abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44828566
Welke platen uit 2006 vind jij geweldig, maar zijn tegelijk door veeeeeel te weinig mensen beluisterd? Breng ze hier nog even onder de aandacht, net voor de jaarwisseling.

Ik trap af met Western Union van Mercelis.

Daar schreef ik destijds dit over:
quote:
MERCELIS - Western Union (BANG!)

Jeff Mercelis is een Belg die begin jaren negentig deelnemer was aan dezelfde HUMO Rock Rally als het inmiddels wereldberoemde dEUS. Ook Joost Zweegers, bekend van Novastar, deed toen mee. Het leverde Mercelis lof op en vier jaar later maakte hij de plaat The Hopes And Dreams Of A Drunk Punk, die in eigen land goede kritieken kreeg. Een plaat die ik persoonlijk niet ken en ik vermoed dat ik daar lang niet de enige in ben. Zeker niet omdat het daarna doodstil werd rond Mercelis.

En nu, nu is hij daar ineens weer. Veertien jaar ouder dan destijds, toen hij op velen meer indruk maakte dan bijvoorbeeld Tom Barman. Nu is het dan tijd om die belofte definitief in te lossen. Mercelis nam alles op in een studio in Brussel, met hulp van producer Kris Dane. Hij doet alles zelf, slechts één keer krijgt hij hulp van ene Manu Low. Zijn aanpak is akelig lo-fi, haast ongekend voor Vlaamse begrippen.

Daardoor klinkt alles bijzonder direct. Mercelis heeft alle opsmuk verwijderd van zijn songs en legt in tien juweeltjes zijn ziel bloot. Een getormenteerde ziel, als de teksten autobiografisch zijn. Wellicht het resultaat van tien jaar volledig uit beeld zijn in de muziekwereld, maar evengoed kan het leven zelf zijn sporen hebben nagelaten. Zijn manier van zingen is beklemmend en klinkt op sommige momenten gekweld. Slechts in het titelnummer is dat iets anders, dan klinkt Mercelis een beetje als Björn Eriksson op diens eerste plaat met Maxon Blewitt. Het is een beetje een vreemde eend in de bijt, ook al omdat het liedje het meest "af" is op dit album. De rest klinkt vaak krakerig, alsof de breekbare productie elk moment uit elkaar kan barsten.

Qua zang dringt de vergelijking met Daan Stuyven zich op, waardoor een nummer als The Main House evengoed van Dead Man Ray had kunnen zijn. Het is een naam die vaker onbewust opduikt, evenals die van Pascal Deweze en dan vooral diens werk als Sukilove. Mercelis is echter volstrekt uniek als zowel zanger als songsmid, zo bewijst hij op Western Union. Het idioot hoge niveau van het album doet per noot meer verwonderen waarom we zo lang niets van deze man hebben gehoord.

De perfect opgebouwde spanning in A Straight Line, waar Mercelis klinkt als een geschifte huurmoordenaar over een rammelende ritmebox, het dreinende Muddy Waters, de als ballad te betitelen nummers High en Heart... Om maar te zwijgen over het vast als liefdesliedje bedoelde Blossom, dat echter eerder uitnodigt tot ophanging aan een kale herfstboom. Of Precious, te mooi om in woorden te vangen. Mercelis slaagt er zelfs in om That'll Be The Day van Buddy Holly op een originele manier te coveren, namelijk eenzaam en alleen op een akoestische gitaar.

Eenmaal aanbeland bij de schitterende pianovegen die slotnummer Radiate van extra cachet voorzien, dringt zich het besef op dat dit een bijzonder album is. Een heel bijzonder album zelfs, waarmee België maar weer eens een artiest heeft om te koesteren. Kaal, dreigend, emotioneel en vooral van ongekende kwaliteit, zo zou Western Union betiteld moeten worden. Hadden ze dat in 1992 toch goed gezien daar, die mannen van HUMO.
Zie ook www.mercelis.net

En dan ook nog Pull The Strings van Sandy Dillon.

