abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 december 2010 @ 09:04:16 #201
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_89418139
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:21 schreef appelsientje het volgende:

[..]

Hij staat nu en hij draait en doet het ook nog :P
leuk :) binnenkort ff kijken hoe ik de data eenvoudig kan overzetten.
En is het al gelukt? :)

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:05 schreef Green1 het volgende:
Ik zag net een weerstation in de folder van de Aldi staan. Daar zit vochtigheid en luchtdruk bij. Kost 18 euro geloof ik.

Edit: Hier staat ie..

Ziet er wel netjes uit, toch? Jammer dat er alleen geen type bij staat...
Tja -O- dat is wel jammer, maar ja dat is Aldi, voor 18 euro ach je moet er niet al te veel van verwachten.
  donderdag 2 december 2010 @ 10:21:18 #202
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_89420114
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:04 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

En is het al gelukt? :)

[..]

Yup :) echt super eenvoudig! aansluiten 1 druk op de knop en ik heb alle gegevens binnen.
Je kan het ook eenvoudig omzetten naar Excel, dus moet nog een keer uitvinden of ik het op mijn website ga neerzetten... maar dat is toekomst muziek.

Ben echt blij met m'n weerstation :)
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  donderdag 2 december 2010 @ 11:40:21 #203
34663 SpeedyGJ
pi_89422615
Mooi om te horen ;) en nu snel die zooi op internet zetten ;)
Ik ben nog aan het zoeken voor een weerstation maar dat wil nog niet echt vlotten helaas.
pi_89521502
Ik heb net dat weerstation gekocht (die van de aldi).

En ik moet zeggen dat ik hem heel mooi vind. Veel gegevens, grafiekje, maanstand, voorspelling..

Viel me ook mee dat er een goeie nederlandse handleiding bij zit.

In ieder geval vind ik het voor die 19 euro een prima ding.. ^O^
  zaterdag 4 december 2010 @ 17:31:44 #205
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_89523259
Ik kwam van vanmorgen bij de Aldi en ik trof een leeg rek aan... :(
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_89544595
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 17:31 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik kwam van vanmorgen bij de Aldi en ik trof een leeg rek aan... :(
Same here.. ben 2 aldi's langs gegaan :P Bij de laatste zag ik net de vrachtwagen van hun de straat uit komen, dus die waren waarschijnlijk pas net binnen. Er lagen er nog een stuk of 10..

Dat ding is trouwens best accuraat: Hij geeft dezelfde vochtigheid en luchtdruk aan als een vliegveld hier in de buurt..
pi_89547015
mijn nieuw weerstationnetje is keigoed !
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_89861524
Ik wil ook een weerstation gaan kopen. Ik woon alleen in een flat, wel op de bovenste verdieping (3e) (met dakkapel etc). Enig idee hoe ik t moet gaan oplossen met zo'n windding? :')

Nog een vraagje, welke onderdelen van zo'n weerstation is nou draadloos en wat nou met draad?

[ Bericht 16% gewijzigd door Charie op 13-12-2010 01:57:14 ]
  maandag 13 december 2010 @ 07:31:17 #209
34663 SpeedyGJ
pi_89862939
Euh als je op de bovenste verdieping woont, effe een paaltje van 2/3 meter halen en beugels ;) op deze manier boven het dak laten uitsteken. Als je niet op de bovenste verdieping woont dan geef ik je weinig kans om het stations daar boven op dak te plaatsen.

Tegenwoordig is alles meestal draadloos maar hangt wel vanaf welk station je wilt nemen.
Er zijn 2 dingen:

1: De windmeter en de regenmeter worden verbonden met een kabel naar de temp/hun sensor, deze stuurt dan de gegevens draadloos door naar het schermpje (console).

2: De windmeter, regenmeter en de temp/hum sensor zijn allemaal draadloos, hier komen dan geen kabels aan te pas.

Dit verschilt per stations, meest gebruikelijke is momenteel de 1ste optie, al komt optie 2 steeds vaker voor bij stations.
pi_89863743
moet mijn weerstation nog beter vastmaken,..

heb de paal nu vastzitten aan een uitbouw (dikke houten balken) van het huis, moet nog even kijken hoe duur het word als ik een paal van 5meter neem, en een bevestigings manier aan de muur.
  maandag 13 december 2010 @ 09:03:54 #211
34663 SpeedyGJ
pi_89863836
Hier liggen palen van 6m voor het oprapen :+
Wordt alleen lastig om ze te versturen _O-

Beugels zijn opzich niet zo duur :)
pi_89864775
binnenkort maar eens even kijken dus, beugel kan ik vast ook wel in de buurt ophalen,.. alleen auto is niet zo groot, dus weet niet hoe ik hem makkelijk thuis krijg (tot 5meter kan op 't dak, das nmlk lengte van de auto)
pi_89870140
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 07:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
Euh als je op de bovenste verdieping woont, effe een paaltje van 2/3 meter halen en beugels ;) op deze manier boven het dak laten uitsteken. Als je niet op de bovenste verdieping woont dan geef ik je weinig kans om het stations daar boven op dak te plaatsen.

Tegenwoordig is alles meestal draadloos maar hangt wel vanaf welk station je wilt nemen.
Er zijn 2 dingen:

1: De windmeter en de regenmeter worden verbonden met een kabel naar de temp/hun sensor, deze stuurt dan de gegevens draadloos door naar het schermpje (console).

2: De windmeter, regenmeter en de temp/hum sensor zijn allemaal draadloos, hier komen dan geen kabels aan te pas.

Dit verschilt per stations, meest gebruikelijke is momenteel de 1ste optie, al komt optie 2 steeds vaker voor bij stations.
Ik woon op de bovenste verdieping ja. 3 hoog met de dakkapel verdieping dus eigenlijk 4 hoog. Maar hoe moet ik een paal van 2 meter vastkrijgen aan mijn dakkapel? En echt de leukste klus van de wereld is het niet vijf jaar geleden gingen hier in de straat buren op het dak voor iets en toen was er iemand van af gevallen: dood. Maargoed ik ging net een beetje testen en als ik op het kozijn van me dakkapel zit ben ik eigenlijk al zowat buiten. Vraag me alleen af hoe die 2 meter paal gaat houden oid.
  maandag 13 december 2010 @ 13:49:02 #214
34663 SpeedyGJ
pi_89872016
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:49 schreef garnage-patrick het volgende:
binnenkort maar eens even kijken dus, beugel kan ik vast ook wel in de buurt ophalen,.. alleen auto is niet zo groot, dus weet niet hoe ik hem makkelijk thuis krijg (tot 5meter kan op 't dak, das nmlk lengte van de auto)
Misschien boven op je autodak vervoeren met een houder? :) tja het is maar een idee ;)
Beugels zijn wel bij de bouwmarkten te krijgen, Karwei / Gamma / Praxis etc,

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:51 schreef Charie het volgende:

[..]

Ik woon op de bovenste verdieping ja. 3 hoog met de dakkapel verdieping dus eigenlijk 4 hoog. Maar hoe moet ik een paal van 2 meter vastkrijgen aan mijn dakkapel? En echt de leukste klus van de wereld is het niet vijf jaar geleden gingen hier in de straat buren op het dak voor iets en toen was er iemand van af gevallen: dood. Maargoed ik ging net een beetje testen en als ik op het kozijn van me dakkapel zit ben ik eigenlijk al zowat buiten. Vraag me alleen af hoe die 2 meter paal gaat houden oid.
Heb je misschien een foto ter indicatie?
Er zijn mensen bij die niet echt opletten, en als je geen voorzorgsmaatregelen neemt dan ben je al fout bezig.
Opzich is het allemaal wel te doen maar je moet het wel aan durven en zeker geen angst hebben, dat zijn meestal de fouten.
Met steun beugels kan die de paal makkelijk houden, mits het hout natuurlijk goed is en niet is verrot, of je kan em direct tegen de gevel aan plaatsen, dus 2 gaten in de buis boren en met bouten vast zetten, zo heb ik mijn antenne vast gezet, maar dan wel aan een schoorsteen ;)
Als de windmeter zo'n 1 meter er bovenuit komt dan heeft het bijna niks te houden.
pi_89874049
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:49 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Misschien boven op je autodak vervoeren met een houder? :) tja het is maar een idee ;)

[..]

Heb je misschien een foto ter indicatie?
Er zijn mensen bij die niet echt opletten, en als je geen voorzorgsmaatregelen neemt dan ben je al fout bezig.
Opzich is het allemaal wel te doen maar je moet het wel aan durven en zeker geen angst hebben, dat zijn meestal de fouten.
Met steun beugels kan die de paal makkelijk houden, mits het hout natuurlijk goed is en niet is verrot, of je kan em direct tegen de gevel aan plaatsen, dus 2 gaten in de buis boren en met bouten vast zetten, zo heb ik mijn antenne vast gezet, maar dan wel aan een schoorsteen ;)
Als de windmeter zo'n 1 meter er bovenuit komt dan heeft het bijna niks te houden.
Het is geen hout volgens mij, van dat witte dakkapel spul. Ik ga nu wel even een paar foto's maken ;)
pi_89876557
Hierbij de foto's, als je nog iets beter beeld wilt kan ik er nog wel een paar maken vanaf een afstand oid.

pi_89876818
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:49 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

ik ben bij de gamma e.d. geweest, die hadden geen beugels!
pi_89879075
@Charie: Je zou ook nog kunnen overwegen om een schotel statief op je dakkapel neer te zetten, buis van 1 meter vervangen door een langer exemplaar en verzwaren met een tegel. Ik heb zo'n zelfde ding nu bovenop mijn platte dak staan.

pi_89879396
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 16:42 schreef Alfisti het volgende:
@Charie: Je zou ook nog kunnen overwegen om een schotel statief op je dakkapel neer te zetten, buis van 1 meter vervangen door een langer exemplaar en verzwaren met een tegel. Ik heb zo'n zelfde ding nu bovenop mijn platte dak staan.

[ afbeelding ]
Goeie! inderdaad. Heb ik in ieder geval weer een optie erbij. Even afwachten wat Speedy ervan zegt :P
pi_89880636
quote:

[ afbeelding ]
Alleen, het is dus 3/4 hoog dan dus waait ie niet van t dak met veel wind, en er zitten wel eens meeuwen (woon in Den Haag :P). Ookal is dat niet vaak meer..
pi_89880743
Als de eigenaar van dit weerstation:

http://www.weerhaarlem.nl/

in Haarlem hier toevallig is.. dan bedankt!
Maak er elke dag dankbaar gebruik van.

^O^
pi_89883199
@SpeedyGJ: Waarom heb je eigenlijk niet gekozen voor een Peet Bros Ultimeter? Nog weer sneller dan de Davis maar wel weer iets duurder. Enige echte nadeel wat ik bedenken is dat hij niet draadloos is, wat stiekem ook weer een voordeel is omdat het niet stoort :+

* Alfisti twijfelt nog een beetje tussen die VP2 en de Ultimeter

En tevens nog een gebruikersvraag over de VP2: Klopt het dat de regenmeter los te koppelen is van de temperatuursensor? Wat voor kabel en hoe lang zit er tussen die twee?
  maandag 13 december 2010 @ 19:22:05 #223
34663 SpeedyGJ
pi_89885454
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:43 schreef Charie het volgende:
Hierbij de foto's, als je nog iets beter beeld wilt kan ik er nog wel een paar maken vanaf een afstand oid.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oei dat zijn kunststof kozijnen?
Dat wordt inderdaad lastig om het te bevestigen. Maar ik zie wel een schoorsteen? Dat zou een stuk makkelijker zijn qua bevestiging, en dan heb je ook geen lange paal nodig :)

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:49 schreef garnage-patrick het volgende:

[..]

ik ben bij de gamma e.d. geweest, die hadden geen beugels!
Hmmz dat is vreemd, in Dokkum hebben die ze tenminste wel, zowel karwei als gamma.

quote:

[ afbeelding ]
Dat zou ook een optie kunnen zijn :) je moet em inderdaad wel flink verzwaren anders krijg je een probleem en ligt die om en dan kun je wel dag zeggen tegen je weerstation ;)

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:34 schreef Alfisti het volgende:
@SpeedyGJ: Waarom heb je eigenlijk niet gekozen voor een Peet Bros Ultimeter? Nog weer sneller dan de Davis maar wel weer iets duurder. Enige echte nadeel wat ik bedenken is dat hij niet draadloos is, wat stiekem ook weer een voordeel is omdat het niet stoort :+

* Alfisti twijfelt nog een beetje tussen die VP2 en de Ultimeter

En tevens nog een gebruikersvraag over de VP2: Klopt het dat de regenmeter los te koppelen is van de temperatuursensor? Wat voor kabel en hoe lang zit er tussen die twee?
Ja daar kwam ik later pas achter, maar zoals je al zei: Je zit met bekabeling, als ik deze op de pier zou plaatsen dan zou dat een probleem worden met die kabels ;) het mag wel sneller werken maar toch kies ik liever voor draadloos :)

Als je kabels geen probleem vind dan zou je dus de Ultimeter kunnen halen, toch moet je wel om denken dat de uitbreiding van de Ultimeter beperkt is, de Davis daartegen kun je flink uitbreiden met o.a solar/uv sensor, bladvochtigheid etc. Daarnaast vind ik de console ook prettiger om naar te kijken, + dat de davis tot 400 meter kan zenden, uiteraard in open veld, deze kan je nog verlengen met 300 a 400 meter + een antenne zou je het bereik met 3km kunnen vergroten maar goed dat kost natuurlijk wel wat ;)

Het klopt dat je de regenmeter los van de tempsensor kan halen :) er zit een 6pollig telefoonkabel tussen.
De kabel van de regenmeter/temp sensor is niet zolang, deze moet je dus gaan verlengen. Die van de windmeter is 20 meter en kun je eventueel tot 70 a 80m verlengen.
pi_89956660
Hallo weer mensen!

Nu heb ik een Balance Weerstation gekregen (draadloos) type975777, mijn vraag is welke ervaringen zijn hier mee, en is dit wat??

Ben van plan mijn Windmeter op een mast te plaatsen die zo'n 2 meter boven het huis uikomt, omdat ik in een rijtjeshuis woon en overal "vol"staat met huizen. Mijn Regenmeter wil ik plaatsen op zo'n 1 meter hoog (had ik ergens gelezen) in het midden bij mij achter 't huis, helaas is die omringt door schuttingen, Heb inmiddels ook een externe temp. sensor erbij gekregen, omdat de oorspronkelijke ingebouwd is in de windmeter, en volgens mij zijn dan de temp. niet juist!??
Zelf ben ik aan het timmeren geslagen voor een weerhut(je) van 35x40x30 (LxBXH) dit geval dicht getimmerd met houten lammellen, zodat de wind aan de zijkant en onderkant erdoor kan, en ga deze helemaal wit verfen!
Deze wilde ik op een hoogte van 1.50 monteren met daarin uiteraard de temp. sensor.

Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ook benieuwd na wat jullie vinden van dat Weerstation.

Groetjes,
Peter.
  woensdag 15 december 2010 @ 15:26:14 #225
34663 SpeedyGJ
pi_89960086
Hier zijn 2 mensen uit de buurt die em hebben, het werkt allemaal goed alleen jammer dat je de gegevens van de dag niet kunt na gaan, hij slaat namelijk alleen maar de extremen op dus de min/max, maar goed voor de rest een prima station :)

Of je de windmeter nou 1 of 2 meter omhoog haalt, het zal vrij weinig uitmaken, echt goed zul je nooit meten midden een een woonwijk. De regenmeter hoort indd op 1m hoogte, maar let wel op! Dit geld alleen in open gebieden waar de regen vrij spel heeft. Ik zou em dus gewoon op de schutting plaatsen even als de temp sensor omdat boven de schutting toch wat meer luchtdoorstroom is :)
De tempsensor in de windmeter geeft inderdaad niet zo'n goeie waardes aan dus goed om die te vervangen door een externe :) ook goed is dat je een weerhut maakt voor je tempsensor, maar goed zoals ik al zei, plaats em wat hoger dan de 1.5m.

De richtlijnen voor het meten van deze gegevens zijn eigenlijk voor vrije omgeving, dus binnen in de bebouwde kom zul je niks hebben aan die richtlijnen en mag je die gewoon overtreden ;)

Vrije ruimte betekent niet altijd goeie metingen, ik heb mijn boel op de pier staan, alle ruimte van de wereld, maar ik kan niet op 1.5m meten gezien het water. Of ik moet het risico lopen dat ik de boel kwijt ben bij hoog water of dat de boel verzuipt ;) enigste oplossing is dus aan de paal hangen boven het dak om zo goed mogelijk de temp te kunnen blijven meten, soms en vooral in de wintermaanden merk ik wel wat verschil zo vannacht ook toen de temp ruim 4graden aangaf, maar dat heb je ook met het zeewater.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')