en het fatsoen en de naiviteit van Europeanen. Indiers en Mexicanen werken netjes en ik heb geen moment last van ze.
Macro economie is nooit je sterkste punt geweest?quote:Op zondag 11 februari 2007 23:23 schreef StefanP het volgende:
Mijn grootste probleem met Mexicanen is dat ze in enorme aantallen binnenkomen, en dat dat inderdaad onvoorstelbaar veel geld kost.
Ga toch weg. Lees dit boek maar eens:quote:Op maandag 12 februari 2007 00:29 schreef Individual het volgende:
[..]
Macro economie is nooit je sterkste punt geweest?![]()
(Illegale) immigranten brengen juist geld op en als je er ff goed nadenkt kom je er vanzelf achter waarom.
Ideeen:
CNN
Washington Monthly
NY Times
Bloomberg
Nee, ze zetten halve straten af op elke katholieke feestdag omdat ze dat als echte katholieken flink en uitbundig moeten vieren. Daar heb ik hier meer last van dan ik ooit van de Ramadan had in Nederland, en ik woonde 500 meter van een moskee af.quote:Op zondag 11 februari 2007 23:23 schreef StefanP het volgende:
Mijn persoonlijke beleving is dat ik er weinig last van heb. In tegenstelling tot de Marokkanen in Nederland - en ja, ik spreek uit persoonlijke ervaring. Het is niets dan ellende met dat volk.
Mexicanen hebben ook hun fouten, maar ze hebben niet die arrogante kut-houding en dat achterlijke geloof als baggage.
Jouw Marokkanen gebash ook.quote:Op maandag 12 februari 2007 07:01 schreef StefanP het volgende:
Ah, tuurlijk, het zal wel. Wat jij wil. Je 'roze bril' commentaar wordt wel een beetje oud inmiddels.
Hear Hear!quote:Op maandag 12 februari 2007 17:03 schreef Marty het volgende:
<KNIP>
Maar de drie zomermaanden met elke dag 30/35 graden en een vochtigheidsgraad van rond de 70/80% is ook niet alles wanneer je gewoon moet leven en werken en niet als een toerist op het strand ligt.
Het lijkt California wel.quote:Op woensdag 14 februari 2007 07:55 schreef Fiep het volgende:
Hear Hear!
Net als die grappenmakers die naar Australie verhuizen vanwege de zon..... Laat nog eens wat van je horen als je op de dagen van 40+ je airco niet kan gebruiken vanwege de bosbranden.
Ja hier in Taiwan ben ik ook blij als s'winters de temperatuur af en toe onder de 16 graden komt. Het grootste deel van het jaar is het ver over de 30 en dan met hoge luchtvochtigheid. Het Nederlandse klimaat is echt niet zo slecht.quote:Op woensdag 14 februari 2007 07:55 schreef Fiep het volgende:
[..]
Hear Hear!
Net als die grappenmakers die naar Australie verhuizen vanwege de zon..... Laat nog eens wat van je horen als je op de dagen van 40+ je airco niet kan gebruiken vanwege de bosbranden.
Dat denk ik ookquote:Op woensdag 14 februari 2007 14:37 schreef Hik het volgende:
Ok, ik ben het helemaal eens met de stelling dat je niet moet emigreren om het weer (), maar ik geloof wel dat de klagende expatjes het huidige Nederlandse weer een klein beetje zijn vergeten: dagen en dagen van die pis-miezer.
![]()
hier dan een niet-klagend expatje.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:37 schreef Hik het volgende:
Ok, ik ben het helemaal eens met de stelling dat je niet moet emigreren om het weer (), maar ik geloof wel dat de klagende expatjes het huidige Nederlandse weer een klein beetje zijn vergeten: dagen en dagen van die pis-miezer.
![]()
Ik ken een aantal van die mensen die als kind overal hebben gewoond (kinderen van expats) en dat zijn meestal erg interessante mensen die zelf ook overal ter wereld gaan wonen. Echte wereldburgers zijn het.quote:Op donderdag 15 februari 2007 11:21 schreef Flipster24 het volgende:
Maar over kinderen gesproken (wil eigenlijk niet zo ver vooruitkijken...) die zou ik toch nog het liefst in NL op zien groeien, sowiezo tijdens de middelbare schooltijd, heb het idee dat dat niet zo goed voor ze om op te groeien in verschillende landen.
Precies. Het grootste deel van de opvoeding komt van de ouders af, en hun normen en waarden. Daaropvolgend is het de school waar ze naar toe gaan, maar dat komt pas vanaf ong. het 4e levensjaar en de eerste 4 levensjaren zijn toonaangevend voor hun latere leven, omdat ze in die jaren het meeste tot zich nemen qua gedrag, omgeving, etc.quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:58 schreef Rewimo het volgende:
Het opvoeden van je kinderen doe je zelf, dus of dat goed gebeurt hangt van jou af, en niet op welke plek je dat doet. Goede scholing is uiteraard wel belangrijk, maar die vind je niet alleen maar in Nederland.
inderdaad, klinkt zeer bekendquote:Op vrijdag 16 februari 2007 01:04 schreef SeLang het volgende:
Schitterend juist, die expat kinderen.
Een (ex)collega van mij heeft ook van die schattige kinderen die half Frans half Taiwanees zijn.
Die praten Frans tegen hun vader, Chinees tegen hun moeder en Engels tegen mij. Onderling praten ze Chinees. De oudste is 9jr...
Spreken jouw kinderen ook NL?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 12:58 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
inderdaad, klinkt zeer bekend
alleen in mijn geval met een mix van andere talen
Sowwy!quote:
Het Consulaat in Los Angeles heeft een eigen kantoor in een wolkenkrabber van 20 verdiepingen in Santa Monica. Ziet er erg verzorgd uit, er is een publieke ruimte met twee loketten van grenen hout, er staat een mooie Nederlandse vlag in de hoek op een standaard, en er hang uiteraard een portret van de Koningin aan de muur. Tevens liggen er vaak Nederlandse bladen in de wachtruimte, en meestal ook een Nederlandse krant. (Die er verfrommeld uit ziet, en waarschijnlijk eerst door het hele consulaat gelezen is). Het geheel ziet er netjes uit, maar de wachtruimte is wat klein. 10 mensen passen er nog wel in, maar dan word het vol. Er zijn ook maar iets van 6 stoelen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:09 schreef Fogel het volgende:
Het Nederlandse consulaat in Trondheim is een open kantoorlandschap van een shipping firma. Er staat een gammele tafel met een klein Nederlands vlaggetje in een hoek, en dat is het hele consulaat. Mijn eigen kantoor is mooi opgeruimd in vergelijking met dit kantoor...
Hoe zit het met consulaten in andere landen? Zijn die ook gevestigd in een gewoon kantoor van een of ander bedrijf waar toevallig iemand de rol van consul heeft gekregen?
idem hier.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Het Consulaat in Los Angeles heeft een eigen kantoor in een wolkenkrabber van 20 verdiepingen in Santa Monica. Ziet er erg verzorgd uit, er is een publieke ruimte met twee loketten van grenen hout, er staat een mooie Nederlandse vlag in de hoek op een standaard, en er hang uiteraard een portret van de Koningin aan de muur. Tevens liggen er vaak Nederlandse bladen in de wachtruimte, en meestal ook een Nederlandse krant. (Die er verfrommeld uit ziet, en waarschijnlijk eerst door het hele consulaat gelezen is). Het geheel ziet er netjes uit, maar de wachtruimte is wat klein. 10 mensen passen er nog wel in, maar dan word het vol. Er zijn ook maar iets van 6 stoelen.
(..)
Daar ben ik het helemaal mee eens, er zijn nu eenmaal weinig Nederlanders te vinden in dit gebied (en daar ben ik erg blij omquote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:45 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
idem hier.
maar met alle respect voor Fogel: Los Angeles of São Paulo zijn natuurlijk niet te vergelijken met Trondheim
Tja.... Trondheim.... Los Angeles.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:31 schreef Fogel het volgende:
Dat klinkt een stuk professioneler, maartena.
Ik heb er niet op gelet, maar ik kan geen portret van de koningin herinneren. Vond het echt een vage bedoeling, maar het scheelt me in ieder geval een retourtje Oslo om een nieuwe pas aan te vragen. Het is dat het adres klopte met wat ik op minbuza.nl (of de site van de Nederlandse ambassade in Oslo) gevonden, anders had ik echt niet geloofd dat dit echt een consulaat was.
In Belfast is het ongeveer hetzelfde (van horen zeggen dan), en toevalliger wijs is het eveneens bij een shipping maatschappij.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens, er zijn nu eenmaal weinig Nederlanders te vinden in dit gebied (en daar ben ik erg blij om). Maar toch had ik minimaal een echt afgezonderd kantoortje (als is het maar 6m2) verwacht wat als Consulaat gebruikt zou worden.
Naja, genoeg hier over. Als iemand anders een vergelijkbaar consulaat heeft getroffen dan hier in Trondheim, meld het dan maar, dan weet ik dat dit geen uitzondering is.
Nederland is een van de TOP landen als het aankomt op logistieke bedrijven. Niet alleen de haven in Rotterdam, maar Nederlandse logistieke bedrijven zitten over hele wereld in andere havens. Het is dus niet gek dat je een shipping bedrijf tegenkomt waar een Nederlander werkt.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 21:08 schreef HumbertoT het volgende:
In Belfast is het ongeveer hetzelfde (van horen zeggen dan), en toevalliger wijs is het eveneens bij een shipping maatschappij.
Bij mij zat er een rasechte Noor aan de ene kant van de tafel, hij kon geen woord Nederlands en we hebben alles in het Noors afgehandeld. Er bleek ook geen ander personeel bij dit consulaat te werken dan deze ene man (en hij doet het als een bijtaak naast zijn normale werk - zoals ik al aangaf wonen er weinig Nederlanders in deze omgeving).quote:Op vrijdag 16 februari 2007 21:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Nederland is een van de TOP landen als het aankomt op logistieke bedrijven. Niet alleen de haven in Rotterdam, maar Nederlandse logistieke bedrijven zitten over hele wereld in andere havens. Het is dus niet gek dat je een shipping bedrijf tegenkomt waar een Nederlander werkt.
Christan gaat straks naar een school die de hele dag (tot 16 uur) opvang biedt. Dat is inclusief huiswerkbegeleiding en dingen als sport, handarbeid, schaken, toneelspelen... Verder gaan wij beiden parttime werken zodat we de opvang goed kunnen regelen. Ook hebben we familie redelijk dicht in de buurt zodat we in geval van nood wel iets kunnen regelen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:47 schreef Hik het volgende:
Sowwy!![]()
Maar hoe doen jullie het verder dan? In principe mis je daar wel je Nederlandse sociale vangnet. Ik zie aan een vriendin van mij in Canada (die overigens verder ook thuis blijft) dat het nog niet zo eenvoudig is om oppas te vinden, laat staan iemand die een of meer keren in de week kan bijspringen... Dan bij je dus afhankelijk van professionele zorg die in de landen waar ik terecht zou komen toch wellicht wat lastiger te vinden is...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |