Ik heb een broer én een zus. Gelukkig maar dat ik niet in de psychiatrie/psychologie werk met zo'n verknipte achtergrond!quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:54 schreef skippy22 het volgende:
Als ik met iemand praat dan merk ik na wat vragen vaak aan iemand die er in werkt dat ze zelf ook problemen hebben gehad of een broer zus etc
Of juist niet als de patient denkt wat is dat nou weer voor fruitcake Die heeft zelf hulp nodig...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:00 schreef Maartje_ het volgende:
lol, dat klopt wel ongeveer. Ik heb zelf ook problemen, maar ga over 2 jaar ook psychologie studeren.. Juist doordat ik die problemen kreeg, kwam mijn interesse in de psychologie. Zo vreemd is dat toch niet? Je voelt je thuis daarin, en wilt andere mensen helpen die ook zoiets hebben. Ik ken zoveel stottertherapeuten die zelf ook stotteren. Als je je kunt inleven in een patient, als je weet wat ze doormaken, kun je ze beter helpen. Ik ben vreselijk in mijn eigen gedrag te analyseren, maar van een ander kan ik dat juist heel goed!
juist met de redenen die je hier aangeeft, zou ik me nog maar eens twee keer bedenken of psychologie wel de juiste keuze is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:00 schreef Maartje_ het volgende:
lol, dat klopt wel ongeveer. Ik heb zelf ook problemen, maar ga over 2 jaar ook psychologie studeren.. Juist doordat ik die problemen kreeg, kwam mijn interesse in de psychologie. Zo vreemd is dat toch niet? Je voelt je thuis daarin, en wilt andere mensen helpen die ook zoiets hebben. Ik ken zoveel stottertherapeuten die zelf ook stotteren. Als je je kunt inleven in een patient, als je weet wat ze doormaken, kun je ze beter helpen. Ik ben vreselijk in mijn eigen gedrag te analyseren, maar van een ander kan ik dat juist heel goed!
Wat een belachelijke redenatie.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:58 schreef Youssef het volgende:
Het is inderdaad algemeen bekend dat zwakke meisjes die net iets te dik zijn, krassen en huilen bij het minste of geringste en overgevoelig zijn vaak zelf psychologie gaan studeren. Kortom alles wat ook maar richting psychologie verwijst is een totaal verknipte wereld. Echt een wereldje wat zichzelf in stand houdt, maar nut heeft het allerminst![]()
De patient is niet bevoegd om dat te oordelen. Tenzij de patient uiteraard ook psychologie studeert.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:03 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Of juist niet als de patient denkt wat is dat nou weer voor fruitcake Die heeft zelf hulp nodig...
Je hoeft niet precies te weten hoe het brein in elkaar zit, je kijkt naar wat er uit komt met behulp van keihard wetenschappelijk onderzoek. En met de meeste resultaten kan veel gedaan worden. Reclame is bv een soort toegepaste sociale psychologie.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:07 schreef Megumi het volgende:
Psychologie studeer je idd om tot een vorm van zelf genezing te komen. En je studeert iets wat het menselijk brein is waarvan de neurologen nu pas een beetje beginnen te begrijpen hoe het werkt.
Zie mijn tweede post.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:16 schreef cikolata het volgende:
[..]
Je hoeft niet precies te weten hoe het brein in elkaar zit, je kijkt naar wat er uit komt met behulp van keihard wetenschappelijk onderzoek. En met de meeste resultaten kan veel gedaan worden. Reclame is bv een soort toegepaste sociale psychologie.
Bovendien, alle mensen hebben toch wel interesse in hoe de mens werkt? Daar hoef je niet gestoord voor te zijn. Niet zo gek dat er zoveel mensen psychologie studeren.
Dat eerste komt vanzelf welquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:00 schreef Maartje_ het volgende: Ik ben vreselijk in mijn eigen gedrag te analyseren, maar van een ander kan ik dat juist heel goed!
Werk je zelf in de psychiatrie ?? Of volg je een opleiding tot ??quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:16 schreef cikolata het volgende:
[..]
Je hoeft niet precies te weten hoe het brein in elkaar zit, je kijkt naar wat er uit komt met behulp van keihard wetenschappelijk onderzoek. En met de meeste resultaten kan veel gedaan worden. Reclame is bv een soort toegepaste sociale psychologie.
Bovendien, alle mensen hebben toch wel interesse in hoe de mens werkt? Daar hoef je niet gestoord voor te zijn. Niet zo gek dat er zoveel mensen psychologie studeren.
Als iemand anders echt vaag is wel Dan kun je zonder dat ook tot een oordeel komenquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:10 schreef Litpho het volgende:
[..]
De patient is niet bevoegd om dat te oordelen. Tenzij de patient uiteraard ook psychologie studeert.
Ik zou zelfs zeggen een paar flinke bouten in hun schedel.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:24 schreef picobyte het volgende:
Helemaal met TS eens, zieleknijpers hebben allemaal ergens wel een schroefje los![]()
quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:24 schreef picobyte het volgende:
we hebben allemaal ergens wel een schroefje los![]()
Weet je wel het verschil tussen psychologie en psychiatrie?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:22 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Werk je zelf in de psychiatrie ?? Of volg je een opleiding tot ??![]()
Dan ben je alvast gezakt denk ik.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:34 schreef cikolata het volgende:
[..]
Die is niet de grondlegger van de psychologie
Klopt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:37 schreef cikolata het volgende:
[..]
Freud is achterhaald, en er waren al veel psychologen voordat hij er was.
Idd wat de Indianen een medicijnman of vrouw noemen die het een stuk beter doen dan psychologen.quote:
Kijk, dit zijn wijze woorden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:48 schreef Maartje_ het volgende:
Ik denk dat je zelf het beste kunt beslissen of je een studie psychologie aan kunt of niet. Als het niet de beste keuze is, kom je daar vanzelf achter.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd wat de Indianen een medicijnman of vrouw noemen die het een stuk beter doen dan psychologen.
Schrijf eens normaal Nederlands, of beter: schrijf niet als je er niks van weetquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd wat de Indianen een medicijnman of vrouw noemen die het een stuk beter doen dan psychologen.
We hebben het over psychologen. Dat heeft natuurlijk niks te maken met normaal zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:55 schreef cikolata het volgende:
[..]
Schrijf eens normaal Nederlands, of beter: schrijf niet als je er niks van weet
Of dat mensen die rechten doen juridische problemen hebbenquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, ik hoor ook wel eens verhalen dat mensen psychologie gaan studeren om hun eigen gedrag beter te begrijpen. Lijkt me inderdaad voor klinisch psychologen wel zo, maar wanneer je meer de cognitieve kant op gaat is dat helemaal niet meer zo, ga ik vanuit. Maar ja, dan kun je ook zeggen dat mensen die filosofie gaan studeren existentieel in de knoop zitten, wat me nogal een voorbarige conclusie lijkt.
Niet alles is achterhaald van freud Bvb projectie word nog steeds gebruikt in de psychologiequote:Op vrijdag 29 december 2006 12:37 schreef cikolata het volgende:
[..]
Freud is achterhaald, en er waren al veel psychologen voordat hij er was.
Het is nou eenmaal zo dat er in bepaalde beroepen mensen zitten die wat hebben Zoals in de ict relatief veel autisten Dat is in de psychiatrie ook het geval Maar je doet zelf ook iets in die richtingquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:00 schreef cikolata het volgende:
[..]
Of dat mensen die rechten doen juridische problemen hebben
" It takes one to know one " is een bekend gezegde en is vaak waar gebleken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:54 schreef skippy22 het volgende:
Fok vrindjesIk merk vaak aan mensen die in de psychiatrie werken dat met hun ook iets mis is
Vaak merk ik aan mensen die er in werken dat ze net zo zijn als hun patienten Dus ook een stoornis of gewoon vaag zijn ... edit : blablabla
Ik denk dat dat getal wat lager is, maar tegen de tijd dat er stages zijn gelopen is een zeer groot deel geconfronteerd met de realteit, en dan is het snel afgelopen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:15 schreef Okeuj het volgende:
99% van de mensen die psychologie gaan studeren met de achterliggende gedachten er zelf beter van te worden of zichzelf te kunnen helpen liggen er meestal voor het eind van het eerste jaar al uit.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik heb een broer én een zus. Gelukkig maar dat ik niet in de psychiatrie/psychologie werk met zo'n verknipte achtergrond!
Dus jouw onbegrip over een persoon maakt die persoon tot psychisch gestoorde?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:29 schreef Chiwakka het volgende:
Ik ken ook zo iemand, en toen ik haar ermee confronteerde zei ze "dus bij jouw werken je computers ook niet meer??" (omdat ik Informatica studeer) En dat vond ik zulk een drogredenatie, aangezien ik die persoon al lang ken en ik er ook altijd iets "vaag" aan vond.
Dat denk ik ook. Psychologen zijn ook mensen. Alleen dan mensen die geen problemen hebben met al die gekke gedachten itt de patiënten.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:10 schreef omapietje het volgende:
[..]
" It takes one to know one " is een bekend gezegde en is vaak waar gebleken.
Even normaal doen met de stereotyperingen. Dank u.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:58 schreef Youssef het volgende:
Het is inderdaad algemeen bekend dat zwakke meisjes die net iets te dik zijn, krassen en huilen bij het minste of geringste en overgevoelig zijn vaak zelf psychologie gaan studeren. Kortom alles wat ook maar richting psychologie verwijst is een totaal verknipte wereld. Echt een wereldje wat zichzelf in stand houdt, maar nut heeft het allerminst![]()
Ik denk dat dat een beetje overdreven is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:14 schreef Shark.Bait het volgende:
ik had zelf het idee dat 90% psychologie volgt omdat ze een probleem hebben, de resterende 10% is gewoon nieuwsgierig.
Waarom liggen die er na het eerste jaar al uitquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:15 schreef Okeuj het volgende:
99% van de mensen die psychologie gaan studeren met de achterliggende gedachten er zelf beter van te worden of zichzelf te kunnen helpen liggen er meestal voor het eind van het eerste jaar al uit.
Het is geen therapie, het is psychologie. je wordt niet begeleid met je issues, je krijgt ws in het eerste jaar de hele rits psychologische stromingen, gewoon theorie. je moet zelf houvast kunnen vinden, zelf de ogen van een psycholoog hebben en in veel mindere mate de ogen van een patient. je komt gewoon niet op die manier toe aan jezelf en dat is iets wat veel mensen toch denken. Het schijnt overigens dat aardig wat mensen half gek met de opleiding stoppen omdat ze in ieder kwaaltje zichzelf herkennen. Daar moet je ook nog stevig voor in je schoenen staan, als je elementen van jezelf genadeloos hard tegen komt binnen je studie, wat doe je dan? Hoe vind je de balans tussen professionaliteit en persoonlijke issues?quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:37 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Waarom liggen die er na het eerste jaar al uit![]()
Dat kan, maar mijn denkpatroon blijft erbijquote:Op vrijdag 29 december 2006 17:17 schreef crossover het volgende:
Ik denk dat dat een beetje overdreven is.
Preciesquote:Op vrijdag 29 december 2006 19:41 schreef Monocultuur het volgende:
1 op de 6 mensen heeft een persoonlijkheidsstoornis.
1 op de.......
iedereen mankeert wel wat, dus psychologen ook.
preciesquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:16 schreef cikolata het volgende:
[..]
Iemand met borderline is afwijkend bvb En vind zich zelf wel normaal of nietquote:Op zaterdag 30 december 2006 00:45 schreef Mavro het volgende:
Oh my. Daar moet ik als psychologiestudente toch wel even op reageren. Ik ben nu 3ejaars en wat ik in mijn opleiding ben tegengekomen zijn allesbehalve verknipte medestudenten.
Er zijn mensen die psychologie doen omdat:
- ze uitgeloot zijn voor een andere studie
- ze het een vreselijk interessant vak vinden en ze later graag psychologisch onderzoek willen gaan doen
- ze mensen willen helpen
- ze zelf een 'afwijkende' psychologische achtergrond hebben.
Dat laatste punt zit de TS blijkbaar hoog. Nou staat afwijkend niet voor niets tussen aanhalingstekens. Wat voor de een afwijkend is, is voor de ander normaal. Misschien vind TS bijna alle mensen abnormaal? Of gek?
Fact is: in het begin van de studie kom je jezelf echt niet tegen. Later misschien, maar dan nog. Iedereen heeft wel bepaalde afwijkingen. Afwijkingen zijn pas zorgelijk als ze in zulke grote mate je leven beheersen dat je niet meer normaal kunt functioneren of anderen het leven heel lastig maakt. En de psychologiestudenten die het tot hun 3e en 4e jaar schoppen kunnen blijkbaar wel degelijk normaal functioneren.
Je bent toch ook gekquote:Op zaterdag 30 december 2006 12:21 schreef Emel het volgende:
[..]
precies
ik vind het wel bekrompen wat je zegt skippy
ik ben psycholoog, nou dan zal ik volgens jou ook wel "gek" zijn dus.
ik denk dat jij gestoorder bentquote:
Nou de borderliners die ik ben tegengekomen balen er anders vreselijk van dat ze borderline hebben. Die vinden zichzelf echt niet normaal.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:58 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Iemand met borderline is afwijkend bvb En vind zich zelf wel normaal of nietEn je vergeet het zelf zwaar in de problemen hebben gezeten Of nog steeds zit
Goede genuanceerde meningquote:Op zondag 31 december 2006 07:12 schreef SKETSj het volgende:
Oja. Ben welleens in aanraking geweest met psychologen en Psychiaters.
Mijn ervaring is dat Psychiaters nóg verknipter zijn dan Psychologen
Dat zijn echt enge mafkezen.
ik sluit me aan bij jouquote:Op maandag 1 januari 2007 11:39 schreef AlDiM het volgende:
Wat voldoe ik dan toch heerlijk aan alle vooroordelen. Studeer psychologie, heb een lange klinische achtergrond. Ik denk wel dat het mijn interesse heeft gewekt. Als je nooit iets met auto's doet zal je nooit snel monteur worden. Zonder ervaring in de psychologie/psychiatrie zal je minder snel zoiets studeren denk ik. En kijk voortaan goed uit op straat met alle gekken, want Prozac is nog steeds het meest voorgeschreven medicijn en 10% van de bevolking is depressief en 2% schizo. Gelukkig heeft niet iedereen alles even erg. Relativeer eens lekker in 2007! Gelukkig Nieuwjaar!
Dat moet toch ook? Stel je voor dat je niet sterk in je schoenen stond en de problemen die je dagelijks tegenkomt niet op je werk laat maar mee naar huis neemt. Heb je binnen de kortste keren een burn out.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:19 schreef persoon14362 het volgende:
Ik weet het niet hoor maar alle mensen die ik heb gezien die in de psychatrie werken lijken me op het eerste gezicht mensen zonder psychische problemen die sterk in hun schoenen staan.
ik studeer psychologie omdat ik cognitieve neurowetenschappen leuk vindtquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:07 schreef Megumi het volgende:
Psychologie studeer je idd om tot een vorm van zelf genezing te komen. En je studeert iets wat het menselijk brein is waarvan de neurologen nu pas een beetje beginnen te begrijpen hoe het werkt.
http://www.misbruikdoorhulpverleners.nl/lopendetuchtzaken5.html Hij vind z,n patienten wel leukquote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:20 schreef thaleia het volgende:
Die Bram Bakker mag ik overigens welMisschien is het een ramp om door hem behandeld te worden, dat weet ik niet, maar op afstand vind ik z'n columns heerlijk nuchter en verfrissend, en met zijn stelling dat hardlopen een stuk beter werkt tegen allerhande psychische problematiek dan het eeuwige therapieen, praten en neuzelen ben ik het ook roerend eens.
Met 35 kilo mag je natuurlijk helemaal niet hardlopen. Ze klimmen daar werkelijk 's nachts het raam uit om rondjes te rennen, en in de 20 minuten pauze proberen ze 30 minuten snelwandelen te proppen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:51 schreef thaleia het volgende:
Lijkt me weinig mis mee, tenzij hij ze ook verbiedt na het hardlopen een lekker bord pasta te nuttigen
dat zie je niet verkeerd. Sterker nog, de hele mensheid is stapelgek. Het leven is namelijk zoiets vreemds dat het iedereen tot waanzin drijft.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:54 schreef skippy22 het volgende:
Fok vrindjesIk merk vaak aan mensen die in de psychiatrie werken dat met hun ook iets mis is
Vaak merk ik aan mensen die er in werken dat ze net zo zijn als hun patienten Dus ook een stoornis of gewoon vaag zijnAls ik met iemand praat dan merk ik na wat vragen vaak aan iemand die er in werkt dat ze zelf ook problemen hebben gehad of een broer zus etc Hetzelfde geldt voor spw,ers en sph Nou vroeg ik het af of het nou aan mij ligt dus toen heb ik aan mensen gevraagd die patienten zijn of het nou aan mij ligt En het was hun ook al opgevallen Een voorbeeld is een kameraadje die vertelde mij dat hij in therapie was bij een psycholoog die zo raar was dat hij dacht je moet bij mij in therapie
![]()
Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling Dan vraag ik me af wat de drijfveren zijn Zelf denk ik dat ze omdat ze zelf een stoornis hebben of problemen hebben gehad En daarom besluiten om andere mensen te helpen Of zie ik dat verkeerd
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |