abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90176070
  maandag 20 december 2010 @ 14:43:35 #252
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_90177289
Das een hele mast he :D netjes hoor ;)
Woon je op een hoekhuis?
pi_90177873
er middenin helaas!
  zaterdag 25 december 2010 @ 14:03:59 #254
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_90430668
Hallo, daar ben ik weer.
Ik neig naar de wmr200 (en daar speelt vooral de prijs een rol in ). De VP2 en de Vue (met de nog los te kopen datalogger inc. software) kosten toch net iets te duur.

Maar wat betreft de datalogger zit ik nog met 2 vragen. Ik hoop dat iemand deze kan en vooral Wil beantwoorden *) :
1) De datalogger van de wmr200 heeft kan een interval hebben van 1,2,5,10,15 min. Om de 14 sec. krijgt de datalogger windgegevens door van de windsensoren. Als ik het interval op 1 min heb ingesteld, krijg ik dan een gemiddelde van 4 (60 / 14 ~ 4) doorstuurmomenten doorgestuurd in vws (virtual weather station)?
2) Als het interval 1 min is dan kan deze datalogger 29 dagen blijven opslaan. Wil ik deze blijven gebruiken dan zal ik de opgeslagen gegevens naar mijn pc moeten overzetten (ik heb de pc niet 24/7 aan). So far, no problem. Na 29 dagen zit deze vol en zal ik de datalogger moeten legen. Gaat dit ten koste van bijvoorbeeld de max. en min. temperatuur die opgeslagen zijn in de console? :?
  zondag 26 december 2010 @ 09:51:22 #255
34663 SpeedyGJ
pi_90452261
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 14:03 schreef Hobbymaker het volgende:
Hallo, daar ben ik weer.
Ik neig naar de wmr200 (en daar speelt vooral de prijs een rol in ). De VP2 en de Vue (met de nog los te kopen datalogger inc. software) kosten toch net iets te duur.

Maar wat betreft de datalogger zit ik nog met 2 vragen. Ik hoop dat iemand deze kan en vooral Wil beantwoorden *) :
1) De datalogger van de wmr200 heeft kan een interval hebben van 1,2,5,10,15 min. Om de 14 sec. krijgt de datalogger windgegevens door van de windsensoren. Als ik het interval op 1 min heb ingesteld, krijg ik dan een gemiddelde van 4 (60 / 14 ~ 4) doorstuurmomenten doorgestuurd in vws (virtual weather station)?
2) Als het interval 1 min is dan kan deze datalogger 29 dagen blijven opslaan. Wil ik deze blijven gebruiken dan zal ik de opgeslagen gegevens naar mijn pc moeten overzetten (ik heb de pc niet 24/7 aan). So far, no problem. Na 29 dagen zit deze vol en zal ik de datalogger moeten legen. Gaat dit ten koste van bijvoorbeeld de max. en min. temperatuur die opgeslagen zijn in de console? :?
Dat is ook een prima weerstation :)
1a: De interval heeft te maken met de geheugen, dus je krijgt gewoon realtime de gegevens door op je PC, hij slaat dan gewoon de min/max data per 1min dus op in het geheugen (Afhankelijk van je keuze).

2a: Als de datalogger vol is zal de nieuwe data gewoon blijven opslaan, dit gaat echter wel ten koste van je data van dag 29, dus nieuwe komt erbij en oude data gaat verloren.
  zondag 26 december 2010 @ 11:57:00 #256
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_90454060
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 09:51 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Dat is ook een prima weerstation :)
1a: De interval heeft te maken met de geheugen, dus je krijgt gewoon realtime de gegevens door op je PC, hij slaat dan gewoon de min/max data per 1min dus op in het geheugen (Afhankelijk van je keuze).

2a: Als de datalogger vol is zal de nieuwe data gewoon blijven opslaan, dit gaat echter wel ten koste van je data van dag 29, dus nieuwe komt erbij en oude data gaat verloren.
Dit is de info die ik nog nodig had!!! SpeedyGJ, heel erg bedankt voor de antwoorden die je de afgelope 2 maanden heb gegeven _O_ ^O^ . Ik ga vanmiddag de bestelling plaatsen. Als ik een beetje vertrouwd ben met het apparaat zal ik mijn bevindingen hier plaatsen. Ben benieuwd :Y w/

Prettige kerst en alvast gelukkig nieuwjaar!!! ~:) w/
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:44:10 #257
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_98816652
quote:
0s.gif Op zondag 26 december 2010 11:57 schreef Hobbymaker het volgende:

[..]

Dit is de info die ik nog nodig had!!! SpeedyGJ, heel erg bedankt voor de antwoorden die je de afgelope 2 maanden heb gegeven _O_ ^O^ . Ik ga vanmiddag de bestelling plaatsen. Als ik een beetje vertrouwd ben met het apparaat zal ik mijn bevindingen hier plaatsen. Ben benieuwd :Y w/

Prettige kerst en alvast gelukkig nieuwjaar!!! ~:) w/
En, Hobbymaker, ben je er al een beetje vertrouwd mee. Ik ben benieuwd naar je ervaring hiermee.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:34:39 #258
34663 SpeedyGJ
pi_99084563
Daar ben ik ook wel benieuwd na :) vind het altijd leuk om mensen te helpen en daarmee het resultaat kan bekijken/lezen :)

Ondertussen zijn aan deze kant flink wat veranderingen geweest, 5m paal aan schoorsteen + verhoging van 1m, deze hangen nu aan 2 beugels, werkt perfect alleen is de verhoging wat scheef gaan staan, dus morgen maar even een nieuwe volledige buis plaatsen, dus zonder verhoging en dan heb ik nog 1m winst :D nog 3m erbij om letterlijk boven de bomen uit te komen O+

Oja foto's komen er straks aan ;)
pi_99085800

Life is Music
  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:45:05 #260
34663 SpeedyGJ
pi_99093033
De beugels:

Voor en na :)

Oude methode, 6m paal door het dak en deze binnen met een klem van een beugel vast zetten, ook een klem aan de schoorsteen, dat houten latje was ervoor om de paal recht te houden gezien het gat iets van de schoorsteen af was.
Het schoon maken van de windmwter was lastig.

De nieuwe methode is wat makkelijker, 2 beugels en een paal, schoonmaken is geen prbleem meer :)

Ik wil van deze beugels nog eens een kantel systeem maken, dus d le bovenste beugel zo maken dat dwze kan kantelen zodat bij het vervangen of schoonmaken niet de hele buis naar beneden hoeft :)

maandag 11 juli 2011 @ 14:35:56 #261
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_99319789
Dat het zolang heeft geduurd komt omdat ik nog steeds niet alles heb draaien zoals ik het graag zou willen. En zo heel veel tijd heb ik nou ook weer niet ivm studie en werk om allemaal in een keer uit te zoeken. Het gaat beetje bij beetje :p
Goh, nu lees ik mijn berichten van een half jaar terug en het klinkt allemaal vanzelfsprekend. Ik heb in dit half jaar flink wat bijgeleerd zo te merken :)

Maar nu het weerstation. Deze doet het uitstekend. Het ontvangst is ook goed (windsensoren op ongeveer 8meter (in een rechte lijn), regenmeter op 20meter en de temp/hum op 7meter. Alle sensoren moeten ook nog door 2 muren. Al met al heb ik daar geen problemen mee). De windmeters zijn opgehangen in een 7m hoge antennemast.
De regensensor met z’n kleine nauwkeurigheid vind ik jammer. Miezerbuien leveren vaak nauwelijks 1mm op en dus meet ik een neerslagloze dag terwijl dit niet het geval is. De diameter ga ik vergroten zodat deze 0.25mm nauwkeurig wordt. Dit levert dan weer een probleem op in de meegeleverde OS Weather software, maar daar ga ik dadelijk even op in.
De tempsensor is een beetje het zorgenkindje. Deze hoort in de zon te hangen, maar dat gaat m echt niet worden. In de zon wordt er een te hoge temperatuur gemeten van rond de 3-5oC. Het wordt dus of een huisje bouwen, of zelf een schild maken/kopen of om het in de schaduw te hangen. Dit laatste is bij mij nu het geval. Ik heb plannen om nog een huisje te gaan maken.

http://imageshack.us/photo/my-images/15/p1030190jc.jpg/ (copy/paste deze link)

Een maand geleden heb ik bij een kennis de TFA Primus en weer bij een andere kennis de Davis Vue gezien. Een aantal negatieve punten van de WMR200 kwamen toch wel naar voren:
- Een decimaal bij de luchtdrukweergave mis ik in de WMR200. De trend is er namelijk moeilijker op te volgen. Ik zie alleen momenten wanneer de luchtdruk van bv 1020 naar 1021 springt waarbij ik dus afleidt dat de luchtdruk op dat moment 1020,5 is geworden. De andere twee weerstations hebben wel een decimaal.
- Nog een functie die ik op de WMR200 mis is de gemiddelde windrichting aanwijzertje die de primus en de vue wel hebben. Dit is jammer omdat dit toch de hoofdwindrichting aangeeft.
- De grafiek-opbouw van de WMR200 en de Primus zijn beide exponentieel. Bij de Vue wordt dit om het uur weergegeven wat voor makkelijker is voor als je de trend in een oogopslag wilt zien. Nu gaat het ook wel maar nu moet ik wel eerst even denken.
- De x-as van de barometergrafiek van de Vue en de Primus zijn te veranderen. De primus 24 en 72 uur en de Vue de afgelope 25 uren, dagen en ik dacht ook maanden maar dat weet ik niet meer zeker. Dit heb ik niet op de WMR200 wat ik jammer vind want het geeft toch extra informatie waarbij ik de pc niet aan hoef te zetten.
- De rate van het doorsturen van de wind ben ik voor mijn gebruik wel tevreden mee. Ik sluit de console niet 24/7 op de pc aan waardoor ik toch alleen maar om de 5 min (zo heb ik het ingesteld) iets meet. Zou ik het wel 24/7 aangesloten hebben en nauwelijks last zou hebben van valse windstoten(in een woonwijk met het huis toch relatief dichtbij) dan zou ik voor de 2.5 seconden van de vue willen gaan. Maar dat is bij mij niet het geval dus ben ik blij met de 14 van nu. De primus geeft dit om de 17 sec door.

De software die meegeleverd wordt, namelijk OS Weather, daar ben ik niet tevreden mee. Je houdt het misschien niet voor mogelijk maar er valt nergens een windrichting grafiek te zien. Ook het laden van gegevens om een grafiek te zien te krijgen is erg lang (een half jaar data duurt bijna een kwartier). Gegevens die je om de 5 minuten opslaat in de datalogger zijn niet terug te vinden in die grafieken. De software slaat alleen maar gegevens om het uur op in zn datafiles. Ik heb het een half jaar laten draaien omdat ik geen tijd heb gehad om naar een andere optie te kijken. Sinds twee weken, nu mijn studiejaar erop zit en ik weer tijd heb, ben ik daarmee begonnen. Weatherdisplay, VWS en Cumulus zijn voorbij gekomen en ben ik nu aan het bekijken. Welke optie het wordt ben ik nog niet uit. In deze programma’s valt ook de diameter van de regensensor te veranderen. Met de huidige gaugediameter heb ik een nauwkeurigheid van 1,02mm. Wanneer ik de diameter heb vergroot en deze diameter heb ingevoegd in de software heb ik een nauwkeurigheid die 4 maal beter is.

De conclusie:

Ben ik tevreden met mijn aankoop? Ja, want ik heb lang over de keuze nagedacht, gewikt en gewogen en voor WMR200 gekozen. Ik heb er geen spijt van.

Is dit weerstation de juiste keuze geweest, met de kennis van nu, voor het doel dat ik een half jaar voor ogen had? Nee. Meegenomen dat ik toen nog een beginnendere beginner was dan nu, niet zo veel geld uit te geven had voor een Vue of een Vantage Pro, minder kennis had over de (beschikbare mogelijkheden in) software en vooral het ontbreken de ervaring van het afgelopen half jaar.

Welke keuze had ik gemaakt met de kennis van nu met de mogelijkheden (qua financien en zo) van toen? De TFA Primus met als argumenten: Ik heb het zien draaien en ziet er goed uit. Ook is die goedkoper, heeft een decimaal in de barometermeting, nauwkeurigere neerslagmeting, een extra consolegrafiekoptie namelijk de 72uurs functie (de WMR200 uv grafiekoptie is voor mij niet van belang omdat ik geen uv-sensor heb en de regengrafiek kijk ik niet echt vaak op), de aanwezigheid van een gemiddelde windrichting aanwijzertje en ook vooral het feit dat er meteen een goed en gemakkelijk softwarepakket meegeleverd wordt. Al met al. Beginners vriendelijker met meteen veel opties.

Had geld geen probleem geweest was het waarschijnlijk een Davis met een optionele datalogger geworden. Alhoewel ik me dan wel eerst ga verdiepen en veel forums ga lezen.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:35:42 #262
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_99322116
Je doet mij (en vast een aantal andere users) een groot plezier met een dergelijke, goed beargumenteerde, beoordeling. ^O^
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  maandag 11 juli 2011 @ 23:20:21 #263
34663 SpeedyGJ
pi_99345758
Zeker prima review! Bedankt voor deze mooie bijdrage :)
Je kan in Weather Display de regenmeting veranderen naar 0.25mm, cumulus kon dit niet meende ik, VWS weet ik niet.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 14:02:20 #264
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_99365202
Graag gedaan! ;)

Je hebt me wel even late schrikken. Ik dacht dat Cumulus dat wel kon. Ik zitte zoeken en heb gevonden dat het wel kan: http://sandaysoft.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=3559
VWS kan het ook. Alle drie de software programma's kunnen het dus. Mijn voorkeur gaat overgens uit naar Cumulus. Makkelijk te hanteren en ook nog eens mooi! Maar dat even buiten mijn review om :P

Wat ik wel even wil toevoegen is dat de wmr200 wel een 11x grotere opslag heeft (de wmr200 20000 datagegevens en de Primus 1750) op de datalogger wat het mogelijk maakt om met een 3-4 weken lange vakantie de datalogger op 1 min in te stellen. (Wanneer er extra sensoren worden aangesloten zal de datalogger trouwens sneller vol zijn want er is meer data om opgeslagen te worden in de zelfde tijd). Ik weet dat de datalogger van de davis (150 euro) kleiner is dan die van de wmr200, maar hoeveel kleiner dat weet ik niet.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:35:21 #265
34663 SpeedyGJ
pi_99376693
Even correctie?:
De datalogger van de Davis hangt van je interval af, deze kun je op 1min / 5min / 10min etc kan doen, dus kan ook zeggen doe maar om het uur, dan kan het oplopen tot 3 maanden opslag.
  zondag 4 september 2011 @ 12:35:38 #266
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101549480
Had er al een apart topic voor gemaakt en werd hiernaartoe verwezen dus ik plaats de OP maar even hier

Mijn vader heeft al een aantal jaren een camping in Zweden. Geen openbare meer, hij gebruikt hem slechts voor persoonlijke doeleinden en een aantal zorgkampen voor de kinderen uit zijn zorginstelling. Ik ben daar ook vaak te vinden en nu willen we met een klein clubje mensen de activiteiten uitbreiden. Nu wil het zo zijn dat op 15 kilometer afstand een restaurant, bar, camping, skiheuvel, zwembad en hotel te koop staan waar wij meer dan geïnteresseerd in zijn.

Wanneer de koop rond is willen we er graag een semi-professioneel weerstation met cam installeren en ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen op dit gebied en welke do's/dont's en andere tips er zijn.

Er is wel een probleem waar ik tegenaan loop en dat is de temperatuursverschillen in Lapland. +33 redden die stations natuurlijk met gemak maar ik ben ze nog niet tegengekomen die lager gaan dan -40 terwijl dat daar wel mogelijk is. Is dit dan funest voor het station of functioneert deze dan alleen tijdelijk niet?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_101588443
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 12:35 schreef Dven het volgende:
Had er al een apart topic voor gemaakt en werd hiernaartoe verwezen dus ik plaats de OP maar even hier

Mijn vader heeft al een aantal jaren een camping in Zweden. Geen openbare meer, hij gebruikt hem slechts voor persoonlijke doeleinden en een aantal zorgkampen voor de kinderen uit zijn zorginstelling. Ik ben daar ook vaak te vinden en nu willen we met een klein clubje mensen de activiteiten uitbreiden. Nu wil het zo zijn dat op 15 kilometer afstand een restaurant, bar, camping, skiheuvel, zwembad en hotel te koop staan waar wij meer dan geïnteresseerd in zijn.

Wanneer de koop rond is willen we er graag een semi-professioneel weerstation met cam installeren en ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen op dit gebied en welke do's/dont's en andere tips er zijn.

Er is wel een probleem waar ik tegenaan loop en dat is de temperatuursverschillen in Lapland. +33 redden die stations natuurlijk met gemak maar ik ben ze nog niet tegengekomen die lager gaan dan -40 terwijl dat daar wel mogelijk is. Is dit dan funest voor het station of functioneert deze dan alleen tijdelijk niet?
Ze moeten er wel zijn. In lapland staan veel van die camera's langs de wegen en die doen het ook als het onder de -40 graden komt.

maandag 5 september 2011 @ 14:44:22 #268
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_101591642
Afgelope vakantie ben ik naar lapland geweest en daar stonden langs de hoofdweg toch best veel weerstations.

Welk type dat is... ik heb geen idee. Het is dan ook een professioneel weerstion (neem ik aan). Of de sensoren tegen lagere temps kunnen dan -40. Ik neem aan van wel, want het materiaal dat gebruikt is voor de schelpen van de tempsensoren langs de weg voelde en zag er hetzelfde uit als de tempsensor bij mij thuis. Aangezien ze in Zweden nog steeds staan ga ik er van uit dat ze daar wel tegen kunnen. Maar dit is wat ik denk heh en wat weet ik 8)7 Hier in halen we zelden de -20 _O-

Warmte uitstraling vanuit een gebouw op de tempsensor kan ook vervelend zijn. de -40 halen wordt dan lastiger :P

Als de limiet bij -40 ligt zal de sensor bij een werkelijke temperatuur van bv -50, -40 doorgeven naar je console.

Wat ik in zweden veel zag is dat de windmeters langs de weg vlak langs bomen stonden of precies achter een heuvel. Waarom ze dat daar plaatsen is mij een raadsel. Mij lijkt dat je daar dan bijna geen wind meet. Maar jah. Let er dus op dat er zo min mogelijk opstakels om de windmeter staan.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:28:40 #269
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101707140
Natuurlijk moeten ze bestaan, ze zijn alleen niet zo gemakkelijk te vinden. Nu is het geen dagelijkse kost dat de temperatuur daar onder de -40 komt maar die mogelijkheid is zeker niet uitgesloten. Afgelopen december ben ik een week bij ons op locatie geweest en ik heb de temperatuur met uitzondering van de laatste dag niet boven -20 zien komen en de laagste temperatuur die ik zag was -35.

Voor het kapot gaan van de sensor ben ik niet zo bang maar het is natuurlijk wel zo leuk als je ook echt weet wat de minimumtemperatuur is geweest in plaats van dat het blijft hangen bij -40.

Straks even bellen met Hamonline, kijken of ik een keer langs mag komen om wat informatie in te winnen. Probleem is natuurlijk ook dat het station op ruim 2000km afstand komt te staan en er op het moment maar 6 van de 12 maanden per jaar iemand aanwezig is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 8 september 2011 @ 13:44:58 #270
34663 SpeedyGJ
pi_101707712
Ik denk dat het een hele zoektocht wordt om een weerstation te kunnen vinden die temperatuur van <-40°C aan kan. Ga er zo wie zo maar van uit dat hier geen station in NL te vinden zijn, want die -40 hebben we nooit kunnen halen.

Ik denk dat je meer naar buitenlandse websites moet gaan kijken, misschien dat daar eventueel iets te vinden is.
Voor de rest moet je wel rekening houden dat er altijd een storing kan optreden, als er 1maal een storing is dan is dit niet gemakkelijk op te lossen gezien er dan 6 maanden niemand aanwezig is. Informeer hier eens goed misschien dat er iemand dan eventueel naar kan kijken mocht er een storing optreden. Geloof me, een storing is nooit prettig, en vooral niet als je er dan ook nog bij moet komen.
Ik zou dit eerst maar eens gaan bekijken voor je een aankoop gaat doen, want 5 maanden geen data door krijgen is natuurlijk erg zonde.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:56:16 #271
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101708025
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik denk dat het een hele zoektocht wordt om een weerstation te kunnen vinden die temperatuur van <-40°C aan kan. Ga er zo wie zo maar van uit dat hier geen station in NL te vinden zijn, want die -40 hebben we nooit kunnen halen.

Ik denk dat je meer naar buitenlandse websites moet gaan kijken, misschien dat daar eventueel iets te vinden is.
Voor de rest moet je wel rekening houden dat er altijd een storing kan optreden, als er 1maal een storing is dan is dit niet gemakkelijk op te lossen gezien er dan 6 maanden niemand aanwezig is. Informeer hier eens goed misschien dat er iemand dan eventueel naar kan kijken mocht er een storing optreden. Geloof me, een storing is nooit prettig, en vooral niet als je er dan ook nog bij moet komen.
Ik zou dit eerst maar eens gaan bekijken voor je een aankoop gaat doen, want 5 maanden geen data door krijgen is natuurlijk erg zonde.
In het dorp zijn er wel een aantal mensen het gehele jaar aanwezig, waaronder iemand die ons huis bijhoudt in de maanden dat wij er niet zijn. Zal eens contact met hem opnemen of hij als back-up zou willen dienen.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:25:11 #272
34663 SpeedyGJ
pi_101708937
Dat lijkt me een prima plan om dat eens te na te vragen :) zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan ;)
Het zou wat zijn, kom je net thuis en je weerstation werkt niet :X ;)
  donderdag 8 september 2011 @ 15:49:46 #273
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101711839
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat lijkt me een prima plan om dat eens te na te vragen :) zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan ;)
Het zou wat zijn, kom je net thuis en je weerstation werkt niet :X ;)
Inmiddels gebeld en het lijkt hem zelfs leuk ermee bezig te zijn. Scheelt gelijk enorm in de kosten :)
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:33:15 #274
34663 SpeedyGJ
pi_101762200
Dat is mooi om te horen ^O^
Nu alleen het weerstation nog ;)
Ik ben nog bezig geweest maar momenteel nog niet echt wat gevonden.
  vrijdag 9 september 2011 @ 21:09:23 #275
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101763752
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 20:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat is mooi om te horen ^O^
Nu alleen het weerstation nog ;)
Ik ben nog bezig geweest maar momenteel nog niet echt wat gevonden.
Die komt vanzelf :P Tof dat je wat mee zoekt!
is het trouwens mogelijk om zo'n station direct op een router aan te sluiten zodat hij zonder tussenkomst van computer de gegevens online pompt?

Zal eens op zoek gaan naar een hoogtekaart van de omgeving waar ik de woningen en bossen op zal markeren, misschien dat jij dan een mooie plek aanstippen kan :)
  zaterdag 10 september 2011 @ 00:46:59 #276
34663 SpeedyGJ
pi_101773570
Dat is mogelijk, echter hangt dit helemaal van het weerstation af.
De meeste weerstations kunnen dit niet en dat heb je nog een apparaat die meteohub heet, deze werkt als ware als een PC alleen wordt deze gewoon aan de router aangesloten, nadelen zijn wel dat je zelf geen inzicht hebt op de software wat een nadeel kan zijn, een gewone PC kun je via logmein benaderen en alle gegevens inzien + grafieken / backups maken etc :) tegenwoordig heb je hele zuinige pc's op de markt die erg stabiel zijn :)

Is prima :) zorg iig voor een ruime plek voor je metingen :)
pi_101777743
mijn windmeter hangt 9 a 10 meter hoog in de lucht, maar door de ongunstige ligging (zowiezo midden in een dorp) is de wind veel minder sterk bij ons..

de waardes zullen dus lager zijn dan wanneer een meter buitenaf hangt.
  zaterdag 10 september 2011 @ 11:48:59 #278
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101779736
Is dat altijd het geval? Ik weet bijvoorbeeld dat de wind in onze straat vele malen harder is dan op het open veld
  zaterdag 10 september 2011 @ 12:05:30 #279
34663 SpeedyGJ
pi_101780229
Dat hangt vanaf.
Als je een nauwe straat hebt en de wind komt vol in de straat, dan kan het zijn dat het indd iets harder kan door waaien, echter lijkt dit een bedrog te zijn. Als je een handwindmeter hebt kun je dit eens vergelijken.
Boven op dak waait het altijd harder, maar ook dan kun je last hebben van omliggende gebouwen/bomen etc.
Open veld is en blijft gewoon de beste plaats om te gaan meten, liefste verwijderd van obstakels op 250m of verder.
Maar helaas heeft niet iedereen dit.
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:14:56 #280
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101783412
Even wat kaartjes van de omgeving

Punt 1 is onze woning, met woning schat ik de hoogte op 390 meter, er staat ook een vlaggenmast die er nog eens bovenuit torent, gok dat die op 395 staat. De overige punten zijn met uitzondering van punt 4 ook eigen terrein. Misschien dat punt 4 na overleg gebruikt kan worden, dit is het meest vrije punt.

Punt 1 staat op ongeveer 15 meter van het bos, de boomtoppen zijn ongeveer even hoog als de vlaggenmast. Bergen zijn er in de omgeving wel maar deze zijn redelijk ver gelegen (zie kaart twee)

Rood omlijnd is eigen terrein, punt 3 en 4 zijn sowieso onbruikbaar, punt 2 ligt weer redelijk ver van de woning af. Weet niet of daar mogelijkheden voor zijn maar het lijkt verder een goede locatie, op exact 400 meter hoogte en redelijk ver verwijderd van storende omgevingsfactoren.

Zwart zijn de wat hogere bergen, de wind stroomt hier vaak tussendoor. Het blauwe vak is waar punt 4 aangemerkt staat.
Zien jullie enige mogelijkheden of valkuilen waar rekening mee gehouden moet worden, afgaande van deze kaarten?
pi_101785535
mijn weerstationnetje meet op dit moment voor buiten: 26.2°C

binnen is het 19°C

ik heb ondertussen een nieuw gekocht.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_101810709
Ik ben van plan binnenkort toch maar te gaan upgraden naar de Davis VP2, maar is zo'n datalogger verplicht of kan ik hem ook direct aansluiten op pc? Want dat is mij niet helemaal duidelijk :o

Gebruik nu nog steeds de TFA nexus, maar valt soms uit of vreemde waardes bij de luchtdruk vannacht http://thuis.w8effe.nl/weer/72h.html
Typ mee! FOK!Whatpulse
PSN OnlineID: LightLuke92
  zondag 11 september 2011 @ 12:15:15 #283
34663 SpeedyGJ
pi_101810849
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 14:14 schreef Dven het volgende:
Even wat kaartjes van de omgeving

[ afbeelding ]

Punt 1 is onze woning, met woning schat ik de hoogte op 390 meter, er staat ook een vlaggenmast die er nog eens bovenuit torent, gok dat die op 395 staat. De overige punten zijn met uitzondering van punt 4 ook eigen terrein. Misschien dat punt 4 na overleg gebruikt kan worden, dit is het meest vrije punt.

Punt 1 staat op ongeveer 15 meter van het bos, de boomtoppen zijn ongeveer even hoog als de vlaggenmast. Bergen zijn er in de omgeving wel maar deze zijn redelijk ver gelegen (zie kaart twee)

[ afbeelding ]

Rood omlijnd is eigen terrein, punt 3 en 4 zijn sowieso onbruikbaar, punt 2 ligt weer redelijk ver van de woning af. Weet niet of daar mogelijkheden voor zijn maar het lijkt verder een goede locatie, op exact 400 meter hoogte en redelijk ver verwijderd van storende omgevingsfactoren.

Zwart zijn de wat hogere bergen, de wind stroomt hier vaak tussendoor. Het blauwe vak is waar punt 4 aangemerkt staat.
Zien jullie enige mogelijkheden of valkuilen waar rekening mee gehouden moet worden, afgaande van deze kaarten?
Zie ik daar een kleine pier? Als dat zo is zou je daar iets kunnen opstellen? :) dan heb je een mooi locatie!
Voor de rest, tja het blijft lastig natuurlijk, maar de metingen zullen vrij goed zijn als ik het zo allemaal bekijk :)

quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2011 15:48 schreef sararaats het volgende:
mijn weerstationnetje meet op dit moment voor buiten: 26.2°C

binnen is het 19°C

ik heb ondertussen een nieuw gekocht.
Welke heb je gekocht? :)

quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:10 schreef LightLuke het volgende:
Ik ben van plan binnenkort toch maar te gaan upgraden naar de Davis VP2, maar is zo'n datalogger verplicht of kan ik hem ook direct aansluiten op pc? Want dat is mij niet helemaal duidelijk :o

Gebruik nu nog steeds de TFA nexus, maar valt soms uit of vreemde waardes bij de luchtdruk vannacht http://thuis.w8effe.nl/weer/72h.html
Tja die stations vind ik ook niet heel denderend, met de VP2 neem je net als wat ik heb gedaan een enorme sprong vooruit ;)

Helaas is Davis wel slim, het is mooi spul maar ook duur, en als je dan ook nog eens de datalogger erbij moet nemen om je station te kunnen aansluiten op je PC, tja slimme set voor hun!
Hierbij heb je ook gelijk het antwoord op je vraag ;) als je het niet snapt: Ja je zal nog een datalogger erbij moeten nemen.
Als je PC over een seriële poort beschikt, dan raad ik je de seriële versie nemen :)
pi_101811642
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 12:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Welke heb je gekocht? :)
Een eenvoudig maar best goed. Ik kan me nog geen duur weerstation veroorloven.

Al had ik wel een mooie gezien waar ook de maanstanden op staan.
pi_101812063
quote:
Tja die stations vind ik ook niet heel denderend, met de VP2 neem je net als wat ik heb gedaan een enorme sprong vooruit ;)

Helaas is Davis wel slim, het is mooi spul maar ook duur, en als je dan ook nog eens de datalogger erbij moet nemen om je station te kunnen aansluiten op je PC, tja slimme set voor hun!
Hierbij heb je ook gelijk het antwoord op je vraag ;) als je het niet snapt: Ja je zal nog een datalogger erbij moeten nemen.
Als je PC over een seriële poort beschikt, dan raad ik je de seriële versie nemen :)
The Basterds :D , nog even door sparen dus :) zit er nog verschil tussen serieel en usb? aangezien ik geen serieel meer heb.
Typ mee! FOK!Whatpulse
PSN OnlineID: LightLuke92
  zondag 11 september 2011 @ 12:58:50 #286
34663 SpeedyGJ
pi_101812194
USb versies hebben meer problemen dan de seriële versies.
Het hoeft niet hoor dat je een probleempje kan krijgen, meestal zijn ze wel op te lossen, maar vind serieel wat stabieler :)
  zondag 11 september 2011 @ 13:13:35 #287
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101812694
quote:

[..]

Zie ik daar een kleine pier? Als dat zo is zou je daar iets kunnen opstellen? :) dan heb je een mooi locatie!
Voor de rest, tja het blijft lastig natuurlijk, maar de metingen zullen vrij goed zijn als ik het zo allemaal bekijk :)
Is inderdaad een kleine pier, loopt een meter of 5 het meer in. Hoe het trouwens aan te pakken als het wat later in de winter is en er tenminste anderhalve meter sneeuw ligt? De omgeving sneeuwvrij houden lijkt me niet logisch omdat de kuil waar het station dan in staat kou vasthoudt. Sneeuw aandrukken en het station daar weer opzetten?
  zondag 11 september 2011 @ 13:48:10 #288
34663 SpeedyGJ
pi_101814042
Aha oke, nou je zou dat eventueel kunnen bekijken :)

En wat betreft de aanpak, tja daar zijn de meningen erg over verdeeld. Ik zou gewoon de temp meter op 2m hoog zetten zodat de boel niet onder gaat sneeuwen, mocht dit toch het geval dreigt te raken, dan wat inkorten.
Je zou ook kunnen kijken, als de temperatuur stabiel is, de sneeuw onderaan verwijderen en kijken wat voor effect dit heeft op de temperatuur, als dit maar minimaal is zou je deze optie gewoon kunnen overwegen :)
Ik weet niet hoe je je weerstation gaat plaatsen?
  zondag 11 september 2011 @ 22:32:58 #289
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101838342
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2011 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Aha oke, nou je zou dat eventueel kunnen bekijken :)

En wat betreft de aanpak, tja daar zijn de meningen erg over verdeeld. Ik zou gewoon de temp meter op 2m hoog zetten zodat de boel niet onder gaat sneeuwen, mocht dit toch het geval dreigt te raken, dan wat inkorten.
Je zou ook kunnen kijken, als de temperatuur stabiel is, de sneeuw onderaan verwijderen en kijken wat voor effect dit heeft op de temperatuur, als dit maar minimaal is zou je deze optie gewoon kunnen overwegen :)
Ik weet niet hoe je je weerstation gaat plaatsen?
Zal binnenkort met de rest van het dorp overleggen aangezien zij ook gebruik maken van de steiger. Overmorgen langs een bedrijf dat in de weerstations zit, dan zal er wel meer nieuws volgen :D
  zondag 11 september 2011 @ 23:48:18 #290
34663 SpeedyGJ
pi_101842186
Goeie zaken ^O^ en mocht het niet kunnen op de steiger dan kun je em indd nog ergens op een veld plaatsen of boven op dak ;)
Hou ons maar op de hoogte ^O^
pi_101846754
Ik heb nu een tweede station. Dit is een weerstation voor kids (Green Science weather station) maar moet het nog ineen zetten.

Als het er staat, maak ik zeker een foto.
pi_104203325
hallo,
even een schopje. Zoals velen ben ik ook op zoek naar een weerstation. Dit topic bestaat al enkele jaren zie ik dus mss zijn er ondertussen al nieuwe modellen of merken op de markt die goed zijn. Ik had gedacht aan de WMR88 , WMR200 , Davis vantage vue 6250 , TFA primus of TFA nexus. meest in het oog sprong de WMR200 maar dat is niet compatibel met windows 7 zag ik.
Enige suggesties of tips ?
Mogen gerust nog andere modellen zijn dat ik mss overgekeken heb. Gegevens dat het weerstation stuurt moeten wel redelijk precies zijn, anders zet ik liever geen :) en ik zou alles op pc willen bekijken, online hoeft niet echt.
nog wat extra informatie, de tuin is noordgericht, achter onze tuin staan zo'n 3 hoge bomen op 8-10 meter afstand van het einde van onze tuin, zou dat problemen geven voor windmeter? we hebben geen schouw aangezien het centrale verwarming is dus daar kan ik de windmeter niet aan bevestigen.

[ Bericht 16% gewijzigd door gerspie op 10-11-2011 15:47:43 ]
  donderdag 10 november 2011 @ 23:10:49 #293
34663 SpeedyGJ
pi_104227361
Pak de Vue en je wilt niet anders meer, compact en simpel op te stellen, liefst zo hoog mogelijk.
Over de temp hoef je je niet druk over te maken, als deze b.v boven het dak hangt heeft die genoeg luchtdoorstroom.
De bomen zouden inderdaad een kleine invloed hebben op de windmetingen, maar invloed heb je altijd wel, of je moet op het platte lang wonen zonder bomen e.d.

De preciesheid van dit station is zeer goed, ook de interval van 2.5 seconden hoef je geen enkel stoot meer te missen.
De overige stations zou je een probleem met de tempmetingen krijgen, of je moet een weerhut erbij gaan nemen of maken, ook de intervallen liggen een stuk hoger.

Qua dataloggers zit dat er allemaal wel ingebouwd, echter bij de Davis Vue niet, deze kost 125 euro maar dan heb je wel het plaatje compleet + dat je de komende jaren nog plezier aan zult hebben.

Afhankelijk van je buget zou je ook nog naar de VP2 kunnen kijken, echter ligt deze in prijsklasse een stuk hoger maar goed ;)

Zou je eens een foto kunnen plaatsen van het dak / Huis?
pi_104227817
ik zal morgen eens een foto nemen, nu is het nogal donker :)
Dus de Davis vantage vue 6250 zou je mij aanraden? Want ik heb ook nog andere getallen gezien , bvb 6253 of zo. dus 339 voor het weerstation en maar 125 voor datalogger? is nog goedkoop, op de site was het 149 voor datalogger.
  donderdag 10 november 2011 @ 23:54:44 #295
34663 SpeedyGJ
pi_104229472
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:19 schreef gerspie het volgende:
ik zal morgen eens een foto nemen, nu is het nogal donker :)
Dus de Davis vantage vue 6250 zou je mij aanraden? Want ik heb ook nog andere getallen gezien , bvb 6253 of zo. dus 339 voor het weerstation en maar 125 voor datalogger? is nog goedkoop, op de site was het 149 voor datalogger.
Overige getallen zijn de Davis Vp2 stations, deze zijn een stuk duurder.
Waar ga je em bestellen?
En een misverstand, het moest indd 145 euro zijn ;)
pi_104230333
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 23:54 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Overige getallen zijn de Davis Vp2 stations, deze zijn een stuk duurder.
Waar ga je em bestellen?
En een misverstand, het moest indd 145 euro zijn ;)
ik denk bij weerspecialist.nl of zo, daar zijn ongeveer de laagste prijzen zo op 't eerste zicht. Of zijn er andere shops die nog goedkoper zijn? zou wel verzonden moeten worden naar België :) Hopelijk werkt dat hier dan even goed.
  vrijdag 11 november 2011 @ 01:05:11 #297
34663 SpeedyGJ
pi_104231975
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:11 schreef gerspie het volgende:

[..]

ik denk bij weerspecialist.nl of zo, daar zijn ongeveer de laagste prijzen zo op 't eerste zicht. Of zijn er andere shops die nog goedkoper zijn? zou wel verzonden moeten worden naar België :) Hopelijk werkt dat hier dan even goed.
Belgie of niet het maakt niet uit ;) het werkt allemaal uitstekend :)
En goed dat je bij weerspecialist.nl weg haalt, die Dick is een goeie vent en ik raad je het ook aan om het station daar weg te halen. Vragen / Support is zeer goed, in korte tijd heb je antwoord terug, zelfs op zondags!
Er is 1 site die paar euro goedkoper is, daarmee zal je hooguit 8 a 9 euro besparen, die lui zijn traag in antwoorden dus nee doe maar gewoon paar euro meer en goeie support ;)
pi_104232731
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 01:05 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Belgie of niet het maakt niet uit ;) het werkt allemaal uitstekend :)
En goed dat je bij weerspecialist.nl weg haalt, die Dick is een goeie vent en ik raad je het ook aan om het station daar weg te halen. Vragen / Support is zeer goed, in korte tijd heb je antwoord terug, zelfs op zondags!
Er is 1 site die paar euro goedkoper is, daarmee zal je hooguit 8 a 9 euro besparen, die lui zijn traag in antwoorden dus nee doe maar gewoon paar euro meer en goeie support ;)
ja,als da maar een paar euro duurder is , is dat geen probleem. 't goedkoopst zijn ze nog in de vs :) maar ja, ik hou het op een europees model :)
  vrijdag 11 november 2011 @ 02:25:13 #299
34663 SpeedyGJ
pi_104233034
Hmmz dat zou ik je wel aanraden gezien de VS modellen op een andere frequentie werkt, mocht er iets kapot gaan dan heb je dat probleem weer ;)
pi_104269819
hoe kun je hier een foto plaatsen?
heb het gevonden denk ik, even testen :)

[img][IMG]http://i40.tinypic.com/intp2u.jpg[/IMG]

[ Bericht 51% gewijzigd door gerspie op 11-11-2011 23:14:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')