Komt uit een Zuid-Amerikaans kookboek wat ik pas voor een paar euro bij de Slegte gekocht hebquote:Op donderdag 28 december 2006 12:16 schreef Oblivion het volgende:
Lekker he?![]()
Waarom staat dat Braziliaans recept hier niet?
quote:En ja je kan wel degelijk gember gebruiken in oliebollen.
En als je een dikke verkoudheid hebt en je stopt een halve bol in je mond en dan lekker kauwen...
Moet je eens kijken wat het doet met je bijholtes...![]()
Lucht! Ademen!
Maakt toch niks uit? Je hebt het klaar gemaakt, dus recept!!!quote:Op donderdag 28 december 2006 12:22 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Komt uit een Zuid-Amerikaans kookboek wat ik pas voor een paar euro bij de Slegte gekocht heb
Ik vind gember heerlijk, maar vele zullen het daar niet mee eens zijn...quote:
Ja oke, maar smaakt het ook lekker?? Want daar ging het om, verkoudheid is al weer over
Misschien de 100 gram bigarreaux (gekonfijt fruit) in stukjes vervangen door stukjes gember?quote:* Voor het beslag:
o 1 kilogram bloem
o 1 liter lauwe melk
o 80 gram gist
o 80 gram (zachte) boter
o 50 gram witte basterd suiker
o 20 gram citroensap
o 10 gram zout
o 3 eieren
o zonnebloemolie voor het frituren
* Voor het garnituur:
o 75 gram krenten
o 100 gram rozijnen
o 100 gram bigarreaux (gekonfijt fruit) in stukjes
o 200 gram appel (goudrenetten)
* Voor de afwerking: 1 bus poedersuiker
Beschrijving
* Laat allereerst de krenten en de rozijnen een paar uur zwellen in wat lauwwarm water.
* Maak daarna de appelen in kleine blokjes van ca. 3/4 cm.
* Laat in de tussentijd de krenten en rozijnen even in een zeef uitlekken.
* Voeg nu de krenten, rozijnen en appelstukjes samen.
* Los de gist op in de lauwe melk.
* Doe de bloem in een zeer royale kom en maak een kuiltje in het midden, voeg de boter en suiker toe in dat kuiltje en meng langzaam draaiend de melk door de bloem, totdat een mooie gladde massa ontstaat.
* Voeg de citroensap en de garnituur toe, roer het geheel even door elkaar en voeg als laatste het zout toe, meng nogmaals even goed door om het zout door het deeg te verdelen.
* Laat het geheel nu ca. 30 minuten op een temperatuur van ca. 30 graden rijzen.
* Let dus wel op, dat u de kom groot genoeg gekozen hebt, daar u anders het gevaar loopt, dat het letterlijk de pan uit rijst.
* Oma gebruikte dan ook een emmertje en dekte deze af met een schone theedoek en liet deze achter de kachel rijzen. Na ca. 30 minuten sloeg zij het deeg neer en liet het nogmaals omhoog komen.
* Daarna werd het geheel nog eens goed doorgeroerd en kon het afbakken beginnen in olie van circa 175 graden.
Zij gebruikte daarvoor een natgemaakte juslepel, maar ik beveel indien u deze bezit een ijsbollenschep aan, die uiteraard ook even natgemaakt dient te worden.
* Bak steeds zoveel bollen, dat ze nog ruim door de pan zweven. Laat de oliebollen even uitlekken in een vergiet met eventueel een stuk keukenpapier. Serveer de oliebollen, op een voorverwarmde schaal met wat poedersuiker.
* Controleer het liefst af en toe, of de bollen gaar zijn van binnen. Dit kan ontstaan, doordat de olie te heet is of de bollen te groot.
En tegen migraine...alleen lust ik geen gember...dat maakt me direkt al misselijk.quote:Op donderdag 28 december 2006 13:13 schreef Logical het volgende:
De gember werkt trouwens ook tegen zeeziekte...
Klaarquote:Op zaterdag 30 december 2006 13:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
Oh, ik zie nu dat de gember in het recept niet vers is, maar geconfijt (wat dat ook precies mag zijn![]()
)
Nu ja, ik doe gewoon een poging met verse gember.., we zien wel
quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:41 schreef Oblivion het volgende:
Daar zullen we nooit achter komen...![]()
quote:
Trassi is geen gember.quote:Op maandag 1 januari 2007 16:49 schreef sieske het volgende:
trasssi kun je trouwens ook bij de supermarky kopen. De c1000 en de AH hebben het zeker. De Edah weet ik niet. Het stinkt trouwens ontzettend als je het pakje openmaakt, maar daar proef fe niks van in het eten. Het stinkt dan ook niet meer, alleen als het uit het pakje komt.
Gember is trouwens ook heerlijk op koekjes. Roomboter-gemberkoekjes, HEER..LIJK!!!
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 21:41 schreef tuiterdespuiter het volgende:
Iemand tips over hoe gember het best te bewaren?
quote:Verse gember kan je gedurende enkele weken in de koelkast bewaren. Gember kan je ook goed invriezen. Als je gember nodig hebt rasp je wat van het ingevroren stukje af. Zo heb je altijd verse gember in huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |