Dat het zolang heeft geduurd komt omdat ik nog steeds niet alles heb draaien zoals ik het graag zou willen. En zo heel veel tijd heb ik nou ook weer niet ivm studie en werk om allemaal in een keer uit te zoeken. Het gaat beetje bij beetje :p
Goh, nu lees ik mijn berichten van een half jaar terug en het klinkt allemaal vanzelfsprekend. Ik heb in dit half jaar flink wat bijgeleerd zo te merken

Maar nu het weerstation. Deze doet het uitstekend. Het ontvangst is ook goed (windsensoren op ongeveer 8meter (in een rechte lijn), regenmeter op 20meter en de temp/hum op 7meter. Alle sensoren moeten ook nog door 2 muren. Al met al heb ik daar geen problemen mee). De windmeters zijn opgehangen in een 7m hoge antennemast.
De regensensor met z’n kleine nauwkeurigheid vind ik jammer. Miezerbuien leveren vaak nauwelijks 1mm op en dus meet ik een neerslagloze dag terwijl dit niet het geval is. De diameter ga ik vergroten zodat deze 0.25mm nauwkeurig wordt. Dit levert dan weer een probleem op in de meegeleverde OS Weather software, maar daar ga ik dadelijk even op in.
De tempsensor is een beetje het zorgenkindje. Deze hoort in de zon te hangen, maar dat gaat m echt niet worden. In de zon wordt er een te hoge temperatuur gemeten van rond de 3-5oC. Het wordt dus of een huisje bouwen, of zelf een schild maken/kopen of om het in de schaduw te hangen. Dit laatste is bij mij nu het geval. Ik heb plannen om nog een huisje te gaan maken.
http://imageshack.us/photo/my-images/15/p1030190jc.jpg/
(copy/paste deze link)Een maand geleden heb ik bij een kennis de TFA Primus en weer bij een andere kennis de Davis Vue gezien. Een aantal negatieve punten van de WMR200 kwamen toch wel naar voren:
- Een decimaal bij de luchtdrukweergave mis ik in de WMR200. De trend is er namelijk moeilijker op te volgen. Ik zie alleen momenten wanneer de luchtdruk van bv 1020 naar 1021 springt waarbij ik dus afleidt dat de luchtdruk op dat moment 1020,5 is geworden. De andere twee weerstations hebben wel een decimaal.
- Nog een functie die ik op de WMR200 mis is de gemiddelde windrichting aanwijzertje die de primus en de vue wel hebben. Dit is jammer omdat dit toch de hoofdwindrichting aangeeft.
- De grafiek-opbouw van de WMR200 en de Primus zijn beide exponentieel. Bij de Vue wordt dit om het uur weergegeven wat voor makkelijker is voor als je de trend in een oogopslag wilt zien. Nu gaat het ook wel maar nu moet ik wel eerst even denken.
- De x-as van de barometergrafiek van de Vue en de Primus zijn te veranderen. De primus 24 en 72 uur en de Vue de afgelope 25 uren, dagen en ik dacht ook maanden maar dat weet ik niet meer zeker. Dit heb ik niet op de WMR200 wat ik jammer vind want het geeft toch extra informatie waarbij ik de pc niet aan hoef te zetten.
- De rate van het doorsturen van de wind ben ik voor mijn gebruik wel tevreden mee. Ik sluit de console niet 24/7 op de pc aan waardoor ik toch alleen maar om de 5 min (zo heb ik het ingesteld) iets meet. Zou ik het wel 24/7 aangesloten hebben en nauwelijks last zou hebben van valse windstoten(in een woonwijk met het huis toch relatief dichtbij) dan zou ik voor de 2.5 seconden van de vue willen gaan. Maar dat is bij mij niet het geval dus ben ik blij met de 14 van nu. De primus geeft dit om de 17 sec door.
De software die meegeleverd wordt, namelijk OS Weather, daar ben ik niet tevreden mee. Je houdt het misschien niet voor mogelijk maar er valt nergens een windrichting grafiek te zien. Ook het laden van gegevens om een grafiek te zien te krijgen is erg lang (een half jaar data duurt bijna een kwartier). Gegevens die je om de 5 minuten opslaat in de datalogger zijn niet terug te vinden in die grafieken. De software slaat alleen maar gegevens om het uur op in zn datafiles. Ik heb het een half jaar laten draaien omdat ik geen tijd heb gehad om naar een andere optie te kijken. Sinds twee weken, nu mijn studiejaar erop zit en ik weer tijd heb, ben ik daarmee begonnen. Weatherdisplay, VWS en Cumulus zijn voorbij gekomen en ben ik nu aan het bekijken. Welke optie het wordt ben ik nog niet uit. In deze programma’s valt ook de diameter van de regensensor te veranderen. Met de huidige gaugediameter heb ik een nauwkeurigheid van 1,02mm. Wanneer ik de diameter heb vergroot en deze diameter heb ingevoegd in de software heb ik een nauwkeurigheid die 4 maal beter is.
De conclusie:
Ben ik tevreden met mijn aankoop? Ja, want ik heb lang over de keuze nagedacht, gewikt en gewogen en voor WMR200 gekozen. Ik heb er geen spijt van.
Is dit weerstation de juiste keuze geweest, met de kennis van nu, voor het doel dat ik een half jaar voor ogen had? Nee. Meegenomen dat ik toen nog een beginnendere beginner was dan nu, niet zo veel geld uit te geven had voor een Vue of een Vantage Pro, minder kennis had over de (beschikbare mogelijkheden in) software en vooral het ontbreken de ervaring van het afgelopen half jaar.
Welke keuze had ik gemaakt met de kennis van nu met de mogelijkheden (qua financien en zo) van toen? De TFA Primus met als argumenten: Ik heb het zien draaien en ziet er goed uit. Ook is die goedkoper, heeft een decimaal in de barometermeting, nauwkeurigere neerslagmeting, een extra consolegrafiekoptie namelijk de 72uurs functie (de WMR200 uv grafiekoptie is voor mij niet van belang omdat ik geen uv-sensor heb en de regengrafiek kijk ik niet echt vaak op), de aanwezigheid van een gemiddelde windrichting aanwijzertje en ook vooral het feit dat er meteen een goed en gemakkelijk softwarepakket meegeleverd wordt. Al met al. Beginners vriendelijker met meteen veel opties.
Had geld geen probleem geweest was het waarschijnlijk een Davis met een optionele datalogger geworden. Alhoewel ik me dan wel eerst ga verdiepen en veel forums ga lezen.