Opmerkelijke dame, deze Sandy Dillon. Sinds het overlijden van haar man en muzikaal partner is het leven voor haar geen pretje. Dat was het al nooit. Pull The Strings is dan ook vooral een persoonlijk werkstuk geworden, waarop ze al haar woede en verdriet van zich af kan knorren, krijsen, piepen, gillen en schreeuwen. Om tussendoor ook achter een piano te kruipen en een ontroerend mooi liedje te spelen. De vrouwelijke Tom Waits, noemt men haar wel eens. Dat is meer dan terecht, bewijst ze hier.

www.sandydillon.com
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_44831067
2 Bit Pie - 2 Pie Island

Een samenwerkingsproject van Fluke (die gasten van het nummer Atom Bomb van Wipeout 2097, worden vaak met Underworld vergeleken). Top CD, maar niemand schijnt het te kennen. Als je van electronica en vooral progressive house houdt, dan moet je deze CD eens checken!
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:04:27 #3
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_44832518

Meesterlijk album.
pi_44832776

Keith Caputo - Hearts Blood On Your Dawn

Alleen te bestellen op zijn eigen site (www.keithcaputo.com, voor de weinige creatieve lui onder ons). Nog veel mooier dan Died Laughing. Heeft weinig van doen met Life of Agony, en is zeker ook uitermate te pruimen voor iedereen die natte dromen heeft van singer/songwriters en emotionele indie blabla. Gaat hem dus allen nu bestellen, kost niet duur en je hebt binnen een week een mooie enveloppe uit New York op de deurmat liggen. Vanaf dat moment zal je leven nooit meer hetzelfde zijn.

Kopen dus: als je één keer in je leven een wijze raad van mij wil opvolgen dan kan dat maar beter deze zijn. Peaceman, jij ook, en bestel dan ook gelijk Died Laughing voor een tientje bij CD-Wow want dat is ook meer dan waar voor je geld.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:16:36 #5
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_44832855
Ken ze allebei SB, en deel je mening dat beide albums voor iedereen toegankelijk zijn. Of ik ze bestel? Mwah, misschien moest ik dat maar eens een keertje doen....
pi_44832923
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:16 schreef peaceman het volgende:
Ken ze allebei SB, en deel je mening dat beide albums voor iedereen toegankelijk zijn. Of ik ze bestel? Mwah, misschien moest ik dat maar eens een keertje doen....
Heb je ze gedownload?

Kopen, schnell!
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:21:03 #7
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_44832959
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:19 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Heb je ze gedownload?
downloaden
quote:
Kopen, schnell!
Welke aanbeveling van mij ga jij dan kopen?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2006 @ 18:21:49 #8
862 Arcee
Look closer
pi_44832979
Peter Licht - Lieder vom Ende des Kapitalismus

Tevens de voorgaande albums van Peter Licht.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_44833010
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:21 schreef peaceman het volgende:
Welke aanbeveling van mij ga jij dan kopen?
Je kent me nu wel een beetje toch? Doe er eens eentje
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:23:59 #10
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_44833048
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Je kent me nu wel een beetje toch? Doe er eens eentje
Tja moeilijk te zeggen toch, aangezien jij wat eenduidiger bent in je smaak... ik zal er even over nadenken. Kom ik op terug.
pi_44833121
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:23 schreef peaceman het volgende:

[..]

Tja moeilijk te zeggen toch, aangezien jij wat eenduidiger bent in je smaak... ik zal er even over nadenken. Kom ik op terug.
Ik eenduidig? Ik hoer van metal naar electronica naar Girls Aloud en weer terug
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:32:34 #12
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_44833286
Arpanet - Inertial Frame

quote:
Arpanet's "Inertial Frame" reveals a much more rhythmic dimension to what we already know from Arpanet and their (rare) live performances. Starting off with a laconic arpeggio overlooking cold synthesizer waves and chords, a distorted and ill fitted Germanic voice lands from nowhere reminding you why you love them so much. Chiselled electro beats à la Drexcyia eventually intervene and call for a dark and gloomy souvenir of Tangerine Dream meets Kraftwerk and J Carpenter in a futuristic goth melodrama.
Gewoon een geweldig, verfrissend en vernieuwend album op het gebied van electro, van de detroit electro legende die ook bekend staat als o.a Japanese Telecom, Dopplereffekt en Der Zyklus.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_44858689
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[afbeelding]

Keith Caputo - Hearts Blood On Your Dawn

Alleen te bestellen op zijn eigen site (www.keithcaputo.com, voor de weinige creatieve lui onder ons). Nog veel mooier dan Died Laughing. Heeft weinig van doen met Life of Agony, en is zeker ook uitermate te pruimen voor iedereen die natte dromen heeft van singer/songwriters en emotionele indie blabla. Gaat hem dus allen nu bestellen, kost niet duur en je hebt binnen een week een mooie enveloppe uit New York op de deurmat liggen. Vanaf dat moment zal je leven nooit meer hetzelfde zijn.

Kopen dus: als je één keer in je leven een wijze raad van mij wil opvolgen dan kan dat maar beter deze zijn. Peaceman, jij ook, en bestel dan ook gelijk Died Laughing voor een tientje bij CD-Wow want dat is ook meer dan waar voor je geld.
Died Laughing heb ik en dat vind ik best een zeer aardige plaat.
www.thuisuiteten.nl
pi_44867835
Goed topic!

Travel by Sea - Shadows Rise

Heerlijk Folk-rock / Americana album, gemaakt in eigen beheer door twee mannen die elkaar nog nooit ontmoet hebben, ieder aan een andere kant van the States.

Absolute aanrader voor liefhebbers van Jason Molina, Iron & WIne, Wilco e.d.

Complete Shakeup is een wereldnummer!

Meer info:

http://www.travelbyseamusic.com/
http://www.myspace.com/goldenwest
pi_44893565
Zit in ieder geval ook een mooi verhaal achter die plaat cafca!
www.thuisuiteten.nl
pi_44957565
Album dat relatief veel media-aandacht heeft gekregen maar dat amper op Fok! was te vinden.
De future-disco van Kelley Polar, waanzinnig lekker album!

Kelley Polar - Love Songs Of The Hanging Gardens

quote:
If Kelley Polar's new LP 'Love Songs of the Hanging Gardens' were an actual-factual entity, it would undoubtedly be a hip swivelling robot (made of the most shiny steel) who had an extra set of hands purely for handclaps and a full miniaturised orchestra nestling in some kind of hinged chest cavity. Honest. Having cut his teeth on the handsome string arrangements of Metro Area and in doing so helping to define the Environ sound, Kelley Polar would be daft to turn his back on what he knows best; with 'Love Songs...' a towering testament to the sterile disco shenanigans he so evidently adores. The little brother of Blevin Blechdom, Polar consumatelty matches his sibling's water-tight compositions with the likes of 'Cosmological Constancy' and 'Here In the Night', albeit refracted through a thousand tarnished mirror-balls and given a thorough injection of grade-A pop nous. Whilst 'My Beauty in the Moon' matches Polar's semi-fragile vocals (think Erlend Oye after a month down the gym) with an oscilating set of gleaming synth throbs and 'Matter of Energy' hovers between 80's meltdown and dancefloor genius, it is the taut cello strings and rotating beats of 'Black Hole' which best represent 'Love Songs...’, while 'Cosmological Constancy' is an Italo-vocoder masterpiece, 'The Room In My House Have Many Parties' comes across like an extra-value Playgroup, whilst 'In Time' has enough pop-pathos coursing through the veins to warrant a number one.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_44957699
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 18:32 schreef HAL9000S het volgende:
Arpanet - Inertial Frame

[afbeelding]
[..]

Gewoon een geweldig, verfrissend en vernieuwend album op het gebied van electro, van de detroit electro legende die ook bekend staat als o.a Japanese Telecom, Dopplereffekt en Der Zyklus.
Was er een nieuwe Arpanet? .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 3 januari 2007 @ 00:20:40 #19
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_44960622
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 22:58 schreef teknomist het volgende:

[..]

Was er een nieuwe Arpanet? .
Het bewijs!!
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer