Tja, 18 is dan ook wel erg jong om een onderneming als een emigratie uit te voeren. Mensen denken er nogal nonchalant over vaak, en roepen dat ze "over 3 jaar gaan emigreren" als ze 21 zijn en klaar zijn met hun studies enzo.... maar vaak loopt dat toch op niets uit.
Ik emigreerde op mijn 28e, maar dat was nadat ik al 4 jaar met mijn Amerikaanse vrouw in NL samenwoonde, en al 3 jaar met haar getrouwd was.... en als je al enigzins een basis hebt in de VS (familieleden in dit geval) dan is het allemaal een heel stuk eenvoudiger, maar nog steeds niet simpel.
Echte emigratie is een levenskeuze. En meestal moet je daarvoor kiezen VOORdat je kinderen krijg, want voor je het weet ben je zwanger, en dan gaat het niet.... en dan heb je een baby en dan gaat het niet.... en dan kost je gezin en kind(eren) ineens handen vol geld en dan gaat het niet.... en dan zitten ze opeens op school en ben je te laat. En DAN heb je zoiets van "had ik nou maar 3 jaar geleden de knoop doorgehakt", dan had je nu je kinderen in een ander klimaat en cultuur kunnen opvoeden. Voor sommigen is dat ook belangrijk.....
Ikzelf heb geen kinderen en daar ook geen plannen voor, dus wij kunnen ook elk moment weer ergens anders heen verhuizen als we dat echt zouden willen.
Voorlopig zit ik goed in de VS in ieder geval. Mijn zus heeft Oost Timor gekozen om er 3 jaar te werken voor de Verenigde Naties, dus ook die is ver van haar thuisland, alleen niet echt een permanente situatie. En die leeft ook wel iets anders..... ze heeft 3 bewakers om haar (kleine) huisje te beschermen tegen opstandelingen, en gebruikt af en toe de Portugese Special Forces van de VN om haar naar verschillende plekken te brengen. Nee, dan heb ik persoonlijk toch liever een westers land....
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin