Toen was ik jarigquote:Op donderdag 28 december 2006 18:26 schreef Drugshond het volgende:
...
[afbeelding]
Onweer op komst op 17 juli 2004 in Enschede. Opvallend is de langgerekte rolwolk, dikwijls een voorbode van hevig noodweer.
...
zwaar mooie foto idd.. maar volgens mij heb ik die dag liggen slapen ofzow, iedereen heeft het maar over een legendarische dag, en ik weet van niksquote:Op maandag 1 januari 2007 12:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die bovenste foto: legendarisch foto op een legendarische dag.
Waarom niet ?quote:Op maandag 1 januari 2007 13:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Mogen sterke onweerverhalen ook?
Ergens eind jaren negentig werd ik wakker van een nachtelijk onweer, heel bizar. Het weerlichtte aan één stuk door, 't was meer licht dan donker. En dan heb ik het over meerdere ontladingen per seconde. Maar vreemd genoeg was er geen dondertje te horenquote:Op maandag 1 januari 2007 13:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Waarom niet ?
[...]
Onweer hier in EIndhoven (ergens in 2004), die wellicht nog vreemder was. Meer dan 20 blikseminslagen die je binnen 0,5-1 seconde qua afstand kon schatten. Ik heb toen echt uit paniek alle stekkers uit alle stopcontacten moeten rukken. Naar buiten lopen was bijna een soort van Russisch roulette geworden.
Ik ben niet snel bang of zo..... maar toen kwam de hemel echt naar beneden.
dat wil ik nog een keer meemaken (wel terwijl ik thuis ben, niet terwijl ik middenin een weiland loopquote:Op maandag 1 januari 2007 13:50 schreef Drugshond het volgende:
Onweer hier in EIndhoven (ergens in 2004), die wellicht nog vreemder was. Meer dan 20 blikseminslagen die je binnen 0,5-1 seconde qua afstand kon schatten. Ik heb toen echt uit paniek alle stekkers uit alle stopcontacten moeten rukken. Naar buiten lopen was bijna een soort van Russisch roulette geworden.
Ik ben niet snel bang of zo..... maar toen kwam de hemel echt naar beneden.
Dat eerste herken ik ook uit de jaren negentig jah. ik werd midden in de nacht wakker, gordijn open.. licht buiten!. weer gordijnen dicht en toen op de normale tijd wakker.. werd het net pas licht.. ik dacht zelf dat ik dat gedroomd had ( terwijl ik nooit droom). en mijn moeder geloofde me ook niet.. maar nu je het zegt. ik heb dus hetzelfde meegemaaktquote:Op maandag 1 januari 2007 13:57 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Ergens eind jaren negentig werd ik wakker van een nachtelijk onweer, heel bizar. Het weerlichtte aan één stuk door, 't was meer licht dan donker. En dan heb ik het over meerdere ontladingen per seconde. Maar vreemd genoeg was er geen dondertje te horen
En uit mijn jeugd (en dat ís al een tijdje geleden!!! Jaartje of 30 terug in de tijd!) herinner me ik een onweer waar het van FLIHIHIHIHIHITSSSS!!!!! *poem* ging. Érg vreemd, maar zo is het als ik me herinner.
Ik dacht echt dat ik aan het dromen was ofzo...
Ik was erbij in Enschedéquote:Op maandag 1 januari 2007 12:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het is geen rolwolk maar een shelfcloud. Dit is een rolwolk.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:26 schreef Drugshond het volgende:
...
Onweer op komst op 17 juli 2004 in Enschede. Opvallend is de langgerekte rolwolk, dikwijls een voorbode van hevig noodweer.
...
Die rolwolk heb ik nog een stuk of 10 foto's vanquote:Op maandag 1 januari 2007 12:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Waarom moet iedereen dat nu altijd roepen!!!!quote:Op maandag 1 januari 2007 12:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
wat moet dat zijn?quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:18 schreef maniack28 het volgende:
Gelukkig heb ik de legendarische dag 7 december 2006 wel mee gemaakt Klik voor foto's
Wat het is? De achterkant van een onweersbui bij zonsondergang. Die bollen die eruit komen heten mammatus. Simpel gezegd, de wolk heeft zijn top bereikt, er ontstaat een aanbeeld en door stijg en daalstromen ontstaan er aan de onderkant van de wolk bollenquote:
Ik zat 17 juli in Frankrijk. En ik heb ook weinig van 7 december mee gekregen; was al te donker hier.quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:18 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Waarom moet iedereen dat nu altijd roepen!!!!![]()
![]()
Ik was net onderweg naar Zweden voor een week vakantie![]()
![]()
En ik haat het dat ik er niet was![]()
![]()
Gelukkig heb ik de legendarische dag 7 december 2006 wel mee gemaakt Klik voor foto's
Net één grote stofzuiger die die boompjes/struiken mee gaat nemenquote:Op woensdag 3 januari 2007 12:31 schreef LoggedIn het volgende:
Dit vind ik echt een zwaar gave fotoZoiets wil ik nog weleens in het echt zien
[afbeelding]
Het heeft ook een naamquote:Op vrijdag 5 januari 2007 08:04 schreef addie het volgende:
[..]
Net één grote stofzuiger die die boompjes/struiken mee gaat nemen
thnxquote:Op vrijdag 5 januari 2007 09:25 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Het heeft ook een naamEen wallcloud.. (roterende) uitzakking onder een zware onweersbui, die de potentie heeft om een tornado te produceren!
Geweldige Mamatus wolkenquote:Op woensdag 3 januari 2007 11:18 schreef maniack28 het volgende:
Dat zei ik ook, toen ik de foto's namquote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:53 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Geweldige Mamatus wolken
Zucht......![]()
vorig jaar heb ik een sattalietfoto gezien waar aan weerskanten van de rivierquote:Op woensdag 17 januari 2007 16:47 schreef maniack28 het volgende:
In principe kan dat ook niet, dat onweersbuien boven de rivier blijven hangen of dat ze de rivier niet overkomen is een fabel. Sommige type onweersbuien leven niet zo lang, dwz dat ze na een uur of 2 uur weer heel hard instorten. Dat type heet single cell. De draaiing en toename van de wind met de hoogte (windschering/windshear) is dan zo laag dat de daalstroom op den duur de stijgstroom van de onweersbui afsnijdt, waardoor het als een pudding in elkaar zakt. Type supercell heeft wel genoeg windshear en kan langer blijven bestaan, wanneer buien zich organiseren vormen ze soms een MCS (Mesoscale Convective System), maar dan moet er op de een of andere manier organisatie in komen, dat heeft dan weer te maken met Storm Relative Helicity (SRH, leuke kaartjes zijn dat).
Afijn... het kan dus niet zijn dat de onweersbui weer terugging
Ik hou het zelf een beetje bij op mijn eigen site. Klik. (Niet bedoeld als spam, ter informatie dit.)quote:
Ik heb zelfs nog een blauwe lucht met wat zon hier in Utrechtquote:Op zondag 13 mei 2007 20:00 schreef 907 het volgende:
Helaas in de randstad nog helemaal niets. Wel vormen er wat donkere wolken, maar onweer zit er denk ik nog niet in ...
quote:Op zondag 13 mei 2007 11:32 schreef BlackWizard het volgende:
Hallo allemaal,
Het zou vandaag weleens onverwacht flink kunnen spoken.
[afbeelding]
Gaaf, twee jaar geleden ook zo'n ding gezien in de buurt van Zutphen, buitengewoon indrukwekkend. Was net 5 minuten bij een oom (vanuit Zeeland, op de motor), dus blij dat ik er wasquote:Op donderdag 28 december 2006 18:26 schreef Drugshond het volgende:
Onweer
[afbeelding]
Mammatusquote:Op woensdag 3 januari 2007 13:03 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Wat het is? De achterkant van een onweersbui bij zonsondergang. Die bollen die eruit komen heten mammatus. Simpel gezegd, de wolk heeft zijn top bereikt, er ontstaat een aanbeeld en door stijg en daalstromen ontstaan er aan de onderkant van de wolk bollen![]()
Die bui heb ik toen op de campus nog aan zien komen. Was best wel beetje creepyquote:Op maandag 1 januari 2007 22:31 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Het is geen rolwolk maar een shelfcloud. Dit is een rolwolk.
[afbeelding]
Een shelfcloud zit vast aan de bui. Een rolwolk zit er niet aan vast. Alleen men gebruikt vaak rolwolk als men een shelfcloud ziet. Dit omdat er geen goed Nederlands woord voor shelfcloud is.
Verder is het een interessant stuk![]()
werkt nietquote:Op woensdag 16 mei 2007 21:45 schreef Drugshond het volgende:
javascript:cnnVideo('play','/video/us/2007/05/16/vo.lightning.strike.amat','2009/05/15');
Pink lightning bolt misses kids by 10 feet
Zooooo. die hebben mazzelquote:Op woensdag 16 mei 2007 22:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Klote JS, kijk ff op www.cnn.com rechterkolom.
Elms Fire komt toch niet met een slag !?!quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:41 schreef Bensel het volgende:
Volgens mij was dat niet zo zeer de onweerslag zelf, maar het zogeheten http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Elmusvuur. Bij een onweersslag word er vanuit de wolk een (onzichtbare) 'kanaal' (streamer genoemd)gevormd, die eerst met de grond verbinding moet maken, waarna de flits zelf word opgebouwd van beneden naar boven. Vanuit de grond komt echter ook een, kleiner kanaal, die kan oplichten als de slag net een andere route neemt. Ik dnek dat het dit was omdat hij maar een meter of 2 hoog komt, en er geen meerdere inslagen te zien zijn in de slowmo.
Ik dkne dat het wel degelik sint elmus vuur is. Weliswaar was er een inslag, maar vlak voor de inslag (of zelfs tijdens) was het ladingsverschil zo groot, dat er iets dergelijks kan ontstaan. De inslag zelf was misschien wel enkele 10tallen meters verderop (dat valt niet te zien in de film)quote:Op woensdag 16 mei 2007 23:31 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Elms Fire komt toch niet met een slag !?!
Je ziet / zag ze weleens in de nok van scheepsmasten
Vroeger werden er veel "spook" verhalen aan verbonden.
Elms Fire (met filmpjes zonder geluid)
The Elms fire appears with atmospheric differences of potentially more than 100000 volts per meter,
thus under stormy weather conditions.
In a plane, the Elms fire can be seen on the window in the cockpit. It all starts with a little flicker on the outside edge of the screen.
The initial flicker develops into a violet-coloured kind of lightning,
which spreads over the whole cockpit screen.
Such an event lasts for about 1 second and is completely harmless...
The film was made at the end of December on a night flight from Berlin to Stuttgart via Erfurt. (Copyright Marco Giovannini, 2003)
Wiki St. Elmo's Firequote:Op donderdag 17 mei 2007 09:51 schreef Bensel het volgende:
[..]
Ik dkne dat het wel degelik sint elmus vuur is. Weliswaar was er een inslag, maar vlak voor de inslag (of zelfs tijdens) was het ladingsverschil zo groot, dat er iets dergelijks kan ontstaan. De inslag zelf was misschien wel enkele 10tallen meters verderop (dat valt niet te zien in de film)
St elmos fire wordt wel tijdens een onweersbui gecreeerd, maar wat op het filmpje te zien isquote:St. Elmo's fire is an electroluminescent coronal discharge caused by the ionization of the air during thunderstorms inside of a strong electric field. Although referred to as "fire", St. Elmo's fire is in fact a low density, relatively low temperature plasma caused by massive atmospheric electrical potential differences which exceed the dielectric breakdown value of air at around 3 megavolts per meter. St. Elmo's fire is named after Erasmus of Formiae (also called St. Elmo), the patron saint of sailors (who sometimes held its appearance to be auspicious). Alternatively, Peter Gonzalez is said to be the St. Elmo after whom St. Elmo's fire has its name.
Dat licht op die vleugel lijkt wel veel op een collision- of navlight, dat zit namelijk ook op die plek.quote:Op donderdag 17 mei 2007 20:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Wiki St. Elmo's Fire
[..]
St elmos fire wordt wel tijdens een onweersbui gecreeerd, maar wat op het filmpje te zien is
is zeker geen ST E F. de ST E F komt voor op masten, vliegtuig vleugels en schoorstenen.
Dus op puntige opstakels.
st e f op een vliegtuigvleugel
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja precies. Goede vraag, want dan weet ik hoelaat ik moet fietsen om droog aan te komenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Mooie foto, ik hoop dat het droog blijft, want er is jazz festival in de stad. Het zou jammer zijn als iedereen naar binnen moet.
Wanneer is hij hier?
Tsja , waar is hier ?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Mooie foto, ik hoop dat het droog blijft, want er is jazz festival in de stad. Het zou jammer zijn als iedereen naar binnen moet.
Wanneer is hij hier?
Het gaat dus meevallen. Maar vreemd dat Erwin Krol er geen aandacht aan besteed heeft. Even zien als Oarnt Moarn er wel aandacht aanbesteed ...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:37 schreef Martinovibes het volgende:
[..]
Tsja , waar is hier ?
ik denk dat het zo rond middernacht zal zijn en dan vooral onder de lijn Tilburg Lobith.
Boven die lijn zal het ook wel wat rommelen en regenen maar dat mag geen naam hebben .
Maarrrrrr zoals ik al zei , het kan met dit onweer nog alle kanten op , hangt OA af van de temp en luchtvochtigheid want dat is de voeding voor een bui.
Erwin Krol heeft er in zijn weerpraatje zojuist niet eens aandacht aan besteed en Peter Timofeef wel , dat geeft al aan dat het allemaal ongewis is
[afbeelding]
nog een europees plaatje , in heel europa is het op z'n minst nogal onweersachtig te noemen , je ziet de buien gewoon ontploffen
[afbeelding]
Ook een mooie sat pic!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 21:22 schreef aloa het volgende:
Ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoever het Nederland intrekt.
[afbeelding]
Ik ben bang dat Thor je gaat telleurstellen, mij ook trouwensquote:
Lucky bastard!!!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:15 schreef Frutsel het volgende:
Hmmmm....
ben benieuwd dan
jammer
dat van vanochtend was wel lekker![]()
Hmmm... hier aan de overkant , Vld, dus ook niet...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 21:50 schreef Martinovibes het volgende:
de laatste radarbeelden vertellen mij dat de activiteit aan de westkant flink tanende is.
ik denk dat mijn voorspelling wel uit gaat komen het ding maakt een bochtje naar het oosten ( aangroei aan de oostkant , daar zit nog hete vochtige lucht )
Onder de lijn Tilburg .................lobith onweer, 30 KM daarboven daarboven misschien wat regen en weerlicht
Dus je zou kunnen zeggen dat het in de "Laars" van Nederland gaat onweren.![]()
Helaas hier in Rozenburg Nada nakkes!!
Herrie kan je nu op mijn stream horenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:34 schreef OA het volgende:
[..]
Hmmm... hier aan de overkant , Vld, dus ook niet...![]()
Ik vind onweer vooral leuk als ik al in bed lig.. beetje luisteren naar de herrie enzo!![]()
weerwoord.be heeft het zwaar, een teken dat er iets aan de hand is in de Benelux....quote:
Weerwoord heeft het al een aantal dagen zwaar. Hier tenminste.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
weerwoord.be heeft het zwaar, een teken dat er iets aan de hand is in de Benelux....
hm, had eigenlijk geen problemen deze week.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:03 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Weerwoord heeft het al een aantal dagen zwaar. Hier tenminste.
op een heuvel gaan staan met dit aantal ontladingen lijkt mij een zeer slecht planquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:07 schreef -skippybal- het volgende:
Die lijn is wel vet ja. Als ik in Limburg zou wonen zou ik nu met een poncho een heuvel opzoeken
Ach, als alle Limburgers dat nou willen...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:08 schreef Againzender het volgende:
[..]
op een heuvel gaan staan met dit aantal ontladingen lijkt mij een zeer slecht plan
Ruilen?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:07 schreef -skippybal- het volgende:
Die lijn is wel vet ja. Als ik in Limburg zou wonen zou ik nu met een poncho een heuvel opzoeken
Is goed! Wel maar voor even he. Daarna wil ik daar weer zo snel mogelijk weg...quote:
Ja, zinloze hoop ws...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:12 schreef Adelante het volgende:
[..]
Ach, als alle Limburgers dat nou willen...
jahquote:
geen idee hoe breed dat gebied is. Bij flink zware complexen zie je op de radar alleen de voorkant...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:19 schreef Max-Westerman het volgende:
k ga mijn PC alvast uitzettten
Hopenlijk komt die rotzooi een beetje snel en is 't snel over
oei, dat zijn de echte onweerscomplexen, waar zit jij ?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:22 schreef Prowl het volgende:
Ik zie de flitsen hier al terwijl die bui zeker nog 100 km weg is
dat is fijnquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:14 schreef 61neorej het volgende:
Ziet er naar uit dat met name zuid limburg pittig onweer krijgt, de rest van het land lijkt niet zoveel te krijgen.
komt dus recht op je af, coolquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:30 schreef Prowl het volgende:
Ergens tussen Eindhoven-Venlo-Roermond-Weert
De lucht is helder maar toch hangt er een flinke rode kring rond de maan van de luchtvochtigheid
kijk, een getuigequote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:35 schreef Bloody_Hell het volgende:
Ik zit in Elsloo, en de hel is hier net losgebrokenDamn wat een onweer.
jij sliep op 17 juli 2004?quote:
Ik heb dit nooit gezien op de radar in Nederland, ruk de stekkers er maar even uit idd.... en maak foto'squote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:41 schreef Bloody_Hell het volgende:
Ik hoor de donder niet alleen, ik voel hem ook, en de bui hangt nog niet bepaald recht boven me nu. Very nice shizzle dus, ik ben tevreden.
En nu ga ik de pc uittrekken want dit heb ik hier nog niet vaak meegemaakt![]()
filmpje lukte nie?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:46 schreef Bloody_Hell het volgende:
Het ergste is nu over, het regent nu "normaal" en het onweert niet meer zo hard. Wel zijn er af en toe nog flinke klappen te zien en horen
Die heb ik ook gezienquote:Op zaterdag 26 mei 2007 03:06 schreef Martinovibes het volgende:
HMMM daar is ik weer ( palmpjes waren lekker )
Hoe was het mensen ????
foto vanuit panningen
[afbeelding]
radar
[afbeelding]
23:00 bliksembeeld
[afbeelding]
Dat was hem mensen .
Jammer dat het allemaal zo oostelijk is verlopen.
Mijn voorspelling is helaas redelijk uitgekomen
laat het zomer worden!!.
Dan kan de warmte periodiek verdreven worden door heftig frontaal oweer vanuit het zuidwesten.
Zo heeft heel het land er wat aan!
Welterusten!!
quote:Météo France a renouvelé un avis de vigilance "orange" en raison d'un risque d'orages violents samedi essentiellement sur le quart nord-est du pays.
Cette alerte concerne les régions Alsace, Bourgogne, Champagne-Ardennes, France-Comté et Lorraine et 14 départements : Ain, Allier, Ariège, Cher, Haute-Garonne, Gers, Indre, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Hautes-Pyrénées, Haute-Savoie, Tarn et Tarn-et-Garonne..
Météo France recommande d'être vigilant pendant cette période orageuse. En ce qui concerne la circulation, la visibilité peut être réduite, les conditions routières peuvent être rendues difficiles et quelques perturbations peuvent affecter les transports ferroviaires.
Vendredi en début de soirée, les pompiers ont réalisé plus de 1.000 interventions en région parisienne et dans le Sud-Ouest en raison d'inondations et de coupures de courant occasionnées par de violents orages.
Volgens mij krijgt Nederland enkel een andere kleur bij weeralarm,maar ik kan het mis hebbenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:27 schreef Roel_Jewel het volgende:
Code rood @ meteoalarm.eu voor Finland voor onweer. Heeft Nederland trouwens al eens wat anders dan code groen gehad??
[afbeelding]
Zou best kunnen, eigenlijk raar, om een goed werkende europese alarmsite te hebben moet je toch ook zorgen dat de criteria overal gelijk zijn?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:32 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Volgens mij krijgt Nederland enkel een andere kleur bij weeralarm,maar ik kan het mis hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |